REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady dla jednolitego europejskiego obszaru VAT w 2017 r.

Zasady dla jednolitego europejskiego obszaru VAT w 2017 r. /Fot. fotolia
Zasady dla jednolitego europejskiego obszaru VAT w 2017 r. /Fot. fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Komisja Europejska w dniu 7 kwietnia 2016 roku przyjęła plan zmierzający do utworzenia jednolitego wewnątrzwspólnotowego obszaru VAT, który ma służyć skuteczniejszemu zwalczaniu oszustw oraz wspieraniu przedsiębiorstw, gospodarki cyfrowej i handlu elektronicznego. Dokument określa szereg działań, których podjęcie zdaniem Komisji jest niezbędne do uszczelnienia systemu VAT w Unii Europejskiej. Wniosek ustawodawczy dotyczący wprowadzenia ostatecznych zasad dla jednolitego europejskiego obszaru VAT ma zostać przedstawiony w 2017 r.

Według ostatnich szacunków, luka w podatku VAT w całej Unii Europejskiej wyniosła w 2013 r. niemal 170 mld euro. Szacuje się, że same oszustwa transgraniczne odpowiadają za utratę dochodów z VAT w wysokości około 50 mld euro rocznie. Eksperci silnie akcentują potrzebę modernizacji obecnego systemu VAT, który powinien dotrzymywć kroku wyzwaniom dzisiejszej globalnej i cyfrowej gospodarki. Obowiązujący obecnie system VAT dla handlu transgranicznego, który wszedł w życie w 1993 r., miał być systemem przejściowym, ale jak to w praktyce bywa funkcjonuje nieprzerwanie od ponad 20 lat.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Zmiany w VAT i akcyzie dotyczące obrotu paliwami

W związku z powyższym Komisja zamierza przedstawić w 2017 r. wniosek ustawodawczy w sprawie wprowadzenia ostatecznych zasad dla jednolitego europejskiego obszaru VAT. Zgodnie z komunikatem prasowym KE, przyjęty plan działania określa sposób modernizacji obecnych przepisów unijnych. Obejmuje on:

  • podstawowe zasady przyszłego jednolitego europejskiego systemu VAT,
  • program działań w krótkim terminie służący zwalczaniu oszustw związanych z VAT,
  • aktualizację regulacji prawnych dotyczących stawek VAT i możliwości zwiększenia swobody państw członkowskich w ustalaniu ich wysokości,
  • plan uproszczenia przepisów VAT dotyczących handlu elektronicznego w kontekście strategii jednolitego rynku cyfrowego, a także dotyczących kompleksowego pakietu VAT ułatwiającego małym i średnim przedsiębiorstwom prowadzenie działalności.

REKLAMA

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli chodzi o przedmiotowy zakres zmian w systemie podatku od wartości dodanej to Komisja skupia się w głównej mierze na transakcjach transgranicznych, których charakter i sposób rozliczania ułatwiają dokonywanie wyłudzeń w VAT. Zgodnie z nowymi zasadami transakcje wewnątrzwspólnotowe byłyby nadal opodatkowane według stawek państwa członkowskiego przeznaczenia (tzw. zasada miejsca przeznaczenia). Jednakże mechanizm pobierania podatków byłby stopniowo zmieniany, w ten sposób że podatnik wywożąc towar do innego państwa UE nie zastosuje stawki 0%,lecz będzie zobowiązany do zapłaty podatku w kraju wywozu, według stawki VAT obowiązującej w państwie docelowym. Jednocześnie utworzony by został ogólnoeuropejski portal internetowy, który oferowałby firmom prosty system poboru VAT, a państwom członkowskim – solidniejszy system gromadzenia dochodów, przy jednoczesnej minimalizacji kosztów administracyjnych.

Jakie zmiany w VAT planuje MF

Plan KE zakłada również zapewnienie większej autonomii państw członkowskich przy wyborze własnej polityki ustalania stawek. Zgodnie z obecnymi przepisami państwa członkowskie muszą przestrzegać ustalonego w Dyrektywie VAT wykazu towarów i usług, jeżeli chodzi o stosowanie zerowych lub obniżonych stawek VAT. Komisja zamierza unowocześnić ramy regulacyjne dotyczące stawek i pozostawić w przyszłości państwom członkowskim większą swobodę w tym zakresie. Komisja proponuje dwa warianty. Pierwszy polega na utrzymaniu minimalnej stawki podstawowej na poziomie 15 proc. i regularnym przeglądzie wykazu towarów i usług, które mogą być objęte obniżonymi stawkami, w oparciu o informacje przekazane przez państwa członkowskie. Drugi wariant przewiduje zniesienie wykazu towarów i usług, które mogą być objęte obniżonymi stawkami. W obydwu przypadkach obowiązujące obecnie stawki zerowe i obniżone zostałyby utrzymane.


Komisja postuluje również wprowadzenie zmian legislacyjnych zmierzających do uproszczenia obecnie obowiązujących zasad opodatkowania wewnątrzwspólnotowego handlu z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej. W szczególności, zdaniem Komisji zmianie powinny ulec zasady tzw. One Stop Shop poprzez rozszerzenie ich zastosowania na wszystkie transgraniczne transakcje tzw. e-commerce, w tym również sprzedaż wysyłkową.

Ograniczenie zwrotu VAT przy zastosowaniu stawki 0 proc.

W dalszej kolejności, Komisja ma zwrócić się do Parlamentu Europejskiego i Rady, przy wsparciu ze strony Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego, o sformułowanie jasnych wytycznych politycznych dotyczących wariantów przedstawionych w opublikowanym planie działania. KE przedstawi propozycje dotyczące wszystkich poruszonych kwestii nowelizacyjnych w 2016 i 2017 r. Jakkolwiek proponowane zmiany w zakresie podatku VAT są oceniane pozytywnie, to należy uważnie obserwować proces legislacyjny.

Źródło: Accreo

Accreo
Accreo to firma doradcza, oferująca usługi dedykowane przedsiębiorstwom i klientom indywidualnym w zakresie doradztwa podatkowego i prawnego, business restructuringu oraz doradztwa europejskiego przede wszystkim w obszarze pozyskiwania dotacji i funduszy unijnych.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA