REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczać przychody z najmu i podnajmu w ramach działalności gospodarczej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sebastian Bobrowski
InFakt.pl
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wynajem lub podnajem lokalu do celów firmowych jest prostym sposobem na uzyskanie dodatkowych przychodów z działalności gospodarczej. Najczęściej decydują się na to przedsiębiorcy, którzy nie potrzebują całości danego lokalu lub używają go tylko w określonych dniach lub godzinach. Czy taki przychód można rozliczyć ryczałtem? W jaki sposób rozliczyć VAT?

 

REKLAMA

Autopromocja

 

 

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kiedy firma może osiągać przychody z wynajmu biura lub innej powierzchni?


Niektórzy przedsiębiorcy wynajmują lokale do prowadzenia działalności, mimo że nie wykorzystują ich w całości lub potrzebują ich tylko w określonych porach. Przykłady takich działalności, to:

- logopeda, fizjoterapeuta, masażysta - przyjmujący pacjentów lub klientów tylko w określone dni,

- grafik, programista, copywriter - którzy do prowadzenia firmy zwykle potrzebują niewielkiej przestrzeni.

W każdym z tych przypadków może pojawić się możliwość podnajmu albo reszty powierzchni biura lub gabinetu, albo podnajmu w określonych dniach tygodnia. Dzięki temu można w prosty sposób zmniejszyć koszty związane z danym lokalem, w tym np. ratę kredytu, czynsz, wynajem, Internet. Oczywiście, przedmiotem podnajmu lub wynajmu firmowego może być nie tylko miejsce, w którym przedsiębiorca sam prowadzi firmę, ale także każdy inny lokal należący do majątku firmowego lub wynajmowany do celów firmowych.

Jak dokonać likwidacji części majątku firmowego?

Pod jakim adresem można zarejestrować działalność gospodarczą?

Jeżeli przedsiębiorca użytkuje nieruchomości na podstawie umowy najmu, użyczenia lub podobnej, to musi zwrócić uwagę na to, czy umowa umożliwia dalszy podnajem. Gdy umowa zawiera postanowienia dotyczące zakazu podnajmu, przedsiębiorca podnajmując taką nieruchomość naraża się na konsekwencje, np. zerwanie umowy lub naliczenie kar umownych w związku z wykorzystaniem lokalu niezgodnie z umową.


Jak rozliczać przychody z najmu lub podnajmu?


Przedsiębiorca, który uzyskuje przychody z wynajmu lub podnajmu do celów działalności gospodarczej, powinien zawrzeć umowę z najemcą. Taka umowa powinna zostać sporządzona na piśmie w dwóch egzemplarzach i należy w niej zawrzeć m.in.:

- strony najmu,

- okres wynajmu,

- wysokość czynszu oraz dodatkowe opłaty związane z najmem,

- terminy rozliczeń,

- ewentualne kaucje,

- warunki wypowiedzenia i przedłużenia umowy.

Tak spisana umowa jest podstawą do wystawiania rachunków lub faktur dokumentujących przychody z tytułu najmu.

REKLAMA

Najem w ramach działalności gospodarczej należy rozliczać na zasadach ogólnych lub liniowo, a zatem jest wyłączony z opodatkowania podatkiem ryczałtowym 8,5%, któremu podlega najem prywatny. Przedsiębiorca, który rozlicza się na podstawie ryczałtu, a rozpoczyna wynajem nieruchomości w działalności gospodarczej, musi jednocześnie zmienić sposób rozliczania podatku dochodowego z ryczałtu na zasady ogólne lub podatek liniowy. Taką zmianę  dokonuje się od dnia rozpoczęcia najmu. Z tym faktem wiążą się też inne obowiązki, np. konieczność założenia KPiR.

Co z rozliczeniem VAT? Najem nieruchomości jest zwolniony z podatku VAT na zasadach ogólnych, czyli do wysokości 150 000 złotych rocznie. Jeżeli przedsiębiorca korzysta ze zwolnienia w podatku VAT, to w przypadku rozpoczęcia najmu dalej może korzystać ze zwolnienia do wysokości wspomnianego limitu. Jeżeli natomiast przedsiębiorca jest VAT-owcem, to przychody z najmu musi opodatkować podstawową stawką, czyli 23%. Może się jednak zdarzyć, że firma wynajmuje lokal nie do celów użytkowych, ale osobie prywatnej do celów mieszkalnych. Wtedy sprzedaż jest zwolniona z VAT, tzn. na fakturze za najem można zastosować stawkę „zw”.

Jak wnieść sprzeciw wobec kontroli podatkowej w firmie

Obowiązki firmy wobec organizacji zarządzających prawami autorskimi

Należy pamiętać, że prowadzenie działalności gospodarczej nie wyłącza możliwości najmu prywatnego poza działalnością gospodarczą, opodatkowanego ryczałtem 8,5%. Chodzi o  przychody z najmu tych nieruchomości, które nie są składnikami majątku firmy, a także nie są wynajęte lub użyczone do celów firmowych.

 


Kiedy i z jaką datą wystawić fakturę za najem
?


Standardowa zasada fakturowania mówi, że fakturę wystawia się w terminie do 7 dni od daty w której wykonano usługę lub zakończono dostawę towaru. Ta zasada jednak nie odnosi się do usług najmu.

REKLAMA

Najem, podobnie jak usługi dostawy mediów, jest najczęściej traktowany jak sprzedaż o charakterze ciągłym. Taka sprzedaż jest rozliczana co miesiąc, kwartał lub rok - zgodnie z zapisami umowy. Zgodnie z Ustawą o VAT, fakturę dokumentującą najem wystawia się w momencie zapłaty całości lub części należności, przy czym nie później, niż z upływem terminu płatności określonego w umowie. Innymi słowy, jeśli najemca nie zapłaci, a w umowie najmu widnieje zapis, że termin płatności upływa np. 23 maja, to w tym dniu najpóźniej należy wystawić fakturę.

Jak natomiast rozliczać podatek dochodowy za najem? Pod tym względem, obowiązek podatkowy (tzn. konieczność ujęcia faktury w przychodach) pojawia się z ostatnim dniem okresu rozliczeniowego, przy czym nie rzadziej niż raz w roku (Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych, Art. 14 ust. 1e). A zatem w przypadku usługi najmu zdarza się, że podatek dochodowy i VAT można rozliczać w różnych okresach.


Najem wymaga odpowiednich kodów PKD


Przedsiębiorca decydujący się na wynajem nieruchomości, którymi dysponuje w działalności gospodarczej, powinien dokonać aktualizacji kodów PKD, w taki sposób, aby obejmowały one wynajem. Aktualizacji należy dokonać składając wniosek CEIDG-1, w którym można podać dowolne kody PKD. Jeśli na formularzu zabraknie miejsca, dodatkowe kody podaje się w załączniku CEIDG-RD. Należy pamiętać, aby aktualizacji wpisu do CEIDG dokonać w ciągu 7 dni od powstania zmiany (czyli 7 dni od daty rozpoczęcia najmu).

Sebastian Bobrowski

Dyrektor Finansowy inFakt

Będą kolejne ułatwienia podatkowe dla firm

Uproszczenia dla podatników rozpoczynających działalność - czyli kredyt podatkowy

Błędy na fakturze - termin płatności i wyrażona słownie kwota należności

Kiedy odliczyć VAT, gdy zaginął oryginał faktury?

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Uproszczenia w podatku od spadków i darowizn. Nowe przepisy coraz bliżej wejścia w życie

Senat przyjął nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Nowe przepisy mają uprościć formalności przy sprzedaży majątku otrzymanego od najbliższej rodziny oraz zlikwidować comiesięczne deklaracje podatkowe przy rentach prywatnych. Ustawa wraca teraz do Sejmu.

Zaczynasz działalność gospodarczą? Tak można obniżyć składki ZUS na początku działania firmy [komunikat ZUS]

Rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej wiąże się z kosztami, szczególnie na starcie. Dlatego początkujący przedsiębiorcy mogą skorzystać z ulg, które pozwalają płacić niższe składki na ubezpieczenia społeczne albo nie płacić ich wcale. Do najważniejszych form wsparcia należą: ulga na start, preferencyjne składki, „Mały ZUS Plus” czy wakacje składkowe.

Darowizna dla córki z konta firmowego taty: Czy taki przelew korzysta ze zwolnienia podatkowego? KIS wyjaśnia

Skarbówka potwierdził, że przekazanie środków pieniężnych bezpośrednio z konta firmowego spółki, której darczyńca jest wspólnikiem, na konto obdarowanego – przy spełnieniu ustawowych formalności – może korzystać ze zwolnienia z podatku od darowizn. To jest dobra wiadomość dla podatników.

Ulga dla spadkobierców i przejrzystość dla podatników. Nowości w ustawie podatku od spadków i darowizn już wkrótce

Jest projekt nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn, który umożliwi przywrócenie terminu zgłoszenia spadku w wyjątkowych przypadkach oraz doprecyzuje moment powstania obowiązku podatkowego. Zmiany mają uprościć procedury, zwiększyć przejrzystość i wspierać sukcesję firm rodzinnych.

REKLAMA

KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co warto zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia? [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

REKLAMA