REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady opodatkowania najmu prywatnego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zasady opodatkowania najmu prywatnego / Fotolia
Zasady opodatkowania najmu prywatnego / Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Najem prywatny to wynajem lokalu, mieszkania lub pokoju, który nie jest związany z działalnością gospodarczą, czyli po prostu prywatne i odpłatne udostępnianie prywatnego pomieszczenia. Uzyskiwanie przychodów w ramach najmu prywatnego podlega opodatkowaniu obniżoną, 8,5-proc. stawką PIT. Zaliczkę na podatek właściciele wynajmowanych nieruchomości obliczają od kwoty czynszu.

Wynajmujący zapłaci od najmu podatek, ale znacznie niższy niż w przypadku zwykłych dochodów (np. ze stosunku pracy). Wynajmującym prywatnie może być też przedsiębiorca, o ile wynajmowany lokal nie jest składnikiem jego firmy, a również i sama umowa najmu nie została podpisana w ramach prowadzonego biznesu.

REKLAMA

Zwolnienie z PIT dochodów z wynajmu pokoi gościnnych

Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt  11 przychodem z działalności gospodarczej są również przychody z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz innych umów o podobnych charakterze, składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.

Ustalenie przychodu

Opodatkowanym przysporzeniem majątkowym jest kwota czynszu najmu. Podatku nie płaci się natomiast od kwoty zaliczek na poczet opłat administracyjnych i eksploatacyjnych, jakie zostawia nam wraz z czynszem wynajmujący. Właściciel mieszkania bowiem jedynie przekazuje je dalej, do spółdzielni czy dostawcy mediów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Art. 11 ustawy o PIT mówi, że przychodami (z zastrzeżeniem przychodów z działalności gospodarczej i niektórych przychodów z kapitałów pieniężnych) są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Jak wynika z przepisów, przychodem wynajmującego podlegającym opodatkowaniu jest kwota postawiona do dyspozycji, a więc jedynie ta otrzymana. W przypadku zaliczek na opłaty za śmieci czy wodę, energię i gaz, wynajmujący jedynie pośredniczy w ich przekazaniu do administratora budynku czy dostawcy mediów – takie stanowisko utrzymuje fiskus (interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 15 czerwca 2015 r. o sygn. IBPBII/2/4511-347/15/HS czy też interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 4 lipca 2014 r. o sygn. ITPB1/415-438/14/KK).

Najczęściej wybór pada na ryczałt

Wynajmujący prywatną nieruchomość może wybrać, czy zapłaci podatek według stawek 18-proc. i 32-proc., czy też stawki 8,5-proc. W pierwszym przypadku zdecyduje się na rozliczenie najmu na zasadach ogólnych. W ciągu roku będzie musiał wpłacać zaliczki na podatek dochodowy poczynając od miesiąca, w którym dochody z najmu przekroczyły 3091 zł. Pod koniec roku z kolei rozliczy się na rocznym formularzu PIT-36 (gdzie będzie mógł odliczyć takie koszty jak poniesione wydatki na np. remont wynajmowanego lokalu). Tutaj wszystkie dochody opodatkowane skalą trzeba zsumować.

Zwrot kosztów hotelu nie jest przychodem w PIT

W drugiej sytuacji wynajmujący wybierze ryczałt ewidencjonowany i zapłaci korzystniejszą, bo niższą stawkę podatku dochodowego. Minusem jest jednak to, że nie będzie miał możliwości rozliczenia żadnych kosztów. Generalnie zaliczki na PIT w ryczałcie za najem za dany miesiąc opłaca się do 20. dnia następnego miesiąca. Zaliczkę grudniową wpłacamy do 31 stycznia następnego roku. Przy rozliczeniu rocznym (do 31 stycznia) należy wybrać formularz PIT-28 – tutaj przychody z najmu objęte ryczałtem nie sumują się z innymi przychodami objętymi skalą.

Dodatkowo należy pamiętać, że wyborze ryczałtu trzeba pisemnie zawiadomić fiskusa – zasadniczo do 20. stycznia roku podatkowego. Jeśli najem rozpoczyna się w ciągu roku, do urzędu skarbowego trzeba się udać nie później niż do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym uzyskano pierwszy przychód z tego tytułu.

Przykład

Pani Adela 3 sierpnia br. wyjechała w podróż dookoła świata i pod swoją nieobecność wynajęła prywatne mieszkanie. Z podpisanej umowy najmu wynika, że wynajmujący będzie płacił czynsz za dany miesiąc do 5. dnia następnego miesiąca. Przychód u pani Adeli z tytułu najmu powstanie w dacie otrzymania czynszu. Jeśli wynajmujący zapłaci we wrześniu, zryczałtowany podatek od sierpniowego czynszu będzie musiała zapłacić do 20. października br.

Wybraną skalę lub ryczałt stosuje się do jednego źródła przychodu, które stanowi najem prywatny, a nie oddzielnie do każdej podpisanej umowy najmu. Kowalski wynajmujący trzy mieszkania trzem konkretnym osobom, jeśli dla najmu wybrał ryczałt, musi zsumować przychody osiągane z najmu wszystkich trzech mieszkań i od takiej sumy zapłacić 8,5-proc. PIT.

Katarzyna Miazek, Tax Care

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

REKLAMA

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi

Najnowszy wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. (sygn. C-615/23), potwierdził stanowisko zaprezentowane przez Rzeczniczkę Generalną w opinii z 13 lutego 2025 r. Zgodnie ze wspomnianym stanowiskiem rekompensaty jakie będą wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego spółkom komunalnym w związku z realizacją publicznych usług transportowych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak długo jak nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usługi. O ile sam wyrok dotyczył usług transportowych to może mieć w przyszłości przełożenie również na inne obszary działalności.

REKLAMA