REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozliczenie z zarabiającym dzieckiem

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Joanna Nowicka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Dziecko 22-letnie studiujące (uczelnia wyższa) osiągnęło w 2007 r. przychód w wysokości 5284,47 zł, koszty uzyskania przychodów wyniosły 1220,67 zł, zaś składki na ubezpieczenia społeczne 928,95 zł. Podstawa obliczenia podatku wyniosła 3135 zł, podatek wyniósł 23,11 zł (poz. 103 w PIT-37), składka na ubezpieczenie zdrowotne 23,11 zł, podatek należny wyniósł 0,00 zł (poz. 112 w PIT-37). Czy matka tego dziecka może rozliczyć się jako osoba samotnie wychowująca dziecko i skorzystać z ulgi prorodzinnej? Jak należy rozumieć sformułowanie „dochód w wysokości niepowodującej obowiązku zapłaty podatku”?

Niestety, w tym przypadku matce dziecka nie przysługuje prawo do skorzystania z ulgi prorodzinnej. Kwotę dochodu niepowodującą obowiązku zapłaty podatku oblicza się bowiem według zasad wynikających z obowiązującej w danym roku podatkowym skali podatkowej. W 2007 r. kwota zmniejszająca podatek wynosiła 572,54 zł. Po pomniejszeniu podatku obliczonego przy stawce 19% o kwotę zmniejszającą podatek uzyskujemy kwotę wolną od podatku, tj. po zaokrągleniu 3015 zł (netto). A zatem w 2007 r. dziecko mogło osiągnąć dochody łącznie w kwocie 3013,37 zł, by rodzic mógł skorzystać z ulgi prorodzinnej w rozliczeniu za ten rok.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: updof) oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Dochodem z poszczególnego źródła przychodów (np. z pracy) jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym (art. 9 ust. 1 i 2 updof).

Ulga prorodzinna (tzw. ulga na dzieci) przysługuje osobom, które wychowują dzieci własne lub przysposobione (adopcja pełna i niepełna). Jest to ulga z jednym wspólnym limitem dla małżonków, tzn. w przypadku gdy dziecko wychowują oboje małżonkowie, mają jedną ulgę do odliczenia. Przy czym odliczają ją według własnego wyboru od dochodów obojga albo tylko od dochodów jednego z nich (art. 27f updof).

W ramach ulgi „na dzieci” podatnik ma prawo odliczyć od podatku dochodowego, po dokonaniu odliczeń z tytułu składek na ubezpieczenie zdrowotne, kwotę stanowiącą iloczyn liczby wychowywanych dzieci i dwukrotności kwoty zmniejszającej podatek, określonej w I przedziale skali podatkowej. Ponieważ w 2007 r. kwota zmniejszająca podatek wynosiła 572,54 zł, w zeznaniu podatkowym za 2007 r. rodzice mogą odpisać 1145,08 zł na każde dziecko, jeżeli są spełnione ustawowe warunki skorzystania z tej ulgi.

Prawo do ulgi z tytułu wychowywania własnych lub przysposobionych dzieci jest ograniczone wyłącznie do dzieci, o których mowa w art. 6 ust. 4 updof. I tak, ulga rodzinna przysługuje na dzieci:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• małoletnie.

• bez względu na wiek, jeżeli otrzymywały zasiłek pielęgnacyjny,

• do ukończenia 25 lat, uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach o systemie oświaty lub w przepisach - Prawo o szkolnictwie wyższym.

Dla skorzystania z ulgi w przypadku dzieci pełnoletnich i uczących się konieczne jest spełnienie jeszcze jednego warunku. Dzieci te zasadniczo nie mogą osiągać dochodów, wyjątek stanowią dochody wolne od podatku dochodowego, renta rodzinna oraz dochody w wysokości niepowodującej obowiązku zapłaty podatku (w 2007 r. była to kwota 3015 zł).

REKLAMA

Co istotne - przepisy nie określają wymogu wychowywania dziecka przez cały rok podatkowy. Oznacza to, że w zeznaniu rocznym za 2007 r. z ulgi mogą skorzystać również osoby, które zostały rodzicami w tymże roku. To samo dotyczy przysposobienia (adoptowania) dziecka w trakcie roku podatkowego (jednak z ulgi mogą skorzystać jedynie opiekunowie prawni, którzy przysposobili dziecko). Zarówno w sytuacji urodzenia, jak i przysposobienia dziecka w trakcie roku podatkowego rodzicom przysługuje pełna kwota odliczenia.

Z ulgi prorodzinnej mogą skorzystać jedynie osoby uzyskujące dochody podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach ogólnych, tj. przy zastosowaniu obowiązującej skali podatkowej.

Podstawa prawna

• Ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 225, poz. 1673)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA