REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy korzystają ze zwolnienia paczki przekazywane pracownikom z okazji świąt

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Wojciechowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Z okazji nadchodzących świąt Bożego Narodzenia planujemy przygotowanie paczek dla niektórych naszych pracowników. W zależności od ich sytuacji materialnej zróżnicujemy wartość podarowanych paczek, tj. 100 zł, 300 zł i 400 zł. Paczki zostaną sfinansowane z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Czy powinniśmy z tego tytułu odprowadzić podatek? A może byłoby lepiej, gdybyśmy przekazali pracownikom bony towarowe?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Przekazywane przez Państwa z okazji świąt paczki, których wartość nie przekracza 380 zł, sfinansowane ze środków ZFŚS, będą korzystały ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 67 updof. Jeżeli wartość paczki przekroczy 380 zł, opodatkowaniu będzie podlegała nadwyżka ponad tę kwotę. Nie jest korzystna podatkowo zamiana paczek na bony towarowe, które niezależnie od swojej wartości zawsze podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

UZASADNIENIE

Jednym ze źródeł przychodów wymienionych w art. 10 updof jest stosunek pracy.

Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• wynagrodzenia zasadnicze,

• wynagrodzenia za godziny nadliczbowe,

• różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop,

• wszelkie inne kwoty, niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona,

świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych (art. 12 ust. 1 updof).

Oznacza to, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają nie tylko wynagrodzenie za pracę, ale również inne świadczenia otrzymywane przez pracownika od pracodawcy.

Taka sytuacja ma miejsce w Państwa pytaniu. Wynika z niej, że z okazji zbliżających się świąt zamierzają Państwo przekazać niektórym pracownikom paczki (czyli świadczenia rzeczowe), które będą finansowane ze środków ZFŚS. Wartość przekazanych paczek będzie uzależniona od sytuacji materialnej pracownika i wyniesie odpowiednio 100, 300 i 400 zł.

Co do zasady wartość przekazanych przez Państwa świadczeń rzeczowych powinna podlegać opodatkowaniu na podstawie art. 12 updof. W odniesieniu do tego typu świadczeń przewidziano jednak pewien wyjątek. W art. 21 ust. 1 pkt 67 updof zwolniono z opodatkowania:

wartość rzeczowych świadczeń otrzymywanych przez pracownika, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł; rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi.

Z zacytowanego przepisu jednoznacznie wynika, że zwolnieniu z opodatkowania podlegają jedynie świadczenia rzeczowe dla pracownika, sfinansowane w całości z ZFŚS. Ustawodawca bardzo wyraźnie podkreślił, że rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi.

W Państwa przypadku pierwszy z warunków uprawniających do korzystania z omawianego zwolnienia jest spełniony. Przekazywane pracownikom paczki z całą pewnością są świadczeniami rzeczowymi.

Z pytania wynika, że rozważają Państwo możliwość przekazania pracownikom zamiast paczek bonów towarowych. Działania tego nie można uznać za korzystne podatkowo. Jak wspomniano bowiem wcześniej, ze zwolnienia wykluczono bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi.

Potwierdzają to również organy podatkowe. W piśmie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Pile z 16 lutego 2007 r. nr DD/415-52/06 czytamy, że:

Wobec powyższego otrzymane przez pracowników szkoły bony towarowe podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, co wynika z wyżej przytoczonych przepisów.

Poruszając tę kwestię, należy również wspomnieć o pewnej bardzo często stosowanej przez pracodawców praktyce, która z podatkowego punktu widzenia nie jest korzystna. Polega ona na zwrocie pracownikom poniesionych przez nich kosztów zakupów towarów dokonywanych przez nich samodzielnie na rachunek pracodawcy. Działania takie mają umożliwić pracownikom otrzymanie w paczce takiego towaru, jakiego rzeczywiście sobie życzą. Niestety w takich przypadkach nie mamy do czynienia z przekazaniem pracownikowi świadczenia rzeczowego, ale ze zwrotem przez pracodawcę poniesionych wydatków, czyli de facto ze świadczeniem pieniężnym, które nie będzie mogło korzystać ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 67 updof.

Potwierdzają to również organy podatkowe. W piśmie z 12 kwietnia 2007 r. nr PF- -I/4180-0006/07/TE Naczelnik Urzędu Skarbowego w Opolu stwierdził, że:

REKLAMA

Świadczeniem „rzeczowym” jest bowiem takie świadczenie, które ma charakter materialny. Zatem refundacja, ze środków wyżej wymienionego funduszu (ZFŚS - przyp. redakcji), wydatków poniesionych przez pracownika na zakup towarów jest świadczeniem pieniężnym pracodawcy (a nie rzeczowym), które nie podlega zwolnieniu od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Bez znaczenia pozostaje fakt, iż zakupiony towar został udokumentowany fakturą VAT wystawioną na zakład pracy, a wydatkowana przez pracownika kwota została mu zwrócona po przedstawieniu faktury zakupu.

Drugim z warunków uprawniających do korzystania ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 67 updof jest finansowanie przekazywanych świadczeń rzeczowych z ZFŚS lub funduszu związków zawodowych. I ten warunek jest przez Państwa spełniony, bowiem z pytania wynika, że przekazywane paczki będą finansowane właśnie z ZFŚS.

Trzeci i ostatni z warunków określonych w omawianym zwolnieniu dotyczy wartości otrzymanego przez pracownika świadczenia. Wynosi on 380 zł. Z pytania wynika, że wartość przekazywanych paczek będzie różna i będzie wynosiła 100, 300 i 400 zł. W związku z tym dwa pierwsze rodzaje paczek, o wartości 100 i 300 zł, będą korzystały ze zwolnienia na mocy art. 21 ust. 1 pkt 67 updof, zaś pozostałe paczki, o wartości 400 zł, będą podlegały opodatkowaniu ponad kwotę limitu uprawniającego do zwolnienia, czyli 380 zł. Oznacza to, że jeżeli wartość paczki będzie wynosiła 400 zł, to opodatkowaniu będzie podlegała kwota 20 zł (400 zł - 380 zł). Bez znaczenia dla konieczności opodatkowania paczek o wartości przekraczającej 380 zł pozostaje fakt, że będą one w całości finansowane ze środków ZFŚS.

Na takim stanowisku stoją również organy podatkowe. W piśmie z 15 kwietnia 2004 r. nr PUS.I/423/33/2004 Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego stwierdził, że:

Tak więc w sytuacji gdy łączna wartość świadczeń rzeczowych otrzymanych przez pracownika (z wyjątkiem bonów, talonów i innych znaków, uprawniających do ich wymiany na towary lub usługi), a finansowanych ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, w roku podatkowym przekroczy kwotę 380,00 zł - nadwyżkę płatnik winien opodatkować zgodnie z art. 32 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Podsumowując, przekazywane przez Państwa z okazji świąt paczki, których wartość nie przekracza 380 zł, sfinansowane ze środków ZFŚS, będą korzystały ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust.1 pkt 67 updof. Jeżeli wartość paczki przekroczy 380 zł, opodatkowaniu będzie podlegała nadwyżka ponad tę kwotę. Nie jest korzystna podatkowo zamiana paczek na bony towarowe, które niezależnie od swojej wartości zawsze podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

• art. 10 ust. 1 pkt 1, art. 12 ust. 1, art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 192, poz. 1378

Katarzyna Wojciechowska

ekspert w zakresie podatków dochodowych

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny webinar: Podatkowe rozliczenie kryptowalut. Poradnik dla księgowych

Ekspert odpowie na 8 najważniejszych pytań, które powinien sobie zadać każdy księgowy rozliczający swoich klientów w zakresie kryptowalut, aby nie popełniać błędów.

Webinar: Wyroki i interpretacje VAT istotne w praktyce 2025 + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Wyroki i interpretacje VAT istotne w praktyce 2025” poprowadzi Mirosław Siwiński, doradca podatkowy i radca prawny, partner w Advicero Nexia, ekspert INFORAKADEMII. Ekspert przedstawi bieżące orzeczenia, wyroki i interpretacje w zakresie VAT niezbędne do sprawnego i prawidłowego rozliczania podatków w 2025 roku. Każdy z uczestników będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji wraz z materiałami dodatkowymi.

Polska gospodarka w pułapce przepisów. Przedsiębiorcy alarmują: Deregulacja to być albo nie być!

Zbyt skomplikowane przepisy, nieustanne zmiany w prawie i rosnące koszty prowadzenia biznesu – polscy przedsiębiorcy tracą czas i pieniądze w biurokratycznym chaosie. Polska ma jeden z najbardziej skomplikowanych systemów podatkowych w Europie, a liczba nowych regulacji rośnie w zastraszającym tempie. Czy deregulacja to jedyna szansa na poprawę sytuacji? Eksperci BCC biją na alarm: bez uproszczenia prawa polska gospodarka może stracić swoją konkurencyjność.

„Puste faktury” będące fałszerstwem nie mogą być skutecznie anulowane przez wystawcę

Ilość głupstw, które napisano na temat tzw. pustych faktur, zapewne należy do tzw. trwałego dorobku doktryny unijnego VAT-u – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. I wyjaśnia kiedy można takie faktury anulować, skorygować, a kiedy z mocy prawa powstaje obowiązek zapłaty podatku w tych fakturach wykazanego.

REKLAMA

Import wysokoemisyjnych towarów na nowych zasadach. CBAM – mechanizm, raporty

Od października 2023 roku importerzy są zobowiązani do raportowania emisji związanych z produkcją towarów, które importują. Obowiązek ten wynika z przepisów wprowadzających w Unii Europejskiej mechanizm CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism).

Więcej dzieci to większe oszczędności: Odliczenia w PIT rosną wraz z rodziną!

Ulga na dzieci oraz ulga dla rodzin 4+ to nie tylko wsparcie finansowe, ale także sposób na realne zwiększenie domowego budżetu. KAS przypomina, że dzięki tym preferencjom podatkowym w PIT rodzice mogą znacząco obniżyć swoje rozliczenia – sprawdź, czy należą Ci się dodatkowe oszczędności i dowiedz się, jak z nich korzystać!

Czy trzeba rozliczyć PIT za osobę zmarłą? Kto płaci podatek za zmarłego?

30 kwietnia 2025 roku mija termin rozliczenia PIT za rok 2024. Co w przypadku, gdy podatnik zmarł? Czy trzeba rozliczyć PIT za osobę zmarłą? Co z podatkami po śmierci podatnika? Czy rodzina zmarłego musi zapłacić podatek? Sprawdź!

Kara za odstąpienie od umowy bez VAT

Kara za odstąpienie od umowy przyrzeczonej nie podlega opodatkowaniu VAT, ponieważ nie stanowi sama w sobie usługi, taki wniosek płynie z wyroku z 24 lutego 2021 r. WSA w Warszawie (sygn. III SA/Wa 1107/20), którego stanowisko zostało podtrzymane w wyroku NSA z 30 stycznia 2025 r. (sygn. I FSK 1377/21).

REKLAMA

Jak rozliczyć VAT w transakcjach łańcuchowych. Przypadek, gdy towar jest wywożony z Polski

Osoba prowadząca spółkę A z siedzibą w Holandii, będąca czynnym podatnikiem VAT UE w Holandii, ale zarejestrowana też do VAT UE w Polsce, zleca polskiej firmie B (produkcyjnej) wykonanie mebli. Polski kontrahent B, aby ograniczyć koszty transportu, dokonuje dostawy za pośrednictwem firm transportowych bezpośrednio do C (trzeciego podmiotu) w Unii, ale też do C1 – poza Unię. Firma B wystawi fakturę dla firmy A z 23% VAT za dostawę mebli (i doliczy też koszt usługi transportu), z jej polskim numerem VAT. Firma A rozliczy transakcję netto w Holandii z uwzględnieniem odpowiedniej stawki VAT, a VAT naliczony odlicza w Polsce. Czy tak powinna wyglądać taka transakcja?

MiCA a podatki od kryptowalut w Polsce – czy czekają nas zmiany?

Rozporządzenie MiCA (Markets in Crypto-Assets) to jeden z najważniejszych aktów prawnych dotyczących rynku kryptowalut w Unii Europejskiej. Od lat było uważnie obserwowane zarówno przez inwestorów, jak i dostawców usług związanych z walutami wirtualnymi (CASP – Crypto-Asset Service Providers). Obie grupy zastanawiały się, jak nowe regulacje wpłyną na ich działalność. MiCA wprowadza kompleksowe zasady dotyczące emisji, obrotu i nadzoru nad kryptoaktywami, zmieniając sposób funkcjonowania branży. Choć rozporządzenie koncentruje się głównie na aspektach prawnych i organizacyjnych, to warto zastanowić się, czy jego wejście w życie może mieć także istotne konsekwencje podatkowe. Czy nowa regulacja wpłynie pośrednio lub bezpośrednio na polskie przepisy? Czy MiCA wpłynie na opodatkowanie w Polsce? Dowiedz się więcej na ten temat właśnie w tym artykule.

REKLAMA