REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwolnienie z PIT dochodów z wynajmu pokoi gościnnych

REKLAMA

Dochody uzyskane z tytułu wynajmu pokoi gościnnych przy spełnieniu określonych warunków są zwolnione z opodatkowania podatkiem od osób fizycznych (PIT). Co trzeba zrobić, by skorzystać ze zwolnienia z PIT?

Wynajem pokoju, mieszkania czy domu turystom to coraz popularniejsza forma zarobku w sezonie letnim. Dochody z tego tytułu pod pewnymi warunkami mogą być zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Z tej możliwości skorzystają m.in. osoby wynajmujące pokoje gościnne w budynkach położonych na terenach wiejskich, w gospodarstwie rolnym, o ile nie dysponują więcej niż pięcioma pokojami.

REKLAMA

Autopromocja


Warunki zwolnienia z PIT


- Konieczne jest, aby budynek był położony na terenie wiejskim, w gospodarstwie rolnym. Ponadto można wynajmować nie więcej niż pięć pokoi. Jeżeli wszystkie te warunki są spełnione, wtedy można skorzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych. Jeżeli w ramach tych usług jest również wyżywienie dla turystów, dochody z tego tytuły również mogą być zwolnione z podatku -  Katarzyna Rola-Stężycka, ekspert Tax Care.

Co ważne, wszystkie wymienione wyżej warunki muszą być zachowane i spełnione łącznie, aby móc skorzystać ze zwolnienia. Oznacza to, że przykładowo jeżeli podatnik kupił dom z pięcioma pokojami w górach na wsi, ale nie posiada gospodarstwa rolnego, zwolnienie mu nie przysługuje.

Jak rozliczać przychody z najmu i podnajmu w ramach działalności gospodarczej

Czynsz z umowy najmu w pkpir

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Dwie formy wynajmu: prywatny i działalność gospodarcza


Osoba, która zamierza wynajmować turystom pokoje gościnne, całe mieszkanie czy dom, ma dwie możliwości na prowadzenie takiej działalności. Pierwsza to „zwykły” najem prywatny. Osoba fizyczna może wtedy wybrać sposób rozliczania się z fiskusem.

- Jeżeli podatnik decyduje się na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, płaci 8,5 proc. podatek od należności za wynajmowane pokoje. Co istotne, przy tym rozwiązaniu podatnik nie rozliczy żadnych kosztów, poniesionych na wyremontowanie pokoi (np. pomalowanie), przez co nie zmniejszy sobie podstawy opodatkowania - podkreśla ekspertka.

Zapraszamy na forum o podatku PIT

Zobacz serwis o podatku PIT

Koszty związane z remontem można za to odliczyć, jeśli podatnik wybierze opodatkowanie według skali podatkowej.

- To będzie stawka 18 proc. do przychodów w wysokości 85 tys. zł, i 32 proc. powyżej tej kwoty - przypomina Katarzyna Rola-Stężycka. - Pamiętajmy jednak, że ten próg dochodowy dotyczy wszystkich dochodów podatnika, zarówno z pracy na etacie, jak też z najmu.

 

Ekspertka radzi, by decyzję o wyborze formy opodatkowania podjąć uwzględniając planowane na dany rok nakłady np. na prace remontowe.

- Należy skalkulować, jakie będą przewidywane nakłady na wynajmowane pokoje, domy czy inny lokal, czy będą w związku z tym ponoszone koszty. Jeśli ten etap dana osoba za sobą, to korzystniejsze będzie wybranie formy opodatkowania dochodów ze stawką niższą. Skala podatkowa będzie korzystniejsza, jeżeli wiemy, że do końca roku będziemy mieć wysokie koszty związane z tym wynajmem, co znacznie zmniejszy podstawę opodatkowania i de facto podatek będzie niższy - wyjaśnia ekspertka Tax Care.

Ubezpieczenie wykupione przez pracodawcę - skutki w PIT

Druga forma wynajmu to działalność gospodarcza. W tym przypadku przedsiębiorca również wybiera spośród dwóch opcji rozliczenia z fiskusem: według skali podatkowej (18 proc. i 32 proc.) lub podatkiem liniowym (stawka 19 proc.).

- W przypadku podatku liniowego również jest możliwość rozliczenia kosztów, aczkolwiek ta forma opodatkowania istotnie ogranicza możliwość skorzystania z różnych innych rozwiązań preferencyjnych, jak np. możliwość rozliczanie się w zeznaniu rocznym wspólnie z małżonkiem - podkreśla Rola-Stężycka.

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Newseria.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA