REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Premie pieniężne wypłacane przez banki (tzw. cashback) to sprzedaż premiowa

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Russell Bedford Poland Sp. z o.o.
Grupa doradcza Russell Bedford jest członkiem międzynarodowej sieci niezależnych firm doradczych Russell Bedford International, zrzeszających prawników, audytorów, doradców podatkowych, księgowych, finansistów oraz doradców biznesowych. Russell Bedford doradza klientom w ponad 90 krajach na całym świecie. Grupa posiada ponad 290 biur i zatrudnia ok. 7.000 profesjonalnych doradców.
Premie pieniężne wypłacane przez banki (tzw. cashback) to sprzedaż premiowa / Fot. Fotolia
Premie pieniężne wypłacane przez banki (tzw. cashback) to sprzedaż premiowa / Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Naczelny Sąd Administracyjny wydał wyrok rozstrzygający spór o opodatkowanie nagród wypłacanych użytkownikom kart płatniczych (tzw. cashback). NSA potwierdził, że wypłaty były związane ze sprzedażą premiową.

Chodzi o wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 27 marca 2015 r. w sprawie o sygn. akt II FSK 2758/14.

REKLAMA

Cashback (zwany też „money back”) jest obecnie bardzo popularną usługą polegającą na tym, że bank zwraca swojemu klientowi określony procent wydatków, które zostały przez niego opłacone przy użyciu karty.

REKLAMA

Kwestia opodatkowania premii pieniężnych wypłacanych przez banki w ramach promocji produktów bankowych takich jak rachunki bankowe czy karty kredytowe do niedawna budziła kontrowersje. Wynikało to przede wszystkim z tego, że przepis art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, posługuje się nieostrym pojęciem „nagrody związane z sprzedażą premiową".

Sprawa rozpatrywana przez NSA dotyczyła banku, który oferował programy premiowe stałym klientom, korzystającym z jego kart debetowych i kredytowych. Za każdą transakcję bezgotówkową otrzymywali oni premię w formie bezpośredniego zwrotu pieniędzy na konto.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

PIT od nieujawnionych przychodów – zmiany od 2016 roku

Bank wystąpił do ministra finansów o wydanie interpretacji indywidualnej, pytając czy takie świadczenia można uznać za nagrody związane ze sprzedażą premiową w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT. Dzięki temu byłyby one zwolnione z podatku do wysokości 760 zł.

Zdaniem banku takie przysporzenie po stronie klienta należy traktować jako wypłacaną premię osiągniętą w ramach sprzedaży premiowej, której wartość do kwoty 760 zł korzysta natomiast ze zwolnienia z podatku dochodowego.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwalnia się od podatku m.in. otrzymane nagrody związane ze sprzedażą premiową towarów lub usług - jeżeli jednorazowa wartość tych nagród nie przekracza kwoty 760 zł.

Polecamy produkt: Podatki 2015 - komplet

REKLAMA

Minister finansów w wydanej interpretacji uznał, że z nagrodą związaną ze sprzedażą premiową mamy do czynienia wówczas, gdy dochodzi do zawarcia umowy sprzedaży, czyli przeniesienia własności rzeczy. Tymczasem umowa korzystania z karty kredytowej nie jest tożsama z umową sprzedaży. Bank, zawierając umowę rachunku karty kredytowej, nie przenosi na klienta własności rzeczy, a jedynie świadczy usługi. Zdaniem ministra, art. 21 ust. 1 pkt 68 odnosi się wyłącznie do nagród związanych ze sprzedażą rzeczy, a nie usług. W związku z powyższym zdaniem organu podatkowego w sytuacji, gdy podatnik otrzymuje od banku zwrot części pieniędzy wydanych na zakupy, powinien go opodatkować. Dla banków prowizja cashback stanowi przychód z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT.

Podobne stanowisko takie zajęli m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 20 grudnia 2012 roku (sygn. IPPB2/415-810/12-4/JG) oraz Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji z dnia 12 lutego 2013 roku (ILPB2/415-1025/12-2/TR).

W omawianej sprawie bank zaskarżył interpretację do WSA, gdyż nie zgadzał się z ministrem, że sprzedaż premiowa dotyczy wyłącznie towarów, a nie usług.

WSA przyznał rację skarżącemu i orzekł, że art. 21 ust. 1 pkt 68 może mieć zastosowanie także do zwrotu kwot na rachunek bankowy. Zdaniem sądu minister finansów w sposób nieuprawniony zawęził pojęcie sprzedaży premiowej wyłącznie do sprzedaży towarów.

WSA podkreślił, że organ wydający interpretację błędnie zdefiniował pojęcie „sprzedaży” odnosząc się do przepisów Kodeksu cywilnego. Sąd wskazał, że oparcie się tutaj na definicji z Kodeksu cywilnego nie było trafne. Sama ustawa podatkowa mówi bowiem o sprzedaży towarów i usług. Podobnie jest na gruncie ustawy o VAT.

Zdaniem WSA, skoro w podatku dochodowym ustawodawca dopuszcza możliwość uzyskania przychodu ze sprzedaży usług, to nie ma żadnych prawnych i racjonalnych podstaw, by twierdzić, iż sprzedaż premiowa może być łączona tylko ze sprzedażą rzeczy, czyli z wykluczeniem sprzedaży usług.

VAT należny od nagród w sprzedaży premiowej jako koszt

Ze względu na błędne zdefiniowanie przez organ interpretacyjny „sprzedaży premiowej” sąd wskazał, że organ winien wydać kolejną interpretację, w której sprzedaż usług będzie traktowana jako sprzedaż premiowa i na tej podstawie powinien odnieść się do stanowiska wnioskodawcy dotyczącego możliwości zastosowania zwolnienia z podatku dochodowego.

NSA zgodził się z wyrokiem sądu I instancji, oddalając skargę kasacyjną. Zdaniem sądu kasacyjnego, definicji pojęć należy w pierwszej kolejności szukać w przepisach prawa podatkowego, a nie innych ustaw.

Co prawda w wyrokach nie wskazano wprost, czy w opisanej sytuacji będzie można zastosować wskazane zwolnienie wynikające z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, niemniej jednak zastosowanie zwolnienia w takim przypadku wydaje się być oczywiste.

Należy zatem spodziewać się wydania nowej interpretacji uwzględniającej stanowisko NSA.

Autor: Bożena Zawisza

Konsultant podatkowy. Od początku 2013 roku związana z kancelarią Russell Bedford Poland (biuro Katowice). Specjalizuje się w prawie podatkowym, doradzając klientom w bieżących sprawach związanych przede wszystkim z podatkiem VAT oraz podatkami dochodowymi. Abslowent kierunku prawo na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego. Oprócz wykształcenia prawniczego posiada wykształcenie w zakresie zarządzania przedsiębiorstwem. Autorka artykułów o tematyce prawnopodatkowej.

Artykuł pochodzi z RB Magazine wydawanego przez Russell Bedford

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA