REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Krajowa informacja podsumowująca VAT-27 – zasady składania

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krajowa informacja podsumowująca VAT-27 – zasady składania
Krajowa informacja podsumowująca VAT-27 – zasady składania
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Krajowa informacji podsumowująca VAT-27 przeznaczona jest dla podatników dokonujących sprzedaży towarów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy o VAT oraz sprzedawców usług w zakresie przenoszenia uprawnień do emisji gazów. Deklarację VAT-27 składa się za okresy rozliczeniowe, w których powstaje obowiązek podatkowy od sprzedaży towarów i usług opodatkowanych u nabywcy na zasadzie odwrotnego obciążenia.

Obowiązek składania VAT-27

Nowy rodzaj informacji podsumowującej, czyli informacji podsumowującej w obrocie krajowym (VAT-27) został wprowadzony z dniem 1 lipca 2015 r.

REKLAMA

Autopromocja

Począwszy od tej daty krajowe informacje podsumowujące muszą składać podatnicy dokonujący dostaw towarów lub świadczący usługi, dla których podatnikami są nabywcy na podstawie przepisów art. 17 ust. 1 pkt 7 lub 8 ustawy o VAT. A zatem podatnikami obowiązanymi do składania informacji podsumowujących VAT-27 są:

- podatnicy dokonujący dostaw towarów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy o VAT [wykaz towarów załącznika 11 znajduje się na końcu artykułu], dla których podatnikami są nabywcy na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT,

- podatnicy świadczący usługi w zakresie przenoszenia uprawnień do emisji gazów cieplarnianych, dla których podatnikami są nabywcy na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy o VAT.

Odwrotne obciążenie – patologia VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obowiązek składania informacji podsumowujących VAT-27 obciąża jedynie sprzedawców. W związku z tym nabywcy towarów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy o VAT oraz usług w zakresie przenoszenia uprawnień do emisji gazów cieplarnianych nie są obowiązani do składania tych informacji.

Terminy składania deklaracji

Informacje podsumowujące w obrocie krajowym (zobligowani do tego podatnicy) składają za miesięczne lub kwartalne okresy rozliczeniowe, zależnie od rodzaju składanych deklaracji VAT, tzn.:

- podatnicy składający miesięczne deklaracje VAT-7 składają informacje podsumowujące w obrocie krajowym za miesięczne okresy rozliczeniowe,

- podatnicy składający kwartalne deklaracje VAT-7K/VAT-7D składają informacje podsumowujące w obrocie krajowym za kwartalne okresy rozliczeniowe.

Korekta deklaracji VAT-7 po kontroli podatkowej

Wzór informacji podsumowującej VAT-27

Wzór informacji podsumowującej/korekty informacji podsumowującej w obrocie krajowym określa rozporządzenie Ministra Finansów z 5 czerwca 2015 r. w sprawie wzoru informacji podsumowującej w obrocie krajowym (Dz.U z 2015 r., poz. 849).

VAT-27 - Wzór informacji podsumowującej/korekty informacji podsumowującej w obrocie krajowym

infoRgrafika

infoRgrafika


W krajowych informacjach podsumowujących VAT-27 należy wykazywać informacje o dostawach dokonanych na rzecz poszczególnych nabywców. W deklaracji nie wykazuje się jednak każdej transakcji, lecz łączne wartości dostaw towarów oraz świadczonych usług dokonywane dla poszczególnych nabywców (wskazywanych przez podanie ich nazwy lub imienia i nazwiska oraz NIP).

Z objaśnień do deklaracji VAT-27 wynika, że:

1) gdy liczba nabywców przekracza liczbę wierszy przeznaczonych do ich wpisania w części C lub D informacji, należy wypełnić kolejną informację i oznaczyć ją odpowiednim numerem załącznika w ogólnej liczbie złożonych załączników,

2) korektę informacji należy złożyć, jeżeli dane zawarte we wcześniej złożonej informacji podsumowującej wymagają zmiany,

3) w przypadku informacji składanej papierowo, poz. 11 lub 12 razem wypełnia się tylko na ostatnim załączniku,

4) w przypadku informacji składanej za pomocą środków komunikacji elektronicznej (interaktywnej) poz. 6 nie wypełnia się (wiersze w części C lub D stanowią listę rozwijalną),

5) w części C lub D informacji:

– kol. a. wypełnia się tylko, jeśli w poz. 8 zaznaczono kwadrat nr 2 „korekta informacji”,

– w kol. c. należy wpisać poprawny identyfikator podatkowy NIP nabywcy towarów lub usług,

– w kol. d. należy wpisać łączną wartość dostaw towarów lub świadczonych usług, dla których podatnikiem jest nabywca zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 7 i 8 ustawy o VAT, dokonanych w okresie, za który składana jest informacja, dla poszczególnych nabywców.

Korekta informacji VAT-27

Podatnicy mają obowiązek skorygować złożoną deklarację podsumowującą VAT-27, jeżeli zostało stwierdzone, że zawiera ona błędy. Korekty informacji podsumowujących VAT-27 dokonuje się na deklaracji poprzez zakreślenie kwadratu nr 2 w pozycji 8, a także odpowiedniego kwadratu ("Tak") przy korygowanej pozycji.

Jednolita gospodarczo transakcja a odwrotne obciążenie VAT

Natomiast w przypadku zmiany wartości dostaw towarów lub świadczonych usług, które zostały wykazane w informacji podsumowującej VAT-27 (w wyniku np. udzielenia rabatu), korekty łącznej wartości dokonuje się w ramach informacji podsumowującej VAT-27 składanej za okres rozliczeniowy, za który podatnik dokonuje korekty podstawy opodatkowania w deklaracji podatkowej. Korekty informacji VAT-27 należy dokonać niezwłocznie, jeżeli informacja podsumowująca za ten okres została już złożona.

Kary za nieprawidłowe złożenie deklaracji

Podatnicy naruszający przepisy o obowiązku składania informacji podsumowujących VAT-27 podlegają z tego tytułu odpowiedzialności karnej skarbowej. Zastosowanie mają tutaj przepisy art. 80a § 1 i § 2 Kodeksu karnego skarbowego.

Jak udokumentować na fakturze usługi związane z dostawą towarów opodatkowanych przez nabywcę w ramach odwrotnego obciążenia

A zatem podanie nieprawdy lub zatajenie prawdy w informacji podsumowującej VAT-27 traktowane jest jako przestępstwo skarbowe, które podlega karze grzywny do 240 stawek dziennych.

Natomiast niezłożenie informacji podsumowującej VAT-27 w ustawowym terminie jest wykroczeniem skarbowym, podlegającym karze grzywny.


Katalog towarów z załącznika nr 11

Poniższa tabela zawiera katalog towarów załącznika nr 11 do ustawy o VAT, do których to towarów na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT podatnikami mogą być wyłącznie nabywcy. Obecnie załącznik ten zawiera 41 grup towarów (określonych przez symbol PKWiU oraz nazwę).

Poz.

Symbol PKWiU

Nazwa towaru (grupy towarów)

1

2

3

1

24.10.12.0

Żelazostopy

2

24.10.14.0

Granulki i proszek z surówki, surówki zwierciadlistej lub stali

3

24.10.31.0

Wyroby płaskie walcowane na gorąco, o szerokości >= 600 mm, ze stali niestopowej

4

24.10.32.0

Wyroby płaskie walcowane na gorąco, o szerokości < 600 mm, ze stali niestopowej

5

24.10.35.0

Wyroby płaskie walcowane na gorąco, o szerokości >= 600 mm, z pozostałej stali stopowej, z wyłączeniem wyrobów ze stali krzemowej elektrotechnicznej

6

24.10.36.0

Wyroby płaskie walcowane na gorąco, o szerokości < 600 mm, z pozostałej stali stopowej z wyłączeniem wyrobów ze stali krzemowej elektrotechnicznej

7

24.10.41.0

Wyroby płaskie walcowane na zimno, o szerokości >= 600 mm, ze stali niestopowej

8

24.10.43.0

Wyroby płaskie walcowane na zimno, o szerokości >= 600 mm, z pozostałej stali stopowej, z wyłączeniem wyrobów ze stali krzemowej elektrotechnicznej

9

24.10.51.0

Wyroby płaskie walcowane, o szerokości >= 600 mm, ze stali niestopowej, platerowane, powlekane lub pokrywane

10

24.10.52.0

Wyroby płaskie walcowane, o szerokości >= 600 mm, z pozostałej stali stopowej, platerowane, powlekane lub pokrywane

11

24.10.61.0

Pręty walcowane na gorąco, w nieregularnie zwijanych kręgach, ze stali niestopowej

12

24.10.62.0

Pozostałe pręty ze stali, nieobrobione więcej niż kute, na gorąco walcowane, ciągnione lub wyciskane, włączając te, które po walcowaniu zostały skręcone

13

24.10.65.0

Pręty walcowane na gorąco, w nieregularnie zwijanych kręgach, z pozostałej stali stopowej

14

24.10.66.0

Pozostałe pręty z pozostałej stali stopowej, nieobrobione więcej niż kute, na gorąco walcowane, ciągnione lub wyciskane, włączając te, które po walcowaniu zostały skręcone

15

24.10.71.0

Kształtowniki otwarte, nieobrobione więcej niż walcowane na gorąco, ciągnione na gorąco lub wyciskane, ze stali niestopowej

16

24.10.73.0

Kształtowniki otwarte, nieobrobione więcej niż walcowane na gorąco, ciągnione na gorąco lub wyciskane, z pozostałej stali stopowej

17

24.31.10.0

Pręty ciągnione na zimno oraz kątowniki, kształtowniki i profile, ze stali niestopowej

18

24.31.20.0

Pręty ciągnione na zimno oraz kątowniki, kształtowniki i profile, z pozostałej stali stopowej

19

24.32.10.0

Wyroby płaskie walcowane na zimno, ze stali, o szerokości < 600 mm, niepokrywane

20

24.32.20.0

Wyroby płaskie walcowane na zimno, ze stali, o szerokości < 600 mm, platerowane, powlekane lub pokrywane

21

24.33.11.0

Kształtowniki otwarte, formowane lub profilowane na zimno, ze stali niestopowej

21a

24.33.20.0

Arkusze żeberkowane ze stali niestopowej

22

24.34.11.0

Drut ciągniony na zimno, ze stali niestopowej

22a

ex 24.41.20.0

Złoto nieobrobione plastycznie lub w postaci półproduktu, lub w postaci proszku – wyłącznie złoto o próbie 325 tysięcznych lub większej, z wyłączeniem złota inwestycyjnego w rozumieniu art. 121 ustawy, z zastrzeżeniem poz. 22b

22b

bez względu na symbol PKWiU

Złoto inwestycyjne w rozumieniu art. 121 ustawy

22c

ex 24.41.50.0

Metale nieszlachetne platerowane srebrem oraz metale nieszlachetne, srebro lub złoto, platerowane platyną, nieobrobione inaczej niż do stanu półproduktu – wyłącznie złoto o próbie 325 tysięcznych lub większej, platerowane platyną, nieobrobione inaczej niż do stanu półproduktu

22d

24.42.11.0

Aluminium nieobrobione plastycznie

22e

24.43.11.0

Ołów nieobrobiony plastycznie

22f

24.43.12.0

Cynk nieobrobiony plastycznie

22g

24.43.13.0

Cyna nieobrobiona plastycznie

23

24.44.12.0

Miedź nierafinowana; anody miedziane do rafinacji elektrolitycznej

24

24.44.13.0

Miedź rafinowana i stopy miedzi, nieobrobione plastycznie; stopy wstępne miedzi

25

24.44.21.0

Proszki i płatki z miedzi i jej stopów

26

24.44.22.0

Płaskowniki, pręty, kształtowniki i walcówka, z miedzi i jej stopów

27

24.44.23.0

Druty z miedzi i jej stopów

27a

24.45.11.0

Nikiel nieobrobiony plastycznie

28

ex 24.45.30.0

Pozostałe metale nieżelazne i wyroby z nich; cermetale; popiół i pozostałości zawierające metale i związki metali – wyłącznie odpady i złom metali nieszlachetnych

28a

ex 26.20.11.0

Przenośne maszyny do automatycznego przetwarzania danych, o masie <= 10 kg, takie jak: laptopy i notebooki; komputery kieszonkowe (np. notesy komputerowe) i podobne – wyłącznie komputery przenośne, takie jak: tablety, notebooki, laptopy

28b

ex 26.30.22.0

Telefony dla sieci komórkowych lub dla innych sieci bezprzewodowych – wyłącznie telefony komórkowe, w tym smartfony

28c

ex 26.40.60.0

Konsole do gier wideo (w rodzaju stosowanych z odbiornikiem telewizyjnym lub samodzielnym ekranem) i pozostałe urządzenia do gier zręcznościowych lub hazardowych z elektronicznym wyświetlaczem – z wyłączeniem części i akcesoriów

28d

ex 32.12.13.0

Biżuteria i jej części oraz pozostałe wyroby jubilerskie i ich części, ze złota i srebra lub platerowane metalem szlachetnym – wyłącznie części biżuterii i części pozostałych wyrobów jubilerskich ze złota o próbie 325 tysięcznych lub większej, tj. niewykończone lub niekompletne wyroby jubilerskie i wyraźne części biżuterii, w tym pokrywane lub platerowane metalem szlachetnym

29

38.11.49.0

Wraki przeznaczone do złomowania inne niż statki i pozostałe konstrukcje pływające

30

38.11.51.0

Odpady szklane

31

38.11.52.0

Odpady z papieru i tektury

32

38.11.54.0

Pozostałe odpady gumowe

33

38.11.55.0

Odpady z tworzyw sztucznych

34

38.11.58.0

Odpady inne niż niebezpieczne zawierające metal

35

38.12.26.0

Niebezpieczne odpady zawierające metal

36

38.12.27

Odpady i braki ogniw i akumulatorów elektrycznych; zużyte ogniwa i baterie galwaniczne oraz akumulatory elektryczne

37

38.32.2

Surowce wtórne metalowe

38

38.32.31.0

Surowce wtórne ze szkła

39

38.32.32.0

Surowce wtórne z papieru i tektury

40

38.32.33.0

Surowce wtórne z tworzyw sztucznych

41

38.32.34.0

Surowce wtórne z gumy

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi

Najnowszy wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. (sygn. C-615/23), potwierdził stanowisko zaprezentowane przez Rzeczniczkę Generalną w opinii z 13 lutego 2025 r. Zgodnie ze wspomnianym stanowiskiem rekompensaty jakie będą wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego spółkom komunalnym w związku z realizacją publicznych usług transportowych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak długo jak nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usługi. O ile sam wyrok dotyczył usług transportowych to może mieć w przyszłości przełożenie również na inne obszary działalności.

REKLAMA

Kapitał zakładowy w spółce z o.o. w 2025 r. okiem adwokata - praktyka. Wymogi prawne, pułapki, podatki, księgowość, odpowiedzialność zarządu i wspólników

Wyobraź sobie, że chcesz wystartować z nową firmą albo przekształcić jednoosobową działalność w spółkę z o.o. Formalności nie brakuje, ale jedna kwestia wraca jak bumerang: kapitał zakładowy. To pierwszy, obowiązkowy „wkład własny”, bez którego sąd nie zarejestruje spółki. Jego ustawowe minimum – 5 000 zł – może wydawać się symboliczne, jednak od sposobu, w jaki je wnosisz i później „pilnujesz”, zależy wiarygodność Twojej firmy, a czasem nawet osobista odpowiedzialność zarządu. Poniżej znajdziesz najświeższe przepisy, praktyczne podpowiedzi i pułapki, na które trzeba uważać od pierwszego przelewu aż po ewentualne obniżenie kapitału lata później.

Jaka najniższa krajowa pensja i minimalna stawka godzinowa w 2026 roku? Związki zawodowe chcą co najmniej 5015 zł brutto. Rząd proponuje ponad 200 zł mniej

W dniu 12 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła propozycję wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej w 2026 r.

Sejm przyjął ważną zmianę dla przedsiębiorców – korekta deklaracji podatkowej po kontroli celno-skarbowej coraz bliżej

W środę, 11 czerwca 2025 roku, Sejm zdecydował o skierowaniu do trzeciego czytania projektu nowelizacji ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz ustawy o VAT. To istotna zmiana dla przedsiębiorców – umożliwia bowiem korektę deklaracji podatkowej po zakończeniu kontroli celno-skarbowej.

Nowelizacja ustawy o VAT: możliwe podniesienie limitu zwolnienia z 200 tys. zł do nawet 300 tys. zł

Trwają prace nad ustawą, która może przynieść realne ulgi podatkowe najmniejszym przedsiębiorcom. Ostateczna decyzja – czy limit zwolnienia z VAT wyniesie 240 tys. zł, czy aż 300 tys. zł – zależy od dalszych prac sejmowych komisji.

REKLAMA

Nowe ułatwienia dla przedsiębiorców: dane z wykazu VAT dostępne na biznes.gov.pl od 1 października 2025 r.

Jest projekt ustawy, który zakłada wprowadzenie nowych regulacji umożliwiających przedsiębiorcom łatwiejszy dostęp do wykazu podatników VAT za pośrednictwem portalu biznes.gov.pl. Zmiany mają uprościć weryfikację kontrahentów, zwiększyć bezpieczeństwo obrotu gospodarczego i ograniczyć formalności papierowe.

Kupujesz rzeczy przez internet? Za te towary musisz zapłacić podatek w ciągu 14 dni

Polacy chętnie kupują różne rzeczy przez internet, ale nie wiedzą, że niektóre transakcje rządzą się swoimi prawami. Fiskus ma coraz więcej możliwości, żeby sprawdzić, kto nie zapłacił podatku PCC. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl, wyjaśnia, kiedy zachować szczególną czujność i jak uniknąć ewentualnych problemów ze skarbówką.

REKLAMA