REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwolnienie pełnomocnika podatnika z odpowiedzialności solidarnej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Klaudia Pastuszko
Zwolnienie pełnomocnika podatnika z odpowiedzialności solidarnej /shutterstock.com
Zwolnienie pełnomocnika podatnika z odpowiedzialności solidarnej /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Regulacje dotyczące zakresu odpowiedzialności solidarnej pełnomocnika podatnika przewidują sytuacje, gdy zostaje ona wyłączona. Pełnomocnik nie będzie pociągnięty do odpowiedzialności solidarnej wraz z podatnikiem w przypadku gdy powstanie zaległości nie było powiązane z uczestnictwem podatnika w nierzetelnym rozliczaniu w celu osiągnięcia korzyści majątkowej.

REKLAMA

Przesłanki zwolnienia pełnomocnika z odpowiedzialności solidarnej

REKLAMA

Aby podatnik VAT został zarejestrowany, istnieje konieczność złożenia odpowiedniego zgłoszenia. Przepisy nadają możliwość dokonania tego przy udziale pełnomocnika podatnika. Jeżeli podatnik zostaje zarejestrowany, a jego zgłoszenie rejestracyjne złożone zostało poprzez jego pełnomocnika, odpowiadają oni w sposób solidarny. Istnieje tutaj jednak pewne ograniczenie – solidarna odpowiedzialność istnieje do kwoty 500 000 zł i dotyczyć może jedynie zaległości podatkowych podatnika, które powstały w wyniku czynności przez niego wykonywanych w ciągu 6 miesięcy od dnia, w którym został on zarejestrowany jako czynny podatnik VAT (tak stanowi art. 96 ust. 4b ustawy o VAT). Regulacja ta, obowiązująca od 1 stycznia 2017 r., argumentowana jest dążeniem do sprawnego i efektywnego identyfikowania tak zwanych „słupów” oraz zapobieganie ich rejestracji  poprzez pełnomocników.

Przepisy określające zakres odpowiedzialności solidarnej przewidują także sytuacje, gdy zostaje ona wyłączona. Pełnomocnik nie zostanie pociągnięty do odpowiedzialności solidarnej wraz z podatnikiem, jeżeli powstanie zaległości nie było powiązane z uczestnictwem podatnika w nierzetelnym rozliczaniu w celu osiągnięcia korzyści majątkowej. W innym przypadku obydwa podmioty odpowiadają w sposób solidarny, przy czym pełnomocnik ponosi odpowiedzialność jedynie za te kwoty, których wyegzekwowanie od podatnika było nieskuteczne. Ewentualna niewiedza pełnomocnika o działaniu w celu osiągnięcia korzyści majątkowej przez zarejestrowanego podatnika nie stanowi przesłanki do zwolnienia się z odpowiedzialności solidarnej.

Zasadność tej regulacji argumentowana jest uznawaniem pełnomocnika za podmiot profesjonalny, którego obowiązkiem jest zebranie informacji na temat klienta, na przykład z rejestru dłużników, oraz oceny owych informacji, oraz faktem, iż możliwość weryfikacji owych danych w sytuacji, gdy rejestracji dokonuje podmiot profesjonalny, wiarygodny jest dla organu ograniczona.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obowiązki organu podatkowego w zakresie wykazania przesłanek zastosowania odpowiedzialności solidarnej pełnomocnika

Pełnomocnik będzie ponosił solidarną odpowiedzialność jeżeli powstanie zaległości podatkowych zarejestrowanego przez niego podatnika wiązało się z uczestnictwem w nierzetelnym rozliczaniu podatku w celu odniesienia korzyści majątkowej. Przy orzekaniu o konieczności poniesienia tego typu odpowiedzialności pod uwagę brane są procedury uwzględnione w przepisach Ordynacji podatkowej, w szczególności zaś te dotyczące odpowiedzialności osób trzecich. Decyzja o powstaniu sytuacji, w której podmioty ponosić będą solidarną odpowiedzialność wydawana jest w formie decyzji administracyjnej, od której przysługuje odwołanie oraz skarga do NSA.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Przy czym to, czy pełnomocnik posiadał wiedzę o nierzetelnym rozliczaniu podatku przez podatnika nie jest konieczne do wykazania przez organ skarbowy, gdyż nie stanowi to przesłanki do pociągnięcia pełnomocnika do odpowiedzialności solidarnej.

Planowane prace nad zwolnieniem pełnomocnika z odpowiedzialności finansowej

W swojej odpowiedzi na interpelację (nr 10588/2017) Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów wskazał, iż prace w zakresie regulacji dotyczących zwolnienia z solidarnej odpowiedzialności pełnomocnika nie są planowane, co oznacza, iż kwestia ta przynajmniej w najbliższym czasie nie ulegnie żadnym zmianom.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

REKLAMA

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

Prowizja w kryptowalutach bez podatku – do chwili wymiany? Ważny wyrok WSA

Rynek kryptowalut wciąż działa w cieniu nie zawsze jednoznacznych regulacji podatkowych. Zdarza się, że firmy technologiczne muszą podejmować decyzje biznesowe bez jasnych odpowiedzi na pytania o moment powstania przychodu, zasady wyceny aktywów czy klasyfikację źródeł dochodu. Wiele osób sądzi, że rozporządzenie MICA kompleksowo reguluje cały rynek kryptoaktywów, podczas gdy w rzeczywistości nie dotyczy kwestii podatkowych. Wydawałoby się, że postępująca legislacja europejska rozwiązuje obecnie więcej problemów niż dotychczas, ale niestety nadal jeszcze pozostają pewne niejasne strefy. Jednym z takich obszarów jest rozliczanie prowizji pobieranych w kryptowalutach, szczególnie gdy nie towarzyszy im bezpośrednia płatność. Właśnie ten problem trafił pod ocenę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Gdańsku.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF: podatnicy zwolnieni z VAT nie będą chcieli faktur ustrukturyzowanych?

Podatnicy zwolnieni od VAT nie będą zainteresowani ”udostępnianiem” im w KSeF faktur ustrukturyzowanych – pisze profesor Witold Modzelewski. I wyjaśnia dlaczego.

Prof. Modzelewski: „Otrzymanie” faktury w KSeF nie wywołuje skutków cywilnoprawnych. Trzeba zastosować inną formę uznania zobowiązania

Jedno jest pewne: od 1 lutego 2026 r. „otrzymanie” faktury VAT przy pomocy Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) nie będzie z istoty wywoływać skutków cywilnoprawnych. Dlatego strony umów muszą wymyślić inną formę uznania zobowiązania z tytułu zapłaty na rzecz dostawy towaru lub usługodawców – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA