REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedaż akcji pracowniczych - opodatkowanie PIT

Rafał Styczyński
Doradca podatkowy, prawnik, ekspert w dziedzinie podatków.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Żona w 1999 r. nabyła akcje pracownicze banku na preferencyjnych zasadach. Od różnicy pomiędzy ceną emisyjną a ceną nabycia zapłaciła podatek w wysokości 19%. W ubiegłym roku akcje zostały sprzedane. Czy osiągnięty przychód podlegał opodatkowaniu? Jeśli tak, to co jest w takim przypadku kosztem? Czy mogą nim być: cena nabycia, opłaty biura maklerskiego, zapłacony poprzednio podatek? Urząd skarbowy twierdzi, że przychód należy opodatkować tak jak w przypadku sprzedaży akcji nabytych po 1 stycznia 2004 r.

Jak opodatkować sprzedaż akcji pracowniczych

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Dochody ze sprzedaży akcji pracowniczych trzeba opodatkować stawką 19% i wykazać w deklaracji PIT-38. Kosztami uzyskania przychodu będzie wartość akcji z dnia zakupu, stanowiąca sumę kwoty dofinansowania i kwoty poniesionej na ich zakup oraz koszty ogólne związane z obsługą transakcji.

UZASADNIENIE

REKLAMA

Na podstawie art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy z 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 202, poz. 1956 ze zm.) przepisów ustawy o podatku dochodowym nie stosuje się do opodatkowania dochodów uzyskanych po 31 grudnia 2003 r. m.in. z:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- odpłatnego zbycia papierów wartościowych, które są dopuszczone do publicznego obrotu papierami wartościowymi, nabytych na podstawie publicznej oferty lub na giełdzie papierów wartościowych, albo w regulowanym pozagiełdowym wtórnym obrocie publicznym, albo na podstawie zezwolenia udzielonego w trybie art. 92 lub 93 przepisów ustawy z 21 sierpnia 1997 r. - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi - pod warunkiem że papiery te zostały nabyte przed 1 stycznia 2004 r.

Jak wynika z przytoczonego przepisu, aby sprzedaż akcji korzystała ze zwolnienia, konieczne jest, by akcje były nabyte na podstawie oferty publicznej oraz dopuszczenie ich do obrotu publicznego.

WAŻNE!

Aby sprzedaż akcji korzystała ze zwolnienia, konieczne jest, by akcje były nabyte na podstawie oferty publicznej oraz dopuszczenie ich do obrotu publicznego.

W opisywanym przypadku warunek ten nie jest spełniony, co zdaniem organów podatkowych bezwzględnie wyklucza możliwość skorzystania ze zwolnienia. Przykładowo w piśmie Dyrektora Izby Skarbowej w Kielcach z 17 lipca 2007 r., nr PD1-4151-61/07, możemy przeczytać:

(...) prawo nabycia przedmiotowych akcji przysługiwało wyłącznie pracownikom i osobom fizycznym wchodzącym w skład władz spółek należących do Grupy Kapitałowej „P.”.

W związku z powyższym brak jest podstaw do przyjęcia, że akcje sprzedane przez Podatnika nabyte zostały na podstawie oferty publicznej.

W konsekwencji uznać należy, że dochód ze sprzedaży imiennych pracowniczych akcji, uzyskany przez pana Zdzisława Z. w 2006 r., nie korzysta ze zwolnienia podatkowego przewidzianego w art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 12.11.2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (...).

Tak więc urząd skarbowy ma rację, stwierdzając konieczność opodatkowania przychodu ze sprzedaży akcji. Potwierdzenie takiego stanowiska można znaleźć również w innych interpretacjach organów podatkowych (zob. pismo Naczelnika Urzędu Skarbowego Poznań-Jeżyce z 2 sierpnia 2005 r., sygn. SD/415-37/05).

W związku z tym, że Czytelniczka nabyła akcje po preferencyjnej cenie, to uzyskała przychód. Jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest bowiem różnica pomiędzy wartością tych świadczeń a odpłatnością ponoszoną przez podatnika (w tym przypadku różnica pomiędzy ceną emisyjną akcji a ceną nabycia).

WAŻNE!

Jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń a odpłatnością ponoszoną przez podatnika (w tym przypadku różnica pomiędzy ceną emisyjną akcji a ceną nabycia).

Od tego przychodu (dofinansowania) zakład pracy odprowadził podatek, co oznacza, że w przypadku sprzedaży tych akcji kosztem uzyskania przychodu będzie ich wartość z dnia zakupu, stanowiąca sumę kwoty dofinansowania oraz kwoty poniesionej na ich zakup. Wynika to z art. 22 ust. 1d updof. Na jego podstawie:

W przypadku odpłatnego zbycia nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie nabytych rzeczy lub praw, a także innych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie nabytych świadczeń, w związku z którymi określony został przychód, kosztem uzyskania przychodów z ich odpłatnego zbycia jest wartość przychodu powiększona o wydatki na nabycie częściowo odpłatnie rzeczy lub praw albo innych świadczeń.

PRZYKŁAD

Pracownik spółki akcyjnej X nabył po preferencyjnej cenie akcje spółki. Spółka, pokrywając za pracownika różnicę między ceną rynkową a poniesioną przez niego odpłatnością, potraktowała różnicę jako przychód pracownika ze stosunku pracy. Pracodawca (płatnik) pobrał należną zaliczkę na podatek dochodowy.

Jedna akcja kosztowała 20 zł, pracodawca pokrywał 15 zł.

W przypadku sprzedaży akcji kosztem uzyskania przychodów będzie wartość określonego przychodu, od którego pracodawca pobrał podatek (15 zł), powiększona o wydatki na nabycie częściowo odpłatnych świadczeń (5 zł). W przedmiotowej sprawie będzie to iloczyn kwoty 20 zł (5 zł - wydatek na nabycie akcji poniesiony przez pracowników + 15 zł - wartość przychodu z tytułu dopłaty spółki) i ilości sprzedawanych akcji.

Przypomnijmy, że dochodów uzyskanych ze sprzedaży akcji nie łączy się z innymi dochodami, np. z dochodem z pracy.

Na Pana żonie ciążył również obowiązek złożenia zeznania na formularzu PIT-38. W związku z tym należy jak najszybciej złożyć PIT-38 i wpłacić ewentualnie zaległy podatek z odsetkami. Przychodem będzie kwota należna ze sprzedaży akcji. Należy pamiętać, że przychód powstaje również wtedy, gdy nabywca akcji nie uiściłby ceny. Kosztami uzyskania przychodu będzie wartość akcji z dnia zakupu, stanowiąca sumę kwoty dofinansowania i kwoty poniesionej na ich zakup, oraz koszty ogólne związane z obsługą transakcji.

• art. 17 ust. 1 pkt 6, art. 22 ust. 1d, art. 30b, art. 52 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1243

Rafał Styczyński, doradca podatkowy

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026: ZUS wyjaśnia na przykładach co się zmienia. Niższe składki ZUS przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA