REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kto może rozliczyć się za pomocą formularza PIT-37?

  • Artykuł sponsorowany
Materiały prasowe

REKLAMA

REKLAMA

Dla kogo przeznaczona jest deklaracja PIT-37? Jak ją wypełnić? Do kiedy w 2024 roku należy złożyć deklarację w urzędzie skarbowym? Sprawdź!

rozwiń >

PIT-37, czyli zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu lub poniesionej starty, to jeden z rodzajów formularzy podatkowych używanych w Polsce do rozliczenia się z dochodów osiąganych przez osoby fizyczne. Większość pracujących Polaków będzie musiała skorzystać z PIT-37 podczas rozliczania swoich podatków. Jakie informacje należy zawrzeć w PIT-37? Jak prawidłowo go wypełnić, aby uniknąć problemów? Sprawdź!

REKLAMA

REKLAMA

Dla kogo przeznaczona jest deklaracja PIT-37?

PIT-37 to najczęściej wypełniany formularz podatkowy, który dotyczy większości obywateli. PIT-37 przeznaczony jest szczególnie dla tych osób, które uzyskały dochody za pośrednictwem płatnika, w tym z umowy o pracę, umów cywilno-prawnych oraz dla tych podatników, którzy pobierają świadczenia emerytalne czy renty, podlegające opodatkowaniu.

PIT-37 przeznaczony jest również dla osób, które otrzymują dochody m.in. z tytułu:

  • umowy akwizycyjnej,
  • świadczeń przedemerytalnych,
  • dotacji finansowych z ubezpieczenia społecznego,
  • stypendiów,
  • praw autorskich i praw majątkowych,
  • świadczeń płaconych z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych lub z Funduszu Pracy,
  • przynależności do rolniczych spółdzielni produkcyjnych.

Deklaracja ta dotyczy jednocześnie podatników, którzy nie odliczają minimalnego podatku dochodowego, nie zmniejszają dochodów o braki finansowe oraz nie prowadzili pozarolniczej działalności gospodarczej czy działów produkcji rolnej, które są opodatkowane na zasadach ogólnych.

REKLAMA

PIT-37 dotyczy też osób fizycznych, które nie doliczają dochodów małoletnich dzieci. Jeżeli chcemy je doliczyć, musimy złożyć PIT-36, podobnie jak wówczas, gdy uzyskujemy przychód z tytułu działalności gospodarczej, który rozliczamy na ogólnych zasadach (skala podatkowa).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pamiętajmy, że deklaracja ta dotyczy wyłączenie przychodów opodatkowanych przy zastosowaniu skali podatkowej 12% i 32%. W innych przypadkach będziemy się rozliczać poprzez inne formularze PIT.

Ponadto, jeżeli poza przychodami opodatkowanymi według skali uzyskamy również np. przychody opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, będziemy musieli złożyć dwie różne deklaracje.

Na jakiej podstawie wypełnia się PIT-37?

Zeznanie podatkowe PIT-37 powinno być wypełnione na podstawie kilku dokumentów. W zależności od źródła osiąganych przychodów mogą to być takie dokumenty jak:

  • PIT-11 - wykazywane są w nim np. dochody z pracy, umów o dzieło, umów zlecenia czy praw autorskich,
  • PIT-40A/11A - zawiera on takie informacje jak dochody z emerytur, rent czy zasiłków, które rozlicza organ rentowy,
  • PIT-R - wykazuje się w nim informacje o wypłaconych podatnikowi kwotach z tytułu pełnienia obowiązków obywatelskich i społecznych.

W zeznaniu rocznym PIT-37 możesz dodatkowo uwzględnić PIT/D, w którym widnieje informacja o odliczeniu wydatków mieszkaniowych oraz PIT/O, w którym odliczysz inne ulgi, w tym ulgę na dzieci, przekazane darowizny czy ulgę internetową.

wypełnianie deklaracji PIT

 

Materiały prasowe

Rozliczenie PIT-37 - jak się przygotować?

Rozliczenie PIT-37 może wydawać się skomplikowane, ale podatnicy rozliczający się w danym roku podatkowym za pomocą tego formularza, mogą się wcześniej odpowiednio przygotować, wykonując kilka kroków. Jakich? Przede wszystkim:

  • Zbierz wszystkie niezbędne dokumenty - pamiętaj, że zanim zaczniesz uzupełniać formularz PIT, musisz upewnić się, że posiadasz wszystkie niezbędne dokumenty na temat osiągniętych przychodów. Przygotuj więc PIT-11 oraz informacje o przychodzie z zeszłorocznego rozliczenia PIT. Zbierz również dokumenty związane z odliczaniem kosztów uzyskania przychodu i ulg podatkowych.
  • Sprawdź, czy możesz skorzystać z ulg i odliczeń - sprawdź, czy kwalifikujesz się do jakiejkolwiek ulgi podatkowej lub odliczenia kosztów uzyskania przychodu. Dotyczyć to może na przykład ulgi na dzieci, ulg dla studentów, odliczeń z tytułu opieki nad osobami niepełnosprawnymi i innych.
  • Wybierz organizację pożytku publicznego - wybór takiej organizacji pozwoli na świadome wsparcie inicjatyw, które są nam bliskie. Wystarczy znaleźć numer KRS organizacji, którą chcemy wesprzeć. Wpisując odpowiednie dane w deklaracji PIT, możemy oddać jej 1,5% z kwoty podatku do zapłaty.
  • Wybierz sposób rozliczenia podatku - formularze PIT możesz rozliczyć w wersji papierowej lub skorzystać z programu PIT 2023/2024, który znajdziesz na: https://www.podatnik.info/program-do-pit/pit-37. Ta druga opcja będzie zdecydowanie wygodniejsza.
  • Zestaw dochody - zsumuj swoje dochody z różnych źródeł. Tę sumę będzie trzeba wpisać w odpowiednie rubryki w zeznaniu podatkowym PIT-37.
  • Wypełnij formularz - wypełnij formularz PIT-37. Staraj się uważnie wypełnić wszystkie rubryki, unikając błędów. Jeśli masz jakiekolwiek pytania lub wątpliwości, skonsultuj się z ekspertem.
  • Wyślij deklarację - po wypełnieniu deklaracji PIT-37, sprawdź, czy wszystkie dane są poprawne. Następnie podpisz i wyślij deklarację.

Poprawne wypełnienie deklaracji PIT-37

W celu uniknięcia błędów podczas rozliczania deklaracji PIT-37 warto skorzystać z programu do rozliczania deklaracji. Wybierz program PIT 2023/2024, jaki oferuje podatnik.info. Program ten wspiera podatnika na każdym etapie składania deklaracji podatkowej. Jest on kompatybilny z systemem e-Deklaracje przygotowanym przez Ministerstwo Finansów i został sprawdzony przez ekspertów. Zawiera najbardziej aktualną bazę formularzy PIT.

Ponadto na podstawie wcześniej wprowadzonych danych, program sam oblicza należny podatek dochodowy. Jedyne, o czym musisz pamiętać, do bezbłędne uzupełnienie pozycji z danymi osobowymi oraz poprawne wprowadzenie informacji z formularza zeznania podatkowego PIT-11.

Więcej o programie PIT 2023/2024 przeczytasz na: https://www.podatnik.info/. Program wspiera użytkownika w każdym roku przygotowania deklaracji podatkowej!

Do kiedy należy złożyć deklarację PIT-37 w urzędzie skarbowym?

Płatnik ma obowiązek przekazać nam PIT-11 do końca lutego 2024 r. Niemniej, od 2023 roku płatnik musi przesłać PIT-11 do urzędu skarbowego dużo wcześniej, bo do końca stycznia 2024 roku. Jeżeli więc nie dostaniemy w tym czasie formularza, skontaktujmy się z działem księgowości w swojej firmie. To niezwykle istotne, bo nawet w przypadku, gdy nie dostaniemy druku PIT-11 od pracodawcy w odpowiednim terminie, to nadal na nas spoczywa obowiązek terminowego rozliczenia PIT-37. Natomiast, jeśli jesteśmy już w posiadaniu wszystkich potrzebnych nam do rozliczenia druków, czas na złożenie deklaracji do odpowiedniego urzędu skarbowego mamy do 30 kwietnia 2024 roku.

Najlepiej jednak wysłać zeznanie podatkowe PIT-37 jak najwcześniej. Dzięki temu istnieje możliwość, że wcześniej otrzymamy zwrot podatku z tytułu pobranych zaliczek!

używanie specjalnego programu do celów podatkowych

 

Materiały prasowe

Podatek dochodowy a szereg ulg podatkowych

Zeznania podatkowe PIT-37 można wypełniać m.in. indywidualnie, wraz z małżonkiem lub jako osoba samotnie wychowująca dziecko. Zanim jednak przystąpimy do wypełniania formularza, warto upewnić się, czy przysługują nam odliczenia i ulgi podatkowe, w tym np. ulga budowlana, rehabilitacyjna, z tytułu przekazywanych darowizn, za internet czy zwrot z tytułu ulgi na dzieci. Takie ulgi powinny być wykazane przez podatnika we wspomnianych załącznikach PIT/D i PIT/O.

Osoby, które samotnie wychowują dzieci

Poprzez osobę samotnie wychowującą dziecko, rozumie się opiekuna prawnego dziecka lub jednego z jego rodziców biologicznych albo przysposabiających. Może być to więc osoba niezamężna, po rozwodzie, wdowa lub wdowiec, osoba w separacji lub osoba, która pozostaje w związku małżeńskim, jednak drugi małżonek jest pozbawiony praw rodzicielskich lub odbywa karę pozbawienia wolności.

Ponadto należy spełniać jeszcze kilka dodatkowych warunków. Ulga przysługuje nam w przypadku małoletniego lub osoby do 25 roku życia, która się uczy i nie wykazała w danym roku podatkowych żadnych dochodów, które podlegają opodatkowaniu. Ulga przysługuje też na dziecko, na które pobieramy zasiłek, dodatek pielęgnacyjny lub rentę socjalną. Wówczas ulga ta dotyczy dzieci niezależnie od ich wieku.

Osoba samotnie wychowująca dziecko musi być rezydentem podatkowym w Polsce, jednak od tej zasady istnieją pewne wyjątki. Ponadto musi ona złożyć wniosek o rozliczenie dochodów jako osoba samotnie wychowująca dziecko, przez co rozumie się zaznaczenie odpowiedniego kwadratu w zeznaniu PIT-37, w sekcji dotyczącej wyboru sposobu opodatkowania.

Wspólne rozliczenie z małżonkiem

Zeznanie podatkowe PIT-37 można też składać wraz z małżonkiem. Często takie rozwiązanie bywa korzystniejsze niż rozliczanie się osobno. Niemniej, małżonkowie muszą być w małżeństwie przynajmniej przez cały rok podatkowy i przez cały rok podatkowy musi między nimi istnieć wspólnota majątkowa. Wskazana preferencja podatkowa dotyczy małżeństw, w których żadne z małżonków nie prowadzi działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem liniowym czy ryczałtem ewidencjonowanym. Przed złożeniem deklaracji trzeba wziąć pod uwagę także standardowe kryteria związane z rozliczaniem podatku w Polsce.

e-pit, wypełnianie deklaracji przez internet

 

Materiały prasowe

Nowy próg podatkowy - czym jest danina solidarnościowa?

III próg podatkowy, czyli danina solidarnościowa jest nową stawką podatku, która dedykowana jest wybranej grupie podatników. Stawka ta obowiązuje od 2019 roku i musi ją uiścić każdy podatnik, którego przychody wykraczają ponad 1 000 000 zł rocznie (stawka wynosi 4% i dotyczy nadwyżki dochodów ponad 1 000 000 zł). W celu rozliczenia dodatkowego podatku trzeba złożyć osobny formularz DSF-1.

Podwyższona kwota wolna od podatku

Od stycznia 2022 roku podwyższono kwotę wolną od podatku z 8 000 zł do 30 000 zł. W roku 2023 kwota ta nie uległa zmianie, co oznacza, że osoby, które są opodatkowane według skali podatkowej i są przedsiębiorcami lub otrzymały dochody z tytułu umów o dzieło, umów zlecenie czy umów o pracę, mogą zarobić w ciągu roku 30 000 zł bez odprowadzania podatku. Mimo to warto pamiętać, że takie osoby również muszą złożyć deklarację podatkową do urzędu skarbowego.

Podsumowanie

Formularz podatkowy PIT-37 jest powszechnie stosowany w Polsce do rozliczania dochodów osób fizycznych. PIT-37 dotyczy m.in. wszystkim pracowników, którzy uzyskują dochody z tytułu stosunku pracy, umów cywilnoprawnych oraz emerytury czy renty podlegającej opodatkowaniu. Pamiętaj, aby zawsze uzupełniać tylko aktualne druki PIT. Przy rozliczeniu PIT-37 warto skorzystać z programu do rozliczania deklaracji podatkowych, który ułatwi cały proces i pomoże uniknąć błędów!

Źródło: Artykuł sponsorowany

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Wyposażenie motocyklisty w kosztach prowadzonej działalności [interpretacja KIS]

Gdzie przebiega granica pomiędzy wydatkami osobistymi przedsiębiorców, a wydatkami związanymi z prowadzoną działalnością gospodarczą? Na to pytanie nie ma uniwersalnej odpowiedzi co sprawia, że podatnicy kierują do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej wiele wniosków dotyczących możliwości uwzględnienia w kalkulacji podatkowej ponoszonych przez nich wydatków.

Paragony z NIP do 450 zł w 2027 roku. Czy nadal będą uznawane za faktury?

Czy w 2027 r. paragony z NIP nabywcy na kwoty do 450 zł nadal będą zastępować faktury?

Rewolucja w VAT od 1 stycznia 2027 r. Kupujesz te usługi? Fiskus może kazać Ci płacić cudzy podatek!

Solidarna odpowiedzialność w VAT wkracza w świat usług profesjonalnych. Od nowego roku firmy kupujące m.in. usługi IT, księgowe, marketingowe czy doradcze mogą zostać wezwane do zapłaty podatku, którego nie rozliczył ich dostawca. Nowelizacja ustawy została już podpisana przez Prezydenta i opublikowana w Dzienniku Ustaw (poz. 1270). Sprawdź, jakich limitów kwotowych musisz pilnować i jak bezpiecznie zabezpieczyć swój biznes przed kosztowną pułapką za pomocą mechanizmu split payment.

Rewolucja w podatkach w 2027 r. Zmiany w PIT, CIT i ryczałcie uderzą w tysiące przedsiębiorców?

Rząd szykuje głęboką reformę podatkową, która wprowadzi nowe stawki PIT, zmieni zasady CIT oraz drastycznie ograniczy dostęp do ryczałtu. Choć niektóre propozycje zakładają obniżenie obciążeń fiskalnych, Rada Naukowa przy Rzeczniku MŚP alarmuje: nowe przepisy mogą pogorszyć kondycję finansową tysięcy polskich mikro, małych i średnich firm. Co gorsza, drastyczne zmiany w ryczałcie mogą wejść w życie niemal z dnia na dzień, a obietnice dotyczące składki zdrowotnej wciąż pozostają niespełnione. Sprawdź, co dokładnie ma się zmienić od 1 stycznia 2027 roku i jak nowe limity wpłyną na Twój biznes.

REKLAMA

Zakup i sprzedaż opodatkowane VAT-MARŻĄ w ewidencji JPK_V7X

Procedura VAT-marża pozwala opodatkować nie całą kwotę uzyskaną ze sprzedaży, lecz marżę stanowiącą różnicę między kwotą sprzedaży a kwotą nabycia towaru, pomniejszoną o VAT należny. W przypadku podatników handlujących samochodami używanymi, sprzętem elektronicznym, meblami, dziełami sztuki czy przedmiotami kolekcjonerskimi prawidłowe rozliczenie nie kończy się jednak na właściwym wyliczeniu marży. Równie istotne jest prawidłowe wykazanie transakcji w JPK_V7X.

Przepaść płacowa w Polsce się pogłębia. Nowe dane pokazują brutalną prawdę o zarobkach

Pracujesz w małej firmie czy w wielkiej korporacji? Odpowiedź na to pytanie drastycznie definiuje Twoje szanse na godne zarobki. Z najświeższej analizy rozkładu wynagrodzeń wynika, że 10 procent najmniej zarabiających Polaków zderza się ze ścianą, podczas gdy krezusi windują średnią krajową. Sprawdź, na którym szczeblu drabiny płacowej się znajdujesz.

Fundacja rodzinna: skuteczne narzędzie czy iluzja bezpieczeństwa właściciela firmy? Fundacja na pokolenia, przepisy na kilka lat?

Wokół fundacji rodzinnych powstało w Polsce wiele oczekiwań. Dla jednych są symbolem dojrzałego właścicielstwa, dla innych niemal synonimem dobrze zaplanowanej sukcesji. I właśnie tutaj zaczyna się niebezpieczne uproszczenie. Fundacja rodzinna nie jest sukcesją, ale jednym z narzędzi, które mogą wspierać proces sukcesyjny, pod warunkiem, że odpowiada na rzeczywiste potrzeby konkretnej rodziny biznesowej. Może uporządkować własność, ograniczyć ryzyko rozdrobnienia majątku, określić zasady świadczeń oraz stworzyć ramy zarządzania aktywami po śmierci fundatora. Nie odpowie jednak na kluczowe pytania związane ze zmianą pokoleniową: kto ma przejąć odpowiedzialność za firmę, czy kolejne pokolenie rzeczywiście tego chce i jest do tego przygotowane, jak powinna zmienić się rola nestora, czy rodzina potrafi wspólnie podejmować decyzje oraz czy przedsiębiorstwo w ogóle powinno pozostać w rękach następnej generacji. A jeżeli właściciel i jego rodzina nie rozstrzygnęli tych kwestii, utworzenie fundacji ich nie rozwiąże, jedynie nada im nowy kontekst prawny i organizacyjny. Fundacja rodzinna pozwala chronić majątek przed podziałem, lecz nie zastąpi rozmowy między bliskimi. Wskazanie beneficjentów nie czyni z nich automatycznie odpowiedzialnych właścicieli, a zachowanie ciągłości własności nie oznacza jeszcze, że kolejne pokolenia będą potrafiły rozwijać firmę i rodzinne dziedzictwo.

Zmiany czasu w biznesie – jakie skutki dla logistyki, transportu, handlu. Czas skończyć z archaicznym zwyczajem

Aktualnie zmiana czasu z zimowego na letni (i odwrotnie) obowiązuje w około 50 krajach, w tym w całej Unii Europejskiej. Lepsze wykorzystanie światła słonecznego nadal stanowi koronny argument przemawiający za utrzymaniem tego stanu rzeczy, mimo uzasadnionych podejrzeń, że „odejmowanie” i „dodawanie” godziny dnia dwa razy w ciągu roku negatywnie wpływa na organizm. Ekonomiczne, w tym logistyczne, skutki zmiany czasu to materiał na obszerne opracowanie. Ten temat komentuje dr Piotr Sosnowski z Katedry Logistyki na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego.

REKLAMA

Szef KAS: Ciężko wyliczyć ile zyskał budżet na wdrożeniu KSeF; musimy korzystać z AI bo podatnicy już to robią. Powstaje Jednolity System Podatkowy

Musimy korzystać ze sztucznej inteligencji, ponieważ podatnicy, a zwłaszcza ich pełnomocnicy profesjonalni już z niej korzystają – powiedział PAP Szef Krajowej Administracji Skarbowej i wiceminister finansów Marcin Łoboda w rozmowie z Polską Agencją Prasową. Minister Łoboda poinformował też o prowadzonych w Ministerstwie Finansów pracach nad informatyzacją Krajowej Administracji Skarbowej, tworzeniem Jednolitego Systemu Podatkowego dla organów KAS,

Rewolucja w Ordynacji podatkowej. Skarbówka odpuści drobne kwoty, ale to dopiero początek dużych zmian dla podatników

Ministerstwo Finansów szykuje potężny pakiet deregulacyjny, który ma diametralnie zmienić relacje na linii urzędnik–podatnik. W projekcie nowej ustawy znalazł się zapis, na który Polacy czekali od lat: skarbówka nie będzie już ścigać za groszowe zaległości. Zmienią się też kluczowe terminy na odwołania, a kontrole zyskają sztywne ramy czasowe. Sprawdź, co dokładnie i od kiedy zmieni się w przepisach.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA