REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są przesłanki do wykreślenia podatnika z rejestru VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kancelaria Prawna Skarbiec
Kancelaria Prawna Skarbiec świadczy doradztwo prawne z zakresu prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego i karnego.
Jakie są przesłanki do wykreślenia podatnika z rejestru VAT/ Fot. Fotolia
Jakie są przesłanki do wykreślenia podatnika z rejestru VAT/ Fot. Fotolia
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zaistnienie przesłanki do wykreślenia podatnika z rejestru VAT może pojawić się już na etapie kontroli lub postępowania, które niejednokrotnie kończą się dla podatnika negatywnymi protokołami lub decyzjami. Organy podatkowe opierają się w szczególności na zarzucie braku należytej staranności w dobieraniu kontrahentów lub świadomości brania udziału w nielegalnym procederze mającym na celu wyłudzenie VAT. Jak tego uniknąć?

REKLAMA

REKLAMA

Status czynnego podatnika VAT uzyskujemy w momencie zarejestrowania przedsiębiorcy przez organ podatkowy do właściwego rejestru. Od tej chwili możemy dokonywać transakcji, potwierdzając je fakturami VAT oraz korzystając z przywileju pomniejszania podatku należnego o podatek naliczony.

Tak dzieje się co do zasady, jednak, co warto tu wskazać, organy zapominają, że jest się podatnikiem VAT nie ze względu na zarejestrowanie się na VAT, tylko z uwagi na wykonywanie czynności opodatkowanych tym podatkiem. Jednak tak zwany pakiet uszczelniający wprowadził szereg zmian wynikających z dużej liczby oszustw podatkowych stwierdzonych w minionych latach przez fiskusa i chęci ograniczenia ich w przyszłości. Jedna z nich to rozszerzenie przypadków, w których organ podatkowy posiada uprawnienie do pozbawienia przedsiębiorcy statusu czynnego podatnika VAT i to często bez konieczności zawiadamiania go o tym. Brzmi to jak historia rodem z Franza Kafki, w której Józef K. dowiaduje się z dnia na dzień, iż wszczęto, przeprowadzono i zakończono wyrokiem śmierci postępowanie w jego sprawie karnej bez prawa złożenia apelacji. Przykład może nieco przejaskrawiony, ale pewne elementy samowoli instytucji państwowych związanych z możliwościami wykreślenia podatnika z urzędowego rejestru VAT mogą okazać się równie daleko idące i oznaczać podatkowe unicestwienie przedsiębiorcy w zasadzie zza biurka, i to bez żadnego postępowania czy powiadomienia przedsiębiorcy w tym zakresie. W skrajnym przypadku podatnik ostatni dowiaduje się o tym, że wystawione przez niego faktury za dany okres są fakturami nierzetelnymi, a problemy podatkowe związane z jego dotychczasowymi rozliczeniami oraz statusem jako podatnika VAT nie są jedynymi konsekwencjami takiego działania.

Powody wykreślenia

Od pół roku w ustawie VAT znajduje się przepis, w myśl którego wykreśleniu z urzędu z rejestru VAT podlega m. in. ten podatnik, który wystawiał faktury lub faktury korygujące dokumentujące czynności, które nie zostały dokonane lub prowadząc działalność gospodarczą wiedział lub miał uzasadnione podstawy do tego, aby przypuszczać, że dostawcy lub nabywcy biorący udział pośrednio lub bezpośrednio w dostawie tego samego towaru lub usługi uczestniczą w nierzetelnym rozliczaniu podatku w celu odniesienia korzyści majątkowej.

REKLAMA

Dlaczego warto zwrócić na to uwagę

Przypuszczenie o zaistnieniu przesłanki do wykreślenia podatnika z rejestru VAT może pojawić się już na etapie kontroli lub postępowania, które w ostatnim czasie coraz częściej kończą się dla podatnika negatywnymi protokołami lub decyzjami. Organy podatkowe opierają się w szczególności na zarzucie braku należytej staranności w dobieraniu kontrahentów lub świadomości brania udziału w nielegalnym procederze mającym na celu wyłudzenie VAT. Jak tego uniknąć? W trakcie kontroli przede wszystkim należy podjąć próbę udowodnienia dobrej wiary, choć z przepisów prawnych wynika domniemanie jej istnienia i to na organie spoczywać powinno ewentualne jego obalenie. W praktyce bowiem organy, opierając się na założeniu nieuczciwości, za wszelką cenę próbują udowodnić podatnikowi brak należytej staranności. Co więcej, biorą pod uwagę wyłącznie zebrane dowody potwierdzające tę tezę, przy jednoczesnym braku stosownej oceny materiału dowodowego przemawiającego na korzyść podatnika. Podatnik powinien być aktywny już na najwcześniejszym etapie postępowania i będąc przekonanym o swojej uczciwości, nie pozostawać biernym w zakresie zbierania materiału dowodowego przez kontrolujących.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Podmioty zagrożone

W zasadzie każdy przedsiębiorca jest potencjalnie podmiotem narażonym na wykreślenie z powyższych przyczyn, aczkolwiek wzmożoną uwagą w tym zakresie powinny wykazać się podatnicy, którzy działają zwłaszcza w branży paliwowej, energetycznej, elektronicznej, budowlanej, nieruchomościowej oraz ci, którzy świadczą usługi niematerialne, takie jak konsulting.


Na uwagę zasługują również te podmioty, które w mniejszym lub większym stopniu dokonują transakcji wewnątrzwspólnotowych czy też mają kontrahentów spoza Unii Europejskiej. U tych podatników często dochodzi do transakcji opodatkowanych stawką podatku VAT 0% i konieczności wystąpienia o zwrot tego podatku do organu podatkowego, który nauczony doświadczeniem oraz przyznanymi nowymi uprawnieniami chętnie zbada zasadność przeprowadzenia takich transakcji i zastosowania obniżonej stawki podatku.

Konsekwencje wykreślenia

Podstawową konsekwencją wykreślenia z rejestru VAT jest, co do zasady, brak możliwości dalszego wystawiania faktur VAT za sprzedaż towarów czy usług. W efekcie pojawia się problem, którego każdy przedsiębiorca chciałby uniknąć –dochodzi do potraktowania przez organ tak wystawionych faktur jako dokumentów nierzetelnych i uznania ich za tzw. puste faktury. Generują one obowiązek zapłacenia wykazanego w nich podatku VAT oraz odbierają kontrahentowi owego przedsiębiorcy prawo do pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z takich faktur. A to dopiero zalążek kłopotów, rezultatem tego będzie bowiem wszczęcie i przeprowadzenie postępowania podatkowego, wydanie decyzji wymiarowej, niekorzystnej dla podatnika. Postępowanie stanie się podstawą do wszczęcia i przeprowadzenia postępowania karnego skarbowego, którego skutkiem są często wyrok skazujący i pozbawienie wykonywania prawa do wykonywania danej działalności gospodarczej, zajmowania danego stanowiska w przedsiębiorstwie na długi czas itp. Jeżeli z decyzji wymiarowej wynika dodatkowo podatek do zapłaty, a dzieje się to nader często, to jeśli podatnik nie broni się bądź robi to nieumiejętnie, to pozostaje już tylko krok do wszczęcia i przeprowadzenia dodatkowo postępowania egzekucyjnego.

Jak uchronić się przed wykreśleniem z rejestru

W celu uniknięcia wykreślenia z rejestru, podatnik VAT powinien spełnić szereg wymogów stawianych przez organy podatkowe. Możemy do nich zaliczyć zbieranie odpowiedniej dokumentacji o kontrahencie, np. z CEiDG, KRS, ZUS, US, oraz osobiste spotkania z potencjalnym dostawcą (a nawet nabywcą towaru czy usługi) oraz dochowanie należytej staranności przy doborze i weryfikacji kontrahentów, zwłaszcza w branżach tzw. podwyższonego ryzyka i narażonych na zaistnienie zjawiska „karuzeli podatkowej”. Korzystne będzie również wprowadzenie tzw. procedury antykaruzelowej, dzięki której działalność firmy będzie mniej narażona na przypadkowe zawarcie transakcji z nieuczciwym przedsiębiorcą.

To wszystko m. in. po to, by nie stracić statusu czynnego podatnika VAT, który w obecnej sytuacji jest wręcz przywilejem, a nie tylko uprawnieniem.

Autorzy: Prawnik Paweł Chmielowiec, Mec. Robert Nogacki

Kancelaria Prawna Skarbiec, specjalizująca się w przeciwdziałaniu bezprawiu urzędniczemu, w kontrolach podatkowych i celno-skarbowych oraz optymalizacji podatkowej

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 roku: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

W wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów, prowadzonym na stronach kancelarii premiera, została opublikowana informacja o pracach nad projektem ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie (najprawdopodobniej) od 2026 roku.

REKLAMA

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

Czy ominie Cię KSeF? Może jesteś w grupie, która nie będzie musiała stosować e-faktur w 2026 roku

W 2026 roku wchodzi w życie obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) dla większości przedsiębiorców w Polsce. System pozwala na wystawianie faktur ustrukturyzowanych i automatyczne przesyłanie ich do administracji podatkowej. Choć wielu przedsiębiorców będzie zobowiązanych do korzystania z platformy, istnieją wyjątki i odroczenia. Sprawdź!

Czy prawo stoi po stronie wierzyciela? Termin 60 dni, odsetki, rekompensaty, windykacja na koszt dłużnika, sąd

Nieterminowe płatności potrafią sparaliżować każdą firmę. Jest to dokuczliwe szczególnie w branży TSL, gdzie koszty rosną z dnia na dzień, a marże są minimalne. Każdy dzień zwłoki to realne ryzyko utraty płynności. Pytanie brzmi: czy prawo faktycznie stoi po stronie wierzyciela, a jeśli tak – jak z niego skutecznie korzystać?

KSeF dla rolników – rewolucja, która zapuka do gospodarstw w 2026 roku

Cyfrowa rewolucja wkracza na wieś! Już w 2026 roku także rolnik będzie musiał zmierzyć się z KSeF – Krajowym Systemem e-Faktur. Czy jesteś gotowy na koniec papierowych faktur, łatwiejsze rozliczenia i nowe wyzwania technologiczne? Sprawdź, co dokładnie się zmienia i jak przygotować swoje gospodarstwo, żeby nie zostać w tyle.

REKLAMA

KSeF tuż za rogiem: 5 pułapek, które mogą sparaliżować Twoją firmę. Jak się przed nimi uchronić?

Do obowiązkowego KSeF zostało już niewiele czasu. Choć większość firm twierdzi, że jest gotowa, praktyka pokazuje coś zupełnie innego. Niespodziewane błędy w testach, odrzucane faktury czy awarie mogą sparaliżować sprzedaż. Sprawdź pięć najczęstszych pułapek i dowiedz się, jak ich uniknąć.

Mały ZUS 2026: Podwyżka może niewielka, ale składka zdrowotna znów boli

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dna 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej w 2026 r., minimalne wynagrodzenie w 2026 roku wyniesie 4806 zł, a minimalna stawka godzinowa 31,40 zł. Minimalne wynagrodzenie wpłynie również na wysokość preferencyjnych składek ZUS, tzw. mały ZUS oraz limit dla działalności nierejestrowanej. Znaczny wzrost też nastąpi w składce zdrowotnej.

REKLAMA