REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jaki sposób rozliczyć zwrot amortyzowanego wcześniej komputera

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krzysztof Rustecki
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jak powinnam rozliczyć zamortyzowane kwoty (raty amortyzacyjne) notebooka, którego zakupiłam w październiku 2006 r., zaliczyłam do środków trwałych i amortyzowałam. Po drugiej awarii zażądałam zwrotu gotówki, którą otrzymałam wraz z fakturą korygującą. Problemem dodatkowym jest zakup oprogramowania u innego dostawcy w wersji OEM (czyli tylko do jednego komputera), które zakwalifikowałam jako wydatek na ulepszenie. Amortyzowane kwoty są więc większe, niż wynikałyby z faktury zakupu samego komputera.

RADA

REKLAMA

W związku z likwidacją laptopa kosztem uzyskania przychodu będzie jego nieumorzona wartość początkowa. Natomiast zwrócona gotówka za zakup tego laptopa będzie przychodem. Jeżeli nabyty przez Panią program komputerowy nie był niezbędny do uruchomienia komputera, to nie powinien zostać zakwalifikowany jako jego ulepszenie. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Ze stanu faktycznego wynika, że zakupiła Pani laptop, który został wprowadzony do ewidencji środków trwałych. W związku z jego awaryjnością został on zwrócony sprzedawcy. Sprzedawca zaś wystawił fakturę korygującą i zwrócił gotówkę wydatkowaną na jego zakup.

Zwrot laptopa spowoduje likwidację tego środka trwałego (wycofanie go z ewidencji środków trwałych).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie uznaje się za koszty uzyskania przychodów strat w środkach trwałych oraz wartościach niematerialnych i prawnych, w części pokrytej sumą odpisów amortyzacyjnych (art. 23 ust. 1 pkt 5 updof).

REKLAMA

Nie stanowią również kosztów uzyskania przychodów straty powstałe w wyniku likwidacji nie w pełni umorzonych środków trwałych, jeżeli środki te utraciły przydatność gospodarczą na skutek zmiany rodzaju działalności (art. 23 ust. 1 pkt 6 updof). Ponieważ w Pani przypadku likwidacja środka trwałego nie wynika ze zmiany rodzaju działalności, to powyższe wyłączenie nie ma zastosowania. W związku z tym nieumorzona wartość początkowa laptopa jako strata związana z likwidacją tego środka trwałego będzie u Pani kosztem uzyskania przychodu. Jednocześnie zwrócona gotówka wydatkowana uprzednio na zakup tego laptopa będzie Pani przychodem. Wynika to z faktu, że do przychodów nie zalicza się tylko tych zwróconych wydatków, które nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. W związku z tym w Pani sytuacji do przychodów należy zaliczyć zwrócone wydatki na nabycie środka trwałego, którego część wartości początkowej została zamortyzowana, a pozostała, nieumorzona część wartości początkowej została zaliczona do kosztów jako strata z tytułu likwidacji tego środka trwałego.

Jeżeli chodzi o zakup programu komputerowego, to dopiero gdyby program ten był niezbędny do uruchomienia laptopa i mógł być zainstalowany tylko w tym laptopie, wydatki na jego nabycie należałoby traktować jako wydatki na ulepszenie laptopa, zwiększające jego wartość początkową.

Jeżeli zaś program ten nie był niezbędny do uruchomienia laptopa, to nie należało wydatków poniesionych na jego nabycie traktować jako wydatków na ulepszenie. Jeżeli program komputerowy nie został nabyty przez Panią jako licencja, powinien zostać zaliczony bezpośrednio do kosztów w momencie poniesienia tego wydatku. Ponieważ w praktyce programy komputerowe są nabywane jako licencja, w związku z tym powinny być traktowane jako wartość niematerialna i prawna.

Potwierdza to stanowisko zawarte w piśmie Naczelnika Urzędu Skarbowego Wrocław-Krzyki z 8 listopada 2006 r. nr PD I 415/1/105/06, w którym stwierdzono, że:

REKLAMA

(...) podatnik zakupił do swojej kancelarii prawnej dwa programy komputerowe, które nie są programami startowymi, a jedynie dodatkowymi. W związku z tym, iż program komputerowy nie jest programem niezbędnym do uruchomienia komputera i ze swej istoty może być zainstalowany w każdym komputerze, nie stanowi on wraz z komputerem jednego środka trwałego. Nie jest on jednak, z uwagi na definicję środka trwałego, odrębnym środkiem trwałym. Analizy wymaga problem zaliczenia programu komputerowego do wartości niematerialnych i prawnych. W oparciu o przepis art. 22b ust. 1 updof należy stwierdzić, iż program komputerowy nie stanowi odrębnej kategorii praw majątkowych, w związku z czym mieści się on w kategorii autorskich praw majątkowych oraz licencji. Aby jednak programy komputerowe można było zaliczyć do wartości niematerialnych i prawnych, ich nabyciu powinno towarzyszyć przeniesienie autorskich praw majątkowych do tych programów lub udzielenie licencji na korzystanie z tych programów. Stosownie do przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych prawo autorskie chroni utwory (dzieła) będące dobrem niematerialnym (mimo materialnego ucieleśnienia). W myśl art. 52 ust. 1 ww. ustawy, jeżeli w umowie sprzedaży tego wyraźnie nie zaznaczono, sprzedaż egzemplarza utworu nie powoduje przejścia na nabywcę autorskich praw majątkowych. Stosownie do art. 65 ww. ustawy w braku wyraźnego postanowienia o przeniesieniu prawa uważa się, że twórca udzielił licencji. Zakupienie przez podatnika programu komputerowego w praktyce jest więc udzieleniem licencji na korzystanie z programu. W związku z powyższym program komputerowy, jeżeli został nabyty jako licencja, powinien być zaliczany do wartości niematerialnych i prawnych. Ponieważ w przedmiotowej sprawie koszt poszczególnych programów komputerowych nie przekracza 3 500,00 zł, może być on zaliczony do kosztów uzyskania przychodów.

Jeżeli w Pani sytuacji program komputerowy był programem niezbędnym do uruchomienia komputera i ze swej istoty mógł być zainstalowany tylko w tym laptopie, rzeczywiście wydatki na jego nabycie powinny zwiększać jego wartość początkową. Musiałyby być jednak spełnione oba te warunki łącznie, tj. jego niezbędność do uruchomienia laptopa i przeznaczenie tylko do tego laptopa.

W innych przypadkach zakwalifikowanie programu komputerowego jako ulepszenia komputera należy uznać za błędne i dokonać odpowiednich korekt. Gdyby program komputerowy został nabyty jako licencja, powinien być zakwalifikowany jako wartość niematerialna i prawna. Wówczas w związku z likwidacją laptopa, w którym był zainstalowany (instalacja mogła dotyczyć tylko jednego laptopa), nastąpi również likwidacja tej wartości niematerialnej i prawnej. Kosztem uzyskania przychodu będzie w tym przypadku nieumorzona wartość początkowa tego programu.

W przypadku zaś gdyby program komputerowy nie został nabyty jako licencja, to wydatki na jego nabycie powinny być zaliczone bezpośrednio do kosztów. Wówczas likwidacja laptopa nie spowoduje żadnych konsekwencji w stosunku do tego programu, bowiem wydatki na jego nabycie zostały już zaliczone do kosztów w momencie ich poniesienia.

• art. 14 ust. 3 pkt 3a, art. 22b ust. 1, art. 23 ust. 1 pkt 5 i 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 192, poz. 1378

Krzysztof Rustecki

ekspert w zakresie podatków dochodowych

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

Kawa z INFORLEX. Perspektywy zawodu księgowego

Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 3 cenionymi ekspertami: Żanetą Hejne – właścicielką biura rachunkowego, Piotrem Juszczykiem – doradcą podatkowym inFakt oraz Radosławem Kowalskim – doradcą podatkowym.

Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

REKLAMA

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

REKLAMA

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA