REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy pracodawca powinien pobrać zaliczkę z tytułu nabycia akcji przez pracowników

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Spółka, w której pracuję, przekazała nieodpłatnie pakiet swoich akcji niektórym pracownikom kadry menedżerskiej (w tym i mnie). Jest to forma premii oraz dodatkowej motywacji dla zarządzających firmą. Spółka jednak nie pobrała w tym przypadku zaliczek na podatek. Mam wątpliwości, czy wartość tych akcji nie powinna zostać opodatkowana już w momencie nabycia akcji przez pracowników, tak jak inne świadczenia pracownicze.

RADA

REKLAMA

Jeżeli akcje zostały nieodpłatnie przekazane pracownikom na podstawie uchwały walnego zgromadzenia akcjonariuszy i są to akcje nowej emisji - wtedy w momencie objęcia tych akcji przez pracowników nie ustala się i nie opodatkowuje dochodu. Dopiero w momencie zbycia tych akcji pracownik uzyska dochód, który należy opodatkować. Tak samo należy postąpić, gdy spółka-emitent objęła pierwotnie akcje nowej emisji wyłącznie w celu przekazania ich pracownikom uprawnionym do tego na podstawie uchwały walnego zgromadzenia tej spółki.

Natomiast jeśli powyższe warunki nie zostały spełnione - np. spółka nabyła na rynku akcje starej emisji w celu zaoferowania ich pracownikom - świadczenie polegające na nieodpłatnym lub częściowo odpłatnym zbyciu tych akcji na rzecz pracowników jest opodatkowane jak każde inne świadczenie pracownicze już w momencie przeniesienia własności tych akcji.

UZASADNIENIE

REKLAMA

Niektórzy pracodawcy premiują swoich pracowników, uprawniając ich do nabycia swoich udziałów lub akcji nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie. Akcje te lub udziały spółka/pracodawca emituje albo nabywa właśnie z zamiarem zbycia pracownikom. Powstaje pytanie, czy takie nieodpłatne lub częściowo odpłatne świadczenie na rzecz pracownika nie powinno być opodatkowane jak każde inne świadczenie pracownicze w momencie jego dokonania, czyli w chwili zbycia tych akcji pracownikom.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na podstawie art. 24 ust. 11 updof nadwyżka pomiędzy wartością rynkową akcji objętych przez osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia a wydatkami poniesionymi na ich objęcie nie podlega opodatkowaniu w momencie objęcia tych akcji. Tak samo należy postąpić w odniesieniu do dochodu stanowiącego nadwyżkę pomiędzy wartością rynkową akcji a wydatkami poniesionymi na ich nabycie od spółki posiadającej osobowość prawną, która objęła te akcje wyłącznie w celu przeniesienia tytułu ich własności na osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia spółki będącej emitentem akcji.

Zatem w przypadku gdy nabycie akcji przez pracowników spełnia warunki określone w art. 24 ust. 11 updof, nie ustala się dochodu przy objęciu akcji przez pracowników. Opodatkowaniu podlega natomiast dochód uzyskany ze zbycia takich akcji.

WARTO ZAPAMIĘTAĆ

REKLAMA

Nadwyżka w postaci różnicy pomiędzy wartością rynkową a wydatkami na objęcie akcji nabywanych przez pracowników na warunkach określonych w art. 24 ust. 11 updof nie podlega opodatkowaniu w momencie objęcia akcji, lecz dopiero w momencie ich zbycia.

Zasada ta nie obowiązuje jednak w przypadku przekazania pracownikom, nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie, przez spółkę swoich udziałów albo akcji, jeżeli program motywacyjno-premiowy nie powstał na podstawie uchwały walnego zgromadzenia wspólników, a oferowane pracownikom akcje nie są akcjami nowej emisji. W takim przypadku różnica między wartością przekazanych udziałów a odpłatnością ponoszoną przez pracownika jest dla niego przychodem ze stosunku pracy.

Na takim stanowisku stoi również Ministerstwo Finansów (patrz odpowiedź Ministerstwa Finansów z 9 października 2007 r. nr MB8-0553-86/07/850/ na pytania Redakcji Interpretacji Podatkowych - www.interpretacje-podatkowe.pl).

Przykład

Spółka nabyła na rynku pewną liczbę akcji własnych po cenie 15 zł za sztukę. Następnie akcje te zaoferowano uprawnionym pracownikom po cenie nominalnej 5 zł za sztukę. Różnica, jaka powstała pomiędzy ceną nabycia a ceną sprzedaży, została pokryta przez Spółkę C. z kapitału rezerwowego, który został utworzony na ten cel uchwałą zgromadzenia akcjonariuszy.

W tym przypadku nie mamy do czynienia z akcjami nowej emisji, więc częściowo odpłatne świadczenie stanowi przychód pracowników ze stosunku pracy. Wartość tego przychodu należy określić według zasad określonych w art. 11 ust. 2b updof, czyli jako różnicę pomiędzy wartością tych świadczeń, ustaloną według zasad określonych w art. 11 ust. 2 updof (wartość rynkowa), a odpłatnością ponoszoną przez podatnika.

W naszym przykładzie będzie to 15 - 5 = 10 zł/akcję - o ile cena 15 zł za akcję nadal będzie ceną rynkową w momencie zbywania akcji pracownikom.

Jednak trzeba zaznaczyć, że jeżeli pracownik następnie zbędzie akcje nabyte po 5 zł, to swój dochód ze zbycia tych akcji będzie mógł pomniejszyć o koszt w wysokości 15 zł.

Zgodnie bowiem z art. 22 ust. 1d updof w przypadku odpłatnego zbycia nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie nabytych rzeczy lub praw, a także innych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie nabytych świadczeń, w związku z którymi (stosownie do art. 11 ust. 2-2b updof) określony został przychód - kosztem uzyskania przychodu z ich odpłatnego zbycia będzie wartość przychodu określonego w art. 11 ust. 2 i 2a albo wartość przychodu określonego w art. 11 ust. 2b updof powiększona o wydatki na nabycie częściowo odpłatnych rzeczy lub praw albo innych świadczeń.

Warto jednak zauważyć, że w tej kwestii można się spotkać z różnymi argumentacjami organów podatkowych. Przykładowo Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa-Ursynów w piśmie z 16 marca 2007 r. (nr 1438/DF-1/415-239a/389/06/07/AG) stwierdził, iż:

Moment uzyskania dochodu z akcji nie jest tożsamy z momentem ich otrzymania. Cechą papierów wartościowych, jakimi są akcje, jest to, iż generują dochód w przyszłości; w postaci dywidendy czy też - w przypadku ich odpłatnego zbycia - w postaci różnicy pomiędzy ceną nabycia a ceną rynkową. Zatem otrzymanie bezpłatnie dodatkowych akcji zagranicznej spółki, w wyniku realizacji praw wynikających z uczestnictwa w programie motywacyjnym dla pracowników międzynarodowej grupy kapitałowej, nie spowoduje uzyskania przez podatnika przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, w momencie ich nabycia, zgodnie z art. 11 ust. 1 ww. ustawy.

(...) przychód z tytułu udzielonej przy nabyciu akcji bonifikaty (bezpłatne objecie) powstanie dopiero w momencie sprzedaży tych akcji. W przypadku odpłatnego zbycia akcji nabytych przez pracowników spółki zależnej dochód podlegający opodatkowaniu - w porównaniu do akcjonariuszy, którzy dokonali zakupu akcji - ulegnie zwiększeniu o wartość świadczenia spółki zagranicznej, co w konsekwencji skutkować będzie zwiększeniem obciążeń podatkowych z tytułu odpłatnego zbycia akcji. Powyższe stanowisko potwierdza zapis art. 23 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który stanowi, iż nie uważa się za koszty uzyskania przychodu wydatków na objęcie lub nabycie m.in. udziałów (akcji) w spółce mającej osobowość prawną oraz innych papierów wartościowych. Wydatki takie są jednak kosztem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia tych udziałów (akcji). Przychód z tego tytułu należy zakwalifikować jako przychód z kapitałów pieniężnych (opodatkowany na zasadach określonych w art. 30b ww. ustawy). Stosownie bowiem do treści art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ww. ustawy za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, przychody z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz papierów wartościowych. Użyte w tym przepisie pojęcie 'należny' oznacza, iż przychód powstanie niezależnie od momentu otrzymania środków pieniężnych przez podatnika. Natomiast kosztem uzyskania przychodu w momencie sprzedaży akcji, nieodpłatnie przyznanych przez zagraniczną spółkę, zgodnie z cytowanym art. 23 ust. 1 pkt 38 ww. ustawy, będą faktycznie poniesione przez podatniczkę wydatki na nabycie (objęcie) zbywanych akcji.

Jak więc widać, powyższa interpretacja, mimo iż wydaje się co do zasady zbieżna ze stanowiskiem MF, nie zawiera powołania się na art. 24 ust. 11 updof, jak uczyniło to Ministerstwo. Należy to uznać za błąd, podobnie jak nieprawidłowe jest niedokonanie oceny, czy w tym przypadku chodzi o akcje nowej emisji i czy program pracowniczy znajduje swoje umocowanie prawne w uchwale zgromadzenia akcjonariuszy - co przecież mogłoby zmienić konkluzję interpretacji.

• art. 11 ust. 2b, art. 22 ust. 1d, art. 23 ust. 1 pkt 38, art. 24 ust. 11 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 192, poz. 1378

Paweł Huczko

redaktor

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

REKLAMA

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA

Prowizja w kryptowalutach bez podatku – do chwili wymiany? Ważny wyrok WSA

Rynek kryptowalut wciąż działa w cieniu nie zawsze jednoznacznych regulacji podatkowych. Zdarza się, że firmy technologiczne muszą podejmować decyzje biznesowe bez jasnych odpowiedzi na pytania o moment powstania przychodu, zasady wyceny aktywów czy klasyfikację źródeł dochodu. Wiele osób sądzi, że rozporządzenie MICA kompleksowo reguluje cały rynek kryptoaktywów, podczas gdy w rzeczywistości nie dotyczy kwestii podatkowych. Wydawałoby się, że postępująca legislacja europejska rozwiązuje obecnie więcej problemów niż dotychczas, ale niestety nadal jeszcze pozostają pewne niejasne strefy. Jednym z takich obszarów jest rozliczanie prowizji pobieranych w kryptowalutach, szczególnie gdy nie towarzyszy im bezpośrednia płatność. Właśnie ten problem trafił pod ocenę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Gdańsku.

Obowiązkowy KSeF: podatnicy zwolnieni z VAT nie będą chcieli faktur ustrukturyzowanych?

Podatnicy zwolnieni od VAT nie będą zainteresowani ”udostępnianiem” im w KSeF faktur ustrukturyzowanych – pisze profesor Witold Modzelewski. I wyjaśnia dlaczego.

REKLAMA