REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Krajowa informacja podsumowująca VAT-27 – zasady składania

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krajowa informacja podsumowująca VAT-27 – zasady składania
Krajowa informacja podsumowująca VAT-27 – zasady składania
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Krajowa informacji podsumowująca VAT-27 przeznaczona jest dla podatników dokonujących sprzedaży towarów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy o VAT oraz sprzedawców usług w zakresie przenoszenia uprawnień do emisji gazów. Deklarację VAT-27 składa się za okresy rozliczeniowe, w których powstaje obowiązek podatkowy od sprzedaży towarów i usług opodatkowanych u nabywcy na zasadzie odwrotnego obciążenia.

Obowiązek składania VAT-27

Nowy rodzaj informacji podsumowującej, czyli informacji podsumowującej w obrocie krajowym (VAT-27) został wprowadzony z dniem 1 lipca 2015 r.

REKLAMA

REKLAMA

Począwszy od tej daty krajowe informacje podsumowujące muszą składać podatnicy dokonujący dostaw towarów lub świadczący usługi, dla których podatnikami są nabywcy na podstawie przepisów art. 17 ust. 1 pkt 7 lub 8 ustawy o VAT. A zatem podatnikami obowiązanymi do składania informacji podsumowujących VAT-27 są:

- podatnicy dokonujący dostaw towarów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy o VAT [wykaz towarów załącznika 11 znajduje się na końcu artykułu], dla których podatnikami są nabywcy na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT,

- podatnicy świadczący usługi w zakresie przenoszenia uprawnień do emisji gazów cieplarnianych, dla których podatnikami są nabywcy na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy o VAT.

REKLAMA

Odwrotne obciążenie – patologia VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obowiązek składania informacji podsumowujących VAT-27 obciąża jedynie sprzedawców. W związku z tym nabywcy towarów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy o VAT oraz usług w zakresie przenoszenia uprawnień do emisji gazów cieplarnianych nie są obowiązani do składania tych informacji.

Terminy składania deklaracji

Informacje podsumowujące w obrocie krajowym (zobligowani do tego podatnicy) składają za miesięczne lub kwartalne okresy rozliczeniowe, zależnie od rodzaju składanych deklaracji VAT, tzn.:

- podatnicy składający miesięczne deklaracje VAT-7 składają informacje podsumowujące w obrocie krajowym za miesięczne okresy rozliczeniowe,

- podatnicy składający kwartalne deklaracje VAT-7K/VAT-7D składają informacje podsumowujące w obrocie krajowym za kwartalne okresy rozliczeniowe.

Korekta deklaracji VAT-7 po kontroli podatkowej

Wzór informacji podsumowującej VAT-27

Wzór informacji podsumowującej/korekty informacji podsumowującej w obrocie krajowym określa rozporządzenie Ministra Finansów z 5 czerwca 2015 r. w sprawie wzoru informacji podsumowującej w obrocie krajowym (Dz.U z 2015 r., poz. 849).

VAT-27 - Wzór informacji podsumowującej/korekty informacji podsumowującej w obrocie krajowym

infoRgrafika

infoRgrafika


W krajowych informacjach podsumowujących VAT-27 należy wykazywać informacje o dostawach dokonanych na rzecz poszczególnych nabywców. W deklaracji nie wykazuje się jednak każdej transakcji, lecz łączne wartości dostaw towarów oraz świadczonych usług dokonywane dla poszczególnych nabywców (wskazywanych przez podanie ich nazwy lub imienia i nazwiska oraz NIP).

Z objaśnień do deklaracji VAT-27 wynika, że:

1) gdy liczba nabywców przekracza liczbę wierszy przeznaczonych do ich wpisania w części C lub D informacji, należy wypełnić kolejną informację i oznaczyć ją odpowiednim numerem załącznika w ogólnej liczbie złożonych załączników,

2) korektę informacji należy złożyć, jeżeli dane zawarte we wcześniej złożonej informacji podsumowującej wymagają zmiany,

3) w przypadku informacji składanej papierowo, poz. 11 lub 12 razem wypełnia się tylko na ostatnim załączniku,

4) w przypadku informacji składanej za pomocą środków komunikacji elektronicznej (interaktywnej) poz. 6 nie wypełnia się (wiersze w części C lub D stanowią listę rozwijalną),

5) w części C lub D informacji:

– kol. a. wypełnia się tylko, jeśli w poz. 8 zaznaczono kwadrat nr 2 „korekta informacji”,

– w kol. c. należy wpisać poprawny identyfikator podatkowy NIP nabywcy towarów lub usług,

– w kol. d. należy wpisać łączną wartość dostaw towarów lub świadczonych usług, dla których podatnikiem jest nabywca zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 7 i 8 ustawy o VAT, dokonanych w okresie, za który składana jest informacja, dla poszczególnych nabywców.

Korekta informacji VAT-27

Podatnicy mają obowiązek skorygować złożoną deklarację podsumowującą VAT-27, jeżeli zostało stwierdzone, że zawiera ona błędy. Korekty informacji podsumowujących VAT-27 dokonuje się na deklaracji poprzez zakreślenie kwadratu nr 2 w pozycji 8, a także odpowiedniego kwadratu ("Tak") przy korygowanej pozycji.

Jednolita gospodarczo transakcja a odwrotne obciążenie VAT

Natomiast w przypadku zmiany wartości dostaw towarów lub świadczonych usług, które zostały wykazane w informacji podsumowującej VAT-27 (w wyniku np. udzielenia rabatu), korekty łącznej wartości dokonuje się w ramach informacji podsumowującej VAT-27 składanej za okres rozliczeniowy, za który podatnik dokonuje korekty podstawy opodatkowania w deklaracji podatkowej. Korekty informacji VAT-27 należy dokonać niezwłocznie, jeżeli informacja podsumowująca za ten okres została już złożona.

Kary za nieprawidłowe złożenie deklaracji

Podatnicy naruszający przepisy o obowiązku składania informacji podsumowujących VAT-27 podlegają z tego tytułu odpowiedzialności karnej skarbowej. Zastosowanie mają tutaj przepisy art. 80a § 1 i § 2 Kodeksu karnego skarbowego.

Jak udokumentować na fakturze usługi związane z dostawą towarów opodatkowanych przez nabywcę w ramach odwrotnego obciążenia

A zatem podanie nieprawdy lub zatajenie prawdy w informacji podsumowującej VAT-27 traktowane jest jako przestępstwo skarbowe, które podlega karze grzywny do 240 stawek dziennych.

Natomiast niezłożenie informacji podsumowującej VAT-27 w ustawowym terminie jest wykroczeniem skarbowym, podlegającym karze grzywny.


Katalog towarów z załącznika nr 11

Poniższa tabela zawiera katalog towarów załącznika nr 11 do ustawy o VAT, do których to towarów na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT podatnikami mogą być wyłącznie nabywcy. Obecnie załącznik ten zawiera 41 grup towarów (określonych przez symbol PKWiU oraz nazwę).

Poz.

Symbol PKWiU

Nazwa towaru (grupy towarów)

1

2

3

1

24.10.12.0

Żelazostopy

2

24.10.14.0

Granulki i proszek z surówki, surówki zwierciadlistej lub stali

3

24.10.31.0

Wyroby płaskie walcowane na gorąco, o szerokości >= 600 mm, ze stali niestopowej

4

24.10.32.0

Wyroby płaskie walcowane na gorąco, o szerokości < 600 mm, ze stali niestopowej

5

24.10.35.0

Wyroby płaskie walcowane na gorąco, o szerokości >= 600 mm, z pozostałej stali stopowej, z wyłączeniem wyrobów ze stali krzemowej elektrotechnicznej

6

24.10.36.0

Wyroby płaskie walcowane na gorąco, o szerokości < 600 mm, z pozostałej stali stopowej z wyłączeniem wyrobów ze stali krzemowej elektrotechnicznej

7

24.10.41.0

Wyroby płaskie walcowane na zimno, o szerokości >= 600 mm, ze stali niestopowej

8

24.10.43.0

Wyroby płaskie walcowane na zimno, o szerokości >= 600 mm, z pozostałej stali stopowej, z wyłączeniem wyrobów ze stali krzemowej elektrotechnicznej

9

24.10.51.0

Wyroby płaskie walcowane, o szerokości >= 600 mm, ze stali niestopowej, platerowane, powlekane lub pokrywane

10

24.10.52.0

Wyroby płaskie walcowane, o szerokości >= 600 mm, z pozostałej stali stopowej, platerowane, powlekane lub pokrywane

11

24.10.61.0

Pręty walcowane na gorąco, w nieregularnie zwijanych kręgach, ze stali niestopowej

12

24.10.62.0

Pozostałe pręty ze stali, nieobrobione więcej niż kute, na gorąco walcowane, ciągnione lub wyciskane, włączając te, które po walcowaniu zostały skręcone

13

24.10.65.0

Pręty walcowane na gorąco, w nieregularnie zwijanych kręgach, z pozostałej stali stopowej

14

24.10.66.0

Pozostałe pręty z pozostałej stali stopowej, nieobrobione więcej niż kute, na gorąco walcowane, ciągnione lub wyciskane, włączając te, które po walcowaniu zostały skręcone

15

24.10.71.0

Kształtowniki otwarte, nieobrobione więcej niż walcowane na gorąco, ciągnione na gorąco lub wyciskane, ze stali niestopowej

16

24.10.73.0

Kształtowniki otwarte, nieobrobione więcej niż walcowane na gorąco, ciągnione na gorąco lub wyciskane, z pozostałej stali stopowej

17

24.31.10.0

Pręty ciągnione na zimno oraz kątowniki, kształtowniki i profile, ze stali niestopowej

18

24.31.20.0

Pręty ciągnione na zimno oraz kątowniki, kształtowniki i profile, z pozostałej stali stopowej

19

24.32.10.0

Wyroby płaskie walcowane na zimno, ze stali, o szerokości < 600 mm, niepokrywane

20

24.32.20.0

Wyroby płaskie walcowane na zimno, ze stali, o szerokości < 600 mm, platerowane, powlekane lub pokrywane

21

24.33.11.0

Kształtowniki otwarte, formowane lub profilowane na zimno, ze stali niestopowej

21a

24.33.20.0

Arkusze żeberkowane ze stali niestopowej

22

24.34.11.0

Drut ciągniony na zimno, ze stali niestopowej

22a

ex 24.41.20.0

Złoto nieobrobione plastycznie lub w postaci półproduktu, lub w postaci proszku – wyłącznie złoto o próbie 325 tysięcznych lub większej, z wyłączeniem złota inwestycyjnego w rozumieniu art. 121 ustawy, z zastrzeżeniem poz. 22b

22b

bez względu na symbol PKWiU

Złoto inwestycyjne w rozumieniu art. 121 ustawy

22c

ex 24.41.50.0

Metale nieszlachetne platerowane srebrem oraz metale nieszlachetne, srebro lub złoto, platerowane platyną, nieobrobione inaczej niż do stanu półproduktu – wyłącznie złoto o próbie 325 tysięcznych lub większej, platerowane platyną, nieobrobione inaczej niż do stanu półproduktu

22d

24.42.11.0

Aluminium nieobrobione plastycznie

22e

24.43.11.0

Ołów nieobrobiony plastycznie

22f

24.43.12.0

Cynk nieobrobiony plastycznie

22g

24.43.13.0

Cyna nieobrobiona plastycznie

23

24.44.12.0

Miedź nierafinowana; anody miedziane do rafinacji elektrolitycznej

24

24.44.13.0

Miedź rafinowana i stopy miedzi, nieobrobione plastycznie; stopy wstępne miedzi

25

24.44.21.0

Proszki i płatki z miedzi i jej stopów

26

24.44.22.0

Płaskowniki, pręty, kształtowniki i walcówka, z miedzi i jej stopów

27

24.44.23.0

Druty z miedzi i jej stopów

27a

24.45.11.0

Nikiel nieobrobiony plastycznie

28

ex 24.45.30.0

Pozostałe metale nieżelazne i wyroby z nich; cermetale; popiół i pozostałości zawierające metale i związki metali – wyłącznie odpady i złom metali nieszlachetnych

28a

ex 26.20.11.0

Przenośne maszyny do automatycznego przetwarzania danych, o masie <= 10 kg, takie jak: laptopy i notebooki; komputery kieszonkowe (np. notesy komputerowe) i podobne – wyłącznie komputery przenośne, takie jak: tablety, notebooki, laptopy

28b

ex 26.30.22.0

Telefony dla sieci komórkowych lub dla innych sieci bezprzewodowych – wyłącznie telefony komórkowe, w tym smartfony

28c

ex 26.40.60.0

Konsole do gier wideo (w rodzaju stosowanych z odbiornikiem telewizyjnym lub samodzielnym ekranem) i pozostałe urządzenia do gier zręcznościowych lub hazardowych z elektronicznym wyświetlaczem – z wyłączeniem części i akcesoriów

28d

ex 32.12.13.0

Biżuteria i jej części oraz pozostałe wyroby jubilerskie i ich części, ze złota i srebra lub platerowane metalem szlachetnym – wyłącznie części biżuterii i części pozostałych wyrobów jubilerskich ze złota o próbie 325 tysięcznych lub większej, tj. niewykończone lub niekompletne wyroby jubilerskie i wyraźne części biżuterii, w tym pokrywane lub platerowane metalem szlachetnym

29

38.11.49.0

Wraki przeznaczone do złomowania inne niż statki i pozostałe konstrukcje pływające

30

38.11.51.0

Odpady szklane

31

38.11.52.0

Odpady z papieru i tektury

32

38.11.54.0

Pozostałe odpady gumowe

33

38.11.55.0

Odpady z tworzyw sztucznych

34

38.11.58.0

Odpady inne niż niebezpieczne zawierające metal

35

38.12.26.0

Niebezpieczne odpady zawierające metal

36

38.12.27

Odpady i braki ogniw i akumulatorów elektrycznych; zużyte ogniwa i baterie galwaniczne oraz akumulatory elektryczne

37

38.32.2

Surowce wtórne metalowe

38

38.32.31.0

Surowce wtórne ze szkła

39

38.32.32.0

Surowce wtórne z papieru i tektury

40

38.32.33.0

Surowce wtórne z tworzyw sztucznych

41

38.32.34.0

Surowce wtórne z gumy

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Co z samochodami zakupionymi do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co zmieni się od lutego 2026 roku?

Od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

REKLAMA

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

REKLAMA