REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pod jakim adresem można zarejestrować działalność gospodarczą?

Sebastian Bobrowski
InFakt.pl
Pod jakim adresem można zarejestrować działalność gospodarczą?
Pod jakim adresem można zarejestrować działalność gospodarczą?

REKLAMA

REKLAMA

Rejestracja działalności gospodarczej wiąże się z koniecznością podania adresu miejsca wykonywania działalności. Początkujący przedsiębiorcy mają niekiedy wątpliwości dotyczące tego, w jakich przypadkach dany adres może zostać przypisany do ich działalności. Jakie kryteria o tym decydują? Jakie skutki niesie z sobą zarejestrowanie firmy pod danym adresem?

Adresy podawane podczas rejestracji działalności gospodarczej

Przed rozpoczęciem prowadzenia działalności gospodarczej należy ją zarejestrować, tzn. uzyskać wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Rejestracja dokonywana jest przez złożenie wypełnionego wniosku CEIDG-1, na którym przyszły przedsiębiorca podaje szereg informacji o swojej firmie - w tym kilka różnych adresów. Przepisy o swobodzie działalności gospodarczej wymagają, aby osoba fizyczna podała adres:

Autopromocja

- miejsca zamieszkania,

- miejsca zameldowania (jeśli jest inny niż adres zamieszkania),

- głównego miejsca wykonywania działalności gospodarczej,

- adres do doręczeń (jeśli jest inny niż adres głównego miejsca wykonywanie działalności),

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- (opcjonalnie) adres dodatkowego miejsca wykonywania działalności,

- (opcjonalnie) adres przechowywania dokumentacji rachunkowej, jeśli jest inny niż główne miejsce wykonywania działalności.

Zobacz druk: CEIDG-1 Wniosek o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej

Przedsiębiorca może zgłosić dowolną liczbę dodatkowych miejsc wykonywania działalności gospodarczej, czego może dokonać za pomocą załącznika CEIDG-MW. Każdą zmianę w którymś z powyższych adresów należy zgłosić w terminie do 7 dni od daty nastąpienia zmiany.

Polecamy: Tarcza antykryzysowa – Podatki i prawo gospodarcze. Pakiet 5 ebooków

Adres wykonywania działalności gospodarczej, a tytuł prawny do lokalu

Szczególnie istotny jest oczywiście adres (lub adresy) miejsca wykonywania działalności gospodarczej. Z tym wiąże się kwestia tytułu prawnego do lokalu w którym działalność jest prowadzona. Pojęcie to oznacza posiadanie prawa do dysponowania lokalem na cele związane z wykonywaniem działalności. Prawo to oceniane jest na podstawie przepisów prawa cywilnego. Tytułem do lokalu mogą być m.in.:

- prawo własności,

- użytkowanie wieczyste,

- najem,

- dzierżawa,

- użyczenie,

- inny stosunek zobowiązaniowy (np. umowny).

Przepisy nie wymagają, aby przedsiębiorca rejestrujący działalność gospodarczą posiadał potwierdzenie tytułu prawnego do lokalu znajdującego się pod adresem miejsca wykonywania działalności gospodarczej. W przepisach pojawia się domniemanie, że przedsiębiorca takim prawem dysponuje. Brak takiego prawa może okazać się dla przedsiębiorcy kłopotliwy, zwłaszcza jeśli chodzi o relacje z właścicielem danego lokalu, choć dla urzędów nie ma to większego znaczenia.

Z czym wiąże się zgłoszenie adresu wykonywania działalności gospodarczej?

Zgłoszenie adresu wykonywania działalności gospodarczej niesie z sobą określone konsekwencje, zwłaszcza, gdy przedsiębiorca nie jest właścicielem lokalu. Przede wszystkim, należy zadbać o to, aby w umowie o najem lub użyczenie był zapis zezwalający na prowadzenie w tym lokalu działalności gospodarczej. Jeżeli takiego zapisu w umowie nie ma, a lokal ma charakter mieszkalny (tzn. nie jest np. magazynem), to prowadzenie w nim działalności może być dla właściciela podstawą do zerwania umowy ze skutkiem natychmiastowym. Warto rozważyć tę kwestię przed zarejestrowaniem firmy w wynajętym mieszkaniu. Fakt posiadania tytułu prawnego do lokalu nie ma jednak większego znaczenia dla urzędu skarbowego i ZUS-u, dla których liczą się przede wszystkim faktyczne miejsce wykonywania działalności i miejsce zamieszkania.

Ponadto, adres wpisany do CEIDG jako miejsce prowadzenia działalności może mieć znaczenie, jeśli chodzi o miejsce rozliczania VAT. Według ogólnej zasady, urząd skarbowy właściwy pod względem VAT-u ustala się na podstawie miejsca wykonywania czynności opodatkowanych, a tym miejscem zazwyczaj jest właśnie adres wykonywania działalności gospodarczej. Istnieją jednak sytuacje, w których VAT rozlicza się w urzędzie skarbowym właściwym ze względu na miejsce zamieszkania, np. gdy przedsiębiorca będący osobą fizyczną działa na terenie objętym zakresem działania dwóch lub więcej urzędów skarbowych.

Przy okazji warto dodać, że adres wykonywania działalności gospodarczej nie ma znaczenia, jeśli chodzi o urząd skarbowy, w którym należy rozliczać podatek dochodowy. PIT należy rozliczać w urzędzie właściwym ze względu na miejsce zamieszkania. Możliwa jest zatem sytuacja, w której przedsiębiorca rozlicza się w kilku różnych urzędach skarbowych.

Tytuł prawny do lokalu, a podatek dochodowy i podatek od nieruchomości


Z adresem prowadzenia działalności gospodarczej mogą również wiązać się kwestie rozliczeń podatku dochodowego i podatku od nieruchomości.

Przedsiębiorcy rozliczający podatek dochodowy na zasadach ogólnych lub liniowo mogą zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki związane z utrzymaniem lokalu, w którym wykonują działalność gospodarczą. Chodzi o wynajem, czynsz dla spółdzielni i media, w tym prąd, gaz, czy ogrzewanie. Jeśli lokal w całości służy do celów firmowych, można rozliczyć 100% wydatków. Natomiast jeśli lokal służy również do celów mieszkalnych, przedsiębiorca powinien oszacować procent metrażu wykorzystywany do celów firmowych i rozliczać tylko taki procent wydatków.


Opisana powyżej możliwość rozliczenia w kosztach opłat mieszkaniowych pojawia się zarówno wówczas, gdy przedsiębiorca jest właścicielem lokalu, jak i wówczas, gdy go wynajmuje lub użytkuje na podstawie nieodpłatnej umowy użyczenia. Jeżeli przedsiębiorca nie jest właścicielem lokalu, to z zawartej umowy na mocy której korzysta z lokalu musi wynikać, że to on odprowadza opłaty oraz musi dysponować potwierdzeniami wpłat (musi ich faktycznie dokonywać). Rozliczając podatek dochodowy trzeba także wziąć pod uwagę fakt, że korzystanie z lokalu na podstawie nieodpłatnej umowy użyczenia może stanowić dla przedsiębiorcy przychód podlegający opodatkowaniu. Tutaj jednak warto pamiętać o tym, że użyczenie od najbliższej rodziny (tj. należącej do I i II grupy podatkowej w rozumieniu przepisów o podatku od spadków i darowizn) będące nieodpłatnym świadczeniem, jest zwolnione z podatku dochodowego.

Rozważając wybór miejsca prowadzenia działalności gospodarczej należy również pamiętać o przepisach dotyczących podatku od nieruchomości. W przypadku nieruchomości wykorzystywanych do prowadzenia działalności gospodarczej przepisy przewidują bowiem wyższą stawkę podatkową, niż w przypadku nieruchomości wykorzystywanych do celów mieszkalnych. Ustawa o podatkach i opłatach lokalnych reguluje maksymalne kwoty podatków od nieruchomości, zaś rady gmin ustalają konkretne kwoty opłat. Podatek od nieruchomości związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej może być nawet 30 razy wyższy od podatku od nieruchomości przeznaczonych do celów mieszkalnych. Wyższy podatek płaci się jednak tylko od tej części lokalu, która służy do potrzeb firmowych - pozostała część może być opodatkowana niższą stawką.

Podatek od nieruchomości dotyczy jednak tylko przedsiębiorców będących właścicielami lub posiadaczami samoistnymi lokali, w których prowadzą działalność gospodarczą. Nie muszą go uiszczać przedsiębiorcy, którzy taki lokal np. wynajmują lub który został im użyczony.


Ustalając adres wykonywania działalności gospodarczej pamiętaj o tym, że:

1. Dokonując wpisu do CEIDG nie musisz dysponować potwierdzeniem tytułu prawnego do lokalu, w którym prowadzona będzie działalność gospodarcza.

2. Wynajmujący lub użyczający powinien wyrażać zgodę na prowadzenie działalności gospodarczej w danym lokalu.

3. Z prowadzeniem działalności gospodarczej w danym lokalu wiąże się wyższy podatek od nieruchomości, którego stawki ustalają gminy (w ramach podanych w ustawie).

4. Powinieneś oszacować jaka część mieszkania służy do potrzeb firmowych, jeśli chcesz rozliczać koszty lokalu, w którym jednocześnie mieszkasz.

5. Bezpłatne użyczenie lokalu nie stanowi przychodu, jeżeli użyczający należy do bliskiej rodziny (I i II grupy podatkowej w rozumieniu przepisów o podatku od spadków i darowizn).

Sebastian Bobrowski

Dyrektor Finansowy inFakt

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek u źródła (WHT) w świetle nowych technologii

Podatek u źródła (WHT) może stanowić wyzwanie dla branży informatycznej, w kontekście stale rozwijającej się technologii. Z chęci świadczenia kompleksowych usług, przedsiębiorstwa nabywają różnego rodzaju oprogramowania, dostępy do platform, usługi w chmurze, serwery, urządzenia przemysłowe czy usługi niematerialne. Wykorzystanie najnowszej technologii jest niezbędne, aby oferowane usługi pozostały konkurencyjne na rynku. Często dostawcami takich produktów są zagraniczne spółki, co rodzi wątpliwości – czy nabycie tego rodzaju usług wiąże się z ryzykiem w podatku u źródła?

Obligacje skarbowe - czerwiec 2024 r. Zmiana oprocentowania obligacji oszczędnościowych (detalicznych)

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 24 kwietnia 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w czerwcu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w maju br. Od 27 maja można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany.

Zwrot podatku z Austrii – ile, dla kogo, jak uzyskać (formalności)

Austria to zyskujący na popularności kierunek emigracji zarobkowej wśród Polaków. Jeśli podejmowane zatrudnienie jest legalne, z łatwością można ubiegać się o zwrot podatku z tego kraju. Wysokość zwrotu może być naprawdę spora, przy małym nakładzie wysiłku ze strony podatnika. 

Dłuższy okres ważności znaków akcyzy do końca 2024 r.

Aktualnie znajdują się w legalnej sprzedaży wyroby winiarskie oznaczone znakami akcyzy, których ważność została przedłużona do 31 grudnia 2024 r.

Sanatorium na koszt ZUS 2024 - choroby psychosomatyczne. Nerwice, lęki, depresja, ciężki stres i inne. Jak uzyskać skierowanie?

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że cały czas – także w 2024 roku - można skorzystać z rehabilitacji leczniczej w sanatorium na koszt ZUSu. Dotyczy to różnych schorzeń, także psychosomatycznych. 

Podatek od nieruchomości w przypadku najmu lokali mieszkalnych. Kiedy stawka niższa a kiedy nawet 28 razy wyższa?

Wynajęcie swojego mieszkania lub domu nie zwalnia właściciela z obowiązku zapłaty podatku od nieruchomości. Ale w tym przypadku wątpliwe jest jaka stawka podatku od nieruchomości jest właściwa. Ta dla budynków mieszkalnych, czy dla budynków mieszkalnych zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej? Problem jest istotny, bo ta druga stawka jest ponad 28 razy wyższa.

Jak długo przechowywać firmowe dokumenty podatkowe?

Jak długo przechowywać firmowe dokumenty podatkowe? Przepisy wskazują na obowiązek przechowania dokumentacji podatkowej do czasu upływu okresu przedawnienia zobowiązania podatkowego, czyli przez pięć lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku (o ile nie został zawieszony/przerwany bieg terminu przedawnienia).

Wniosek o zaliczenie nadpłaty na przyszłe podatki

Wniosek o zaliczenie nadpłaty na przyszłe podatki. Podatnikowi przysługuje możliwość złożenia wniosku o zaliczenie w całości lub w części nadpłaty podatku na poczet przyszłych zobowiązań podatkowych. Ma do tego prawo, gdy spełnione są przesłanki zawarte w przepisach Ordynacji podatkowej.

Ulgi w spłacie podatków (odroczenie, rozłożenie na raty, umorzenie). Dla kogo? Kiedy? Warunki udzielenia

Ordynacja podatkowa przewiduje w szczególnych sytuacjach możliwość zastosowania wobec podatnika trzech ulg w spłacie podatków lub zaległości podatkowej. Chodzi o odroczenie terminu płatności, rozłożenie zapłaty na raty lub umorzenie całości lub części podatku lub zaległości podatkowej. Kiedy można liczyć na taki gest fiskusa?

Kontrola podatkowa: czy musi być zapowiedziana. Zasada i wyjątki

Kontrola podatkowa, to oczywiście nic przyjemnego dla podatnika ale czasem się zdarza. Na taką okoliczność trzeba być przygotowanym. W szczególności warto wiedzieć, że taka kontrola z urzędu skarbowego powinna być w większości przypadków zapowiedziana z 7-dniowym wyprzedzeniem. Ale od tej zasady są niestety liczne wyjątki. Zobaczmy co na ten temat mówią przepisy.

REKLAMA