REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć wyjazd integracyjno-szkoleniowy sfinansowany przez przedsiębiorcę

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jak rozliczyć wyjazd integracyjno-szkoleniowy sfinansowany przez przedsiębiorcę/ Fot. Fotolia
Jak rozliczyć wyjazd integracyjno-szkoleniowy sfinansowany przez przedsiębiorcę/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorca, który sfinansował swoim pracownikom wyjazd integracyjno-szkoleniowy z własnych środków obrotowych, ma możliwość rozliczenia go w kosztach firmy. Natomiast dla uczestniczącego w nim pracownika, pokrywany przez pracodawcę koszt wyjazdu będzie stanowił dodatkowy przychód, od którego zapłaci PIT. Jak z kolei będą wyglądały rozliczenia w przypadku, gdy wyjazd zostanie sfinansowany ze środków ZFŚS?

Z punktu widzenia przedsiębiorcy zatrudniającego pracowników, zorganizowanie firmowego wyjazdu dla swojego zespołu – z jednej strony o charakterze integracyjnym, z drugiej szkoleniowym – nie tylko pomaga zmotywować podwładnych, ale także jest pozwala zaoszczędzić na podatku dochodowym. Taki wyjazd oraz sposób jego finansowania muszą jednak spełniać pewne warunki.

REKLAMA

Wyjazd związany z działalnością w kosztach uzyskania przychodów

Przede wszystkim, do kosztów firmowych obniżających kwotę należnego podatku dochodowego można zaliczyć wydatki na taki wyjazd, który przedsiębiorca sfinansuje z bieżących środków obrotowych i którego tematyka będzie związana z profilem działalności. Zgodnie z podstawowymi zasadami prawa podatkowego, kosztem uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem tych, wymienionych bezpośrednio przez ustawodawcę w negatywnym katalogu kosztów (art. 22 ust. 1 ustawy o PIT oraz art. 15 ust. 1 ustawy o CIT). Zatem na takim wyjeździe muszą odbywać się konferencje czy szkolenia podnoszące wiedzę na tematy branżowe, np. dotyczące zwiększania produktywności, konkurencyjności, a także integrujące pracowników – jednym słowem takie, które przełożą się na zwiększoną efektywność ich pracy, a co za tym idzie, na zwiększone obroty firmy w przyszłości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto, aby pracodawca zachował program szkoleń odbytych podczas takiego wyjazdu jako dowód poniesienia uzasadnionego kosztu firmowego. Może się przydać w razie ewentualnej kontroli urzędu skarbowego.

Wydatki na udział osób towarzyszących w firmowej imprezie integracyjnej nie są kosztem

Jeśli wyjazd zorganizowany dla swoich podwładnych przedsiębiorca sfinansuje ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, nie będzie mógł zaliczyć jego ceny w poczet kosztów uzyskania przychodów obniżających należny podatek dochodowy, ponieważ z założenia środki z ZFŚS nie mają charakteru zarobkowego. W tym przypadku kosztem podatkowym jest tylko wpłacony terminowo na konto ZFŚS odpis podstawowy.

Opodatkowanie wyjazdu po stronie pracownika determinuje źródło jego sfinansowania

Jeśli jako pracownik wzięliśmy udział w wyjeździe organizowanym przez pracodawcę, w sytuacji, kiedy szef sfinansował go z własnych środków obrotowych, zapłacimy z tego tytułu podatek dochodowy. Dokładnie wyliczony, przypadający na jednego pracownika-uczestnika wyjazdu koszt wyjazdu zostanie doliczony do miesięcznego wynagrodzenia jako dodatkowy, opodatkowany przychód ze stosunku pracy. Pracownik uzyskuje bowiem korzyść (przychód) w postaci pokrycia przez pracodawcę kosztu firmowej majówki. Od takiej sumy pensji i kosztu wyjazdu zostanie pobrana zaliczka na PIT.

Pakiety medyczne dla pracowników a podatek VAT


Udział pracownika w firmowym wyjeździe nie wygeneruje dodatkowego przychodu, pod warunkiem, że koszt wyjazdu został pokryty ze środków ZFŚS i kiedy nie przekroczył wyznaczonego limitu oraz jednocześnie wyjazd miał socjalny charakter. Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o PIT wolna od podatku dochodowego jest limitowana wartość otrzymanych przez pracownika świadczeń w związku z finansowaniem działalności socjalnej, rzeczowych świadczeń oraz świadczeń pieniężnych sfinansowanych w całości ze środków ZFŚS. Zwolnione są świadczenia otrzymane w ciągu roku podatkowego o łącznej wartości do 380 zł.

Polecamy: Podatki 2016 - komplet żółtych książek

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy o ZFŚS działalność socjalna obejmuje usługi świadczone przez pracodawców na rzecz różnych form wypoczynku, działalności kulturalno-oświatowej, sportowo-rekreacyjnej, opieki nad dziećmi w żłobkach, klubach dziecięcych, przedszkolach czy innych formach wychowania przedszkolnego, udzielanie pomocy materialno-rzeczowej lub finansowej, a także zwrotnej lub bezzwrotnej pomocy na cele mieszkaniowe na warunkach określonych umową. Poza tym wartość świadczenia socjalnego jest zawsze niejako spersonalizowana, czyli dostosowana do sytuacji życiowo-materialnej każdego z pracowników.

Katarzyna Miazek, Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Unia celna UE-Turcja: przewodnik dla polskich firm transportowych. Dokumentacja, najczęstsze problemy, regulacje techniczne i VAT

Turcja funkcjonuje w ramach unii celnej z Unią Europejską, co stwarza szczególne możliwości handlowe. Polscy przewoźnicy muszą jednak pamiętać o specyficznych wymaganiach dokumentacyjnych i procedurach celnych.

Nowy podatek e-commerce uderzy w polskie firmy. Zyska zagraniczna konkurencja?

Plan rozszerzenia podatku od sprzedaży detalicznej na handel internetowy budzi poważne kontrowersje. Eksperci ostrzegają, że nowe przepisy mogą zahamować rozwój polskich e-sklepów i wzmocnić azjatyckie platformy, które często omijają unijne regulacje. W tle apel o zatrzymanie prac legislacyjnych i skupienie się na rozwiązaniach na poziomie UE.

Przedsiębiorcy chcą uproszczenia w kontroli celno-skarbowej i podatkowej. Widzą potrzebę dialogu z kontrolerami

Przedsiębiorcy, w ramach deregulacji prowadzonej przez rząd, domagają się większej współpracy i otwartości na wyjaśnienia ze strony służb celno-skarbowych, jasnej interpretacji przepisów, partnerskiego traktowania oraz skrócenia procesu przedawnienia.

Zawód: księgowy: teraz wyraźny awans w rankingu prestiżu. Dlaczego warto zarabiać na umiejętności księgowania

W najnowszym rankingu najbardziej poważanych zawodów w Polsce opublikowanym przez SW Research (2025) księgowy awansował o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem. Aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji.

REKLAMA

Rząd poprawia KSeF, przedsiębiorcy zadowoleni z kolejnym zmian w ustawie, zwłaszcza że korzystne modyfikacje nastąpią jeszcze przed wejściem w życie zmienianych przepisów

Krajowy System e-Faktur zmienia się na lepsze. Rząd, po konsultacjach z przedsiębiorcami, przyjął pakiet przepisów, które mają ułatwić funkcjonowanie Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe przepisy są wynikiem licznych konsultacji z przedsiębiorcami, jakie przeprowadziło Ministerstwo Finansów.

MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

REKLAMA

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA