REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy w upadłości wykreślane z rejestru VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kancelaria Prawna Skarbiec
Kancelaria Prawna Skarbiec świadczy doradztwo prawne z zakresu prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego i karnego.
Firmy w upadłości wykreślane z rejestru VAT /Fotolia
Firmy w upadłości wykreślane z rejestru VAT /Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy ustawy VAT, które zaczęły obowiązywać na początku tego roku wyposażyły organy podatkowe w kolejne narzędzia umożliwiające wykreślenie przedsiębiorcy z rejestru VAT, i to bez konieczności zawiadamiania o tym podatnika. Niestety, na niekorzystne działania organu zostały narażone również firmy, wobec których ogłoszono stan upadłości.

REKLAMA

Nie ulega wątpliwości, że intencją wprowadzonych przez ustawodawcę zmian było zwalczanie nieuczciwych podmiotów, które nie są związane z prowadzeniem działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy VAT, lecz nastawione są np. na wprowadzanie do obrotu „pustych” faktur lub wyłudzenia zwrotu podatku. W tej kwestii podjęte zostały środki mające na celu identyfikację podejrzanych podatników i uniemożliwienie im rejestracji lub szybkie wyrejestrowywanie.

Przesłanki wykreślenia z rejestru VAT

REKLAMA

W wyniku nowelizacji ustawy, katalog podstawowych przesłanek skutkujących wykreśleniem z rejestru VAT objął sytuacje, w których podatnik nie istnieje lub mimo podjętych i udokumentowanych prób nie ma możliwości skontaktowania się z nim albo jego pełnomocnikiem – dane podane w zgłoszeniu rejestracyjnym okazują się niezgodne z prawdą lub podatnik albo jego pełnomocnik nie stawia się na wezwania organu.

Co istotne, przed wprowadzeniem omawianych zmian, organ dokonywał wykreślenia z rejestru wyłącznie w ramach prowadzonych czynności sprawdzających. Uchylenie tej części przepisu oznacza natomiast, że grupa przedsiębiorców narażonych na wykreślenie z rejestru VAT znacznie się powiększyła.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jednocześnie na podstawie dodanego do art. 96 ustawy VAT ust. 9a obok już istniejących przesłanek wprowadzono szczegółowe warunki skutkujące wykreśleniem z rejestru VAT. Organ wykreśla podatnika z rejestru także wtedy, gdy przedsiębiorca:

  • zawiesił wykonywanie działalności gospodarczej na okres co najmniej 6 kolejnych miesięcy;
  • obowiązany do złożenia deklaracji, nie złożył ich za 6 kolejnych miesięcy lub 2 kolejne kwartały składał miesięcznie lub kwartalnie i nie wykazał sprzedaży oraz nabyć towarów lub usług z kwotami podatku do odliczenia;
  • wystawiał „puste” faktury;
  • prowadząc działalność gospodarczą wiedział lub miał uzasadnione podstawy do tego, aby przypuszczać, że uczestniczy w procederze oszustwa lub nadużycia podatkowego.

Firma w upadłości a rejestr VAT

Konstrukcja znowelizowanych przepisów w szczególnie niekorzystnym świetle stawia te firmy, wobec których sąd wydał postanowienie o ogłoszeniu upadłości. Niestety ustawodawca nie przewidział lub zignorował fakt, iż działania uszczelniające, które maja na celu zwalczanie nieuczciwych podatników mogą wywierać negatywne konsekwencje również dla firm będących w stanie upadłości.

Jest to nieuzasadnione, a wręcz niezrozumiałe, gdyż taka kategoria podatników z uwagi na prowadzone przez sąd postępowanie upadłościowe nadal – choć za pośrednictwem komisarza sądowego lub syndyka – wykonuje pewne czynności, w tym czynności opodatkowane VAT. Ma ono na celu zaspokojenie wierzycieli, w tym także Skarb Państwa. Jednakże przeprowadzenie postępowania upadłościowego wobec firmy, która została wykreślona z rejestru VAT może poważnie utrudnić sprzedaż składników majątku upadłego. Należy mieć na uwadze, że pozbawienie danego podmiotu statusu podatnika VAT lub VAT UE pozbawia go praw i obowiązków z tym związanych, m.in. prawa do posługiwania się aktywnym numerem podatnika VAT czy VAT UE oraz prawa do zwrotu podatku VAT.


Równocześnie należy wskazać, że istotą postępowania upadłościowego jest wyzbycie się majątku upadłego m.in. poprzez spieniężenie jego nieruchomości. Pozbawienie firmy statusu podatnika VAT znacząco może utrudnić ich zbycie (np. brak podatku naliczonego u nabywcy). Co więcej, syndyk niewłaściwie prowadzący rozliczenia VAT upadłego i nieświadomy wykreślenia firmy z rejestru VAT może zostać pociągnięty do odpowiedzialności karnoskarbowej, a skuteczne zaspokojenie wierzycieli staje pod znakiem zapytania.

Jak się bronić?

Nie ulega wątpliwości, że firma w stanie upadłości wykazuje ograniczoną aktywność gospodarczą. Jednak z uwagi na cel wprowadzonych przepisów, w żadnym wypadku nie powinno się traktować jej na równi z oszustami podatkowymi wyłudzającymi podatek VAT. Działania organów podatkowych polegające na wykreśleniu z rejestru VAT firm w stanie upadłości należy uznać za całkowicie nieuzasadnione i niesprawiedliwe. Konsekwencje dokonania tych czynności nie mają natury czysto porządkowej czy technicznej, ale co do zasady wpływają na sferę praw i obowiązków podatnika określonych ustawą VAT.

Z utrwalonej linii orzeczniczej wynika, że organ przed podjęciem decyzji o wykreśleniu z rejestru VAT powinien wyjaśnić z należytą starannością wszelkie wątpliwości co do zaistnienia przesłanek stanowiących podstawę wykreślenia danego podmiotu z właściwego rejestru”. Pomimo że cytowany wyrok zapadł na gruncie poprzednio obowiązujących przepisów, to nie ulega wątpliwości, iż konkluzje zawarte w tym orzeczeniu mają swoje odzwierciedlenie także w obecnym stanie prawnym. Wydaje się zatem, że jedynym i skutecznym rozwiązaniem w sytuacji wykreślenia firmy w stanie upadłości z rejestru VAT będzie uwiarygodnienie okoliczności faktycznych świadczących o dalszym wykonywaniu przez nią działalności gospodarczej – w tym przypadku wyzbywania się składników majątku przedsiębiorstwa i dochodzenia swych praw przed sądem.

Autor: Kancelaria Prawna Skarbiec, specjalizująca się w przeciwdziałaniu bezprawiu urzędniczemu, w kontrolach podatkowych i celno-skarbowych oraz optymalizacji podatkowej

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

REKLAMA

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA