REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pod jakim adresem można zarejestrować działalność gospodarczą?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sebastian Bobrowski
InFakt.pl
Pod jakim adresem można zarejestrować działalność gospodarczą?
Pod jakim adresem można zarejestrować działalność gospodarczą?

REKLAMA

REKLAMA

Rejestracja działalności gospodarczej wiąże się z koniecznością podania adresu miejsca wykonywania działalności. Początkujący przedsiębiorcy mają niekiedy wątpliwości dotyczące tego, w jakich przypadkach dany adres może zostać przypisany do ich działalności. Jakie kryteria o tym decydują? Jakie skutki niesie z sobą zarejestrowanie firmy pod danym adresem?

Adresy podawane podczas rejestracji działalności gospodarczej

Przed rozpoczęciem prowadzenia działalności gospodarczej należy ją zarejestrować, tzn. uzyskać wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Rejestracja dokonywana jest przez złożenie wypełnionego wniosku CEIDG-1, na którym przyszły przedsiębiorca podaje szereg informacji o swojej firmie - w tym kilka różnych adresów. Przepisy o swobodzie działalności gospodarczej wymagają, aby osoba fizyczna podała adres:

REKLAMA

Autopromocja

- miejsca zamieszkania,

- miejsca zameldowania (jeśli jest inny niż adres zamieszkania),

- głównego miejsca wykonywania działalności gospodarczej,

- adres do doręczeń (jeśli jest inny niż adres głównego miejsca wykonywanie działalności),

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- (opcjonalnie) adres dodatkowego miejsca wykonywania działalności,

- (opcjonalnie) adres przechowywania dokumentacji rachunkowej, jeśli jest inny niż główne miejsce wykonywania działalności.

Zobacz druk: CEIDG-1 Wniosek o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej

Przedsiębiorca może zgłosić dowolną liczbę dodatkowych miejsc wykonywania działalności gospodarczej, czego może dokonać za pomocą załącznika CEIDG-MW. Każdą zmianę w którymś z powyższych adresów należy zgłosić w terminie do 7 dni od daty nastąpienia zmiany.

Polecamy: Tarcza antykryzysowa – Podatki i prawo gospodarcze. Pakiet 5 ebooków

Adres wykonywania działalności gospodarczej, a tytuł prawny do lokalu

Szczególnie istotny jest oczywiście adres (lub adresy) miejsca wykonywania działalności gospodarczej. Z tym wiąże się kwestia tytułu prawnego do lokalu w którym działalność jest prowadzona. Pojęcie to oznacza posiadanie prawa do dysponowania lokalem na cele związane z wykonywaniem działalności. Prawo to oceniane jest na podstawie przepisów prawa cywilnego. Tytułem do lokalu mogą być m.in.:

- prawo własności,

- użytkowanie wieczyste,

- najem,

- dzierżawa,

- użyczenie,

- inny stosunek zobowiązaniowy (np. umowny).

Przepisy nie wymagają, aby przedsiębiorca rejestrujący działalność gospodarczą posiadał potwierdzenie tytułu prawnego do lokalu znajdującego się pod adresem miejsca wykonywania działalności gospodarczej. W przepisach pojawia się domniemanie, że przedsiębiorca takim prawem dysponuje. Brak takiego prawa może okazać się dla przedsiębiorcy kłopotliwy, zwłaszcza jeśli chodzi o relacje z właścicielem danego lokalu, choć dla urzędów nie ma to większego znaczenia.

Z czym wiąże się zgłoszenie adresu wykonywania działalności gospodarczej?

REKLAMA

Zgłoszenie adresu wykonywania działalności gospodarczej niesie z sobą określone konsekwencje, zwłaszcza, gdy przedsiębiorca nie jest właścicielem lokalu. Przede wszystkim, należy zadbać o to, aby w umowie o najem lub użyczenie był zapis zezwalający na prowadzenie w tym lokalu działalności gospodarczej. Jeżeli takiego zapisu w umowie nie ma, a lokal ma charakter mieszkalny (tzn. nie jest np. magazynem), to prowadzenie w nim działalności może być dla właściciela podstawą do zerwania umowy ze skutkiem natychmiastowym. Warto rozważyć tę kwestię przed zarejestrowaniem firmy w wynajętym mieszkaniu. Fakt posiadania tytułu prawnego do lokalu nie ma jednak większego znaczenia dla urzędu skarbowego i ZUS-u, dla których liczą się przede wszystkim faktyczne miejsce wykonywania działalności i miejsce zamieszkania.

Ponadto, adres wpisany do CEIDG jako miejsce prowadzenia działalności może mieć znaczenie, jeśli chodzi o miejsce rozliczania VAT. Według ogólnej zasady, urząd skarbowy właściwy pod względem VAT-u ustala się na podstawie miejsca wykonywania czynności opodatkowanych, a tym miejscem zazwyczaj jest właśnie adres wykonywania działalności gospodarczej. Istnieją jednak sytuacje, w których VAT rozlicza się w urzędzie skarbowym właściwym ze względu na miejsce zamieszkania, np. gdy przedsiębiorca będący osobą fizyczną działa na terenie objętym zakresem działania dwóch lub więcej urzędów skarbowych.

Przy okazji warto dodać, że adres wykonywania działalności gospodarczej nie ma znaczenia, jeśli chodzi o urząd skarbowy, w którym należy rozliczać podatek dochodowy. PIT należy rozliczać w urzędzie właściwym ze względu na miejsce zamieszkania. Możliwa jest zatem sytuacja, w której przedsiębiorca rozlicza się w kilku różnych urzędach skarbowych.

Tytuł prawny do lokalu, a podatek dochodowy i podatek od nieruchomości


Z adresem prowadzenia działalności gospodarczej mogą również wiązać się kwestie rozliczeń podatku dochodowego i podatku od nieruchomości.

Przedsiębiorcy rozliczający podatek dochodowy na zasadach ogólnych lub liniowo mogą zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki związane z utrzymaniem lokalu, w którym wykonują działalność gospodarczą. Chodzi o wynajem, czynsz dla spółdzielni i media, w tym prąd, gaz, czy ogrzewanie. Jeśli lokal w całości służy do celów firmowych, można rozliczyć 100% wydatków. Natomiast jeśli lokal służy również do celów mieszkalnych, przedsiębiorca powinien oszacować procent metrażu wykorzystywany do celów firmowych i rozliczać tylko taki procent wydatków.


REKLAMA

Opisana powyżej możliwość rozliczenia w kosztach opłat mieszkaniowych pojawia się zarówno wówczas, gdy przedsiębiorca jest właścicielem lokalu, jak i wówczas, gdy go wynajmuje lub użytkuje na podstawie nieodpłatnej umowy użyczenia. Jeżeli przedsiębiorca nie jest właścicielem lokalu, to z zawartej umowy na mocy której korzysta z lokalu musi wynikać, że to on odprowadza opłaty oraz musi dysponować potwierdzeniami wpłat (musi ich faktycznie dokonywać). Rozliczając podatek dochodowy trzeba także wziąć pod uwagę fakt, że korzystanie z lokalu na podstawie nieodpłatnej umowy użyczenia może stanowić dla przedsiębiorcy przychód podlegający opodatkowaniu. Tutaj jednak warto pamiętać o tym, że użyczenie od najbliższej rodziny (tj. należącej do I i II grupy podatkowej w rozumieniu przepisów o podatku od spadków i darowizn) będące nieodpłatnym świadczeniem, jest zwolnione z podatku dochodowego.

Rozważając wybór miejsca prowadzenia działalności gospodarczej należy również pamiętać o przepisach dotyczących podatku od nieruchomości. W przypadku nieruchomości wykorzystywanych do prowadzenia działalności gospodarczej przepisy przewidują bowiem wyższą stawkę podatkową, niż w przypadku nieruchomości wykorzystywanych do celów mieszkalnych. Ustawa o podatkach i opłatach lokalnych reguluje maksymalne kwoty podatków od nieruchomości, zaś rady gmin ustalają konkretne kwoty opłat. Podatek od nieruchomości związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej może być nawet 30 razy wyższy od podatku od nieruchomości przeznaczonych do celów mieszkalnych. Wyższy podatek płaci się jednak tylko od tej części lokalu, która służy do potrzeb firmowych - pozostała część może być opodatkowana niższą stawką.

Podatek od nieruchomości dotyczy jednak tylko przedsiębiorców będących właścicielami lub posiadaczami samoistnymi lokali, w których prowadzą działalność gospodarczą. Nie muszą go uiszczać przedsiębiorcy, którzy taki lokal np. wynajmują lub który został im użyczony.


Ustalając adres wykonywania działalności gospodarczej pamiętaj o tym, że:

1. Dokonując wpisu do CEIDG nie musisz dysponować potwierdzeniem tytułu prawnego do lokalu, w którym prowadzona będzie działalność gospodarcza.

2. Wynajmujący lub użyczający powinien wyrażać zgodę na prowadzenie działalności gospodarczej w danym lokalu.

3. Z prowadzeniem działalności gospodarczej w danym lokalu wiąże się wyższy podatek od nieruchomości, którego stawki ustalają gminy (w ramach podanych w ustawie).

4. Powinieneś oszacować jaka część mieszkania służy do potrzeb firmowych, jeśli chcesz rozliczać koszty lokalu, w którym jednocześnie mieszkasz.

5. Bezpłatne użyczenie lokalu nie stanowi przychodu, jeżeli użyczający należy do bliskiej rodziny (I i II grupy podatkowej w rozumieniu przepisów o podatku od spadków i darowizn).

Sebastian Bobrowski

Dyrektor Finansowy inFakt

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA