REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczać przychody z najmu i podnajmu w ramach działalności gospodarczej

Sebastian Bobrowski
InFakt.pl
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wynajem lub podnajem lokalu do celów firmowych jest prostym sposobem na uzyskanie dodatkowych przychodów z działalności gospodarczej. Najczęściej decydują się na to przedsiębiorcy, którzy nie potrzebują całości danego lokalu lub używają go tylko w określonych dniach lub godzinach. Czy taki przychód można rozliczyć ryczałtem? W jaki sposób rozliczyć VAT?

 

REKLAMA

REKLAMA

 

 

REKLAMA

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kiedy firma może osiągać przychody z wynajmu biura lub innej powierzchni?


Niektórzy przedsiębiorcy wynajmują lokale do prowadzenia działalności, mimo że nie wykorzystują ich w całości lub potrzebują ich tylko w określonych porach. Przykłady takich działalności, to:

- logopeda, fizjoterapeuta, masażysta - przyjmujący pacjentów lub klientów tylko w określone dni,

- grafik, programista, copywriter - którzy do prowadzenia firmy zwykle potrzebują niewielkiej przestrzeni.

W każdym z tych przypadków może pojawić się możliwość podnajmu albo reszty powierzchni biura lub gabinetu, albo podnajmu w określonych dniach tygodnia. Dzięki temu można w prosty sposób zmniejszyć koszty związane z danym lokalem, w tym np. ratę kredytu, czynsz, wynajem, Internet. Oczywiście, przedmiotem podnajmu lub wynajmu firmowego może być nie tylko miejsce, w którym przedsiębiorca sam prowadzi firmę, ale także każdy inny lokal należący do majątku firmowego lub wynajmowany do celów firmowych.

Jak dokonać likwidacji części majątku firmowego?

Pod jakim adresem można zarejestrować działalność gospodarczą?

Jeżeli przedsiębiorca użytkuje nieruchomości na podstawie umowy najmu, użyczenia lub podobnej, to musi zwrócić uwagę na to, czy umowa umożliwia dalszy podnajem. Gdy umowa zawiera postanowienia dotyczące zakazu podnajmu, przedsiębiorca podnajmując taką nieruchomość naraża się na konsekwencje, np. zerwanie umowy lub naliczenie kar umownych w związku z wykorzystaniem lokalu niezgodnie z umową.


Jak rozliczać przychody z najmu lub podnajmu?


Przedsiębiorca, który uzyskuje przychody z wynajmu lub podnajmu do celów działalności gospodarczej, powinien zawrzeć umowę z najemcą. Taka umowa powinna zostać sporządzona na piśmie w dwóch egzemplarzach i należy w niej zawrzeć m.in.:

- strony najmu,

- okres wynajmu,

- wysokość czynszu oraz dodatkowe opłaty związane z najmem,

- terminy rozliczeń,

- ewentualne kaucje,

- warunki wypowiedzenia i przedłużenia umowy.

Tak spisana umowa jest podstawą do wystawiania rachunków lub faktur dokumentujących przychody z tytułu najmu.

Najem w ramach działalności gospodarczej należy rozliczać na zasadach ogólnych lub liniowo, a zatem jest wyłączony z opodatkowania podatkiem ryczałtowym 8,5%, któremu podlega najem prywatny. Przedsiębiorca, który rozlicza się na podstawie ryczałtu, a rozpoczyna wynajem nieruchomości w działalności gospodarczej, musi jednocześnie zmienić sposób rozliczania podatku dochodowego z ryczałtu na zasady ogólne lub podatek liniowy. Taką zmianę  dokonuje się od dnia rozpoczęcia najmu. Z tym faktem wiążą się też inne obowiązki, np. konieczność założenia KPiR.

Co z rozliczeniem VAT? Najem nieruchomości jest zwolniony z podatku VAT na zasadach ogólnych, czyli do wysokości 150 000 złotych rocznie. Jeżeli przedsiębiorca korzysta ze zwolnienia w podatku VAT, to w przypadku rozpoczęcia najmu dalej może korzystać ze zwolnienia do wysokości wspomnianego limitu. Jeżeli natomiast przedsiębiorca jest VAT-owcem, to przychody z najmu musi opodatkować podstawową stawką, czyli 23%. Może się jednak zdarzyć, że firma wynajmuje lokal nie do celów użytkowych, ale osobie prywatnej do celów mieszkalnych. Wtedy sprzedaż jest zwolniona z VAT, tzn. na fakturze za najem można zastosować stawkę „zw”.

Jak wnieść sprzeciw wobec kontroli podatkowej w firmie

Obowiązki firmy wobec organizacji zarządzających prawami autorskimi

Należy pamiętać, że prowadzenie działalności gospodarczej nie wyłącza możliwości najmu prywatnego poza działalnością gospodarczą, opodatkowanego ryczałtem 8,5%. Chodzi o  przychody z najmu tych nieruchomości, które nie są składnikami majątku firmy, a także nie są wynajęte lub użyczone do celów firmowych.

 


Kiedy i z jaką datą wystawić fakturę za najem
?


Standardowa zasada fakturowania mówi, że fakturę wystawia się w terminie do 7 dni od daty w której wykonano usługę lub zakończono dostawę towaru. Ta zasada jednak nie odnosi się do usług najmu.

Najem, podobnie jak usługi dostawy mediów, jest najczęściej traktowany jak sprzedaż o charakterze ciągłym. Taka sprzedaż jest rozliczana co miesiąc, kwartał lub rok - zgodnie z zapisami umowy. Zgodnie z Ustawą o VAT, fakturę dokumentującą najem wystawia się w momencie zapłaty całości lub części należności, przy czym nie później, niż z upływem terminu płatności określonego w umowie. Innymi słowy, jeśli najemca nie zapłaci, a w umowie najmu widnieje zapis, że termin płatności upływa np. 23 maja, to w tym dniu najpóźniej należy wystawić fakturę.

Jak natomiast rozliczać podatek dochodowy za najem? Pod tym względem, obowiązek podatkowy (tzn. konieczność ujęcia faktury w przychodach) pojawia się z ostatnim dniem okresu rozliczeniowego, przy czym nie rzadziej niż raz w roku (Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych, Art. 14 ust. 1e). A zatem w przypadku usługi najmu zdarza się, że podatek dochodowy i VAT można rozliczać w różnych okresach.


Najem wymaga odpowiednich kodów PKD


Przedsiębiorca decydujący się na wynajem nieruchomości, którymi dysponuje w działalności gospodarczej, powinien dokonać aktualizacji kodów PKD, w taki sposób, aby obejmowały one wynajem. Aktualizacji należy dokonać składając wniosek CEIDG-1, w którym można podać dowolne kody PKD. Jeśli na formularzu zabraknie miejsca, dodatkowe kody podaje się w załączniku CEIDG-RD. Należy pamiętać, aby aktualizacji wpisu do CEIDG dokonać w ciągu 7 dni od powstania zmiany (czyli 7 dni od daty rozpoczęcia najmu).

Sebastian Bobrowski

Dyrektor Finansowy inFakt

Będą kolejne ułatwienia podatkowe dla firm

Uproszczenia dla podatników rozpoczynających działalność - czyli kredyt podatkowy

Błędy na fakturze - termin płatności i wyrażona słownie kwota należności

Kiedy odliczyć VAT, gdy zaginął oryginał faktury?

 

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
W jakich przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Jak zyskać 11 tys. zł na jednym aucie firmowym? Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Ale czasem leasing operacyjny bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

REKLAMA

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

REKLAMA

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA