REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są skutki podatkowe umorzenia pożyczki z ZFŚS byłemu pracownikowi

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Joanna Krawczyk
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Czy można wpisać w koszty pożyczkę z ZFŚS, jeśli zakład jest w upadłości, a pożyczki nie są spłacane od 5 lat? Dotyczą one byłych pracowników zakładu. Czy kwoty te będą opodatkowane updof?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Pożyczki udzielone ze środków ZFŚS nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Nie oznacza to jednak powstania straty dla podatnika, ponieważ środki, z których zostały udzielone pożyczki, zostały już wcześniej zaliczone do kosztów uzyskania przychodów jako odpisy na ZFŚS.

Umorzenie pożyczki z ZFŚS powoduje po stronie pożyczkobiorcy powstanie przychodu, który podlega opodatkowaniu. Płatnik nie ma obowiązku poboru podatku. Ma jednak obowiązek wystawić PIT-8C. Przychód ten były pracownik rozliczy w zeznaniu rocznym.

UZASADNIENIE

REKLAMA

Pytanie Czytelnika dotyczy dwóch kwestii: zaliczenia niespłaconej pożyczki w koszty pracodawcy i tego, czy jej utrata (umorzenie) stanowi dla byłego pracownika przychód opodatkowany pdof. Omawiamy kolejno te kwestie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Koszt u pożyczkodawcy (pracodawcy)

Pożyczki udzielone ze środków ZFŚS nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Do kosztów uzyskania przychodów zaliczamy bowiem wpłaty dokonane na wyodrębniony rachunek zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (art. 23 ust. 1 pkt 7 updof). W konsekwencji wszelki rozchód tych środków nie może być już zaliczany do kosztów, ponieważ oznaczałoby to ponowne zaliczenie do kosztów tych samych wartości. Dotyczy to również pożyczek, zarówno udzielonych, jak i później utraconych na skutek niewypłacalności pożyczkobiorcy. W praktyce oznacza to jednak, że środki wykorzystane do udzielenia pożyczek, w tym ich utrata, zostały już wcześniej zaliczone do kosztów podatkowych w ramach odpisów na ZFŚS. Powstałe później trudności z wyegzekwowaniem spłat pożyczek nie powodują konieczności korekty tych kosztów.

Przychód u pożyczkobiorcy (pracownika)

Sam fakt niespłacenia pożyczki nie powoduje powstania przychodu po stronie pożyczkobiorcy. Podmiot, który udzielił pożyczki, może wszelkimi prawnie dopuszczalnymi sposobami dążyć do wyegzekwowania pożyczonych środków. Dopiero decyzja o zwolnieniu z długu, umorzeniu pożyczki oznacza powstanie przychodu. Wtedy bowiem definitywnie pożyczkodawca zrzeka się swoich roszczeń, a pożyczkobiorca odnosi korzyść.

Jeżeli ściągalność pożyczki stała się niemożliwa, zakład pracy - dysponent środków zgromadzonych na rachunku ZFŚS - może podjąć decyzję o umorzeniu pożyczki. Taka decyzja nie wywoła żadnych skutków w sferze kosztów uzyskania przychodów, ponieważ, jak wspomniano, wszystkie środki zgromadzone na rachunku ZFŚS, niezależnie od sposobu ich wykorzystania, zgodnie z przepisami i regulaminem ZFŚS zostały już zaliczone do kosztów. Jednak dla pożyczkobiorcy, który zostanie zwolniony z obowiązku zwrotu pożyczki, wartość umorzonej pożyczki będzie stanowiła przychód.

W związku z tym, że pożyczka została udzielona pracownikowi, jej umorzenie powinno spowodować powstanie przychodu ze źródła - stosunek pracy. Jednak w opisanej sytuacji podmiot dokonujący umorzenia nie jest już pracodawcą dla pożyczkobiorcy, ponieważ stosunek pracy już ustał. Fakt umorzenia pożyczki nie ma związku z umową o pracę, ponieważ ta już nie łączy stron, ale z umową pożyczki, która trwa mimo zakończenia stosunku pracy. Obie strony w momencie umorzenia pożyczki nie występują wobec siebie w roli pracodawca - pracownik, tylko w roli pożyczkodawca - pożyczkobiorca. Jest to stosunek cywilnoprawny.

Finansowe konsekwencje rozwiązania tego stosunku powinny być rozpatrywane w oderwaniu od rozwiązanej wcześniej umowy o pracę. Wobec tego przychód, który wystąpi po stronie pożyczkobiorcy z racji umorzenia pożyczki, powinien zostać zaliczony do przychodów z innych źródeł, a nie do przychodów ze stosunku pracy. Inaczej byłoby w sytuacji, gdyby pożyczka została umorzona w trakcie trwania stosunku pracy. Wówczas umorzona pożyczka stanowiłaby przychód ze stosunku pracy.

Przyjęcie takiego rozwiązania jest również praktyczne, ponieważ podmiot dokonujący umorzenia, stwierdzający powstanie przychodu (czyli były pracodawca), nie jest w stanie obecnie pobrać zaliczki na podatek od tego przychodu. Nie dokonuje wypłaty żadnych świadczeń na rzecz byłego pracownika, nie ma z nim kontaktu i informacji o nim, co uniemożliwia pobranie od niego zaliczki na podatek.

Wobec powyższego w dacie umorzenia pożyczki należy stwierdzić powstanie przychodu i wykazać go w informacji rocznej PIT-8C za rok, w którym dokonano umorzenia. Informację tę należy przesłać do końca lutego następnego roku podatkowego do właściwego ze względu na miejsce zamieszkania podatnika (pożyczkobiorcy) urzędu skarbowego oraz do samego podatnika (byłego pracownika). W ten sposób urząd skarbowy zostanie powiadomiony o zaistnieniu przychodu podlegającego opodatkowaniu, a podatnik będzie musiał go wykazać w zeznaniu rocznym i opodatkować.

• art. 20, art. 23 ust. 1 pkt 7, 27, 40 i 42, art. 42a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 225, poz. 1673

Joanna Krawczyk

doradca podatkowy,

właścicielka kancelarii podatkowej w Poznaniu

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Co z samochodami zakupionymi do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co się zmieni już od lutego 2026 roku?

Już od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

REKLAMA

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

REKLAMA

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

REKLAMA