REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zarejestrować przedsiębiorcę w KRS?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Karolina Wszeborowska
Jak zarejestrować przedsiębiorcę w KRS? /fot.shutterstock
Jak zarejestrować przedsiębiorcę w KRS? /fot.shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Krajowy Rejestr Sądowy jest publiczną i scentralizowaną bazą danych, prowadzoną w systemie teleinformatycznym. Obejmuje te podmioty, na które przepisy nakładają obowiązek uzyskania wpisu do Rejestru. Wpis do KRS następuje na podstawie wydawanego przez sąd postanowienia.

Krajowy Rejestr Sądowy

Zgodnie z przepisami zawartymi w ustawie o Krajowym Rejestrze Sądowym, Rejestrem jest:

REKLAMA

- rejestr przedsiębiorców,

- rejestr stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej,

- rejestr dłużników niewypłacalnych.

Rejestr prowadzony jest przez sądy rejonowe (sądy gospodarcze), obejmujące swoją właściwością obszar województwa lub jego część, zwane sądami rejestrowymi. Podmiotami zobowiązanymi do uzyskania wpisu w Rejestrze są te podmioty, na które ustawa nakłada taki obowiązek. Są oni wskazani w art. 36 ustawy, katalog ten pozostaje jednak otwarty.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ważne!

Wpisowi do Rejestru nie podlega spółka cywilna, ponieważ nie jest ona przedsiębiorcą. Za przedsiębiorców uznawani są natomiast wspólnicy spółki cywilnej. Podlegają oni jednak wpisowi do CEIDG.

Za wpis należy uważać zarówno pierwszy wpis o rejestrację, jak i wpis o zmianę danych, czy też wykreślenie.

Jak przebiega postępowanie rejestrowe?

Postępowanie rejestrowe jest postępowaniem nieprocesowym, do którego stosuje się przepisy ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym, a także w sprawach nieuregulowanych przepisy Kodeksu postępowania cywilnego. Jest ono ściśle sformalizowane, oparte na wzorach, określonych rozporządzeniem Ministra Sprawiedliwości.

Ważne!

Od 2017 r. obowiązują nowe wzory formularzy.

Zobacz: Wzory formularzy KRS

Złożenie wniosku o wpis

REKLAMA

Zasadniczo wpis do rejestru dokonywany jest na wniosek. Może być również dokonany z urzędu, jeśli przepisy szczególne tak stanowią. Wnioskodawcą jest podmiot podlegający wpisowi do tego rejestru (podmiot rejestrowy). Przepisy przewidują od tego wyjątki, przykładowo wniosek o wykreślenie może złożyć syndyk, jednakże podmiot rejestrowy jest i tak uczestnikiem takiego postępowania.

Wniosek składa się na urzędowym formularzu dostępnym w siedzibach sądu oraz w urzędach gmin w odniesieniu do spółki jawnej lub na formularzu w systemie teleinformatycznym. Dopuszczalne jest złożenie wniosku na niebarwnych formularzach stanowiących wydruki komputerowe lub będących kserokopiami formularzy urzędowych.

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

Należy pamiętać, że w przypadku składania wniosku drogą elektroniczną, istnieje obowiązek opatrzenia go kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP.

Spośród formularzy wniosków można wyodrębnić trzy grupy:

- KRS-W (do złożenia pierwszego wpisu o rejestrację),

- KRS-X (do wykreślenia podmiotu z rejestru),

- KRS-Z (do zmiany danych w rejestrze).

Formularze te będą różniły się w zależności od formy prawnej podmiotu rejestrowego.

Poza formularzem należy złożyć także dokumenty potwierdzające prawdziwość zgłaszanych danych (przykład: umowa/statut spółki, zgoda prokurenta na jego powołanie). Ponadto należy dołączyć dowód uiszczenia opłaty sądowej za wpis oraz ogłoszenia w Monitorze Sądowym i Gospodarczym (tabela opłat znajduje się na stronie Ministerstwa Sprawiedliwości). Wskazane dokumenty składa się w oryginałach lub w poświadczonych urzędowo odpisach i wyciągach.


Badanie wniosku przez sąd

Po złożeniu wniosku, sąd powinien go rozpoznać w ciągu siedmiu dni (termin instrukcyjny). Sąd bada, czy wniosek spełnia wymogi formalne:

- został złożony na aktualnym formularzu urzędowym,

- jest wypełniony prawidłowo,

- jest opłacony.

REKLAMA

Gdy wszystkie wymogi są spełnione, sąd wydaje postanowienie o wpisie. Na podstawie zaś tego postanowienia następuje wpis do Krajowego Rejestru Sądowego. W przypadku braków, co do wyżej wskazanych przesłanek, sąd zwraca wniosek bez wzywania do jego uzupełnienia. Jeżeli nastąpią inne braki, przykładowo załączyliśmy dokumenty w niewłaściwej formie, zostaniemy wezwani do ich uzupełnienia.

W razie zwrotu, istnieje możliwość ponownego złożenia wniosku o wpis w terminie siedmiu dni od doręczenia zarządzenia o zwrocie. Jeśli wniosek ten nie posiada braków formalnych, wywołuje skutki od daty pierwotnego wniesienia. Skutek ten nie nastąpi jednak w przypadku ponownego zwrotu wniosku, chyba że zwrot ten nastąpił z powodu braków uprzednio niewskazanych.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

REKLAMA