REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polski split payment będzie unikalny

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Polski split payment będzie unikalny
Polski split payment będzie unikalny

REKLAMA

REKLAMA

Proponowany przez Ministerstwo Finansów model systemu podzielonej płatności (split payment) w podatku VAT jest unikalny - przyznał 21 czerwca 2017 roku wiceminister finansów Paweł Gruza podczas posiedzenia Parlamentarnego Zespołu ds. Wspierania Przedsiębiorczości i Patriotyzmu Ekonomicznego. W niektórych krajach funkcjonują niektóre jego elementy ale nigdzie nie ma dokładnie takiego systemu, jaki ma być wdrożony w Polsce.

Posłowie i biorący w posiedzeniu zespołu udział przedsiębiorcy zapoznali się z przygotowanymi przez MF rozwiązaniami, dotyczącej podzielonej płatności, a także z propozycjami zmian w ustawie o VAT, proponowanymi przez Związku Przedsiębiorców i Pracodawców.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Mechanizm podzielonej płatności (ang. split payment), jak mówili, polega na tym, że płatność za nabyty towar lub usługę jest dokonywana w taki sposób, że zapłata odpowiadająca wartości sprzedaży netto jest płacona przez nabywcę na rachunek bankowy dostawcy, natomiast pozostała zapłata odpowiadająca kwocie podatku od towarów i usług, jest płacona na specjalne konto dostawcy - rachunek VAT.

Dyrektor Departamentu Podatku od Towarów i Usług Wojciech Śliż podkreślał, że tzw. podzielona płatność będzie systemem dobrowolnym - będą do niego przystępować tylko ci przedsiębiorcy, którzy będą deklarować taką wolę. Mówił, że będzie można z niego skorzystać np. wtedy, gdy będzie się miało wątpliwości wobec swojego dostawcy.

Polecamy: Biuletyn VAT

REKLAMA

Rachunek w ramach podzielonej płatności będzie, dodał, normalnym rachunkiem przedsiębiorcy, do którego organy skarbowe nie będą miały dostępu. Różnica polegać będzie na tym, że będzie ograniczona możliwość dysponowania środkami z tego rachunku - będzie można z niego przekazywać środki na rachunki VAT innych przedsiębiorców, a także realizować zobowiązania podatkowe VAT. Środki na tym rachunku będą mogły być wstrzymywane do 90 dni.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dyrektor Sliż przekonywał też, że split payment wiąże się też z wieloma korzyściami dla przedsiębiorcy. "Przedsiębiorca, który zapłaci w split paymencie nie będzie podlegał sankcji VAT-owskiej, nie będzie miał naliczonych odsetek za zwłokę, nie będzie solidarnie odpowiedzialny z dostawcą towarów" - wymieniał.

Korzystanie z tego mechanizmu będzie też, dodał, jednym z elementów nadania przedsiębiorcy "statusu działającego należycie i starannie".

Obecny na posiedzeniu wiceminister finansów Paweł Gruza, odpowiadając na pytanie, czy podzielona płatność funkcjonuje gdziekolwiek w świecie, przyznał, że w tej formie nie istnieje w żadnym innym państwie, choć niektórych krajach występują pewne elementy.

"Ten system jest w tym sensie unikalny i nie sprawdzony za granicą" - przyznał Gruza. Był on jednak, dodał, przedmiotem analiz Komisji Europejskiej przed kilku laty i uzyskał pozytywne oceny, a cały oparty jest na "funkcjonalności systemu bankowego, która jest pewnym novum". "Naszym zdaniem ten system jest lepszy np. od modelu czeskiego czy włoskiego" - przekonywał wiceminister finansów.

Dyr. Śliż zwracał natomiast uwagę, że "polski system bankowy, jako jeden z niewielu na świecie, jest w stanie sobie z tym systemem poradzić technologicznie".

"Świadomie zdecydowaliśmy się na wprowadzenie tego systemu w sposób dobrowolny, bo zdajemy sobie z tego, że gospodarka nie lubi rewolucji, a bardzo lubi ewolucję" - mówił Śliż. "Jeśli okaże się, że system działa, być może zastanowimy się nad tym, czy nie powinien zastąpić odwróconego obciążenia" - dodał.

Gdy zaś wszyscy będą z niego zadowoleni, przekonywał, może stać się "systemem docelowym". Split payment, według planów MF, miałby obowiązywać od 2018 roku.


Podczas posiedzenia zespołu ekspert Związku Przedsiębiorców i Pracodawców Maciej Letkiewicz przedstawił też przygotowany przez ZPP raport na temat ustawy o VAT wraz z proponowanymi zmianami.

Związek proponuje "prostą i przejrzysta ustawę o podatku VAT", która wprowadzałaby przede wszystkim obowiązek wydania przez organ podatkowy decyzji w sprawie zwrotu VAT w ciągu trzech miesięcy. Taka decyzja, jeśli byłaby wstrzymaniem zwrotu, byłaby zaskarżana do sądu, który też miałby trzy miesiące na swoją decyzję. Gdyby decyzji w tych terminach nie było, oznaczałoby to domniemanie o zwrocie podatku VAT.

Jak mówił Letkiewicz, oczekiwanie przez firmy np. 2 lata na decyzje w sprawie zwrotu VAT doprowadza do ich upadku. Podobne terminowe rozwiązania dotyczyłyby, według propozycji ZPP, także blokady rachunków przedsiębiorcy przez organ podatkowy.

Na ten problem zwracał uwagę również szef zespołu parlamentarnego Adam Abramowicz (PiS). Apelował on do przedstawicieli rządu, aby również w szykowanej podzielonej płatności były "zamknięte terminy".

Jeśli bowiem np. zwrot VAT wstrzymywany jest w nieskończoność - Abramowicz wspomniał o firmie, która nie ma decyzji w tej sprawie od czterech lat - "przedsiębiorca nic nie może sobie zaplanować".

"Czy to będzie 30 dni, 90 dni, czy nawet 120 dni, to nie będzie taki termin, i koniec" - mówił. "Bo inaczej urzędnicy stosują przedłużanie i przedsiębiorcy nie wiedzą, co mogą zrobić ze swoją firmą" - dodał.

W propozycjach ZPP znalazły się także inne rozwiązania, np. nagradzanie urzędników skarbowych premiami tylko wtedy, gdy decyzje w sprawie dodatkowych środków uzyskanych od przedsiębiorców w związku z wykrytymi nieprawidłowościami będą prawomocne.

Związek zaproponował także stworzenie dokładnego katalogu procedur, po spełnieniu których przedsiębiorca będzie miał pewność, że zawarł transakcje uczciwie i nikt go nie będzie ścigał.

Źródło: PAP

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

REKLAMA

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA