REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Uniknij kary – lepiej sprawdź kontrahenta czy ma status czynnego podatnika VAT

Comarch
Producent i dostawca nowoczesnych systemów informatycznych
Uniknij kary – lepiej sprawdź kontrahenta czy ma status czynnego podatnika VAT
Uniknij kary – lepiej sprawdź kontrahenta czy ma status czynnego podatnika VAT

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów konsekwentnie uszczelnia „odpływ” podatku VAT z budżetu państwa i nakłada surowe kary na nieuczciwych przedsiębiorców, którzy dopuszczają się wykroczeń finansowych. Problem w tym, że każda firma może nieświadomie paść ofiarą nielegalnych praktyk swoich kontrahentów. Jak w takim razie zabezpieczyć się przed uczestnictwem w oszustwie podatkowym?

Portal Podatkowy przygotowany przez Ministerstwo Finansów oraz informatyczne systemy księgowe ułatwią ochronę przed udziałem w przestępstwie podatkowym i pomogą zweryfikować kontrahenta, czy ma status czynnego podatnika VAT, a transakcje z nim nie niosą ryzyka nałożenia przez urząd skarbowy kary finansowej. Systemy Comarch ERP już mają funkcjonalność kontrolującej czy podmiot jest czynnym podatnikiem VAT.

REKLAMA

Autopromocja

Uwaga na słupy podatkowe! Sprawdzisz je w internecie

Ministerstwo Finansów uruchomiło Portal Podatkowy (https://ppuslugi.mf.gov.pl/_/), na którym przedsiębiorcy mogą wzajemnie sprawdzać swoje podstawowe dane w rejestrze VAT. Wystarczy wpisać numer NIP, a system od razu podpowie, czy firma, z którą planujemy przeprowadzić transakcję nie jest zarejestrowana jako podatnik VAT, jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny bądź jest zarejestrowana jako podatnik VAT zwolniony. Portal ten i jego funkcjonalności jest również  dostępny na urządzeniach mobilnych, dzięki czemu potencjalnego kontrahenta można zweryfikować z każdego miejsca.

Aktualnie przedsiębiorcy nie mają prawnego obowiązku weryfikacji kontrahentów w bazie udostępnionej przez Ministerstwo Finansów, jednak dla bezpieczeństwa zaleca się skorzystanie z  Portalu Podatkowego, aby uniknąć przykrych konsekwencji. Przepisy prawa podatkowego mówią, że każdy kto przeprowadza transakcje z firmą, która nie jest zarejestrowana jako podatnik VAT, może zostać podejrzany o udział w procederze mającym na celu wyłudzenie VAT – mówi Tomasz Tekieli, projektant systemów Comarch ERP.

W przypadku transakcji wewnątrzwspólnotowych kontrahenta można sprawdzić w bazie VIES, którą udostępniła Komisja Europejska (http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/vieshome.do?locale=pl) . Znajdują się w niej firmy zarejestrowane jako podatnik VAT-UE.

Innym dowodem na to, że kontrahent jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT, jest zaświadczenie z urzędu skarbowego. Taką informację można również uzyskać telefonicznie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Programy informatyczne wspierają prace działów księgowych przy sprawdzaniu kontrahentów. Systemy Comarch ERP już posiadają funkcjonalność, która w trakcie wprowadzania danych weryfikuje numer NIP kontrahenta w Portalu Podatnika lub w bazie VIES – zaznacza Tomasz Tekieli.

Polecamy: Biuletyn VAT

Magiczny guzik w systemach ERP

REKLAMA

W trakcie edytowania lub dodawania kontrahenta, użytkownicy systemów Comarch ERP mogą uruchomić funkcję sprawdzającą status podatnika w VAT, za pomocą której zostanie zweryfikowany NIP kontrahenta. Informacje o statusie podatnika są pobierane z ministerialnego Portalu Podatkowego oraz bazy VIES, w zależności od typu transakcji biznesowej.

- Po weryfikacji pojawi się komunikat, czy kontrahent ma status czynnego podatnika VAT. Jeżeli wyświetli się informacja, że firma nie jest zarejestrowana jako podatnik VAT, należy zachować szczególną ostrożność podczas ujmowania takiej transakcji w księgach podatkowych. Czasem warto wręcz zrezygnować z zawarcia takiej umowy  – ostrzega Tomasz Tekieli.

System automatycznie zapisuje informację, że w dniu operacji handlowej, kontrahent był zarejestrowany jako czynny podatnik VAT, co może się okazać użyteczne w przypadku kontroli urzędu skarbowego. Taką informację, opatrzoną datą weryfikacji, można również wydrukować i przechowywać w dokumentach biurowych.


Kara za nieuwagę

Przedsiębiorstwa, które przeprowadzą transakcje z kontrahentem niezarejestrowanym jako czynny podatnik VAT mogą zostać podejrzane o udział w procederze, mającym na celu wyłudzenie VAT. Jednym słowem każdy może ponieść konsekwencje współpracy z nieuczciwym kontrahentem. Organy podatkowe mogą zakwestionować prawo do odliczenia podatku VAT w przypadku zakupów od kontrahenta niezarejestrowanego jako podatnik VAT. Wówczas nabywcy grozi nawet 100-procentowa sankcja z tytułu nieuprawnionego zawyżenia podatku do odliczenia. Dla przedsiębiorcy dla zapewnienia sobie bezpieczeństwa powinni weryfikować status swoich kontrahentów.

O Comarch ERP

Comarch to firma technologiczna zajmująca się optymalizacją procesów biznesowych od 22 lat. Jednym z oferowanych rozwiązań są systemy klasy Enterprise Resource Planning (ERP). Oferta Comarch ERP to nowoczesne rozwiązania do zarządzania procesami biznesowymi dla mikro, małych, średnich i dużych przedsiębiorstw. Uniwersalność i elastyczność produktów pozwala podnieść efektywność organizacji dzięki mobilnym aplikacjom, narzędziom e-commerce, business intelligence oraz możliwości gromadzenia i bezpiecznego przechowywania danych w Chmurze Comarch. Rozwiązania Comarch ERP są stale rozwijane i dostosowywane do zmieniających się modeli biznesowych a także zgodne z trendami Internetu Rzeczy i Przemysłu 4.0.

Dzięki dynamicznemu rozwojowi działalności krajowej i zagranicznej mocno rośnie liczba podpisywanych kontraktów oraz realizowanych wdrożeń. Wśród klientów, którzy postawili na Comarch ERP są m.in.: Gerda, Muszynianka, Ustronianka, OSHEE Polska, LAKMA, Krakchemia SA, Greenpoint, RayObuwie, Printemps, NeoNail(Cosmo group) oraz reprezentanci innych kluczowych gałęzi rynku.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA