REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozliczanie ryczałtu i diety w delegacji zagranicznej

Justyna Michałowska
Rozliczanie ryczałtu i diety w delegacji zagranicznej
Rozliczanie ryczałtu i diety w delegacji zagranicznej

REKLAMA

REKLAMA

Pracownik wyjechał w delegację zagraniczną (Niemcy/Belgia). Nie ma rachunku za noclegi. Czy w związku z tym przysługuje mu ryczałt? Jeśli tak, to jak go policzyć - odrębnie dla każdego z krajów (są inne limity ryczałtu)? Jak ustalić przysługującą mu dietę - czy też naliczać osobno na pobyt w każdym kraju?

Podatki 2019

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Pracownikowi przysługuje ryczałt za nocleg w wysokości 25% liczony od limitu określonego dla kraju docelowego podróży zagranicznej. Również wartość diety należy ustalić na podstawie limitu określonego dla kraju docelowego.

UZASADNIENIE

Sposób rozliczania delegacji zagranicznych, czyli wysokość przysługujących z tego tytułu diet oraz innych należności, reguluje rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju.

REKLAMA

Należy wspomnieć, że rozporządzenie to dotyczy pracowników zatrudnionych w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej. Dlatego w przypadku pracowników zatrudnionych w sektorze prywatnym stawki te mogą być inne. Będą zależeć od pracodawcy, który ma prawo ustalić np. w układzie zbiorowym pracy własne stawki diet w podróży zagranicznej. Jednak zgodnie z art. 775 Kodeksu pracy postanowienia układu zbiorowego pracy, regulaminu wynagradzania lub umowy o pracę nie mogą ustalać diety za dobę podróży poza granicami kraju w wysokości niższej niż dieta z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju określona dla pracownika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Diety przysługujące w zagranicznej podróży służbowej służą pokryciu całkowitych kosztów wyżywienia oraz zrekompensowaniu innych drobnych wydatków. Ich wartość należy ustalać w wysokości obowiązującej dla docelowego państwa podróży. Oznacza to, że przy ustalaniu diety nie ma znaczenia, że pracownik, udając się do danego kraju, przejeżdża przez inne kraje. Właściwa jest stawka diety obowiązująca dla państwa, w którym będzie on wykonywał główne zadanie służbowe. Stawki diet zawiera załącznik do rozporządzenia o zagranicznych podróżach służbowych. Zatem kwota diety za podróż zagraniczną jest zmienna w zależności od kraju, do którego zostaje delegowany pracownik.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Polecamy: Komplet podatki 2019

Aby prawidłowo ustalić wartość diety zagranicznej, należy właściwie określić moment rozpoczęcia i zakończenia podróży służbowej, który jest różny, w zależności od tego, jakim środkiem lokomocji podróżuje pracownik.

Tabela 1. Ustalenie momentu rozpoczęcia i zakończenia zagranicznej podróży służbowej

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Należy pamiętać o naliczeniu krajowej diety od momentu wyjazdu z firmy czy z domu do granicy i od momentu przekroczenia granicy w drodze powrotnej do przyjazdu do miejsca pracy bądź zamieszkania.

Pełna dieta przysługuje za każdą dobę podróży. Za niepełną dobę dietę należy ustalać w następujący sposób:

•  do 8 godzin - 1/3 diety,

•  ponad 8 do 12 godzin - 1/2 diety,

•  ponad 12 godzin - dieta w pełnej wysokości.

Wysokość diety ulega zmniejszeniu w przypadku zapewnienia pracownikowi bezpłatnego wyżywienia. Wówczas za każdą dobę delegacji przysługuje 25% ustalonej diety. Jeżeli pracownik ma zapewnione częściowe wyżywienie, to każdą dietę należy pomniejszyć o:

•  15% - gdy zapewniono śniadanie,

•  30% - gdy zapewniono obiad,

•  30% - gdy zapewniono kolację.

Jeżeli chodzi o nocleg, to pracownikowi przysługuje zwrot kosztów na podstawie przedstawionego rachunku, jednak w wysokości nieprzekraczającej określonych w rozporządzeniu limitów. I tak jak w przypadku diety dla każdego kraju limit za nocleg jest inny. W razie nieprzedłożenia rachunku pracownikowi przysługuje ryczałt w wysokości 25% limitu.

Aby rozliczyć delegację pracownika przedstawioną w pytaniu, należy określić, czy krajem docelowym są Niemcy czy Belgia. Załóżmy, że pracownik przejeżdża tylko przez Niemcy, a krajem, w którym ma wykonać zadanie służbowe, jest Belgia. Kwota diety w podróży służbowej do Belgii wynosi, zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia, 45 euro.

Ponieważ pracodawca nie zapewnił pracownikowi noclegu, a ten nie przedstawił rachunku za nocleg, przysługuje mu ryczałt w wysokości 25% limitu określonego w rozporządzeniu. Kwota limitu na nocleg w Belgii wynosi 160 euro. Pracownik powinien otrzymać: 160 euro × 25% = 40 euro za każdy nocleg.

Przykład

Jan Kowalski, pracownik firmy Alfa Sp. z o.o., został oddelegowany do Brukseli w celu zawarcia kontraktu handlowego, a także spotkania z kontrahentem w Niemczech (spotkanie służbowe w celu podtrzymania dobrych relacji).

W tym celu spółka kupiła w banku 300 euro po kursie 4,30 PLN/EUR, które wpłaciła do kasy. Pan Kowalski otrzymał przed wyjazdem zaliczkę w wysokości 100 euro.

Pracownik wyjechał z Warszawy w delegację 12 stycznia 2009 r. o godz. 4.00, samochodem służbowym. Granicę z Niemcami przekroczył o godz. 12.15. W Berlinie spotkał się z kontrahentem i wyruszył w dalszą podróż.

Do Brukseli dotarł późno w nocy.

Po wykonaniu polecenia służbowego pan Kowalski 14 stycznia 2009 r. wyruszył w podróż powrotną do Warszawy. Przekroczył granicę belgijsko-niemiecką o godz. 13.05, a niemiecko-polską - o 22.30.

Do domu dotarł 15 stycznia 2009 r. o godz. 2.30.

W rozliczeniu delegacji nie przedstawił rachunków za nocleg, natomiast przedstawił rachunki za paliwo, opłaty parkingowe i przejazd autostradą, które opiewały łącznie na kwotę 100 euro.

Ze względu na to, że w czasie delegacji pracownik miał zapewniony obiad, należy pomniejszyć przysługującą mu dietę o 30% za każdy dzień trwania podróży zagranicznej.

Ponieważ krajem docelowym, tzn. tym, w którym zostało wykonane główne polecenie służbowe, była Belgia, punktem odniesienia do ustalenia diety będzie jej wartość przysługująca na ten kraj, tj. 45 euro.

Tabela 2. Obliczenie diet przysługujących z tytułu podróży służbowej

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Pracownikowi przysługuje ponadto ryczałt za dwa noclegi w wysokości: (2 × 160 euro) × 25% = 80 euro.

Łącznie w wyniku zagranicznej podróży służbowej pracownik poniósł koszty w wysokości 252 euro. Należy je przeliczyć według średniego kursu NBP z dnia poprzedzającego dzień rozliczenia zaliczki, który wynosił 4,20 PLN/EUR. Ponieważ pracownik otrzymał zaliczkę w wysokości 100 euro, spółka musi mu zwrócić 152 euro. Pieniądze te spółka wypłaciła z kasy.

Ewidencja księgowa

1. Wypłata zaliczki: 100 euro × 4,30 PLN/EUR = 430 zł

Wn  „Rozrachunki z pracownikami” 430,00

Ma  „Kasa” 430,00

2. Rozliczenie delegacji służbowej: 252 euro × 4,20 PLN/EUR = = 1058,40 zł

Wn  „Delegacje służbowe” 1 058,40

Ma  „Rozrachunki z pracownikami” 1 058,40

3. Zwrot wydatków niepokrytych zaliczką: 152 euro × 4,30 PLN/EUR = = 653,60 zł

Wn  „Rozrachunki z pracownikami” 653,60

Ma  „Kasa” 653,60

4. Rozliczenie różnic kursowych ustalonych w związku z wypłaconymi kwotami: 252 euro × (4,20 PLN/EUR - 4,30 PLN/EUR) = -25,20 zł (ujemne różnice kursowe)

Wn  „Koszty finansowe” 25,20

Ma  „Rozrachunki z pracownikami” 25,20

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

UWAGA

Ustalając należności z tytułu podróży służbowych wypłacane pracownikom w wysokości wyższej od określonej przepisami rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 19 grudnia 2002 r., trzeba pamiętać o obowiązku odprowadzenia składek ZUS i podatku dochodowego. Oskładkowaniu i opodatkowaniu podlega tylko część przewyższająca stawki określone w tym rozporządzeniu.

•  rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju - Dz.U. Nr 236, poz. 1991; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 186, poz. 1555

•  art. 15 ust. 1, art. 15a ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 209, poz. 1316

•  art. 30 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 223, poz. 1466

Justyna Michałowska

księgowa

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

REKLAMA

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Przełom w podatku od nieruchomości. Nowa interpretacja Ministra pozwala firmom odzyskać miliony

Najświeższa interpretacja Ministra Gospodarki i Finansów całkowicie zmienia zasady opodatkowania nieruchomości firmowych. Koniec automatycznego naliczania najwyższych stawek tylko dlatego, że właściciel jest przedsiębiorcą. Dla produkcji, logistyki, handlu i dużych inwestorów to realna szansa na szybkie obniżenie podatku i odzyskanie nadpłat za poprzednie lata.

Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

REKLAMA

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

Firmy boją się KSeF! Co trzecie MŚP wciąż niegotowe, choć zmiany są nieuniknione

Firmy nie są gotowe, a czasu prawie już nie ma. Okazuje się, że ponad jedna trzecia MŚP nie wdrożyła jeszcze Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), choć większość popiera zmianę. Główną przeszkodą nie jest niechęć, lecz chaos informacyjny i brak narzędzi.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA