REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są przesłanki do wykreślenia podatnika z rejestru VAT

Kancelaria Prawna Skarbiec
Kancelaria Prawna Skarbiec świadczy doradztwo prawne z zakresu prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego i karnego.
Jakie są przesłanki do wykreślenia podatnika z rejestru VAT/ Fot. Fotolia
Jakie są przesłanki do wykreślenia podatnika z rejestru VAT/ Fot. Fotolia
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zaistnienie przesłanki do wykreślenia podatnika z rejestru VAT może pojawić się już na etapie kontroli lub postępowania, które niejednokrotnie kończą się dla podatnika negatywnymi protokołami lub decyzjami. Organy podatkowe opierają się w szczególności na zarzucie braku należytej staranności w dobieraniu kontrahentów lub świadomości brania udziału w nielegalnym procederze mającym na celu wyłudzenie VAT. Jak tego uniknąć?

REKLAMA

Autopromocja

Status czynnego podatnika VAT uzyskujemy w momencie zarejestrowania przedsiębiorcy przez organ podatkowy do właściwego rejestru. Od tej chwili możemy dokonywać transakcji, potwierdzając je fakturami VAT oraz korzystając z przywileju pomniejszania podatku należnego o podatek naliczony.

Tak dzieje się co do zasady, jednak, co warto tu wskazać, organy zapominają, że jest się podatnikiem VAT nie ze względu na zarejestrowanie się na VAT, tylko z uwagi na wykonywanie czynności opodatkowanych tym podatkiem. Jednak tak zwany pakiet uszczelniający wprowadził szereg zmian wynikających z dużej liczby oszustw podatkowych stwierdzonych w minionych latach przez fiskusa i chęci ograniczenia ich w przyszłości. Jedna z nich to rozszerzenie przypadków, w których organ podatkowy posiada uprawnienie do pozbawienia przedsiębiorcy statusu czynnego podatnika VAT i to często bez konieczności zawiadamiania go o tym. Brzmi to jak historia rodem z Franza Kafki, w której Józef K. dowiaduje się z dnia na dzień, iż wszczęto, przeprowadzono i zakończono wyrokiem śmierci postępowanie w jego sprawie karnej bez prawa złożenia apelacji. Przykład może nieco przejaskrawiony, ale pewne elementy samowoli instytucji państwowych związanych z możliwościami wykreślenia podatnika z urzędowego rejestru VAT mogą okazać się równie daleko idące i oznaczać podatkowe unicestwienie przedsiębiorcy w zasadzie zza biurka, i to bez żadnego postępowania czy powiadomienia przedsiębiorcy w tym zakresie. W skrajnym przypadku podatnik ostatni dowiaduje się o tym, że wystawione przez niego faktury za dany okres są fakturami nierzetelnymi, a problemy podatkowe związane z jego dotychczasowymi rozliczeniami oraz statusem jako podatnika VAT nie są jedynymi konsekwencjami takiego działania.

Powody wykreślenia

Od pół roku w ustawie VAT znajduje się przepis, w myśl którego wykreśleniu z urzędu z rejestru VAT podlega m. in. ten podatnik, który wystawiał faktury lub faktury korygujące dokumentujące czynności, które nie zostały dokonane lub prowadząc działalność gospodarczą wiedział lub miał uzasadnione podstawy do tego, aby przypuszczać, że dostawcy lub nabywcy biorący udział pośrednio lub bezpośrednio w dostawie tego samego towaru lub usługi uczestniczą w nierzetelnym rozliczaniu podatku w celu odniesienia korzyści majątkowej.

Dlaczego warto zwrócić na to uwagę

Przypuszczenie o zaistnieniu przesłanki do wykreślenia podatnika z rejestru VAT może pojawić się już na etapie kontroli lub postępowania, które w ostatnim czasie coraz częściej kończą się dla podatnika negatywnymi protokołami lub decyzjami. Organy podatkowe opierają się w szczególności na zarzucie braku należytej staranności w dobieraniu kontrahentów lub świadomości brania udziału w nielegalnym procederze mającym na celu wyłudzenie VAT. Jak tego uniknąć? W trakcie kontroli przede wszystkim należy podjąć próbę udowodnienia dobrej wiary, choć z przepisów prawnych wynika domniemanie jej istnienia i to na organie spoczywać powinno ewentualne jego obalenie. W praktyce bowiem organy, opierając się na założeniu nieuczciwości, za wszelką cenę próbują udowodnić podatnikowi brak należytej staranności. Co więcej, biorą pod uwagę wyłącznie zebrane dowody potwierdzające tę tezę, przy jednoczesnym braku stosownej oceny materiału dowodowego przemawiającego na korzyść podatnika. Podatnik powinien być aktywny już na najwcześniejszym etapie postępowania i będąc przekonanym o swojej uczciwości, nie pozostawać biernym w zakresie zbierania materiału dowodowego przez kontrolujących.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Podmioty zagrożone

W zasadzie każdy przedsiębiorca jest potencjalnie podmiotem narażonym na wykreślenie z powyższych przyczyn, aczkolwiek wzmożoną uwagą w tym zakresie powinny wykazać się podatnicy, którzy działają zwłaszcza w branży paliwowej, energetycznej, elektronicznej, budowlanej, nieruchomościowej oraz ci, którzy świadczą usługi niematerialne, takie jak konsulting.


Na uwagę zasługują również te podmioty, które w mniejszym lub większym stopniu dokonują transakcji wewnątrzwspólnotowych czy też mają kontrahentów spoza Unii Europejskiej. U tych podatników często dochodzi do transakcji opodatkowanych stawką podatku VAT 0% i konieczności wystąpienia o zwrot tego podatku do organu podatkowego, który nauczony doświadczeniem oraz przyznanymi nowymi uprawnieniami chętnie zbada zasadność przeprowadzenia takich transakcji i zastosowania obniżonej stawki podatku.

Konsekwencje wykreślenia

Podstawową konsekwencją wykreślenia z rejestru VAT jest, co do zasady, brak możliwości dalszego wystawiania faktur VAT za sprzedaż towarów czy usług. W efekcie pojawia się problem, którego każdy przedsiębiorca chciałby uniknąć –dochodzi do potraktowania przez organ tak wystawionych faktur jako dokumentów nierzetelnych i uznania ich za tzw. puste faktury. Generują one obowiązek zapłacenia wykazanego w nich podatku VAT oraz odbierają kontrahentowi owego przedsiębiorcy prawo do pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z takich faktur. A to dopiero zalążek kłopotów, rezultatem tego będzie bowiem wszczęcie i przeprowadzenie postępowania podatkowego, wydanie decyzji wymiarowej, niekorzystnej dla podatnika. Postępowanie stanie się podstawą do wszczęcia i przeprowadzenia postępowania karnego skarbowego, którego skutkiem są często wyrok skazujący i pozbawienie wykonywania prawa do wykonywania danej działalności gospodarczej, zajmowania danego stanowiska w przedsiębiorstwie na długi czas itp. Jeżeli z decyzji wymiarowej wynika dodatkowo podatek do zapłaty, a dzieje się to nader często, to jeśli podatnik nie broni się bądź robi to nieumiejętnie, to pozostaje już tylko krok do wszczęcia i przeprowadzenia dodatkowo postępowania egzekucyjnego.

Jak uchronić się przed wykreśleniem z rejestru

W celu uniknięcia wykreślenia z rejestru, podatnik VAT powinien spełnić szereg wymogów stawianych przez organy podatkowe. Możemy do nich zaliczyć zbieranie odpowiedniej dokumentacji o kontrahencie, np. z CEiDG, KRS, ZUS, US, oraz osobiste spotkania z potencjalnym dostawcą (a nawet nabywcą towaru czy usługi) oraz dochowanie należytej staranności przy doborze i weryfikacji kontrahentów, zwłaszcza w branżach tzw. podwyższonego ryzyka i narażonych na zaistnienie zjawiska „karuzeli podatkowej”. Korzystne będzie również wprowadzenie tzw. procedury antykaruzelowej, dzięki której działalność firmy będzie mniej narażona na przypadkowe zawarcie transakcji z nieuczciwym przedsiębiorcą.

To wszystko m. in. po to, by nie stracić statusu czynnego podatnika VAT, który w obecnej sytuacji jest wręcz przywilejem, a nie tylko uprawnieniem.

Autorzy: Prawnik Paweł Chmielowiec, Mec. Robert Nogacki

Kancelaria Prawna Skarbiec, specjalizująca się w przeciwdziałaniu bezprawiu urzędniczemu, w kontrolach podatkowych i celno-skarbowych oraz optymalizacji podatkowej

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA