REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy korzystają ze zwolnienia paczki przekazywane pracownikom z okazji świąt

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Wojciechowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Z okazji nadchodzących świąt Bożego Narodzenia planujemy przygotowanie paczek dla niektórych naszych pracowników. W zależności od ich sytuacji materialnej zróżnicujemy wartość podarowanych paczek, tj. 100 zł, 300 zł i 400 zł. Paczki zostaną sfinansowane z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Czy powinniśmy z tego tytułu odprowadzić podatek? A może byłoby lepiej, gdybyśmy przekazali pracownikom bony towarowe?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Przekazywane przez Państwa z okazji świąt paczki, których wartość nie przekracza 380 zł, sfinansowane ze środków ZFŚS, będą korzystały ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 67 updof. Jeżeli wartość paczki przekroczy 380 zł, opodatkowaniu będzie podlegała nadwyżka ponad tę kwotę. Nie jest korzystna podatkowo zamiana paczek na bony towarowe, które niezależnie od swojej wartości zawsze podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

UZASADNIENIE

Jednym ze źródeł przychodów wymienionych w art. 10 updof jest stosunek pracy.

REKLAMA

Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• wynagrodzenia zasadnicze,

• wynagrodzenia za godziny nadliczbowe,

• różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop,

• wszelkie inne kwoty, niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona,

• świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych (art. 12 ust. 1 updof).

Oznacza to, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają nie tylko wynagrodzenie za pracę, ale również inne świadczenia otrzymywane przez pracownika od pracodawcy.

Taka sytuacja ma miejsce w Państwa pytaniu. Wynika z niej, że z okazji zbliżających się świąt zamierzają Państwo przekazać niektórym pracownikom paczki (czyli świadczenia rzeczowe), które będą finansowane ze środków ZFŚS. Wartość przekazanych paczek będzie uzależniona od sytuacji materialnej pracownika i wyniesie odpowiednio 100, 300 i 400 zł.

Co do zasady wartość przekazanych przez Państwa świadczeń rzeczowych powinna podlegać opodatkowaniu na podstawie art. 12 updof. W odniesieniu do tego typu świadczeń przewidziano jednak pewien wyjątek. W art. 21 ust. 1 pkt 67 updof zwolniono z opodatkowania:

wartość rzeczowych świadczeń otrzymywanych przez pracownika, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł; rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi.

Z zacytowanego przepisu jednoznacznie wynika, że zwolnieniu z opodatkowania podlegają jedynie świadczenia rzeczowe dla pracownika, sfinansowane w całości z ZFŚS. Ustawodawca bardzo wyraźnie podkreślił, że rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi.

W Państwa przypadku pierwszy z warunków uprawniających do korzystania z omawianego zwolnienia jest spełniony. Przekazywane pracownikom paczki z całą pewnością są świadczeniami rzeczowymi.

Z pytania wynika, że rozważają Państwo możliwość przekazania pracownikom zamiast paczek bonów towarowych. Działania tego nie można uznać za korzystne podatkowo. Jak wspomniano bowiem wcześniej, ze zwolnienia wykluczono bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi.

Potwierdzają to również organy podatkowe. W piśmie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Pile z 16 lutego 2007 r. nr DD/415-52/06 czytamy, że:

Wobec powyższego otrzymane przez pracowników szkoły bony towarowe podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, co wynika z wyżej przytoczonych przepisów.

Poruszając tę kwestię, należy również wspomnieć o pewnej bardzo często stosowanej przez pracodawców praktyce, która z podatkowego punktu widzenia nie jest korzystna. Polega ona na zwrocie pracownikom poniesionych przez nich kosztów zakupów towarów dokonywanych przez nich samodzielnie na rachunek pracodawcy. Działania takie mają umożliwić pracownikom otrzymanie w paczce takiego towaru, jakiego rzeczywiście sobie życzą. Niestety w takich przypadkach nie mamy do czynienia z przekazaniem pracownikowi świadczenia rzeczowego, ale ze zwrotem przez pracodawcę poniesionych wydatków, czyli de facto ze świadczeniem pieniężnym, które nie będzie mogło korzystać ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 67 updof.

Potwierdzają to również organy podatkowe. W piśmie z 12 kwietnia 2007 r. nr PF- -I/4180-0006/07/TE Naczelnik Urzędu Skarbowego w Opolu stwierdził, że:

Świadczeniem „rzeczowym” jest bowiem takie świadczenie, które ma charakter materialny. Zatem refundacja, ze środków wyżej wymienionego funduszu (ZFŚS - przyp. redakcji), wydatków poniesionych przez pracownika na zakup towarów jest świadczeniem pieniężnym pracodawcy (a nie rzeczowym), które nie podlega zwolnieniu od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Bez znaczenia pozostaje fakt, iż zakupiony towar został udokumentowany fakturą VAT wystawioną na zakład pracy, a wydatkowana przez pracownika kwota została mu zwrócona po przedstawieniu faktury zakupu.

Drugim z warunków uprawniających do korzystania ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 67 updof jest finansowanie przekazywanych świadczeń rzeczowych z ZFŚS lub funduszu związków zawodowych. I ten warunek jest przez Państwa spełniony, bowiem z pytania wynika, że przekazywane paczki będą finansowane właśnie z ZFŚS.

Trzeci i ostatni z warunków określonych w omawianym zwolnieniu dotyczy wartości otrzymanego przez pracownika świadczenia. Wynosi on 380 zł. Z pytania wynika, że wartość przekazywanych paczek będzie różna i będzie wynosiła 100, 300 i 400 zł. W związku z tym dwa pierwsze rodzaje paczek, o wartości 100 i 300 zł, będą korzystały ze zwolnienia na mocy art. 21 ust. 1 pkt 67 updof, zaś pozostałe paczki, o wartości 400 zł, będą podlegały opodatkowaniu ponad kwotę limitu uprawniającego do zwolnienia, czyli 380 zł. Oznacza to, że jeżeli wartość paczki będzie wynosiła 400 zł, to opodatkowaniu będzie podlegała kwota 20 zł (400 zł - 380 zł). Bez znaczenia dla konieczności opodatkowania paczek o wartości przekraczającej 380 zł pozostaje fakt, że będą one w całości finansowane ze środków ZFŚS.

Na takim stanowisku stoją również organy podatkowe. W piśmie z 15 kwietnia 2004 r. nr PUS.I/423/33/2004 Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego stwierdził, że:

Tak więc w sytuacji gdy łączna wartość świadczeń rzeczowych otrzymanych przez pracownika (z wyjątkiem bonów, talonów i innych znaków, uprawniających do ich wymiany na towary lub usługi), a finansowanych ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, w roku podatkowym przekroczy kwotę 380,00 zł - nadwyżkę płatnik winien opodatkować zgodnie z art. 32 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Podsumowując, przekazywane przez Państwa z okazji świąt paczki, których wartość nie przekracza 380 zł, sfinansowane ze środków ZFŚS, będą korzystały ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust.1 pkt 67 updof. Jeżeli wartość paczki przekroczy 380 zł, opodatkowaniu będzie podlegała nadwyżka ponad tę kwotę. Nie jest korzystna podatkowo zamiana paczek na bony towarowe, które niezależnie od swojej wartości zawsze podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

• art. 10 ust. 1 pkt 1, art. 12 ust. 1, art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 192, poz. 1378

Katarzyna Wojciechowska

ekspert w zakresie podatków dochodowych

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy KSeF sprawi, że księgowi będą mieli mniej pracy? Niekoniecznie

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) to jedno z najważniejszych przedsięwzięć cyfryzacyjnych w polskim systemie podatkowym, mające na celu uproszczenie i zautomatyzowanie obiegu faktur – od ich wystawienia, przez przesyłanie, aż po archiwizację. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada, że dzięki obowiązkowemu modelowi KSeF przedsiębiorcy i księgowi zyskają czas, w praktyce księgowi nie spodziewają się mniejszego nakładu pracy. Wręcz przeciwnie, 36,1% księgowych oczekuje, że wdrożenie KSeF przysporzy im więcej obowiązków, a 75% z nich nadal czuje, że ich firma nie jest przygotowana do wdrożenia KseF – wynika z raportu fillup k24 “Księgowi i firmy wobec wdrożenia KSeF”.

Polskie jabłka na Łotwie… a w Białorusi? Spór podatkowy trafia do TSUE

Wyobraźmy sobie typowy dzień w polskiej firmie eksportującej jabłka. Towar gotowy, kontrahent zarejestrowany na Łotwie, formalności załatwione – wszystko wydaje się proste. Ale niespodziewanie pojawia się problem: jabłka wylądowały w Białorusi. I nagle w centrum uwagi znajduje się VAT – czy to wciąż wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT), czy już eksport?

Ministerstwo Finansów i KAS: budujemy Tax Morale. Czy moralność podatkowa zastąpi mechanizmy kontroli podatkowej?

W dniu 28 października 2025 r. w Ministerstwie Finansów odbyła się konferencja na temat moralności podatkowej w społeczeństwie i gospodarce. Uczestnikami spotkania byli m.in. wiceminister finansów Szef KAS Marcin Łoboda, przedstawiciele szwedzkiej administracji podatkowej, Krajowej Administracji Skarbowej, środowiska naukowego i biznesu. Spotkanie było okazją do dyskusji na temat budowania moralności podatkowej i jej wpływu na skuteczność poboru podatków.

Jak dobrze żyć (efektywnie współpracować) z księgowym? Przychody, koszty, bartery, dokumenty. Praktyczne rady dla twórców internetowych i influencerów

Jesteś influencerem, twórcą internetowym, a może dopiero zaczynasz swoją przygodę z działalnością online? Niezależnie od etapu, na którym jesteś – prędzej czy później przyjdzie moment, w którym będziesz musiał zmierzyć się z rozliczeniami podatkowymi. Współpraca z księgowym to w takim przypadku nie tylko konieczność, ale przede wszystkim ogromne ułatwienie i wsparcie w prowadzeniu legalnej, uporządkowanej działalności twórczej.

REKLAMA

Zwolnienia z kasy fiskalnej – aktualne przepisy i wyjątki 2025

Kasy fiskalne od lat stanowią nieodłączny element prowadzenia działalności gospodarczej. Z jednej strony są narzędziem do rejestrowania sprzedaży, z drugiej wspomagają rozliczenia podatkowe, zapewniając transparentność transakcji pomiędzy sprzedawcą i nabywcą.

Cypr staje się rajem dla polskich emigrantów. Skarbówka potwierdza korzystne zasady ryczałtu od przychodów zagranicznych

Przełom w interpretacji Krajowej Informacji Skarbowej! Fiskus potwierdził, że osoby przenoszące rezydencję podatkową do Polski mogą objąć ryczałtem wszystkie swoje przychody zagraniczne – od dywidend i kryptowalut po nieruchomości. Dla zamożnych reemigrantów to szansa na ogromne oszczędności i najkorzystniejsze warunki podatkowe w historii.

KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Jak rozliczać auta kupione do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

REKLAMA

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co się zmieni już od lutego 2026 roku?

Już od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

REKLAMA