REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy możliwe jest wykreślenie z rejestru VAT?

inFakt
inFakt to firma oferująca nowoczesne usługi księgowe i fakturowe
Kiedy możliwe jest wykreślenie z rejestru VAT?/ Fot. Fotolia
Kiedy możliwe jest wykreślenie z rejestru VAT?/ Fot. Fotolia
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Istnieją pewne sytuacje, w których może nastąpić wykreślenie przedsiębiorcy z rejestru VAT. Co więcej, może się to stać bez wydawania żadnego ostrzeżenia i poinformowania o tym przez urząd skarbowy. Dla przedsiębiorcy może to oznaczać poważne problemy.

Wykreślenie z rejestru VAT – w jakich przypadkach?

Rejestracja jako czynny podatnik VAT to obowiązek wielu polskich przedsiębiorców. Wymaga oczywiście dopełnienia pewnych kwestii formalnych, przede wszystkim złożenia VAT-R.

REKLAMA

Autopromocja

Wbrew powszechnej opinii, utrata statusu VAT-owca nie następuje jednak wyłącznie na wniosek przedsiębiorcy. Może się zdarzyć, że decyzję o wykreśleniu z rejestru VAT podejmie naczelnik urzędu skarbowego.

Dojdzie do tego w dwóch przypadkach:

- kiedy urzędnicy stwierdzą, że przedsiębiorca po prostu nie istnieje

- firma może zostać wykreślona z rejestru VAT również wtedy, gdy przedsiębiorca nie składa deklaracji podatkowych, a urzędnicy nie mogą się z nim skontaktować w celu wyjaśnienia sprawy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nikt nie poinformuje przedsiębiorcy o wykreśleniu

Co niezwykle istotne, przedsiębiorca może zostać wykreślony z rejestru VAT i w ogóle o tym nie wiedzieć. Urząd skarbowy nie ma bowiem obowiązku, żeby go o tym fakcie poinformować. Nie zostaje również wydawana żadna decyzja w tym temacie.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

W efekcie wykreślony z rejestru VAT przedsiębiorca nie ma możliwości, żeby odwołać się od decyzji urzędu skarbowego. Co należy więc w takiej sytuacji zrobić? Jedyne rozwiązanie to ponowna rejestracja jako czynny podatnik VAT.

Jakie kłopoty wynikają z wykreślenia z VAT?

Oczywiście, wykreślenie z VAT ma swoje konsekwencje i może przysporzyć problemów zarówno przedsiębiorcy, jak i jego kontrahentom.

Podstawowy kłopot dla przedsiębiorcy, który znika z rejestru jest taki, że traci on możliwość odliczania podatku VAT od faktur zakupowych. A w jakim stopniu wykreślenie z VAT wpływa na kontrahentów danej firmy? W przypadku, gdy przedsiębiorca wystawia faktury z naliczonym podatkiem VAT, odbiorca towaru albo usługi nie może odliczyć podatku VAT z tego tytułu.

Zarzut pozorności działalności gospodarczej - skutki w VAT

Zobacz: Ustawa o VAT


W praktyce przekłada się to na konieczność wprowadzenia korekt w błędnej deklaracji VAT, skierowanej uprzednio do urzędu skarbowego (dotyczy to obu stron transakcji).

Jak można uchronić się przed wykreśleniem z ewidencji?

Oczywiście, wykreślenia z VAT lepiej unikać niż później próbować naprawiać jego skutki. Wystarczy jednak trzymać się kilku reguł, żeby nie narazić się na nieprzyjemności:

- składać deklaracje VAT w odpowiednim terminie (także w przypadku braku przychodu w konkretnym okresie rozliczeniowym),

- pamiętać o podawaniu aktualnego numeru telefonu w składanych deklaracjach VAT (ułatwi to urzędnikom kontakt z przedsiębiorcą),

- dbać o aktualizowanie w CEIDG adresu do korespondencji.

Należyta staranność jako warunek odliczenia VAT

Aby mieć pewność co do prawidłowości swojego postępowania, warto od czasu do czasu zaglądnąć na specjalną platformę online przygotowaną przez Ministerstwo Finansów. Dzięki niej istnieje możliwość sprawdzenia, czy dany przedsiębiorca aktualnie znajduje się w rejestrze czynnych podatników VAT.

Autor: Sebastian Bobrowski, Dyrektor Finansowy inFakt

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Posiłki udostępniane dla współpracowników (np. zleceniobiorców, samozatrudnionych) można ująć w kosztach podatkowych

Koszt podatkowy mogą stanowić wydatki na posiłki ponoszone nie tylko dla pracowników, lecz również dla współpracowników, z którymi zawierane są umowy cywilnoprawne (umowa zlecenia, umowa o dzieło, kontrakt B2B). Dopiero 11 października 2024 r. opublikowane zostało pismo Szefa Krajowej Administracji Skarbowej z 21 lipca 2021 r. zmieniające z urzędu niekorzystną dla podatnika indywidualną interpretację podatkową Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 12 czerwca 2020 r. w tej sprawie - w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów podatkowych wydatków ponoszonych na zakup artykułów spożywczych. To był początek utrwalonej już dziś linii interpretacyjnej dotyczącej zarówno podatku dochodowego od osób prawnych (CIT), jak i podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT).

Logistyka boi się geopolityki i cyberataków, ale tylko 32 proc. firm ma plan kryzysowy

Co trzeci manager zarządzający logistyką i dostawami za największe zagrożenie dla prowadzonych operacji uważa napięcia geopolityczne, a co czwarty wskazuje na cyberbezpieczeństwo. Obserwujemy wzrost start finansowych wynikających z naruszeń biznesowych systemów teleinformatycznych, ale większość firm przyznaje, że nie jest przygotowana na potencjalne kryzysy. Pomóc ma digitalizacja, ale ona także generuje zagrożenia.

Dyrektywa o jawności wynagrodzeń: Pracodawcy, którzy nie zaczną działać już teraz, mogą zmierzyć się z kosztownymi konsekwencjami

Od 2026 roku firmy zatrudniające ponad 150 pracowników będą musiały raportować dane o wynagrodzeniach, ujawniając lukę płacową między płciami. Nowe przepisy wymuszają dokładne audyty struktury stanowisk i wynagrodzeń. Pracodawcy, którzy nie zaczną działać już teraz, mogą zmierzyć się z kosztownymi konsekwencjami. Czy Twoja firma jest gotowa na taką rewolucję?

ZUS wypłacił 8 mln zł w ramach wyrównania świadczenia interwencyjnego. Kto może liczyć na dodatkowy przelew?

Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował o przelaniu na konta 512 przedsiębiorców dotkniętych powodzią ponad 8 mln zł wyrównania w ramach świadczenia interwencyjnego. Kiedy i komu zostanie uzupełniona kwota wypłaty świadczenia interwencyjnego?

REKLAMA

VAT-R - nowa wersja formularza od 1 stycznia 2025 r. Na czym polega procedura SME

Od 1 stycznia 2025 r. będzie obowiązywała (18) wersja formularza VAT-R. Zmiany są spowodowane wprowadzeniem do ustawy o VAT od nowego roku procedury SME, czyli zwolnienia z VAT dla podmiotów zagranicznych w Polsce. Dlatego wprowadzono zmiany umożliwiające rejestrację do VAT przez te pomioty, gdy utracą prawo do stosowania procedury SME lub rezygnację ze statusu podatnika VAT w Polsce w związku z korzystaniem ze zwolnienia.

PFRON: nie będzie refundacji składek ZUS w miesiącu korzystania z wakacji składkowych. Zwolnienie ze składek to pomoc de minimis

Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w komunikacie z 25 listopada 2024 r. poinformował, że za miesiąc objęty ulgą „wakacje składkowe” refundacja składek (emerytalnej i rentowej) z PFRON nie przysługuje. Fundusz może zrefundować wyłącznie składki opłacone do ZUS przez przedsiębiorcę.

Kwota wolna od podatku po przekroczeniu limitu 85 528 zł. Jak wtedy działa ulga podatkowa dla młodych, do ukończenia 26. roku życia?

Suma przychodów wolnych od podatku w ramach ulgi dla młodych nie może przekroczyć rocznie 85 528 zł. Co się dzieje po przekroczeniu tego limitu? Jak działa kwota wolna od podatku w wysokości 30 000 zł rocznie?

Podatek od nieruchomości w 2025 r.: Czy właściciele centrów handlowych i najemcy zapłacą więcej? W projekcie nowelizacji wiele niejasności a nowe przepisy mają obowiązywać już od 1 stycznia 2025 r.

W Sejmie trwają prace nad rządowym projektem nowelizacji ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Nowelizacja ta wprowadzić ma istotne zmiany w kwestii podatku od nieruchomości. Zakładany termin jej wejścia w życie to już 1 stycznia 2025 r. 

REKLAMA

Podatek od pustostanów i flipów - nowe podatki od nieruchomości już na horyzoncie. Jest zapowiedź reformy mieszkaniowej, autorstwa Lewicy

Wprowadzenie podatku od pustostanów, podatku fliperskiego, a także zwiększenie środków na odnowę zasobu komunalnego czy wspieranie spółdzielni mieszkaniowych. Takie rozwiązania zawiera nowa reforma mieszkaniowa, którą proponuje Lewica.

Podatki 2025: Podatnicy i gminy potrzebują objaśnień podatkowych do nowych przepisów dot. podatku od nieruchomości

Nowelizacja przepisów dotyczących podatku od nieruchomości, która ma wejść w życie od 2025 roku czeka już tylko na czeka na podpis Prezydenta RP. Ta nowelizacja jest największa od wielu lat, wprowadza nowe, kluczowe definicje w szczególności budowli, prac budowlanych czy trwałego związania z gruntem. Wprawdzie zgodnie z uzasadnieniem, nowelizacja ma nie zmieniać zakresów opodatkowania, jednak nowe przepisy budzą bardzo dużo wątpliwości. Potrzebna jest więc aktywność Ministra Finansów, żeby na starcie wyjaśnił, co oznaczają nowe przepisy.

REKLAMA