REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Unikalna numeracja faktur – kiedy warto stosować?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
RESET2 Oprogramowanie sp. z o.o. sp.k.
RESET2 Oprogramowanie sp. z o.o. sp.k. istnieje od stycznia 2001 roku i kontynuuje działalność prowadzoną od 1992 roku przez RESET Computer Systems s.c. Spółka zajmuje się tworzeniem oraz wdrażaniem systemów informatycznych, wspomagających zarządzanie firmą. Produkty RESET2 to połączenie bogatych możliwości z łatwą i intuicyjną obsługą.
Numeracja faktur – kiedy warto stosować?
Numeracja faktur – kiedy warto stosować?
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Dla początkujących przedsiębiorców numeracja faktur to mało istotne zagadnienie. Nie przywiązują do niej wagi, bowiem nie wpływa ona na zawartość dokumentów sprzedaży, a tym samym na wysokość podatku VAT. Nierzadko zdarza się jednak, że rzeczywistość szybko weryfikuje prowadzone działania i wybrany sposób oznaczeń staje się uciążliwy.

REKLAMA

REKLAMA

Obowiązujące przepisy a numeracja faktur

W zakresie numeracji dokumentów sprzedaży, firmy mają bardzo dużą swobodę. Praktycznie jedyną zasadą, której należy przestrzegać, jest zachowanie ciągłości i numerowanie poszczególnych dokumentów w kolejności rosnącej. Ma to pozwolić na szybką i nie budzącą wątpliwości, jednoznaczną identyfikację faktury.

Co w przypadku zaniedbań?

Brak zachowania należytej staranności w odniesieniu do właściwego oznaczania poszczególnych dokumentów sprzedaży, może w prostej linii prowadzić do powstania wątpliwości po stronie Urzędów Skarbowych. Mogą one zacząć zastanawiać się czy przedsiębiorca rzeczywiście zafakturował całą sprzedaż lub czy organizacja fakturowania wyklucza wielokrotne ujęcie tej samej transakcji.

REKLAMA

Numeracja zaawansowana

W prosty sposób można jednak obronić się przed tymi zarzutami. Wystarczy rzetelnie prowadzić dokumentację księgową i stosować odpowiedni dla swojej firmy model numerowania faktur. Jedna seria jest rozsądna w przypadku niewielkiej sprzedaży. Do rozważenia pozostaje tylko czy stosować numerację miesięczną, kwartalną, czy może ciągłą, w obrębie całego roku. Dedykowane serie, najczęściej identyfikowane za pomocą symbolu literowego, mogą być stosowane np. dla poszczególnych oddziałów, różnych osób, kontrahentów czy dla rozróżnienia rodzaju sprzedaży, np. produktów z magazynu i usług serwisowych. Często też spotyka się osobne numeracje dla rodzaju faktur, np. sprzedażowych i korygujących.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co w przypadku pomyłki?

Co do zasady, nie ma możliwości by skorygować numer faktury. W przypadku zaistnienia nieprawidłowości, np. w razie pomyłki i pominięcia kolejnego numeru, czyli powstania luki w numeracji, należy sporządzić stosowną notatkę, opisującą sytuację. W żadnym wypadku nie można wystawić faktury z numerem poprzednim. Podobna notatka, w związku z faktem, iż korekta numeru faktury nie jest możliwa, powinna być sporządzona w razie, gdy zdarzy się dwukrotne wystawienie faktury z tym samym numerem.

Polecamy: Instrukcje księgowego. 53 praktyczne procedury (książka)

Profilaktyka

Za różnego rodzaju pomyłki w numeracji dokumentów sprzedaży, odpowiada wyłącznie czynnik ludzki. Aby zminimalizować ryzyko ich wystąpienia i narażenia się fiskusowi, można m.in. wdrożyć odpowiednie oprogramowanie do obsługi sprzedaży, automatyzujące pracę. Dzięki takiemu rozwiązaniu, zachowamy ciągłość numeracji oraz zyskamy bezwzględną kontrolę chronologii. Nie dojdzie też do sytuacji, w której jakikolwiek numer mógłby zostać powtórzony. Z drugiej natomiast strony, dobry system da możliwość ręcznej ingerencji w oznaczenia, w tym rozpoczęcia fakturowania od określonego numeru. Wdrożenie i przesiadka nie musi być zatem podyktowana kończącym się rokiem podatkowym, a może wiązać się wyłącznie z komfortem prowadzenia dokumentacji sprzedażowej.

Autor: RESET2 Sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 roku: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

W wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów, prowadzonym na stronach kancelarii premiera, została opublikowana informacja o pracach nad projektem ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie (najprawdopodobniej) od 2026 roku.

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

Czy ominie Cię KSeF w 2026 roku? Sprawdź, czy jesteś w grupie, która nie będzie musiała stosować e-faktur

W 2026 roku wchodzi w życie obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) dla większości przedsiębiorców w Polsce. System pozwala na wystawianie faktur ustrukturyzowanych i automatyczne przesyłanie ich do administracji podatkowej. Choć wielu przedsiębiorców będzie zobowiązanych do korzystania z platformy, istnieją wyjątki i odroczenia. Sprawdź!

Czy prawo stoi po stronie wierzyciela? Termin 60 dni, odsetki, rekompensaty, windykacja na koszt dłużnika, sąd

Nieterminowe płatności potrafią sparaliżować każdą firmę. Jest to dokuczliwe szczególnie w branży TSL, gdzie koszty rosną z dnia na dzień, a marże są minimalne. Każdy dzień zwłoki to realne ryzyko utraty płynności. Pytanie brzmi: czy prawo faktycznie stoi po stronie wierzyciela, a jeśli tak – jak z niego skutecznie korzystać?

REKLAMA

KSeF dla rolników – rewolucja, która zapuka do gospodarstw w 2026 roku

Cyfrowa rewolucja wkracza na wieś! Już w 2026 roku także rolnik będzie musiał zmierzyć się z KSeF – Krajowym Systemem e-Faktur. Czy jesteś gotowy na koniec papierowych faktur, łatwiejsze rozliczenia i nowe wyzwania technologiczne? Sprawdź, co dokładnie się zmienia i jak przygotować swoje gospodarstwo, żeby nie zostać w tyle.

KSeF tuż za rogiem: 5 pułapek, które mogą sparaliżować Twoją firmę. Jak się przed nimi uchronić?

Do obowiązkowego KSeF zostało już niewiele czasu. Choć większość firm twierdzi, że jest gotowa, praktyka pokazuje coś zupełnie innego. Niespodziewane błędy w testach, odrzucane faktury czy awarie mogą sparaliżować sprzedaż. Sprawdź pięć najczęstszych pułapek i dowiedz się, jak ich uniknąć.

Mały ZUS 2026: Podwyżka może niewielka, ale składka zdrowotna znów boli

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dna 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej w 2026 r., minimalne wynagrodzenie w 2026 roku wyniesie 4806 zł, a minimalna stawka godzinowa 31,40 zł. Minimalne wynagrodzenie wpłynie również na wysokość preferencyjnych składek ZUS, tzw. mały ZUS oraz limit dla działalności nierejestrowanej. Znaczny wzrost też nastąpi w składce zdrowotnej.

KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

REKLAMA

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA