REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Krajowa informacja podsumowująca VAT-27 – zasady składania

Krajowa informacja podsumowująca VAT-27 – zasady składania
Krajowa informacja podsumowująca VAT-27 – zasady składania
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Krajowa informacji podsumowująca VAT-27 przeznaczona jest dla podatników dokonujących sprzedaży towarów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy o VAT oraz sprzedawców usług w zakresie przenoszenia uprawnień do emisji gazów. Deklarację VAT-27 składa się za okresy rozliczeniowe, w których powstaje obowiązek podatkowy od sprzedaży towarów i usług opodatkowanych u nabywcy na zasadzie odwrotnego obciążenia.

Obowiązek składania VAT-27

Nowy rodzaj informacji podsumowującej, czyli informacji podsumowującej w obrocie krajowym (VAT-27) został wprowadzony z dniem 1 lipca 2015 r.

REKLAMA

Autopromocja

Począwszy od tej daty krajowe informacje podsumowujące muszą składać podatnicy dokonujący dostaw towarów lub świadczący usługi, dla których podatnikami są nabywcy na podstawie przepisów art. 17 ust. 1 pkt 7 lub 8 ustawy o VAT. A zatem podatnikami obowiązanymi do składania informacji podsumowujących VAT-27 są:

- podatnicy dokonujący dostaw towarów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy o VAT [wykaz towarów załącznika 11 znajduje się na końcu artykułu], dla których podatnikami są nabywcy na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT,

- podatnicy świadczący usługi w zakresie przenoszenia uprawnień do emisji gazów cieplarnianych, dla których podatnikami są nabywcy na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy o VAT.

Odwrotne obciążenie – patologia VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obowiązek składania informacji podsumowujących VAT-27 obciąża jedynie sprzedawców. W związku z tym nabywcy towarów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy o VAT oraz usług w zakresie przenoszenia uprawnień do emisji gazów cieplarnianych nie są obowiązani do składania tych informacji.

Terminy składania deklaracji

Informacje podsumowujące w obrocie krajowym (zobligowani do tego podatnicy) składają za miesięczne lub kwartalne okresy rozliczeniowe, zależnie od rodzaju składanych deklaracji VAT, tzn.:

- podatnicy składający miesięczne deklaracje VAT-7 składają informacje podsumowujące w obrocie krajowym za miesięczne okresy rozliczeniowe,

- podatnicy składający kwartalne deklaracje VAT-7K/VAT-7D składają informacje podsumowujące w obrocie krajowym za kwartalne okresy rozliczeniowe.

Korekta deklaracji VAT-7 po kontroli podatkowej

Wzór informacji podsumowującej VAT-27

Wzór informacji podsumowującej/korekty informacji podsumowującej w obrocie krajowym określa rozporządzenie Ministra Finansów z 5 czerwca 2015 r. w sprawie wzoru informacji podsumowującej w obrocie krajowym (Dz.U z 2015 r., poz. 849).

VAT-27 - Wzór informacji podsumowującej/korekty informacji podsumowującej w obrocie krajowym

infoRgrafika

infoRgrafika


W krajowych informacjach podsumowujących VAT-27 należy wykazywać informacje o dostawach dokonanych na rzecz poszczególnych nabywców. W deklaracji nie wykazuje się jednak każdej transakcji, lecz łączne wartości dostaw towarów oraz świadczonych usług dokonywane dla poszczególnych nabywców (wskazywanych przez podanie ich nazwy lub imienia i nazwiska oraz NIP).

Z objaśnień do deklaracji VAT-27 wynika, że:

1) gdy liczba nabywców przekracza liczbę wierszy przeznaczonych do ich wpisania w części C lub D informacji, należy wypełnić kolejną informację i oznaczyć ją odpowiednim numerem załącznika w ogólnej liczbie złożonych załączników,

2) korektę informacji należy złożyć, jeżeli dane zawarte we wcześniej złożonej informacji podsumowującej wymagają zmiany,

3) w przypadku informacji składanej papierowo, poz. 11 lub 12 razem wypełnia się tylko na ostatnim załączniku,

4) w przypadku informacji składanej za pomocą środków komunikacji elektronicznej (interaktywnej) poz. 6 nie wypełnia się (wiersze w części C lub D stanowią listę rozwijalną),

5) w części C lub D informacji:

– kol. a. wypełnia się tylko, jeśli w poz. 8 zaznaczono kwadrat nr 2 „korekta informacji”,

– w kol. c. należy wpisać poprawny identyfikator podatkowy NIP nabywcy towarów lub usług,

– w kol. d. należy wpisać łączną wartość dostaw towarów lub świadczonych usług, dla których podatnikiem jest nabywca zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 7 i 8 ustawy o VAT, dokonanych w okresie, za który składana jest informacja, dla poszczególnych nabywców.

Korekta informacji VAT-27

Podatnicy mają obowiązek skorygować złożoną deklarację podsumowującą VAT-27, jeżeli zostało stwierdzone, że zawiera ona błędy. Korekty informacji podsumowujących VAT-27 dokonuje się na deklaracji poprzez zakreślenie kwadratu nr 2 w pozycji 8, a także odpowiedniego kwadratu ("Tak") przy korygowanej pozycji.

Jednolita gospodarczo transakcja a odwrotne obciążenie VAT

Natomiast w przypadku zmiany wartości dostaw towarów lub świadczonych usług, które zostały wykazane w informacji podsumowującej VAT-27 (w wyniku np. udzielenia rabatu), korekty łącznej wartości dokonuje się w ramach informacji podsumowującej VAT-27 składanej za okres rozliczeniowy, za który podatnik dokonuje korekty podstawy opodatkowania w deklaracji podatkowej. Korekty informacji VAT-27 należy dokonać niezwłocznie, jeżeli informacja podsumowująca za ten okres została już złożona.

Kary za nieprawidłowe złożenie deklaracji

Podatnicy naruszający przepisy o obowiązku składania informacji podsumowujących VAT-27 podlegają z tego tytułu odpowiedzialności karnej skarbowej. Zastosowanie mają tutaj przepisy art. 80a § 1 i § 2 Kodeksu karnego skarbowego.

Jak udokumentować na fakturze usługi związane z dostawą towarów opodatkowanych przez nabywcę w ramach odwrotnego obciążenia

A zatem podanie nieprawdy lub zatajenie prawdy w informacji podsumowującej VAT-27 traktowane jest jako przestępstwo skarbowe, które podlega karze grzywny do 240 stawek dziennych.

Natomiast niezłożenie informacji podsumowującej VAT-27 w ustawowym terminie jest wykroczeniem skarbowym, podlegającym karze grzywny.


Katalog towarów z załącznika nr 11

Poniższa tabela zawiera katalog towarów załącznika nr 11 do ustawy o VAT, do których to towarów na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT podatnikami mogą być wyłącznie nabywcy. Obecnie załącznik ten zawiera 41 grup towarów (określonych przez symbol PKWiU oraz nazwę).

Poz.

Symbol PKWiU

Nazwa towaru (grupy towarów)

1

2

3

1

24.10.12.0

Żelazostopy

2

24.10.14.0

Granulki i proszek z surówki, surówki zwierciadlistej lub stali

3

24.10.31.0

Wyroby płaskie walcowane na gorąco, o szerokości >= 600 mm, ze stali niestopowej

4

24.10.32.0

Wyroby płaskie walcowane na gorąco, o szerokości < 600 mm, ze stali niestopowej

5

24.10.35.0

Wyroby płaskie walcowane na gorąco, o szerokości >= 600 mm, z pozostałej stali stopowej, z wyłączeniem wyrobów ze stali krzemowej elektrotechnicznej

6

24.10.36.0

Wyroby płaskie walcowane na gorąco, o szerokości < 600 mm, z pozostałej stali stopowej z wyłączeniem wyrobów ze stali krzemowej elektrotechnicznej

7

24.10.41.0

Wyroby płaskie walcowane na zimno, o szerokości >= 600 mm, ze stali niestopowej

8

24.10.43.0

Wyroby płaskie walcowane na zimno, o szerokości >= 600 mm, z pozostałej stali stopowej, z wyłączeniem wyrobów ze stali krzemowej elektrotechnicznej

9

24.10.51.0

Wyroby płaskie walcowane, o szerokości >= 600 mm, ze stali niestopowej, platerowane, powlekane lub pokrywane

10

24.10.52.0

Wyroby płaskie walcowane, o szerokości >= 600 mm, z pozostałej stali stopowej, platerowane, powlekane lub pokrywane

11

24.10.61.0

Pręty walcowane na gorąco, w nieregularnie zwijanych kręgach, ze stali niestopowej

12

24.10.62.0

Pozostałe pręty ze stali, nieobrobione więcej niż kute, na gorąco walcowane, ciągnione lub wyciskane, włączając te, które po walcowaniu zostały skręcone

13

24.10.65.0

Pręty walcowane na gorąco, w nieregularnie zwijanych kręgach, z pozostałej stali stopowej

14

24.10.66.0

Pozostałe pręty z pozostałej stali stopowej, nieobrobione więcej niż kute, na gorąco walcowane, ciągnione lub wyciskane, włączając te, które po walcowaniu zostały skręcone

15

24.10.71.0

Kształtowniki otwarte, nieobrobione więcej niż walcowane na gorąco, ciągnione na gorąco lub wyciskane, ze stali niestopowej

16

24.10.73.0

Kształtowniki otwarte, nieobrobione więcej niż walcowane na gorąco, ciągnione na gorąco lub wyciskane, z pozostałej stali stopowej

17

24.31.10.0

Pręty ciągnione na zimno oraz kątowniki, kształtowniki i profile, ze stali niestopowej

18

24.31.20.0

Pręty ciągnione na zimno oraz kątowniki, kształtowniki i profile, z pozostałej stali stopowej

19

24.32.10.0

Wyroby płaskie walcowane na zimno, ze stali, o szerokości < 600 mm, niepokrywane

20

24.32.20.0

Wyroby płaskie walcowane na zimno, ze stali, o szerokości < 600 mm, platerowane, powlekane lub pokrywane

21

24.33.11.0

Kształtowniki otwarte, formowane lub profilowane na zimno, ze stali niestopowej

21a

24.33.20.0

Arkusze żeberkowane ze stali niestopowej

22

24.34.11.0

Drut ciągniony na zimno, ze stali niestopowej

22a

ex 24.41.20.0

Złoto nieobrobione plastycznie lub w postaci półproduktu, lub w postaci proszku – wyłącznie złoto o próbie 325 tysięcznych lub większej, z wyłączeniem złota inwestycyjnego w rozumieniu art. 121 ustawy, z zastrzeżeniem poz. 22b

22b

bez względu na symbol PKWiU

Złoto inwestycyjne w rozumieniu art. 121 ustawy

22c

ex 24.41.50.0

Metale nieszlachetne platerowane srebrem oraz metale nieszlachetne, srebro lub złoto, platerowane platyną, nieobrobione inaczej niż do stanu półproduktu – wyłącznie złoto o próbie 325 tysięcznych lub większej, platerowane platyną, nieobrobione inaczej niż do stanu półproduktu

22d

24.42.11.0

Aluminium nieobrobione plastycznie

22e

24.43.11.0

Ołów nieobrobiony plastycznie

22f

24.43.12.0

Cynk nieobrobiony plastycznie

22g

24.43.13.0

Cyna nieobrobiona plastycznie

23

24.44.12.0

Miedź nierafinowana; anody miedziane do rafinacji elektrolitycznej

24

24.44.13.0

Miedź rafinowana i stopy miedzi, nieobrobione plastycznie; stopy wstępne miedzi

25

24.44.21.0

Proszki i płatki z miedzi i jej stopów

26

24.44.22.0

Płaskowniki, pręty, kształtowniki i walcówka, z miedzi i jej stopów

27

24.44.23.0

Druty z miedzi i jej stopów

27a

24.45.11.0

Nikiel nieobrobiony plastycznie

28

ex 24.45.30.0

Pozostałe metale nieżelazne i wyroby z nich; cermetale; popiół i pozostałości zawierające metale i związki metali – wyłącznie odpady i złom metali nieszlachetnych

28a

ex 26.20.11.0

Przenośne maszyny do automatycznego przetwarzania danych, o masie <= 10 kg, takie jak: laptopy i notebooki; komputery kieszonkowe (np. notesy komputerowe) i podobne – wyłącznie komputery przenośne, takie jak: tablety, notebooki, laptopy

28b

ex 26.30.22.0

Telefony dla sieci komórkowych lub dla innych sieci bezprzewodowych – wyłącznie telefony komórkowe, w tym smartfony

28c

ex 26.40.60.0

Konsole do gier wideo (w rodzaju stosowanych z odbiornikiem telewizyjnym lub samodzielnym ekranem) i pozostałe urządzenia do gier zręcznościowych lub hazardowych z elektronicznym wyświetlaczem – z wyłączeniem części i akcesoriów

28d

ex 32.12.13.0

Biżuteria i jej części oraz pozostałe wyroby jubilerskie i ich części, ze złota i srebra lub platerowane metalem szlachetnym – wyłącznie części biżuterii i części pozostałych wyrobów jubilerskich ze złota o próbie 325 tysięcznych lub większej, tj. niewykończone lub niekompletne wyroby jubilerskie i wyraźne części biżuterii, w tym pokrywane lub platerowane metalem szlachetnym

29

38.11.49.0

Wraki przeznaczone do złomowania inne niż statki i pozostałe konstrukcje pływające

30

38.11.51.0

Odpady szklane

31

38.11.52.0

Odpady z papieru i tektury

32

38.11.54.0

Pozostałe odpady gumowe

33

38.11.55.0

Odpady z tworzyw sztucznych

34

38.11.58.0

Odpady inne niż niebezpieczne zawierające metal

35

38.12.26.0

Niebezpieczne odpady zawierające metal

36

38.12.27

Odpady i braki ogniw i akumulatorów elektrycznych; zużyte ogniwa i baterie galwaniczne oraz akumulatory elektryczne

37

38.32.2

Surowce wtórne metalowe

38

38.32.31.0

Surowce wtórne ze szkła

39

38.32.32.0

Surowce wtórne z papieru i tektury

40

38.32.33.0

Surowce wtórne z tworzyw sztucznych

41

38.32.34.0

Surowce wtórne z gumy

 

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odliczenie w PIT zakupu smartfona, smartwatcha i tabletu jest możliwe. Kto ma takie prawo? [Ulga rehabilitacyjna 2025]

Wydatki poniesione przez podatnika z orzeczoną niepełnosprawnością na zakup telefonu komórkowego (smartfona), smartwatcha i tabletu oraz oprogramowania i baterii do tych urządzeń (a także na naprawy tych urządzeń), można uznać za wydatki, podlegające odliczeniu w ramach ulgi rehabilitacyjnej określonej w art. 26 ust. 1 pkt 6 w zw. z art. 26 ust. 7a pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Podstawowym warunkiem tego odliczenia jest to, by te urządzenia ułatwiały wykonywanie czynności życiowych, stosownie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności. Takie jest stanowisko Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej zaprezentowane np. w interpretacji indywidualnej z 19 listopada 2024 r.

Twój e-PIT 2025 gov już jest! Sprawdź, jak szybko rozliczyć PIT i otrzymać zwrot?

15 lutego 2025 roku rusza usługa Twój e-PIT gov – najprostszy sposób na szybkie i wygodne rozliczenie podatku za 2024 rok. Sprawdź, jakie nowości wprowadzono w tym roku i jak złożyć zeznanie w kilka kliknięć, by nie czekać na zwrot podatku!

Zaniechanie poboru podatku od subwencji i wsparcia finansowego z tarcz PFR do końca 2026 roku

Ministerstwo Finansów chce wydłużyć do końca 2026 r. okres zaniechania poboru podatku od subwencji finansowych oraz finansowania preferencyjnego udzielonych przez PFR w ramach tarcz – wynika z projektu rozporządzenia, opublikowanego 14 lutego 2025 r. na stronach Rządowego Centrum Legislacji.

Twój e-PIT 2025: jakie ulgi podatkowe trzeba wypełnić samemu? Jak złożyć zeznanie podatkowe za 2024 rok?

Od 15 lutego do 30 kwietnia 2025 r. można składać roczne zeznania podatkowe PIT i rozliczyć dochody (przychody) uzyskane w 2024 roku. Ministerstwo Finansów zachęca do korzystania z e-usług Krajowej Administracji Skarbowej i rozliczania podatków drogą elektroniczną. W 2025 r. kolejny raz z usługi Twój e-PIT będą mogły skorzystać również osoby prowadzące działalność gospodarczą oraz działy specjalne produkcji rolnej. Pierwszy raz usługa Twój e-PIT będzie dostępna także w aplikacji mobilnej e-Urząd Skarbowy (e-US). MF i KAS zachęcają także do aktywowania usługi e-korespondencji przy okazji logowania do e-US w związku z rozliczeniem podatku.

REKLAMA

Składka zdrowotna 2025: kwoty, podstawy wymiaru, zmiany i korzyści dla firm. Kiedy pierwsze płatności na nowych zasadach?

Od 1 stycznia 2025 r. zmieniły się zasady obliczania składki zdrowotnej dla przedsiębiorców. Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, kto skorzysta z nowych przepisów i kiedy pierwsze płatności „na nowych zasadach”. Ile wynoszą składki zdrowotne i podstawy wymiaru poszczególnych przedsiębiorców w zależności od ich formy opodatkowania?

PFRON 2025: Obowiązki pracodawcy. Składki, terminy, deklaracje. Jak obliczyć stan i wskaźnik zatrudnienia oraz wysokość wpłaty?

Jakie obowiązki wobec PFRON ma pracodawca? Jak obliczyć wysokość wpłaty na ten fundusz? Jak ustalić stan zatrudnienia i wskaźnik zatrudnienia? Kto może być zwolniony z obowiązku dokonywania wpłat do PFRON?

Zwrot kosztów przejazdów pracowniczych bez podatku? Interpelacja poselska w sprawie przychodu pracownika

W odpowiedzi z 23 grudnia 2024 r. na interpelację poselską nr 6759 Wiceminister Finansów Jarosław Neneman wskazał rozstrzygnięcie w zakresie zwrotu kosztów taksówek ponoszonych przez pracowników sprzeczne z ostatnim wyrokiem NSA z 19 listopada 2024 r. Zdaniem Wiceministra zwrot takich kosztów nie będzie stanowił przychodu w sytuacji, w której kwota jaką otrzymują pracownicy równa jest tej, którą ponieśli i wyjdą oni dzięki temu „na zero”.

Mandat lub grzywna nałożone za granicą. Kiedy warto się odwołać, a kiedy lepiej zapłacić od razu?

Każdego roku tysiące polskich firm transportowych i przewoźników, realizujących przewozy międzynarodowe, otrzymują mandaty lub grzywny, które mogą sięgać dziesiątek, a nawet setek tysięcy złotych. Czy zawsze warto się od nich odwoływać? W wielu przypadkach tak – ale trzeba wiedzieć, kiedy walczyć, a kiedy zapłacić i uniknąć dalszych problemów. A wszystko oczywiście zależy od okoliczności oraz rodzaju nałożonej kary.

REKLAMA

260-280 zł za badanie techniczne samochodu (postulat diagnostów). Czy już w 2025 r. będzie drożej, w tym wyższe też opłaty karne za spóźniony przegląd i nowe terminy?

Ministerstwo Infrastruktury podjęło intensywne prace nad reformą systemu badań technicznych pojazdów (w tym samochodów i motocykli). To nie tylko konieczność wynikająca z dostosowania przepisów do unijnej dyrektywy, ale również odpowiedź na realia gospodarcze, które przez lata diametralnie się zmieniły. Jak informuje resort, w grudniu 2024 roku złożono wniosek o wpisanie projektu ustawy do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów. Czy stawki za badania techniczne pojazdów zmienią się w 2025 roku? Co jeszcze się zmieni oprócz cen?

Bułgaria i Rumunia w strefie Schengen od 2025 r. – co to oznacza dla branży transportowej?

1 stycznia 2025 roku Rumunia i Bułgaria zyskały pełen dostęp do strefy Schengen, o który zabiegały od chwili akcesji niemal 20 lat temu. Mniej granic na kontynencie to świetna wiadomość dla europejskiego sektora transportu – planowanie tras biegnących przez oba kraje stanie się łatwiejsze i wolne od wielogodzinnych kontroli. Wejście do Schengen to ogromna szansa zwłaszcza dla intensywnie rozwijającej się Rumunii. Jej pozycja na kontynencie w ostatnich latach umocniła się, a transport jest kluczowym sektorem rumuńskiej gospodarki.

REKLAMA