REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady opodatkowania najmu prywatnego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zasady opodatkowania najmu prywatnego / Fotolia
Zasady opodatkowania najmu prywatnego / Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Najem prywatny to wynajem lokalu, mieszkania lub pokoju, który nie jest związany z działalnością gospodarczą, czyli po prostu prywatne i odpłatne udostępnianie prywatnego pomieszczenia. Uzyskiwanie przychodów w ramach najmu prywatnego podlega opodatkowaniu obniżoną, 8,5-proc. stawką PIT. Zaliczkę na podatek właściciele wynajmowanych nieruchomości obliczają od kwoty czynszu.

Wynajmujący zapłaci od najmu podatek, ale znacznie niższy niż w przypadku zwykłych dochodów (np. ze stosunku pracy). Wynajmującym prywatnie może być też przedsiębiorca, o ile wynajmowany lokal nie jest składnikiem jego firmy, a również i sama umowa najmu nie została podpisana w ramach prowadzonego biznesu.

REKLAMA

Zwolnienie z PIT dochodów z wynajmu pokoi gościnnych

Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt  11 przychodem z działalności gospodarczej są również przychody z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz innych umów o podobnych charakterze, składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.

Ustalenie przychodu

Opodatkowanym przysporzeniem majątkowym jest kwota czynszu najmu. Podatku nie płaci się natomiast od kwoty zaliczek na poczet opłat administracyjnych i eksploatacyjnych, jakie zostawia nam wraz z czynszem wynajmujący. Właściciel mieszkania bowiem jedynie przekazuje je dalej, do spółdzielni czy dostawcy mediów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Art. 11 ustawy o PIT mówi, że przychodami (z zastrzeżeniem przychodów z działalności gospodarczej i niektórych przychodów z kapitałów pieniężnych) są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Jak wynika z przepisów, przychodem wynajmującego podlegającym opodatkowaniu jest kwota postawiona do dyspozycji, a więc jedynie ta otrzymana. W przypadku zaliczek na opłaty za śmieci czy wodę, energię i gaz, wynajmujący jedynie pośredniczy w ich przekazaniu do administratora budynku czy dostawcy mediów – takie stanowisko utrzymuje fiskus (interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 15 czerwca 2015 r. o sygn. IBPBII/2/4511-347/15/HS czy też interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 4 lipca 2014 r. o sygn. ITPB1/415-438/14/KK).

Najczęściej wybór pada na ryczałt

Wynajmujący prywatną nieruchomość może wybrać, czy zapłaci podatek według stawek 18-proc. i 32-proc., czy też stawki 8,5-proc. W pierwszym przypadku zdecyduje się na rozliczenie najmu na zasadach ogólnych. W ciągu roku będzie musiał wpłacać zaliczki na podatek dochodowy poczynając od miesiąca, w którym dochody z najmu przekroczyły 3091 zł. Pod koniec roku z kolei rozliczy się na rocznym formularzu PIT-36 (gdzie będzie mógł odliczyć takie koszty jak poniesione wydatki na np. remont wynajmowanego lokalu). Tutaj wszystkie dochody opodatkowane skalą trzeba zsumować.

Zwrot kosztów hotelu nie jest przychodem w PIT

W drugiej sytuacji wynajmujący wybierze ryczałt ewidencjonowany i zapłaci korzystniejszą, bo niższą stawkę podatku dochodowego. Minusem jest jednak to, że nie będzie miał możliwości rozliczenia żadnych kosztów. Generalnie zaliczki na PIT w ryczałcie za najem za dany miesiąc opłaca się do 20. dnia następnego miesiąca. Zaliczkę grudniową wpłacamy do 31 stycznia następnego roku. Przy rozliczeniu rocznym (do 31 stycznia) należy wybrać formularz PIT-28 – tutaj przychody z najmu objęte ryczałtem nie sumują się z innymi przychodami objętymi skalą.

Dodatkowo należy pamiętać, że wyborze ryczałtu trzeba pisemnie zawiadomić fiskusa – zasadniczo do 20. stycznia roku podatkowego. Jeśli najem rozpoczyna się w ciągu roku, do urzędu skarbowego trzeba się udać nie później niż do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym uzyskano pierwszy przychód z tego tytułu.

Przykład

Pani Adela 3 sierpnia br. wyjechała w podróż dookoła świata i pod swoją nieobecność wynajęła prywatne mieszkanie. Z podpisanej umowy najmu wynika, że wynajmujący będzie płacił czynsz za dany miesiąc do 5. dnia następnego miesiąca. Przychód u pani Adeli z tytułu najmu powstanie w dacie otrzymania czynszu. Jeśli wynajmujący zapłaci we wrześniu, zryczałtowany podatek od sierpniowego czynszu będzie musiała zapłacić do 20. października br.

Wybraną skalę lub ryczałt stosuje się do jednego źródła przychodu, które stanowi najem prywatny, a nie oddzielnie do każdej podpisanej umowy najmu. Kowalski wynajmujący trzy mieszkania trzem konkretnym osobom, jeśli dla najmu wybrał ryczałt, musi zsumować przychody osiągane z najmu wszystkich trzech mieszkań i od takiej sumy zapłacić 8,5-proc. PIT.

Katarzyna Miazek, Tax Care

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

REKLAMA

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026 r.: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA