REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są skutki podatkowe umorzenia pożyczki z ZFŚS byłemu pracownikowi

Joanna Krawczyk
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Czy można wpisać w koszty pożyczkę z ZFŚS, jeśli zakład jest w upadłości, a pożyczki nie są spłacane od 5 lat? Dotyczą one byłych pracowników zakładu. Czy kwoty te będą opodatkowane updof?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Pożyczki udzielone ze środków ZFŚS nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Nie oznacza to jednak powstania straty dla podatnika, ponieważ środki, z których zostały udzielone pożyczki, zostały już wcześniej zaliczone do kosztów uzyskania przychodów jako odpisy na ZFŚS.

Umorzenie pożyczki z ZFŚS powoduje po stronie pożyczkobiorcy powstanie przychodu, który podlega opodatkowaniu. Płatnik nie ma obowiązku poboru podatku. Ma jednak obowiązek wystawić PIT-8C. Przychód ten były pracownik rozliczy w zeznaniu rocznym.

UZASADNIENIE

REKLAMA

Pytanie Czytelnika dotyczy dwóch kwestii: zaliczenia niespłaconej pożyczki w koszty pracodawcy i tego, czy jej utrata (umorzenie) stanowi dla byłego pracownika przychód opodatkowany pdof. Omawiamy kolejno te kwestie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Koszt u pożyczkodawcy (pracodawcy)

Pożyczki udzielone ze środków ZFŚS nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Do kosztów uzyskania przychodów zaliczamy bowiem wpłaty dokonane na wyodrębniony rachunek zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (art. 23 ust. 1 pkt 7 updof). W konsekwencji wszelki rozchód tych środków nie może być już zaliczany do kosztów, ponieważ oznaczałoby to ponowne zaliczenie do kosztów tych samych wartości. Dotyczy to również pożyczek, zarówno udzielonych, jak i później utraconych na skutek niewypłacalności pożyczkobiorcy. W praktyce oznacza to jednak, że środki wykorzystane do udzielenia pożyczek, w tym ich utrata, zostały już wcześniej zaliczone do kosztów podatkowych w ramach odpisów na ZFŚS. Powstałe później trudności z wyegzekwowaniem spłat pożyczek nie powodują konieczności korekty tych kosztów.

Przychód u pożyczkobiorcy (pracownika)

Sam fakt niespłacenia pożyczki nie powoduje powstania przychodu po stronie pożyczkobiorcy. Podmiot, który udzielił pożyczki, może wszelkimi prawnie dopuszczalnymi sposobami dążyć do wyegzekwowania pożyczonych środków. Dopiero decyzja o zwolnieniu z długu, umorzeniu pożyczki oznacza powstanie przychodu. Wtedy bowiem definitywnie pożyczkodawca zrzeka się swoich roszczeń, a pożyczkobiorca odnosi korzyść.

Jeżeli ściągalność pożyczki stała się niemożliwa, zakład pracy - dysponent środków zgromadzonych na rachunku ZFŚS - może podjąć decyzję o umorzeniu pożyczki. Taka decyzja nie wywoła żadnych skutków w sferze kosztów uzyskania przychodów, ponieważ, jak wspomniano, wszystkie środki zgromadzone na rachunku ZFŚS, niezależnie od sposobu ich wykorzystania, zgodnie z przepisami i regulaminem ZFŚS zostały już zaliczone do kosztów. Jednak dla pożyczkobiorcy, który zostanie zwolniony z obowiązku zwrotu pożyczki, wartość umorzonej pożyczki będzie stanowiła przychód.

W związku z tym, że pożyczka została udzielona pracownikowi, jej umorzenie powinno spowodować powstanie przychodu ze źródła - stosunek pracy. Jednak w opisanej sytuacji podmiot dokonujący umorzenia nie jest już pracodawcą dla pożyczkobiorcy, ponieważ stosunek pracy już ustał. Fakt umorzenia pożyczki nie ma związku z umową o pracę, ponieważ ta już nie łączy stron, ale z umową pożyczki, która trwa mimo zakończenia stosunku pracy. Obie strony w momencie umorzenia pożyczki nie występują wobec siebie w roli pracodawca - pracownik, tylko w roli pożyczkodawca - pożyczkobiorca. Jest to stosunek cywilnoprawny.

Finansowe konsekwencje rozwiązania tego stosunku powinny być rozpatrywane w oderwaniu od rozwiązanej wcześniej umowy o pracę. Wobec tego przychód, który wystąpi po stronie pożyczkobiorcy z racji umorzenia pożyczki, powinien zostać zaliczony do przychodów z innych źródeł, a nie do przychodów ze stosunku pracy. Inaczej byłoby w sytuacji, gdyby pożyczka została umorzona w trakcie trwania stosunku pracy. Wówczas umorzona pożyczka stanowiłaby przychód ze stosunku pracy.

Przyjęcie takiego rozwiązania jest również praktyczne, ponieważ podmiot dokonujący umorzenia, stwierdzający powstanie przychodu (czyli były pracodawca), nie jest w stanie obecnie pobrać zaliczki na podatek od tego przychodu. Nie dokonuje wypłaty żadnych świadczeń na rzecz byłego pracownika, nie ma z nim kontaktu i informacji o nim, co uniemożliwia pobranie od niego zaliczki na podatek.

Wobec powyższego w dacie umorzenia pożyczki należy stwierdzić powstanie przychodu i wykazać go w informacji rocznej PIT-8C za rok, w którym dokonano umorzenia. Informację tę należy przesłać do końca lutego następnego roku podatkowego do właściwego ze względu na miejsce zamieszkania podatnika (pożyczkobiorcy) urzędu skarbowego oraz do samego podatnika (byłego pracownika). W ten sposób urząd skarbowy zostanie powiadomiony o zaistnieniu przychodu podlegającego opodatkowaniu, a podatnik będzie musiał go wykazać w zeznaniu rocznym i opodatkować.

• art. 20, art. 23 ust. 1 pkt 7, 27, 40 i 42, art. 42a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 225, poz. 1673

Joanna Krawczyk

doradca podatkowy,

właścicielka kancelarii podatkowej w Poznaniu

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

REKLAMA

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

REKLAMA

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA