REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pod jakim adresem można zarejestrować działalność gospodarczą?

Sebastian Bobrowski
InFakt.pl
Pod jakim adresem można zarejestrować działalność gospodarczą?
Pod jakim adresem można zarejestrować działalność gospodarczą?

REKLAMA

REKLAMA

Rejestracja działalności gospodarczej wiąże się z koniecznością podania adresu miejsca wykonywania działalności. Początkujący przedsiębiorcy mają niekiedy wątpliwości dotyczące tego, w jakich przypadkach dany adres może zostać przypisany do ich działalności. Jakie kryteria o tym decydują? Jakie skutki niesie z sobą zarejestrowanie firmy pod danym adresem?

Adresy podawane podczas rejestracji działalności gospodarczej

Przed rozpoczęciem prowadzenia działalności gospodarczej należy ją zarejestrować, tzn. uzyskać wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Rejestracja dokonywana jest przez złożenie wypełnionego wniosku CEIDG-1, na którym przyszły przedsiębiorca podaje szereg informacji o swojej firmie - w tym kilka różnych adresów. Przepisy o swobodzie działalności gospodarczej wymagają, aby osoba fizyczna podała adres:

REKLAMA

Autopromocja

- miejsca zamieszkania,

- miejsca zameldowania (jeśli jest inny niż adres zamieszkania),

- głównego miejsca wykonywania działalności gospodarczej,

- adres do doręczeń (jeśli jest inny niż adres głównego miejsca wykonywanie działalności),

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- (opcjonalnie) adres dodatkowego miejsca wykonywania działalności,

- (opcjonalnie) adres przechowywania dokumentacji rachunkowej, jeśli jest inny niż główne miejsce wykonywania działalności.

Zobacz druk: CEIDG-1 Wniosek o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej

Przedsiębiorca może zgłosić dowolną liczbę dodatkowych miejsc wykonywania działalności gospodarczej, czego może dokonać za pomocą załącznika CEIDG-MW. Każdą zmianę w którymś z powyższych adresów należy zgłosić w terminie do 7 dni od daty nastąpienia zmiany.

Polecamy: Tarcza antykryzysowa – Podatki i prawo gospodarcze. Pakiet 5 ebooków

Adres wykonywania działalności gospodarczej, a tytuł prawny do lokalu

Szczególnie istotny jest oczywiście adres (lub adresy) miejsca wykonywania działalności gospodarczej. Z tym wiąże się kwestia tytułu prawnego do lokalu w którym działalność jest prowadzona. Pojęcie to oznacza posiadanie prawa do dysponowania lokalem na cele związane z wykonywaniem działalności. Prawo to oceniane jest na podstawie przepisów prawa cywilnego. Tytułem do lokalu mogą być m.in.:

- prawo własności,

- użytkowanie wieczyste,

- najem,

- dzierżawa,

- użyczenie,

- inny stosunek zobowiązaniowy (np. umowny).

Przepisy nie wymagają, aby przedsiębiorca rejestrujący działalność gospodarczą posiadał potwierdzenie tytułu prawnego do lokalu znajdującego się pod adresem miejsca wykonywania działalności gospodarczej. W przepisach pojawia się domniemanie, że przedsiębiorca takim prawem dysponuje. Brak takiego prawa może okazać się dla przedsiębiorcy kłopotliwy, zwłaszcza jeśli chodzi o relacje z właścicielem danego lokalu, choć dla urzędów nie ma to większego znaczenia.

Z czym wiąże się zgłoszenie adresu wykonywania działalności gospodarczej?

Zgłoszenie adresu wykonywania działalności gospodarczej niesie z sobą określone konsekwencje, zwłaszcza, gdy przedsiębiorca nie jest właścicielem lokalu. Przede wszystkim, należy zadbać o to, aby w umowie o najem lub użyczenie był zapis zezwalający na prowadzenie w tym lokalu działalności gospodarczej. Jeżeli takiego zapisu w umowie nie ma, a lokal ma charakter mieszkalny (tzn. nie jest np. magazynem), to prowadzenie w nim działalności może być dla właściciela podstawą do zerwania umowy ze skutkiem natychmiastowym. Warto rozważyć tę kwestię przed zarejestrowaniem firmy w wynajętym mieszkaniu. Fakt posiadania tytułu prawnego do lokalu nie ma jednak większego znaczenia dla urzędu skarbowego i ZUS-u, dla których liczą się przede wszystkim faktyczne miejsce wykonywania działalności i miejsce zamieszkania.

Ponadto, adres wpisany do CEIDG jako miejsce prowadzenia działalności może mieć znaczenie, jeśli chodzi o miejsce rozliczania VAT. Według ogólnej zasady, urząd skarbowy właściwy pod względem VAT-u ustala się na podstawie miejsca wykonywania czynności opodatkowanych, a tym miejscem zazwyczaj jest właśnie adres wykonywania działalności gospodarczej. Istnieją jednak sytuacje, w których VAT rozlicza się w urzędzie skarbowym właściwym ze względu na miejsce zamieszkania, np. gdy przedsiębiorca będący osobą fizyczną działa na terenie objętym zakresem działania dwóch lub więcej urzędów skarbowych.

Przy okazji warto dodać, że adres wykonywania działalności gospodarczej nie ma znaczenia, jeśli chodzi o urząd skarbowy, w którym należy rozliczać podatek dochodowy. PIT należy rozliczać w urzędzie właściwym ze względu na miejsce zamieszkania. Możliwa jest zatem sytuacja, w której przedsiębiorca rozlicza się w kilku różnych urzędach skarbowych.

Tytuł prawny do lokalu, a podatek dochodowy i podatek od nieruchomości


Z adresem prowadzenia działalności gospodarczej mogą również wiązać się kwestie rozliczeń podatku dochodowego i podatku od nieruchomości.

Przedsiębiorcy rozliczający podatek dochodowy na zasadach ogólnych lub liniowo mogą zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki związane z utrzymaniem lokalu, w którym wykonują działalność gospodarczą. Chodzi o wynajem, czynsz dla spółdzielni i media, w tym prąd, gaz, czy ogrzewanie. Jeśli lokal w całości służy do celów firmowych, można rozliczyć 100% wydatków. Natomiast jeśli lokal służy również do celów mieszkalnych, przedsiębiorca powinien oszacować procent metrażu wykorzystywany do celów firmowych i rozliczać tylko taki procent wydatków.


REKLAMA

Opisana powyżej możliwość rozliczenia w kosztach opłat mieszkaniowych pojawia się zarówno wówczas, gdy przedsiębiorca jest właścicielem lokalu, jak i wówczas, gdy go wynajmuje lub użytkuje na podstawie nieodpłatnej umowy użyczenia. Jeżeli przedsiębiorca nie jest właścicielem lokalu, to z zawartej umowy na mocy której korzysta z lokalu musi wynikać, że to on odprowadza opłaty oraz musi dysponować potwierdzeniami wpłat (musi ich faktycznie dokonywać). Rozliczając podatek dochodowy trzeba także wziąć pod uwagę fakt, że korzystanie z lokalu na podstawie nieodpłatnej umowy użyczenia może stanowić dla przedsiębiorcy przychód podlegający opodatkowaniu. Tutaj jednak warto pamiętać o tym, że użyczenie od najbliższej rodziny (tj. należącej do I i II grupy podatkowej w rozumieniu przepisów o podatku od spadków i darowizn) będące nieodpłatnym świadczeniem, jest zwolnione z podatku dochodowego.

Rozważając wybór miejsca prowadzenia działalności gospodarczej należy również pamiętać o przepisach dotyczących podatku od nieruchomości. W przypadku nieruchomości wykorzystywanych do prowadzenia działalności gospodarczej przepisy przewidują bowiem wyższą stawkę podatkową, niż w przypadku nieruchomości wykorzystywanych do celów mieszkalnych. Ustawa o podatkach i opłatach lokalnych reguluje maksymalne kwoty podatków od nieruchomości, zaś rady gmin ustalają konkretne kwoty opłat. Podatek od nieruchomości związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej może być nawet 30 razy wyższy od podatku od nieruchomości przeznaczonych do celów mieszkalnych. Wyższy podatek płaci się jednak tylko od tej części lokalu, która służy do potrzeb firmowych - pozostała część może być opodatkowana niższą stawką.

Podatek od nieruchomości dotyczy jednak tylko przedsiębiorców będących właścicielami lub posiadaczami samoistnymi lokali, w których prowadzą działalność gospodarczą. Nie muszą go uiszczać przedsiębiorcy, którzy taki lokal np. wynajmują lub który został im użyczony.


Ustalając adres wykonywania działalności gospodarczej pamiętaj o tym, że:

1. Dokonując wpisu do CEIDG nie musisz dysponować potwierdzeniem tytułu prawnego do lokalu, w którym prowadzona będzie działalność gospodarcza.

2. Wynajmujący lub użyczający powinien wyrażać zgodę na prowadzenie działalności gospodarczej w danym lokalu.

3. Z prowadzeniem działalności gospodarczej w danym lokalu wiąże się wyższy podatek od nieruchomości, którego stawki ustalają gminy (w ramach podanych w ustawie).

4. Powinieneś oszacować jaka część mieszkania służy do potrzeb firmowych, jeśli chcesz rozliczać koszty lokalu, w którym jednocześnie mieszkasz.

5. Bezpłatne użyczenie lokalu nie stanowi przychodu, jeżeli użyczający należy do bliskiej rodziny (I i II grupy podatkowej w rozumieniu przepisów o podatku od spadków i darowizn).

Sebastian Bobrowski

Dyrektor Finansowy inFakt

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samotny rodzic, ulga podatkowa i 800+. Komu skarbówka pozwoli skorzystać, a kto zostanie z niczym?

Ulga prorodzinna to temat, który każdego roku podczas rozliczeń PIT budzi wiele emocji, zwłaszcza wśród rozwiedzionych lub żyjących w separacji rodziców. Czy opieka naprzemienna oznacza równe prawa do ulgi? Czy ten rodzaj opieki daje możliwość rozliczenia PIT jako samotny rodzic? Ministerstwo Finansów rozwiewa wątpliwości.

Twój e-PIT 2025: logowanie. Dane autoryzujące, bankowość elektroniczna, Profil Zaufany, mObywatel, e-Dowód

W ramach usługi Twój e-PIT przygotowanej przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową w 2025 roku, można złożyć elektronicznie zeznania podatkowe: PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37 i PIT-38 a także oświadczenie PIT-OP i informację PIT-DZ. Czas na to rozliczenie jest do 30 kwietnia 2025 r. Najpierw jednak trzeba się zalogować do e-US (e-Urząd Skarbowy - urzadskarbowy.gov.pl). Jak to zrobić?

Księgowy, biuro rachunkowe czy samodzielna księgowość? Jeden błąd może kosztować Cię fortunę!

Prowadzenie księgowości to obowiązek każdego przedsiębiorcy, ale sposób jego realizacji zależy od wielu czynników. Zatrudnienie księgowego, współpraca z biurem rachunkowym czy samodzielne rozliczenia – każda opcja ma swoje plusy i minusy. Źle dobrane rozwiązanie może prowadzić do kosztownych błędów, kar i niepotrzebnego stresu. Sprawdź, komu najlepiej powierzyć finanse swojej firmy i uniknij pułapek, które mogą Cię słono kosztować!

Czym są przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Sądy odpowiadają niejednoznacznie

Przychody pasywne w Estońskim CIT. Czy w przypadku gdy firma informatyczna sprzedaje prawa do gier jako licencje, są to przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Na pytanie, czy limit do 50% przychodów z wierzytelności dla podatników na Estońskim CIT powinien być liczony z uwzględnieniem zbywania własnych wierzytelności w ramach faktoringu, sądy odpowiadają niejednoznacznie.

REKLAMA

Dość biurokratycznych absurdów! 14 kluczowych zmian, które uwolnią firmy od zbędnych ograniczeń

Mikro, małe i średnie firmy od lat duszą się pod ciężarem skomplikowanych przepisów i biurokratycznych wymagań. Rzecznik MŚP, Agnieszka Majewska, przekazała premierowi Donaldowi Tuskowi listę 14 postulatów, które mogą zrewolucjonizować prowadzenie działalności gospodarczej w Polsce. Uproszczenia podatkowe, ograniczenie kontroli, mniej biurokracji i szybsze procedury inwestycyjne – te zmiany mogą zdecydować o przyszłości setek tysięcy przedsiębiorstw. Czy rząd odpowie na ten apel?

Odliczenie w PIT zakupu smartfona, smartwatcha i tabletu jest możliwe. Kto ma takie prawo? [Ulga rehabilitacyjna 2025]

Wydatki poniesione przez podatnika z orzeczoną niepełnosprawnością na zakup telefonu komórkowego (smartfona), smartwatcha i tabletu oraz oprogramowania i baterii do tych urządzeń (a także na naprawy tych urządzeń), można uznać za wydatki, podlegające odliczeniu w ramach ulgi rehabilitacyjnej określonej w art. 26 ust. 1 pkt 6 w zw. z art. 26 ust. 7a pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Podstawowym warunkiem tego odliczenia jest to, by te urządzenia ułatwiały wykonywanie czynności życiowych, stosownie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności. Takie jest stanowisko Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej zaprezentowane np. w interpretacji indywidualnej z 19 listopada 2024 r.

Twój e-PIT już jest! Jak szybko rozliczyć PIT i otrzymać zwrot podatku?

Usługa Twój e-PIT ruszyła 15 lutego 2025 roku rusza. To najprostszy sposób na szybkie i wygodne rozliczenie podatku PIT za 2024 rok. Sprawdź, jakie nowości wprowadzono w tym roku i jak złożyć zeznanie w kilka kliknięć, by nie czekać na zwrot podatku!

Zaniechanie poboru podatku od subwencji i wsparcia finansowego z tarcz PFR do końca 2026 roku

Ministerstwo Finansów chce wydłużyć do końca 2026 r. okres zaniechania poboru podatku od subwencji finansowych oraz finansowania preferencyjnego udzielonych przez PFR w ramach tarcz – wynika z projektu rozporządzenia, opublikowanego 14 lutego 2025 r. na stronach Rządowego Centrum Legislacji.

REKLAMA

Twój e-PIT 2025: jakie ulgi podatkowe trzeba wypełnić samemu? Jak złożyć zeznanie podatkowe za 2024 rok?

Od 15 lutego do 30 kwietnia 2025 r. można składać roczne zeznania podatkowe PIT i rozliczyć dochody (przychody) uzyskane w 2024 roku. Ministerstwo Finansów zachęca do korzystania z e-usług Krajowej Administracji Skarbowej i rozliczania podatków drogą elektroniczną. W 2025 r. kolejny raz z usługi Twój e-PIT będą mogły skorzystać również osoby prowadzące działalność gospodarczą oraz działy specjalne produkcji rolnej. Pierwszy raz usługa Twój e-PIT będzie dostępna także w aplikacji mobilnej e-Urząd Skarbowy (e-US). MF i KAS zachęcają także do aktywowania usługi e-korespondencji przy okazji logowania do e-US w związku z rozliczeniem podatku.

Składka zdrowotna 2025: kwoty, podstawy wymiaru, zmiany i korzyści dla firm. Kiedy pierwsze płatności na nowych zasadach?

Od 1 stycznia 2025 r. zmieniły się zasady obliczania składki zdrowotnej dla przedsiębiorców. Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, kto skorzysta z nowych przepisów i kiedy pierwsze płatności „na nowych zasadach”. Ile wynoszą składki zdrowotne i podstawy wymiaru poszczególnych przedsiębiorców w zależności od ich formy opodatkowania?

REKLAMA