REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są zasady udzielania prokury?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Karolina Wszeborowska
Jakie są zasady udzielania prokury? /shutterstock.com
Jakie są zasady udzielania prokury? /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Prokura jest pełnomocnictwem handlowym, udzielanym przez przedsiębiorcę, podlegającemu wpisowi do rejestru przedsiębiorców. Prokurentem może natomiast zostać wyłącznie osoba fizyczna, posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych.

REKLAMA

Autopromocja

Czym jest prokura?

Przepisy o prokurze zostały unormowane w Kodeksie cywilnym w dziale o przedstawicielstwie. Można zatem powiedzieć, że prokura jest rodzajem przedstawicielstwa, szczególnym rodzajem pełnomocnictwa, zwanego także pełnomocnictwem handlowym.

Kto może być prokurentem?

Prokurentem może być wyłącznie osoba fizyczna. Wynika to ze szczególnego stosunku zaufania, który wiąże prokurenta z przedsiębiorcą. Ponadto prokurent musi posiadać pełną zdolność do czynności prawnych. Jest to uzasadnione zakresem obowiązków spoczywających na prokurencie, których spełnienie nie byłoby możliwe przez pozbawionych bądź ograniczonych w tej zdolności.

Jak udzielić  prokury?

Prokury udziela przedsiębiorca, który podlega obowiązkowi wpisu do rejestru przedsiębiorców. Następuje to przez jednostronną czynność prawną, czyli oświadczenie woli przedsiębiorcy. Przepisy nakładają obowiązek, by to oświadczenie zostało złożone na piśmie, w przeciwnym razie będzie ono nieważne. Prokura jest jawna, zatem w ciągu 7 dni od udzielenia, wygaśnięcia lub zmiany danych o prokurze należy zgłosić to do rejestru. Taki wpis ma charakter obligatoryjny, jest istotny dla zachowania bezpieczeństwa obrotu, jednakże jest też deklaratoryjny, czyli potwierdzający istniejący już stan. Z tego względu nawet w przypadku braku wpisu prokura jest wciąż ważna, a prokurent może rozpocząć swoją działalność z chwilą udzielenia prokury i wykonuje ją do odwołania lub wygaśnięcia.

Jaki jest zakres umocowania prokurenta?

W przeciwności do pełnomocnictwa, zakres umocowania prokurenta nie jest uzależniony od treści aktu o udzieleniu prokury, ale jest określony przez przepisy ustawy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Prokurent umocowany jest do czynności sądowych (przykład: wnoszenie pozwu, ustanowienie pełnomocnictwa procesowego) i pozasądowych (przykład: zawieranie umów), jakie są związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa.

W przypadku przekroczenia przez prokurenta zakresu umocowania, znajdują zastosowanie przepisy o pełnomocnictwie (art. 103 Kodeksu cywilnego). Ważność umowy będzie zależała wtedy od jej potwierdzenia przez przedsiębiorcę.

Nie można ograniczyć prokury ze skutkiem wobec osób trzecich, czyli w stosunku zewnętrznym między prokurentem a innymi podmiotami, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej. Takim przepisem jest chociażby konieczność uzyskania pełnomocnictwa do dokonania określonych czynności prawnych, tj.

- zbycie przedsiębiorstwa,

- dokonanie czynności prawnej na podstawie której następuje oddanie przedsiębiorstwa do czasowego korzystania (np. w wyniku umowy najmu, dzierżawy),

- zbycie nieruchomości,

- obciążenie nieruchomości.

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

REKLAMA

Prokura może natomiast zostać ograniczona w stosunkach wewnętrznych, czyli między prokurentem a mocodawcą. Dokonanie określonej czynności pomimo ograniczenia prokury, nie spowoduje, że czynność ta stanie się nieważna, natomiast prokurent naraża się na odpowiedzialność wobec przedsiębiorcy.

Należy także pamiętać, że prokura jest nieprzenoszalna, co oznacza, że prokurent nie może udzielić dalszej prokury. Jest zaś uprawniony do ustanowienia pełnomocnika do poszczególnej czynności lub pewnego rodzaju czynności, nie może być to jednak pełnomocnictwo ogólne.


Jakie są rodzaje prokury?

Przepisy kodeksu wskazują obecnie cztery rodzaje prokury:

- samoistna (dla wykonywanych czynności wymaga działania tylko jednego prokurenta),

- łączna (kilku prokurentów jest zobowiązanych do współdziałania),

- oddziałowa (ograniczona do zakresu spraw związanych z funkcjonowaniem oddziału),

- łączna nieprawidłowa.

REKLAMA

Ostatnia ze wskazanych została dodana do kodeksu cywilnego ustawą z 16 grudnia 2016 r. o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy otoczenia prawnego przedsiębiorców (Dz.U. z 2016 r. poz. 2255). Na tej podstawie można umocować prokurenta do dokonywania czynności wspólnie z członkiem organu zarządzającego lub wspólnikiem uprawnionym do reprezentowania handlowej spółki osobowej.

Przed nowelizacją w praktyce występowała, tzw. prokura niewłaściwa, polegająca na konieczności współdziałania prokurenta z członkiem zarządu. Była jednak uznawana przez orzecznictwo i literaturę za niedopuszczalną. Szczególnie istotna w tej kwestii okazała się uchwała SN III CZP 34/14, w której przyjęto, że „(…) nie jest dopuszczalny wpis do rejestru przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym jednego prokurenta z zastrzeżeniem, że może on działać tylko łącznie z członkiem zarządu.  Brak podstaw dla ustanowienia takiej prokury, gdyż nie przewidują jej przepisy k.c. o prokurze, a ponadto taka prokura byłaby sprzeczna z podstawową zasadą reprezentacji osób prawnych, określoną w art. 38 k.c.”

Dokonując zgłoszenia o udzieleniu prokury, należy wskazać jej rodzaj, zaś w przypadku prokury łącznej lub łącznej nieprawidłowej, także sposób jej wykonywania.

Odwołanie i wygaśnięcie prokury

Prokurę może odwołać w każdej chwili, w dowolnej formie. Wpis o odwołaniu prokurenta powinien znaleźć się w rejestrze.

Prokura natomiast wygasa w następujących przypadkach:

- prokurent traci zdolność do czynności prawnych,

- śmierć prokurenta,

- wykreślenie przedsiębiorcy z rejestru,

- ogłoszenie upadłości,

- otwarcie likwidacji,

- przekształcenie przedsiębiorcy.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wystawianie faktur ustrukturyzowanych narusza konstytucyjne prawo do prywatności

Istotna część podatników, mimo istnienia formalnego obowiązku, nie będzie mogła wystawiać faktur ustrukturyzowanych, gdyż nie pozwalają im na to zawarte umowy, w których nabywcy zastrzegają sobie zachowanie tajemnicy handlowej. Wystawianie faktur ustrukturyzowanych w sposób oczywisty narusza tę zasadę, bowiem ich treść będzie w sposób nieograniczony dostępna dla długiej listy organów państwa – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. I dodaje: Organy te będą mogły bez jakichkolwiek ograniczeń czerpać informacje o tajemnicach handlowych, a zwłaszcza o towarach i usługach oraz cenach stosowanych przez podatników.

Nowe Centrum Kompetencyjne i Zespół ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego – jest ważny krok w uszczelnianiu CIT

Ministerstwo Finansów ogłosiło powstanie Centrum Kompetencyjnego ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego w CIT oraz nowego Zespołu analizującego systemowe rozwiązania w tym obszarze. KAS zmienia też priorytety kontroli – liczyć się będą efekty, nie liczba postępowań.

Nowe projekty KSR do konsultacji publicznych: wartości niematerialne i inwestycje w nieruchomości

Komitet Standardów Rachunkowości opublikował dwa projekty Krajowych Standardów Rachunkowości – dotyczące wartości niematerialnych i prawnych oraz inwestycji w nieruchomości. Dokumenty mają ujednolicić zasady ewidencji, wyceny i prezentacji tych aktywów. Opinie można zgłaszać do 30 września 2025 r.

Nowa opłata 2 euro od każdej paczki do UE albo 50 eurocentów po spełnieniu szeregu formalności. Na walce Unii z chińskim e-commerce skorzysta europejska logistyka

Komisja Europejska i Parlament Europejski chcą ograniczenia napływu chińskiego e-commerce przez wprowadzenie opłaty manipulacyjnej wynoszącej 2 euro dla każdej paczki, niezależnie od jej wartości. Nowy podatek będzie można obniżyć do 50 eurocentów, ale najpierw przesyłka będzie musiała trafić do magazynu na terenie Unii, skąd będzie dystrybuowana do klienta końcowego. Oznacza to, że każda z 4,6 mld paczek, bo tyle zaimportowano ich w 2024 r., będzie wymagała indywidualnej obsługi logistycznej, którą mogą zapewnić europejscy operatorzy. W opinii ekspertów to wielka dla sektora logistyki kontraktowej, również w Polsce, ale do walki o największych graczy e-commerce należy się dobrze przygotować.

REKLAMA

Tajemnica przedsiębiorstwa pod ochroną – rząd szykuje rewolucję w przepisach o znakach towarowych

Rząd pracuje nad długo wyczekiwaną nowelizacją Prawa własności przemysłowej. Projekt UDER85 wprowadzi skuteczne mechanizmy ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa w postępowaniach przed Urzędem Patentowym. To przełom, który zmieni zasady gry w sporach o znaki towarowe i zwiększy bezpieczeństwo firmowych danych.

Ubezpieczenie zdrowotne przy delegowaniu pracownika do Niemiec – formularz A1, EKUZ i kasy chorych

Delegowanie pracowników do Niemiec wiąże się z szeregiem obowiązków administracyjnych. Jednym z kluczowych aspektów, często niedocenianym przez pracodawców, jest właściwe zabezpieczenie zdrowotne osoby delegowanej. W praktyce powtarzają się pytania: czy wystarczy formularz A1? Czy EKUZ chroni pracownika w Niemczech w razie wypadku? Co pokrywa niemiecka AOK? I czy warto wykupić prywatne ubezpieczenie? W tym artykule odpowiemy na te i inne pytania, wyjaśnimy czym jest formularz A1, co zapewnia karta EKUZ w Niemczech oraz czy trzeba zgłaszać się do niemieckiej kasy chorych?

Kryzys na rynku księgowych? Specjaliści są przemęczeni, a chętnych i wykwalifikowanych kandydatów do pracy brakuje

Co drugi pracownik obszaru księgowości uważa, że branża boryka się z niedoborem wykwalifikowanych specjalistów – wynika z badania SaldeoSMART. Wśród głównych powodów luki kompetencyjnej respondenci wymieniają trudność w nadążaniu za zmieniającymi się przepisami (64%) oraz wypalenie zawodowe (53%). Siedmiu na dziesięciu ankietowanych przyznaje, że w ostatnim kwartale często lub bardzo często odczuwało przeciążenie obowiązkami zawodowymi. Jednocześnie 44% upatruje w sztucznej inteligencji szansy na odciążenie pracowników i zwiększenie ich efektywności.

3 poprawki Senatu do ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF

Ustawa wprowadzająca Krajowy System e-Faktur została uchwalona przez Sejm 25 lipca 2025 roku i trafiła do Senatu. Na posiedzeniu w dniu 30 lipca 2025 r. Senacka Komisja Budżetu i Finansów Publicznych zaproponowała jedynie 3 poprawki redakcyjne do ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, nie wprowadzając innych zmian.

REKLAMA

ZUS wdraża nowe funkcje aplikacji mobilnej mZUS. Zaświadczenia dot. emerytur, rent i zasiłków. Odwołania, wycofania, załączniki i inne możliwości

Ponad 800 tys. osób ma już aplikację mobilną mZUS. To bardzo prosty i wygodny sposób kontaktu z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych. Można w niej sprawdzić stan swojego konta w ZUS, wysłać wnioski o świadczenia dla rodzin i wyliczyć prognozowaną emeryturę. Aplikacja wciąż jest wzbogacana o nowe funkcje i ma coraz więcej użytkowników.

Obligacje skarbowe (oszczędnościowe) - w sierpniu 2025 r. niższe oprocentowanie. Do końca lipca można kupić obligacje z wyższymi odsetkami

Po obniżkach oprocentowania obligacji skarbowych (detalicznych - oszczędnościowych) w maju i czerwcu 2025 r. - w sierpniu kolejny raz w tym roku Ministerstwo Finansów tnie (o 0,25 pkt proc.) odsetki nowych emisji tych obligacji.

REKLAMA