REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są zasady udzielania prokury?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Karolina Wszeborowska
Jakie są zasady udzielania prokury? /shutterstock.com
Jakie są zasady udzielania prokury? /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Prokura jest pełnomocnictwem handlowym, udzielanym przez przedsiębiorcę, podlegającemu wpisowi do rejestru przedsiębiorców. Prokurentem może natomiast zostać wyłącznie osoba fizyczna, posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych.

REKLAMA

Autopromocja

Czym jest prokura?

Przepisy o prokurze zostały unormowane w Kodeksie cywilnym w dziale o przedstawicielstwie. Można zatem powiedzieć, że prokura jest rodzajem przedstawicielstwa, szczególnym rodzajem pełnomocnictwa, zwanego także pełnomocnictwem handlowym.

Kto może być prokurentem?

Prokurentem może być wyłącznie osoba fizyczna. Wynika to ze szczególnego stosunku zaufania, który wiąże prokurenta z przedsiębiorcą. Ponadto prokurent musi posiadać pełną zdolność do czynności prawnych. Jest to uzasadnione zakresem obowiązków spoczywających na prokurencie, których spełnienie nie byłoby możliwe przez pozbawionych bądź ograniczonych w tej zdolności.

Jak udzielić  prokury?

Prokury udziela przedsiębiorca, który podlega obowiązkowi wpisu do rejestru przedsiębiorców. Następuje to przez jednostronną czynność prawną, czyli oświadczenie woli przedsiębiorcy. Przepisy nakładają obowiązek, by to oświadczenie zostało złożone na piśmie, w przeciwnym razie będzie ono nieważne. Prokura jest jawna, zatem w ciągu 7 dni od udzielenia, wygaśnięcia lub zmiany danych o prokurze należy zgłosić to do rejestru. Taki wpis ma charakter obligatoryjny, jest istotny dla zachowania bezpieczeństwa obrotu, jednakże jest też deklaratoryjny, czyli potwierdzający istniejący już stan. Z tego względu nawet w przypadku braku wpisu prokura jest wciąż ważna, a prokurent może rozpocząć swoją działalność z chwilą udzielenia prokury i wykonuje ją do odwołania lub wygaśnięcia.

Jaki jest zakres umocowania prokurenta?

W przeciwności do pełnomocnictwa, zakres umocowania prokurenta nie jest uzależniony od treści aktu o udzieleniu prokury, ale jest określony przez przepisy ustawy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Prokurent umocowany jest do czynności sądowych (przykład: wnoszenie pozwu, ustanowienie pełnomocnictwa procesowego) i pozasądowych (przykład: zawieranie umów), jakie są związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa.

W przypadku przekroczenia przez prokurenta zakresu umocowania, znajdują zastosowanie przepisy o pełnomocnictwie (art. 103 Kodeksu cywilnego). Ważność umowy będzie zależała wtedy od jej potwierdzenia przez przedsiębiorcę.

Nie można ograniczyć prokury ze skutkiem wobec osób trzecich, czyli w stosunku zewnętrznym między prokurentem a innymi podmiotami, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej. Takim przepisem jest chociażby konieczność uzyskania pełnomocnictwa do dokonania określonych czynności prawnych, tj.

- zbycie przedsiębiorstwa,

- dokonanie czynności prawnej na podstawie której następuje oddanie przedsiębiorstwa do czasowego korzystania (np. w wyniku umowy najmu, dzierżawy),

- zbycie nieruchomości,

- obciążenie nieruchomości.

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

REKLAMA

Prokura może natomiast zostać ograniczona w stosunkach wewnętrznych, czyli między prokurentem a mocodawcą. Dokonanie określonej czynności pomimo ograniczenia prokury, nie spowoduje, że czynność ta stanie się nieważna, natomiast prokurent naraża się na odpowiedzialność wobec przedsiębiorcy.

Należy także pamiętać, że prokura jest nieprzenoszalna, co oznacza, że prokurent nie może udzielić dalszej prokury. Jest zaś uprawniony do ustanowienia pełnomocnika do poszczególnej czynności lub pewnego rodzaju czynności, nie może być to jednak pełnomocnictwo ogólne.


Jakie są rodzaje prokury?

Przepisy kodeksu wskazują obecnie cztery rodzaje prokury:

- samoistna (dla wykonywanych czynności wymaga działania tylko jednego prokurenta),

- łączna (kilku prokurentów jest zobowiązanych do współdziałania),

- oddziałowa (ograniczona do zakresu spraw związanych z funkcjonowaniem oddziału),

- łączna nieprawidłowa.

REKLAMA

Ostatnia ze wskazanych została dodana do kodeksu cywilnego ustawą z 16 grudnia 2016 r. o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy otoczenia prawnego przedsiębiorców (Dz.U. z 2016 r. poz. 2255). Na tej podstawie można umocować prokurenta do dokonywania czynności wspólnie z członkiem organu zarządzającego lub wspólnikiem uprawnionym do reprezentowania handlowej spółki osobowej.

Przed nowelizacją w praktyce występowała, tzw. prokura niewłaściwa, polegająca na konieczności współdziałania prokurenta z członkiem zarządu. Była jednak uznawana przez orzecznictwo i literaturę za niedopuszczalną. Szczególnie istotna w tej kwestii okazała się uchwała SN III CZP 34/14, w której przyjęto, że „(…) nie jest dopuszczalny wpis do rejestru przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym jednego prokurenta z zastrzeżeniem, że może on działać tylko łącznie z członkiem zarządu.  Brak podstaw dla ustanowienia takiej prokury, gdyż nie przewidują jej przepisy k.c. o prokurze, a ponadto taka prokura byłaby sprzeczna z podstawową zasadą reprezentacji osób prawnych, określoną w art. 38 k.c.”

Dokonując zgłoszenia o udzieleniu prokury, należy wskazać jej rodzaj, zaś w przypadku prokury łącznej lub łącznej nieprawidłowej, także sposób jej wykonywania.

Odwołanie i wygaśnięcie prokury

Prokurę może odwołać w każdej chwili, w dowolnej formie. Wpis o odwołaniu prokurenta powinien znaleźć się w rejestrze.

Prokura natomiast wygasa w następujących przypadkach:

- prokurent traci zdolność do czynności prawnych,

- śmierć prokurenta,

- wykreślenie przedsiębiorcy z rejestru,

- ogłoszenie upadłości,

- otwarcie likwidacji,

- przekształcenie przedsiębiorcy.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zawód: księgowy: teraz wyraźny awans w rankingu prestiżu. Dlaczego warto zarabiać na umiejętności księgowania

W najnowszym rankingu najbardziej poważanych zawodów w Polsce opublikowanym przez SW Research (2025) księgowy awansował o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem. Aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji.

Rząd poprawia KSeF, przedsiębiorcy zadowoleni z kolejnym zmian w ustawie, zwłaszcza że korzystne modyfikacje nastąpią jeszcze przed wejściem w życie zmienianych przepisów

Krajowy System e-Faktur zmienia się na lepsze. Rząd, po konsultacjach z przedsiębiorcami, przyjął pakiet przepisów, które mają ułatwić funkcjonowanie Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe przepisy są wynikiem licznych konsultacji z przedsiębiorcami, jakie przeprowadziło Ministerstwo Finansów.

MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

REKLAMA

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA