REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozliczanie ryczałtu i diety w delegacji zagranicznej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Justyna Michałowska
Rozliczanie ryczałtu i diety w delegacji zagranicznej
Rozliczanie ryczałtu i diety w delegacji zagranicznej

REKLAMA

REKLAMA

Pracownik wyjechał w delegację zagraniczną (Niemcy/Belgia). Nie ma rachunku za noclegi. Czy w związku z tym przysługuje mu ryczałt? Jeśli tak, to jak go policzyć - odrębnie dla każdego z krajów (są inne limity ryczałtu)? Jak ustalić przysługującą mu dietę - czy też naliczać osobno na pobyt w każdym kraju?

Podatki 2019

REKLAMA

Autopromocja

Pracownikowi przysługuje ryczałt za nocleg w wysokości 25% liczony od limitu określonego dla kraju docelowego podróży zagranicznej. Również wartość diety należy ustalić na podstawie limitu określonego dla kraju docelowego.

UZASADNIENIE

Sposób rozliczania delegacji zagranicznych, czyli wysokość przysługujących z tego tytułu diet oraz innych należności, reguluje rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju.

REKLAMA

Należy wspomnieć, że rozporządzenie to dotyczy pracowników zatrudnionych w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej. Dlatego w przypadku pracowników zatrudnionych w sektorze prywatnym stawki te mogą być inne. Będą zależeć od pracodawcy, który ma prawo ustalić np. w układzie zbiorowym pracy własne stawki diet w podróży zagranicznej. Jednak zgodnie z art. 775 Kodeksu pracy postanowienia układu zbiorowego pracy, regulaminu wynagradzania lub umowy o pracę nie mogą ustalać diety za dobę podróży poza granicami kraju w wysokości niższej niż dieta z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju określona dla pracownika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Diety przysługujące w zagranicznej podróży służbowej służą pokryciu całkowitych kosztów wyżywienia oraz zrekompensowaniu innych drobnych wydatków. Ich wartość należy ustalać w wysokości obowiązującej dla docelowego państwa podróży. Oznacza to, że przy ustalaniu diety nie ma znaczenia, że pracownik, udając się do danego kraju, przejeżdża przez inne kraje. Właściwa jest stawka diety obowiązująca dla państwa, w którym będzie on wykonywał główne zadanie służbowe. Stawki diet zawiera załącznik do rozporządzenia o zagranicznych podróżach służbowych. Zatem kwota diety za podróż zagraniczną jest zmienna w zależności od kraju, do którego zostaje delegowany pracownik.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Polecamy: Komplet podatki 2019

Aby prawidłowo ustalić wartość diety zagranicznej, należy właściwie określić moment rozpoczęcia i zakończenia podróży służbowej, który jest różny, w zależności od tego, jakim środkiem lokomocji podróżuje pracownik.

Tabela 1. Ustalenie momentu rozpoczęcia i zakończenia zagranicznej podróży służbowej

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Należy pamiętać o naliczeniu krajowej diety od momentu wyjazdu z firmy czy z domu do granicy i od momentu przekroczenia granicy w drodze powrotnej do przyjazdu do miejsca pracy bądź zamieszkania.

Pełna dieta przysługuje za każdą dobę podróży. Za niepełną dobę dietę należy ustalać w następujący sposób:

•  do 8 godzin - 1/3 diety,

•  ponad 8 do 12 godzin - 1/2 diety,

•  ponad 12 godzin - dieta w pełnej wysokości.

Wysokość diety ulega zmniejszeniu w przypadku zapewnienia pracownikowi bezpłatnego wyżywienia. Wówczas za każdą dobę delegacji przysługuje 25% ustalonej diety. Jeżeli pracownik ma zapewnione częściowe wyżywienie, to każdą dietę należy pomniejszyć o:

•  15% - gdy zapewniono śniadanie,

•  30% - gdy zapewniono obiad,

•  30% - gdy zapewniono kolację.

REKLAMA

Jeżeli chodzi o nocleg, to pracownikowi przysługuje zwrot kosztów na podstawie przedstawionego rachunku, jednak w wysokości nieprzekraczającej określonych w rozporządzeniu limitów. I tak jak w przypadku diety dla każdego kraju limit za nocleg jest inny. W razie nieprzedłożenia rachunku pracownikowi przysługuje ryczałt w wysokości 25% limitu.

Aby rozliczyć delegację pracownika przedstawioną w pytaniu, należy określić, czy krajem docelowym są Niemcy czy Belgia. Załóżmy, że pracownik przejeżdża tylko przez Niemcy, a krajem, w którym ma wykonać zadanie służbowe, jest Belgia. Kwota diety w podróży służbowej do Belgii wynosi, zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia, 45 euro.

Ponieważ pracodawca nie zapewnił pracownikowi noclegu, a ten nie przedstawił rachunku za nocleg, przysługuje mu ryczałt w wysokości 25% limitu określonego w rozporządzeniu. Kwota limitu na nocleg w Belgii wynosi 160 euro. Pracownik powinien otrzymać: 160 euro × 25% = 40 euro za każdy nocleg.

Przykład

Jan Kowalski, pracownik firmy Alfa Sp. z o.o., został oddelegowany do Brukseli w celu zawarcia kontraktu handlowego, a także spotkania z kontrahentem w Niemczech (spotkanie służbowe w celu podtrzymania dobrych relacji).

W tym celu spółka kupiła w banku 300 euro po kursie 4,30 PLN/EUR, które wpłaciła do kasy. Pan Kowalski otrzymał przed wyjazdem zaliczkę w wysokości 100 euro.

Pracownik wyjechał z Warszawy w delegację 12 stycznia 2009 r. o godz. 4.00, samochodem służbowym. Granicę z Niemcami przekroczył o godz. 12.15. W Berlinie spotkał się z kontrahentem i wyruszył w dalszą podróż.

Do Brukseli dotarł późno w nocy.

Po wykonaniu polecenia służbowego pan Kowalski 14 stycznia 2009 r. wyruszył w podróż powrotną do Warszawy. Przekroczył granicę belgijsko-niemiecką o godz. 13.05, a niemiecko-polską - o 22.30.

Do domu dotarł 15 stycznia 2009 r. o godz. 2.30.

W rozliczeniu delegacji nie przedstawił rachunków za nocleg, natomiast przedstawił rachunki za paliwo, opłaty parkingowe i przejazd autostradą, które opiewały łącznie na kwotę 100 euro.

Ze względu na to, że w czasie delegacji pracownik miał zapewniony obiad, należy pomniejszyć przysługującą mu dietę o 30% za każdy dzień trwania podróży zagranicznej.

Ponieważ krajem docelowym, tzn. tym, w którym zostało wykonane główne polecenie służbowe, była Belgia, punktem odniesienia do ustalenia diety będzie jej wartość przysługująca na ten kraj, tj. 45 euro.

Tabela 2. Obliczenie diet przysługujących z tytułu podróży służbowej

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Pracownikowi przysługuje ponadto ryczałt za dwa noclegi w wysokości: (2 × 160 euro) × 25% = 80 euro.

Łącznie w wyniku zagranicznej podróży służbowej pracownik poniósł koszty w wysokości 252 euro. Należy je przeliczyć według średniego kursu NBP z dnia poprzedzającego dzień rozliczenia zaliczki, który wynosił 4,20 PLN/EUR. Ponieważ pracownik otrzymał zaliczkę w wysokości 100 euro, spółka musi mu zwrócić 152 euro. Pieniądze te spółka wypłaciła z kasy.

Ewidencja księgowa

1. Wypłata zaliczki: 100 euro × 4,30 PLN/EUR = 430 zł

Wn  „Rozrachunki z pracownikami” 430,00

Ma  „Kasa” 430,00

2. Rozliczenie delegacji służbowej: 252 euro × 4,20 PLN/EUR = = 1058,40 zł

Wn  „Delegacje służbowe” 1 058,40

Ma  „Rozrachunki z pracownikami” 1 058,40

3. Zwrot wydatków niepokrytych zaliczką: 152 euro × 4,30 PLN/EUR = = 653,60 zł

Wn  „Rozrachunki z pracownikami” 653,60

Ma  „Kasa” 653,60

4. Rozliczenie różnic kursowych ustalonych w związku z wypłaconymi kwotami: 252 euro × (4,20 PLN/EUR - 4,30 PLN/EUR) = -25,20 zł (ujemne różnice kursowe)

Wn  „Koszty finansowe” 25,20

Ma  „Rozrachunki z pracownikami” 25,20

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

UWAGA

Ustalając należności z tytułu podróży służbowych wypłacane pracownikom w wysokości wyższej od określonej przepisami rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 19 grudnia 2002 r., trzeba pamiętać o obowiązku odprowadzenia składek ZUS i podatku dochodowego. Oskładkowaniu i opodatkowaniu podlega tylko część przewyższająca stawki określone w tym rozporządzeniu.

•  rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju - Dz.U. Nr 236, poz. 1991; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 186, poz. 1555

•  art. 15 ust. 1, art. 15a ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 209, poz. 1316

•  art. 30 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 223, poz. 1466

Justyna Michałowska

księgowa

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

REKLAMA

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi

Najnowszy wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. (sygn. C-615/23), potwierdził stanowisko zaprezentowane przez Rzeczniczkę Generalną w opinii z 13 lutego 2025 r. Zgodnie ze wspomnianym stanowiskiem rekompensaty jakie będą wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego spółkom komunalnym w związku z realizacją publicznych usług transportowych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak długo jak nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usługi. O ile sam wyrok dotyczył usług transportowych to może mieć w przyszłości przełożenie również na inne obszary działalności.

REKLAMA