Zasady dla jednolitego europejskiego obszaru VAT w 2017 r.
REKLAMA
REKLAMA
Według ostatnich szacunków, luka w podatku VAT w całej Unii Europejskiej wyniosła w 2013 r. niemal 170 mld euro. Szacuje się, że same oszustwa transgraniczne odpowiadają za utratę dochodów z VAT w wysokości około 50 mld euro rocznie. Eksperci silnie akcentują potrzebę modernizacji obecnego systemu VAT, który powinien dotrzymywć kroku wyzwaniom dzisiejszej globalnej i cyfrowej gospodarki. Obowiązujący obecnie system VAT dla handlu transgranicznego, który wszedł w życie w 1993 r., miał być systemem przejściowym, ale jak to w praktyce bywa funkcjonuje nieprzerwanie od ponad 20 lat.
REKLAMA
Zmiany w VAT i akcyzie dotyczące obrotu paliwami
W związku z powyższym Komisja zamierza przedstawić w 2017 r. wniosek ustawodawczy w sprawie wprowadzenia ostatecznych zasad dla jednolitego europejskiego obszaru VAT. Zgodnie z komunikatem prasowym KE, przyjęty plan działania określa sposób modernizacji obecnych przepisów unijnych. Obejmuje on:
- podstawowe zasady przyszłego jednolitego europejskiego systemu VAT,
- program działań w krótkim terminie służący zwalczaniu oszustw związanych z VAT,
- aktualizację regulacji prawnych dotyczących stawek VAT i możliwości zwiększenia swobody państw członkowskich w ustalaniu ich wysokości,
- plan uproszczenia przepisów VAT dotyczących handlu elektronicznego w kontekście strategii jednolitego rynku cyfrowego, a także dotyczących kompleksowego pakietu VAT ułatwiającego małym i średnim przedsiębiorstwom prowadzenie działalności.
Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz
Jeżeli chodzi o przedmiotowy zakres zmian w systemie podatku od wartości dodanej to Komisja skupia się w głównej mierze na transakcjach transgranicznych, których charakter i sposób rozliczania ułatwiają dokonywanie wyłudzeń w VAT. Zgodnie z nowymi zasadami transakcje wewnątrzwspólnotowe byłyby nadal opodatkowane według stawek państwa członkowskiego przeznaczenia (tzw. zasada miejsca przeznaczenia). Jednakże mechanizm pobierania podatków byłby stopniowo zmieniany, w ten sposób że podatnik wywożąc towar do innego państwa UE nie zastosuje stawki 0%,lecz będzie zobowiązany do zapłaty podatku w kraju wywozu, według stawki VAT obowiązującej w państwie docelowym. Jednocześnie utworzony by został ogólnoeuropejski portal internetowy, który oferowałby firmom prosty system poboru VAT, a państwom członkowskim – solidniejszy system gromadzenia dochodów, przy jednoczesnej minimalizacji kosztów administracyjnych.
Plan KE zakłada również zapewnienie większej autonomii państw członkowskich przy wyborze własnej polityki ustalania stawek. Zgodnie z obecnymi przepisami państwa członkowskie muszą przestrzegać ustalonego w Dyrektywie VAT wykazu towarów i usług, jeżeli chodzi o stosowanie zerowych lub obniżonych stawek VAT. Komisja zamierza unowocześnić ramy regulacyjne dotyczące stawek i pozostawić w przyszłości państwom członkowskim większą swobodę w tym zakresie. Komisja proponuje dwa warianty. Pierwszy polega na utrzymaniu minimalnej stawki podstawowej na poziomie 15 proc. i regularnym przeglądzie wykazu towarów i usług, które mogą być objęte obniżonymi stawkami, w oparciu o informacje przekazane przez państwa członkowskie. Drugi wariant przewiduje zniesienie wykazu towarów i usług, które mogą być objęte obniżonymi stawkami. W obydwu przypadkach obowiązujące obecnie stawki zerowe i obniżone zostałyby utrzymane.
Komisja postuluje również wprowadzenie zmian legislacyjnych zmierzających do uproszczenia obecnie obowiązujących zasad opodatkowania wewnątrzwspólnotowego handlu z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej. W szczególności, zdaniem Komisji zmianie powinny ulec zasady tzw. One Stop Shop poprzez rozszerzenie ich zastosowania na wszystkie transgraniczne transakcje tzw. e-commerce, w tym również sprzedaż wysyłkową.
Ograniczenie zwrotu VAT przy zastosowaniu stawki 0 proc.
W dalszej kolejności, Komisja ma zwrócić się do Parlamentu Europejskiego i Rady, przy wsparciu ze strony Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego, o sformułowanie jasnych wytycznych politycznych dotyczących wariantów przedstawionych w opublikowanym planie działania. KE przedstawi propozycje dotyczące wszystkich poruszonych kwestii nowelizacyjnych w 2016 i 2017 r. Jakkolwiek proponowane zmiany w zakresie podatku VAT są oceniane pozytywnie, to należy uważnie obserwować proces legislacyjny.
Źródło: Accreo
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat