REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady opodatkowania najmu prywatnego

Zasady opodatkowania najmu prywatnego / Fotolia
Zasady opodatkowania najmu prywatnego / Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Najem prywatny to wynajem lokalu, mieszkania lub pokoju, który nie jest związany z działalnością gospodarczą, czyli po prostu prywatne i odpłatne udostępnianie prywatnego pomieszczenia. Uzyskiwanie przychodów w ramach najmu prywatnego podlega opodatkowaniu obniżoną, 8,5-proc. stawką PIT. Zaliczkę na podatek właściciele wynajmowanych nieruchomości obliczają od kwoty czynszu.

Wynajmujący zapłaci od najmu podatek, ale znacznie niższy niż w przypadku zwykłych dochodów (np. ze stosunku pracy). Wynajmującym prywatnie może być też przedsiębiorca, o ile wynajmowany lokal nie jest składnikiem jego firmy, a również i sama umowa najmu nie została podpisana w ramach prowadzonego biznesu.

REKLAMA

Autopromocja

Zwolnienie z PIT dochodów z wynajmu pokoi gościnnych

Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt  11 przychodem z działalności gospodarczej są również przychody z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz innych umów o podobnych charakterze, składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.

Ustalenie przychodu

Opodatkowanym przysporzeniem majątkowym jest kwota czynszu najmu. Podatku nie płaci się natomiast od kwoty zaliczek na poczet opłat administracyjnych i eksploatacyjnych, jakie zostawia nam wraz z czynszem wynajmujący. Właściciel mieszkania bowiem jedynie przekazuje je dalej, do spółdzielni czy dostawcy mediów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Art. 11 ustawy o PIT mówi, że przychodami (z zastrzeżeniem przychodów z działalności gospodarczej i niektórych przychodów z kapitałów pieniężnych) są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Jak wynika z przepisów, przychodem wynajmującego podlegającym opodatkowaniu jest kwota postawiona do dyspozycji, a więc jedynie ta otrzymana. W przypadku zaliczek na opłaty za śmieci czy wodę, energię i gaz, wynajmujący jedynie pośredniczy w ich przekazaniu do administratora budynku czy dostawcy mediów – takie stanowisko utrzymuje fiskus (interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 15 czerwca 2015 r. o sygn. IBPBII/2/4511-347/15/HS czy też interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 4 lipca 2014 r. o sygn. ITPB1/415-438/14/KK).

Najczęściej wybór pada na ryczałt

Wynajmujący prywatną nieruchomość może wybrać, czy zapłaci podatek według stawek 18-proc. i 32-proc., czy też stawki 8,5-proc. W pierwszym przypadku zdecyduje się na rozliczenie najmu na zasadach ogólnych. W ciągu roku będzie musiał wpłacać zaliczki na podatek dochodowy poczynając od miesiąca, w którym dochody z najmu przekroczyły 3091 zł. Pod koniec roku z kolei rozliczy się na rocznym formularzu PIT-36 (gdzie będzie mógł odliczyć takie koszty jak poniesione wydatki na np. remont wynajmowanego lokalu). Tutaj wszystkie dochody opodatkowane skalą trzeba zsumować.

Zwrot kosztów hotelu nie jest przychodem w PIT

W drugiej sytuacji wynajmujący wybierze ryczałt ewidencjonowany i zapłaci korzystniejszą, bo niższą stawkę podatku dochodowego. Minusem jest jednak to, że nie będzie miał możliwości rozliczenia żadnych kosztów. Generalnie zaliczki na PIT w ryczałcie za najem za dany miesiąc opłaca się do 20. dnia następnego miesiąca. Zaliczkę grudniową wpłacamy do 31 stycznia następnego roku. Przy rozliczeniu rocznym (do 31 stycznia) należy wybrać formularz PIT-28 – tutaj przychody z najmu objęte ryczałtem nie sumują się z innymi przychodami objętymi skalą.

Dodatkowo należy pamiętać, że wyborze ryczałtu trzeba pisemnie zawiadomić fiskusa – zasadniczo do 20. stycznia roku podatkowego. Jeśli najem rozpoczyna się w ciągu roku, do urzędu skarbowego trzeba się udać nie później niż do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym uzyskano pierwszy przychód z tego tytułu.

Przykład

Pani Adela 3 sierpnia br. wyjechała w podróż dookoła świata i pod swoją nieobecność wynajęła prywatne mieszkanie. Z podpisanej umowy najmu wynika, że wynajmujący będzie płacił czynsz za dany miesiąc do 5. dnia następnego miesiąca. Przychód u pani Adeli z tytułu najmu powstanie w dacie otrzymania czynszu. Jeśli wynajmujący zapłaci we wrześniu, zryczałtowany podatek od sierpniowego czynszu będzie musiała zapłacić do 20. października br.

Wybraną skalę lub ryczałt stosuje się do jednego źródła przychodu, które stanowi najem prywatny, a nie oddzielnie do każdej podpisanej umowy najmu. Kowalski wynajmujący trzy mieszkania trzem konkretnym osobom, jeśli dla najmu wybrał ryczałt, musi zsumować przychody osiągane z najmu wszystkich trzech mieszkań i od takiej sumy zapłacić 8,5-proc. PIT.

Katarzyna Miazek, Tax Care

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Autopromocja
Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA