REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są skutki podatkowe umorzenia pożyczki z ZFŚS byłemu pracownikowi

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Joanna Krawczyk
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Czy można wpisać w koszty pożyczkę z ZFŚS, jeśli zakład jest w upadłości, a pożyczki nie są spłacane od 5 lat? Dotyczą one byłych pracowników zakładu. Czy kwoty te będą opodatkowane updof?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Pożyczki udzielone ze środków ZFŚS nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Nie oznacza to jednak powstania straty dla podatnika, ponieważ środki, z których zostały udzielone pożyczki, zostały już wcześniej zaliczone do kosztów uzyskania przychodów jako odpisy na ZFŚS.

Umorzenie pożyczki z ZFŚS powoduje po stronie pożyczkobiorcy powstanie przychodu, który podlega opodatkowaniu. Płatnik nie ma obowiązku poboru podatku. Ma jednak obowiązek wystawić PIT-8C. Przychód ten były pracownik rozliczy w zeznaniu rocznym.

UZASADNIENIE

Pytanie Czytelnika dotyczy dwóch kwestii: zaliczenia niespłaconej pożyczki w koszty pracodawcy i tego, czy jej utrata (umorzenie) stanowi dla byłego pracownika przychód opodatkowany pdof. Omawiamy kolejno te kwestie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Koszt u pożyczkodawcy (pracodawcy)

Pożyczki udzielone ze środków ZFŚS nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Do kosztów uzyskania przychodów zaliczamy bowiem wpłaty dokonane na wyodrębniony rachunek zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (art. 23 ust. 1 pkt 7 updof). W konsekwencji wszelki rozchód tych środków nie może być już zaliczany do kosztów, ponieważ oznaczałoby to ponowne zaliczenie do kosztów tych samych wartości. Dotyczy to również pożyczek, zarówno udzielonych, jak i później utraconych na skutek niewypłacalności pożyczkobiorcy. W praktyce oznacza to jednak, że środki wykorzystane do udzielenia pożyczek, w tym ich utrata, zostały już wcześniej zaliczone do kosztów podatkowych w ramach odpisów na ZFŚS. Powstałe później trudności z wyegzekwowaniem spłat pożyczek nie powodują konieczności korekty tych kosztów.

Przychód u pożyczkobiorcy (pracownika)

Sam fakt niespłacenia pożyczki nie powoduje powstania przychodu po stronie pożyczkobiorcy. Podmiot, który udzielił pożyczki, może wszelkimi prawnie dopuszczalnymi sposobami dążyć do wyegzekwowania pożyczonych środków. Dopiero decyzja o zwolnieniu z długu, umorzeniu pożyczki oznacza powstanie przychodu. Wtedy bowiem definitywnie pożyczkodawca zrzeka się swoich roszczeń, a pożyczkobiorca odnosi korzyść.

Jeżeli ściągalność pożyczki stała się niemożliwa, zakład pracy - dysponent środków zgromadzonych na rachunku ZFŚS - może podjąć decyzję o umorzeniu pożyczki. Taka decyzja nie wywoła żadnych skutków w sferze kosztów uzyskania przychodów, ponieważ, jak wspomniano, wszystkie środki zgromadzone na rachunku ZFŚS, niezależnie od sposobu ich wykorzystania, zgodnie z przepisami i regulaminem ZFŚS zostały już zaliczone do kosztów. Jednak dla pożyczkobiorcy, który zostanie zwolniony z obowiązku zwrotu pożyczki, wartość umorzonej pożyczki będzie stanowiła przychód.

W związku z tym, że pożyczka została udzielona pracownikowi, jej umorzenie powinno spowodować powstanie przychodu ze źródła - stosunek pracy. Jednak w opisanej sytuacji podmiot dokonujący umorzenia nie jest już pracodawcą dla pożyczkobiorcy, ponieważ stosunek pracy już ustał. Fakt umorzenia pożyczki nie ma związku z umową o pracę, ponieważ ta już nie łączy stron, ale z umową pożyczki, która trwa mimo zakończenia stosunku pracy. Obie strony w momencie umorzenia pożyczki nie występują wobec siebie w roli pracodawca - pracownik, tylko w roli pożyczkodawca - pożyczkobiorca. Jest to stosunek cywilnoprawny.

Finansowe konsekwencje rozwiązania tego stosunku powinny być rozpatrywane w oderwaniu od rozwiązanej wcześniej umowy o pracę. Wobec tego przychód, który wystąpi po stronie pożyczkobiorcy z racji umorzenia pożyczki, powinien zostać zaliczony do przychodów z innych źródeł, a nie do przychodów ze stosunku pracy. Inaczej byłoby w sytuacji, gdyby pożyczka została umorzona w trakcie trwania stosunku pracy. Wówczas umorzona pożyczka stanowiłaby przychód ze stosunku pracy.

Przyjęcie takiego rozwiązania jest również praktyczne, ponieważ podmiot dokonujący umorzenia, stwierdzający powstanie przychodu (czyli były pracodawca), nie jest w stanie obecnie pobrać zaliczki na podatek od tego przychodu. Nie dokonuje wypłaty żadnych świadczeń na rzecz byłego pracownika, nie ma z nim kontaktu i informacji o nim, co uniemożliwia pobranie od niego zaliczki na podatek.

Wobec powyższego w dacie umorzenia pożyczki należy stwierdzić powstanie przychodu i wykazać go w informacji rocznej PIT-8C za rok, w którym dokonano umorzenia. Informację tę należy przesłać do końca lutego następnego roku podatkowego do właściwego ze względu na miejsce zamieszkania podatnika (pożyczkobiorcy) urzędu skarbowego oraz do samego podatnika (byłego pracownika). W ten sposób urząd skarbowy zostanie powiadomiony o zaistnieniu przychodu podlegającego opodatkowaniu, a podatnik będzie musiał go wykazać w zeznaniu rocznym i opodatkować.

• art. 20, art. 23 ust. 1 pkt 7, 27, 40 i 42, art. 42a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 225, poz. 1673

Joanna Krawczyk

doradca podatkowy,

właścicielka kancelarii podatkowej w Poznaniu

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy niegotowe na KSeF. Tylko 5230 przedsiębiorstw korzysta z systemu – czas ucieka. [DANE MF]

Z danych udostępnionych przez Ministerstwo Finansów wynika, że do 5 marca 2025 roku z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) skorzystało zaledwie 5230 firm. To oznacza, że w ciągu ponad trzech lat działania systemu zdecydowało się na niego jedynie kilka tysięcy przedsiębiorców. Tymczasem za 9 miesięcy korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe – a to oznacza prawdziwą rewolucję dla księgowości w Polsce.

Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie KSeF-u i faktur ustrukturyzowanych wszystkim podatnikom VAT to nie jest deregulacja gospodarki; ten pomysł powinien trafić do kosza

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

W 2025 r. można przekazać 1,5% podatku rolnego na rzecz dwóch uprawnionych podmiotów

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

Roczne zeznanie podatkowe PIT: 15 najczęstszych błędów. Jak ich uniknąć w 2025 roku

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

REKLAMA

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA