REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Będą kolejne ułatwienia podatkowe dla firm

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Rada Ministrów przyjęła projekt założeń ustawy o ułatwieniu warunków wykonywania działalności gospodarczej, przygotowany w Ministerstwie Gospodarki. Projekt zakłada 45 ułatwień w prowadzeniu własnej firmy, z których duża część dotyczy podatków.

Projekt, przyjęty przez Radę Ministrów 23 kwietnia 2013 r., jest kontynuacją trzech wcześniejszych inicjatyw MG o charakterze deregulacyjnym, w ramach których dokonano już łącznie 284 zmian w zakresie 109 ustaw. Dokument zawiera 45 zmian w prawie gospodarczym, które dotyczą 27 ustaw. Wprowadza on m.in. zmiany w zakresie procedur kontrolnych w polskich portach morskich, prawa podatkowego oraz ograniczenia obowiązków informacyjnych. Zniesienie samych obowiązków informacyjnych ujętych w projekcie założeń ustawy powinno przynieść przedsiębiorcom blisko 300 mln zł oszczędności rocznie.

REKLAMA

Zaproponowane rozwiązania koncentrują się na ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej oraz ograniczeniu obowiązków informacyjnych. Zostały one przygotowane na podstawie zidentyfikowanych rzeczywistych problemów w działalności gospodarczej m.in. we współpracy z organizacjami przedsiębiorców i innymi resortami.

Poniżej przedstawiamy wybrane propozycje z projektu założeń.


Wydłużenie terminu na rozliczenie VAT


Zawarte w projekcie rozwiązanie dotyczące wydłużenia terminu na rozliczenie VAT w imporcie dla AEO ma na celu wsparcie konkurencyjności polskich portów morskich. Wraz z propozycją skrócenia czasu kontroli granicznej pozwoli zwiększyć skalę przeładunków towarów, a więc również dochody budżetowe z tytułu ceł i podatków. Dzięki temu zwiększy się także zatrudnienie w otoczeniu tego sektora.

Ułatwienia skierowane są do firm, które posiadają status upoważnionego przedsiębiorcy AEO i działają we własnym imieniu i na własny rachunek. Teraz możliwe będzie odejście od terminu płatności podatku od towarów importowanych w ciągu 10 dni od dnia powiadomienia przez organ celny o jego wysokości na rzecz rozliczenia wraz ze składaniem deklaracji podatkowej VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Terminy zapłaty w ścisłych ramach

Wydatki w podróży służbowej - odliczanie VAT


Procedury kontrolne w portach morskich


Zmniejszenie uciążliwości procedur kontrolnych towarów w polskich portach morskich
- wprowadza możliwość przeprowadzania czynności urzędowych (innych niż rewizja, badania laboratoryjne czy kwarantanna), niezbędnych do dopuszczenia towaru do obrotu, w ciągu 24 godzin od  przedstawienia towaru do kontroli granicznej. Każda inspekcja będzie informowała naczelnika urzędu celnego o terminie planowanej kontroli. Naczelnik z kolei będzie zobowiązany do niezwłocznego przekazania tej informacji do wszystkich służb. Proponowane rozwiązanie skróci czas kontroli i w konsekwencji przyspieszy obrót towarem przez przedsiębiorcę. W szczególnie uzasadnionych przypadkach (uzasadnionych bezpieczeństwem publicznym, ochroną życia i zdrowia ludzi, zwierząt oraz środowiska) termin mógłby zostać przedłużony do 48 godzin.


Bezpłatna pomoc prawna bez VAT


Wyłączenie z podatku VAT usług bezpłatnej pomocy prawnej na rzecz osób niezamożnych korzystających z pomocy społecznej oraz zwolnienie otrzymującego pomoc z podatku dochodowego z tego tytułu
- zwiększy dostęp do bezpłatnych porad prawnych dla osób niezamożnych. Zgodnie z obecnymi przepisami i stanowiskiem MF, nieodpłatna pomoc prawna nie jest objęta zakresem ustawy o VAT, o ile jej świadczenie wpisuje się w cel działalności gospodarczej prowadzonej przez podatnika świadczącego usługę, czyli jest świadczona w celu promowania kancelarii. Powyższa zmiana wyłączy również z opodatkowania pomoc pro bono świadczoną bezpłatnie najuboższym.


Zwolnienie z podatku z tytułu dowozu do pracy


Zwolnienie pracowników z podatku dochodowego z tytułu uzyskania dowozu do zakładu pracy transportem zbiorowym (autobusem, busem), organizowanym przez pracodawcę
- dzisiejsze rozwiązanie związane z rozliczeniem przez pracodawcę podatku dochodowego z tytułu dowozu pracownika do zakładu pracy organizowanym i opłaconym przez pracodawcę nakłada na niego szereg obowiązków biurokratycznych. Jako płatnik musi on bowiem ewidencjonować czas, długość i trasy dla celów rozliczenia podatku dochodowego pracowników. Zwolnienie podatkowe w tym zakresie z jednej strony odciąży przedsiębiorcę, z drugiej natomiast zachęci do zatrudniania osób z miejscowości oddalonych od zakładu pracy.


Potwierdzenie zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R


Zniesienie obowiązku uzyskiwania przez przedsiębiorców obligatoryjnego potwierdzania zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R
- przedsiębiorca rozpoczynający działalność gospodarczą nie będzie musiał uzyskiwać w urzędzie skarbowym potwierdzenia dokonania zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R. Uzyskanie potwierdzenia rejestracji będzie teraz możliwe wyłącznie na wniosek zainteresowanego. Propozycja ma na celu obniżenie kosztów rozpoczynania działalności gospodarczej. Opłata za potwierdzenie zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R przez urząd skarbowy wynosi 170 zł.

Reprezentacja i reklama a podatki

Zapraszamy na forum o podatku VAT


Wiążąca informacja taryfowa wyrobów akcyzowych


Wprowadzenie wiążącej informacji taryfowej w zakresie podatku akcyzowego
- rozwiązanie przygotowane na wzór występujących w prawie celnym Wiążących Informacji Taryfowych. Umożliwi podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą uzyskanie na ich wniosek od właściwego organu podatkowego wiążącej informacji w zakresie klasyfikacji taryfowej wyrobów akcyzowych. Zapewni także przedsiębiorcom większą pewność prawną w obrocie gospodarczym oraz ułatwi podmiotom posiadającym Akcyzową Informację Taryfową relacje z organami podatkowymi.

 


Orzeczenie lekarskie od poprzedniego pracodawcy


Umożliwienie zachowania ważności orzeczenia lekarskiego przez nowego pracodawcę -
pozwoli zatrudnić nowego pracownika, na podstawie ważnego i aktualnego orzeczenia lekarskiego (otrzymanego od poprzedniego pracodawcy), które stwierdza brak przeciwwskazań do pracy na określonym stanowisku.

Wyjątek stanowiliby pracownicy zatrudniani w szczególnych gałęziach gospodarki (np. spożywczej, medycznej, ratowniczej). Aktualnie zmieniając zatrudnienie pracownik jest zobowiązany do wykonania badań lekarskich przed podjęciem pracy u nowego pracodawcy, również wtedy, gdy będzie wykonywał takie same obowiązki. Propozycja zmniejszy obowiązki i koszty przedsiębiorcy w tym zakresie.


Poręczenia na rzecz przedsiębiorców


Rozszerzenie możliwości udzielania poręczeń na rzecz przedsiębiorców przez NFOŚiGW oraz umożliwienie udzielania poręczeń przez wojewódzkie FOŚiGW -
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej będzie mógł wydawać poręczenia spłaty pożyczek oraz spłaty odsetek od kredytów lub pożyczek. Takie uprawnienia zostałyby przyznane również wojewódzkim funduszom ochrony środowiska i gospodarki wodnej. Ułatwi to dostęp przedsiębiorców do finansowania inwestycji w zakresie ochrony środowiska lub gospodarki wodnej, w tym m.in. inwestycji w sektorze odnawialnych źródeł energii czy efektywności wykorzystania energii.


Mniej obowiązków statystycznych


Ograniczenie obowiązków statystycznych dla mikroprzedsiębiorców -
zwolni mikroprzedsiębiorców z obowiązku przekazywania przez pierwszy rok kalendarzowy danych statystycznych. Obowiązek ich przekazywania to duże obciążenie szczególnie dla małych przedsiębiorstw dysponujących ograniczoną liczbą pracowników. Ponadto informacje przekazywane przez nowych przedsiębiorców w początkowym okresie funkcjonowania nie zawsze stanowią miarodajny materiał statystyczny dla organów.

Wydanie bonów towarowych nie podlega VAT


Dane przekazywane do ZUS


Zniesienie obowiązku sprawdzenia do 30 kwietnia prawidłowości danych przekazanych do ZUS w miesięcznych raportach imiennych -
dotyczy zniesienia obowiązku płatnika składek sprawdzenia prawidłowości rocznych danych przekazanych do ZUS w imiennym raporcie miesięcznym nie później niż do 30 kwietnia następnego roku kalendarzowego. Obowiązek ten stanowi dodatkowe i zbędne obciążenie dla przedsiębiorców, które jednocześnie jest zagrożone karą grzywny do 5 tys. zł.

W jaki sposób przejść z "małego ZUS-u" na "duży"?


Publikowanie orzeczeń sądów


Przesądzenie, że orzeczenia sądowe są informacją publiczną -
publikacja orzeczeń ujednolici orzecznictwo a problematyka w nim poruszana może stanowić ważny sygnał dla legislatywy, co do problemów związanych ze stosowaniem prawa. Powszechna dostępność orzecznictwa wpłynie pozytywnie na poprawę stanu świadomości prawnej i pewność obrotu prawnego. Przy publikowaniu orzeczeń sądów zachowana zostanie ochrona danych osobowych.

Treść projektu założeń

Założenia projektu ustawy o ułatwieniu warunków wykonywania działalności gospodarczej to czwarta inicjatywa o charakterze deregulacyjnym przygotowana przez Ministra Gospodarki w ostatnich 3 latach.

Do tej pory w życie weszły:

- ustawa z dnia 25 marca 2011 r. o ograniczaniu barier administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców (Dz. U. Nr 106, poz. 622, z późn. zm.);

- ustawa z dnia 16 września 2011 r. o redukcji niektórych obowiązków obywateli i przedsiębiorców (Dz. U. Nr 232, poz. 1378);

- ustawa z dnia 16 listopada 2012 r. o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych w gospodarce (Dz. U. poz. 1342).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Ministerstwo Gospodarki

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Naliczanie odsetek za zwłokę a czas trwania kontroli podatkowej, celno-skarbowej lub postępowania podatkowego – zmiany w Ordynacji podatkowej jeszcze w 2025 r.

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, która ma m.in. na celu zmobilizowanie organów podatkowych do zakończenia kontroli podatkowej i kontroli celno-skarbowej w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia jej wszczęcia. Jeżeli to się nie stanie, to nie będzie można podatnikowi naliczyć odsetek od zaległości podatkowych (odsetek za zwłokę) stwierdzonych w toku kontroli.

Zarządzanie finansami i procesami finansowo-księgowymi w rosnącym przedsiębiorstwie

W dzisiejszej gospodarce efektywne zarządzanie finansami i procesami finansowymi stanowi kluczowy czynnik sukcesu dla rozwijających się przedsiębiorstw. Praktyka biznesowa pokazuje, że sam wzrost obrotów nie zawsze przekłada się na poprawę kondycji finansowej firmy. Nieumiejętnie zarządzany rozwój może prowadzić do paradoksalnej sytuacji, w której zwiększającym się przychodom towarzyszą spadająca rentowność i problemy z płynnością finansową.

Rozliczenie składki zdrowotnej w 2025 roku. Księgowa wyjaśnia jak to zrobić

Termin złożenia w ZUS deklaracji zawierającej rozliczenie wpłaconych składek zdrowotnych za 2024 rok upływa 20 maja 2025 r. Obowiązek ten dotyczy większości przedsiębiorców prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Jedynie ci rozliczający się na karcie podatkowej są z niego zwolnieni. W pozostałych przypadkach wysokość należnych składek wylicza się na podstawie przychodów bądź dochodów osiągniętych w poprzednim roku. Na co zwrócić uwagę przygotowując roczne rozliczenie składek? Wyjaśnia to Paulina Chwil, Księgowa Prowadząca oraz Ekspert ds. ZUS i Prawa Pracy w CashDirector S.A.

Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku. Prof. Kołodko recenzuje politykę (nie tylko gospodarczą) obecnego prezydenta USA

W kwietniu 2025 r. nakładem Wydawnictwa Naukowego PWN ukazała się najnowsza książka prof. Grzegorza W. Kołodki zatytułowana „Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku”. Grzegorz W. Kołodko, wybitny ekonomista i były wicepremier, w swoim bezkompromisowym stylu analizuje trumponomikę i trumpizm, populizm, nowy nacjonalizm, publiczne kłamstwa i brutalną grę interesów. Profesor poświęca szczególną uwagę kwestiom manipulacji opinią publiczną, polityce sojuszy, a także wpływowi wojny w Ukrainie na kształt geopolityki. Zastanawia się również, jakie zagrożenia dla NATO i Unii Europejskiej niesie ze sobą „America First” – i co to wszystko oznacza dla współczesnego świata.

REKLAMA

Zmiany w rachunkowości w 2025 r. Sprawozdawczość ESG przesunięta o 2 lata

Minister Finansów przygotował 5 maja 2025 r. projekt nowelizacji ustawy wdrażającej dyrektywę CRSD do ustawy o rachunkowości, a także ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw. Ta nowelizacja ma na celu wdrożenie unijnej dyrektywy 2025/794, przesuwającej wdrożenie obowiązku sprawozdawczości ESG o 2 lata.

Większość podatników VAT może uniknąć w 2026 r. obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Prof. Modzelewski wyjaśnia jak to możliwe

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, gdyby uchwalono projekt przepisów wprowadzających obowiązkowy KSeF w przedłożonym niedawno kształcie, to większość podatników VAT nie będzie musiała wystawiać faktur ustrukturyzowanych w 2026 r.

Stopy procentowe NBP 2025: w maju obniżka o 0,5 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 6-7 maja 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,5 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosi od 8 maja 2025 r. 5,25 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zgodna z oczekiwaniami większości analityków finansowych i ekonomistów. Stopy NBP zmieniły się pierwszy raz od 3 października 2023 r.

Przekształcenie JDG a status podatnika rozpoczynającego działalność w estońskim CIT

W świetle marcowego wyroku NSA (sygn. II FSK 1412/24) zmienia się podejście do kwalifikacji podatkowej spółek powstałych z przekształcenia jednoosobowych działalności gospodarczych. Wyrok ten przesądził, że takie podmioty mogą korzystać z przywilejów "podatnika rozpoczynającego działalność" na gruncie przepisów o estońskim CIT.

REKLAMA

Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

REKLAMA