REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwolnienie z PIT dochodów z wynajmu pokoi gościnnych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Dochody uzyskane z tytułu wynajmu pokoi gościnnych przy spełnieniu określonych warunków są zwolnione z opodatkowania podatkiem od osób fizycznych (PIT). Co trzeba zrobić, by skorzystać ze zwolnienia z PIT?

Wynajem pokoju, mieszkania czy domu turystom to coraz popularniejsza forma zarobku w sezonie letnim. Dochody z tego tytułu pod pewnymi warunkami mogą być zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Z tej możliwości skorzystają m.in. osoby wynajmujące pokoje gościnne w budynkach położonych na terenach wiejskich, w gospodarstwie rolnym, o ile nie dysponują więcej niż pięcioma pokojami.

REKLAMA

Autopromocja


Warunki zwolnienia z PIT


- Konieczne jest, aby budynek był położony na terenie wiejskim, w gospodarstwie rolnym. Ponadto można wynajmować nie więcej niż pięć pokoi. Jeżeli wszystkie te warunki są spełnione, wtedy można skorzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych. Jeżeli w ramach tych usług jest również wyżywienie dla turystów, dochody z tego tytuły również mogą być zwolnione z podatku -  Katarzyna Rola-Stężycka, ekspert Tax Care.

Co ważne, wszystkie wymienione wyżej warunki muszą być zachowane i spełnione łącznie, aby móc skorzystać ze zwolnienia. Oznacza to, że przykładowo jeżeli podatnik kupił dom z pięcioma pokojami w górach na wsi, ale nie posiada gospodarstwa rolnego, zwolnienie mu nie przysługuje.

Jak rozliczać przychody z najmu i podnajmu w ramach działalności gospodarczej

Czynsz z umowy najmu w pkpir

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Dwie formy wynajmu: prywatny i działalność gospodarcza


Osoba, która zamierza wynajmować turystom pokoje gościnne, całe mieszkanie czy dom, ma dwie możliwości na prowadzenie takiej działalności. Pierwsza to „zwykły” najem prywatny. Osoba fizyczna może wtedy wybrać sposób rozliczania się z fiskusem.

- Jeżeli podatnik decyduje się na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, płaci 8,5 proc. podatek od należności za wynajmowane pokoje. Co istotne, przy tym rozwiązaniu podatnik nie rozliczy żadnych kosztów, poniesionych na wyremontowanie pokoi (np. pomalowanie), przez co nie zmniejszy sobie podstawy opodatkowania - podkreśla ekspertka.

Zapraszamy na forum o podatku PIT

Zobacz serwis o podatku PIT

Koszty związane z remontem można za to odliczyć, jeśli podatnik wybierze opodatkowanie według skali podatkowej.

- To będzie stawka 18 proc. do przychodów w wysokości 85 tys. zł, i 32 proc. powyżej tej kwoty - przypomina Katarzyna Rola-Stężycka. - Pamiętajmy jednak, że ten próg dochodowy dotyczy wszystkich dochodów podatnika, zarówno z pracy na etacie, jak też z najmu.

 

Ekspertka radzi, by decyzję o wyborze formy opodatkowania podjąć uwzględniając planowane na dany rok nakłady np. na prace remontowe.

- Należy skalkulować, jakie będą przewidywane nakłady na wynajmowane pokoje, domy czy inny lokal, czy będą w związku z tym ponoszone koszty. Jeśli ten etap dana osoba za sobą, to korzystniejsze będzie wybranie formy opodatkowania dochodów ze stawką niższą. Skala podatkowa będzie korzystniejsza, jeżeli wiemy, że do końca roku będziemy mieć wysokie koszty związane z tym wynajmem, co znacznie zmniejszy podstawę opodatkowania i de facto podatek będzie niższy - wyjaśnia ekspertka Tax Care.

Ubezpieczenie wykupione przez pracodawcę - skutki w PIT

Druga forma wynajmu to działalność gospodarcza. W tym przypadku przedsiębiorca również wybiera spośród dwóch opcji rozliczenia z fiskusem: według skali podatkowej (18 proc. i 32 proc.) lub podatkiem liniowym (stawka 19 proc.).

- W przypadku podatku liniowego również jest możliwość rozliczenia kosztów, aczkolwiek ta forma opodatkowania istotnie ogranicza możliwość skorzystania z różnych innych rozwiązań preferencyjnych, jak np. możliwość rozliczanie się w zeznaniu rocznym wspólnie z małżonkiem - podkreśla Rola-Stężycka.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Newseria.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA