REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polski split payment będzie unikalny

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Polski split payment będzie unikalny
Polski split payment będzie unikalny

REKLAMA

REKLAMA

Proponowany przez Ministerstwo Finansów model systemu podzielonej płatności (split payment) w podatku VAT jest unikalny - przyznał 21 czerwca 2017 roku wiceminister finansów Paweł Gruza podczas posiedzenia Parlamentarnego Zespołu ds. Wspierania Przedsiębiorczości i Patriotyzmu Ekonomicznego. W niektórych krajach funkcjonują niektóre jego elementy ale nigdzie nie ma dokładnie takiego systemu, jaki ma być wdrożony w Polsce.

Posłowie i biorący w posiedzeniu zespołu udział przedsiębiorcy zapoznali się z przygotowanymi przez MF rozwiązaniami, dotyczącej podzielonej płatności, a także z propozycjami zmian w ustawie o VAT, proponowanymi przez Związku Przedsiębiorców i Pracodawców.

REKLAMA

REKLAMA

Mechanizm podzielonej płatności (ang. split payment), jak mówili, polega na tym, że płatność za nabyty towar lub usługę jest dokonywana w taki sposób, że zapłata odpowiadająca wartości sprzedaży netto jest płacona przez nabywcę na rachunek bankowy dostawcy, natomiast pozostała zapłata odpowiadająca kwocie podatku od towarów i usług, jest płacona na specjalne konto dostawcy - rachunek VAT.

Dyrektor Departamentu Podatku od Towarów i Usług Wojciech Śliż podkreślał, że tzw. podzielona płatność będzie systemem dobrowolnym - będą do niego przystępować tylko ci przedsiębiorcy, którzy będą deklarować taką wolę. Mówił, że będzie można z niego skorzystać np. wtedy, gdy będzie się miało wątpliwości wobec swojego dostawcy.

Polecamy: Biuletyn VAT

REKLAMA

Rachunek w ramach podzielonej płatności będzie, dodał, normalnym rachunkiem przedsiębiorcy, do którego organy skarbowe nie będą miały dostępu. Różnica polegać będzie na tym, że będzie ograniczona możliwość dysponowania środkami z tego rachunku - będzie można z niego przekazywać środki na rachunki VAT innych przedsiębiorców, a także realizować zobowiązania podatkowe VAT. Środki na tym rachunku będą mogły być wstrzymywane do 90 dni.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dyrektor Sliż przekonywał też, że split payment wiąże się też z wieloma korzyściami dla przedsiębiorcy. "Przedsiębiorca, który zapłaci w split paymencie nie będzie podlegał sankcji VAT-owskiej, nie będzie miał naliczonych odsetek za zwłokę, nie będzie solidarnie odpowiedzialny z dostawcą towarów" - wymieniał.

Korzystanie z tego mechanizmu będzie też, dodał, jednym z elementów nadania przedsiębiorcy "statusu działającego należycie i starannie".

Obecny na posiedzeniu wiceminister finansów Paweł Gruza, odpowiadając na pytanie, czy podzielona płatność funkcjonuje gdziekolwiek w świecie, przyznał, że w tej formie nie istnieje w żadnym innym państwie, choć niektórych krajach występują pewne elementy.

"Ten system jest w tym sensie unikalny i nie sprawdzony za granicą" - przyznał Gruza. Był on jednak, dodał, przedmiotem analiz Komisji Europejskiej przed kilku laty i uzyskał pozytywne oceny, a cały oparty jest na "funkcjonalności systemu bankowego, która jest pewnym novum". "Naszym zdaniem ten system jest lepszy np. od modelu czeskiego czy włoskiego" - przekonywał wiceminister finansów.

Dyr. Śliż zwracał natomiast uwagę, że "polski system bankowy, jako jeden z niewielu na świecie, jest w stanie sobie z tym systemem poradzić technologicznie".

"Świadomie zdecydowaliśmy się na wprowadzenie tego systemu w sposób dobrowolny, bo zdajemy sobie z tego, że gospodarka nie lubi rewolucji, a bardzo lubi ewolucję" - mówił Śliż. "Jeśli okaże się, że system działa, być może zastanowimy się nad tym, czy nie powinien zastąpić odwróconego obciążenia" - dodał.

Gdy zaś wszyscy będą z niego zadowoleni, przekonywał, może stać się "systemem docelowym". Split payment, według planów MF, miałby obowiązywać od 2018 roku.


Podczas posiedzenia zespołu ekspert Związku Przedsiębiorców i Pracodawców Maciej Letkiewicz przedstawił też przygotowany przez ZPP raport na temat ustawy o VAT wraz z proponowanymi zmianami.

Związek proponuje "prostą i przejrzysta ustawę o podatku VAT", która wprowadzałaby przede wszystkim obowiązek wydania przez organ podatkowy decyzji w sprawie zwrotu VAT w ciągu trzech miesięcy. Taka decyzja, jeśli byłaby wstrzymaniem zwrotu, byłaby zaskarżana do sądu, który też miałby trzy miesiące na swoją decyzję. Gdyby decyzji w tych terminach nie było, oznaczałoby to domniemanie o zwrocie podatku VAT.

Jak mówił Letkiewicz, oczekiwanie przez firmy np. 2 lata na decyzje w sprawie zwrotu VAT doprowadza do ich upadku. Podobne terminowe rozwiązania dotyczyłyby, według propozycji ZPP, także blokady rachunków przedsiębiorcy przez organ podatkowy.

Na ten problem zwracał uwagę również szef zespołu parlamentarnego Adam Abramowicz (PiS). Apelował on do przedstawicieli rządu, aby również w szykowanej podzielonej płatności były "zamknięte terminy".

Jeśli bowiem np. zwrot VAT wstrzymywany jest w nieskończoność - Abramowicz wspomniał o firmie, która nie ma decyzji w tej sprawie od czterech lat - "przedsiębiorca nic nie może sobie zaplanować".

"Czy to będzie 30 dni, 90 dni, czy nawet 120 dni, to nie będzie taki termin, i koniec" - mówił. "Bo inaczej urzędnicy stosują przedłużanie i przedsiębiorcy nie wiedzą, co mogą zrobić ze swoją firmą" - dodał.

W propozycjach ZPP znalazły się także inne rozwiązania, np. nagradzanie urzędników skarbowych premiami tylko wtedy, gdy decyzje w sprawie dodatkowych środków uzyskanych od przedsiębiorców w związku z wykrytymi nieprawidłowościami będą prawomocne.

Związek zaproponował także stworzenie dokładnego katalogu procedur, po spełnieniu których przedsiębiorca będzie miał pewność, że zawarł transakcje uczciwie i nikt go nie będzie ścigał.

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF 2.0 sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

Nieprecyzyjne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. będziemy dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na niej swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi stanowcze "dość". Na horyzoncie pojawił się projekt zmian, który ma wywrócić obecny porządek do góry nogami i uszczelnić system w sposób, który wielu uzna za drastyczny. Czy popularna preferencja podatkowa stanie się wkrótce dostępna wyłącznie dla dużych graczy, a mali przedsiębiorcy i freelancerzy zostaną na lodzie z koniecznością płacenia znacznie wyższych danin? Sprawdź, co kryje się w nowych przepisach i czy jesteś na liście zagrożonych.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

REKLAMA

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

REKLAMA

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA