REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczać różnice kursowe przy najmie maszyny z zagranicy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krzysztof Rustecki
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Spółka jawna prowadzi działalność w zakresie przetwórstwa spożywczego. Rozlicza ją w podatkowej księdze przychodów i rozchodów. Spółka wynajmuje maszynę od firmy z Włoch. Co miesiąc otrzymuje fakturę. W przypadku ostatniej płatności walutę na zakup kwoty należności przekazanej do Włoch spółka zakupiła w kwietniu w kantorze. Według jakiego kursu powinna wycenić ten koszt? Jak rozliczyć różnice kursowe z tego tytułu?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Czynsz należy wycenić według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień wystawienia faktury przez firmę z Włoch wynajmującą maszynę spółce. W zależności od tego, czy w związku z zapłatą czynszu wystąpi dodatnia czy ujemna różnica kursowa, należy zwiększyć odpowiednio przychody lub koszty uzyskania przychodu.

UZASADNIENIE

Odpowiadając na Państwa pytanie, należy wyodrębnić trzy sytuacje. Pierwszą jest prawidłowe przeliczenie kwoty czynszu wynikającej z faktury otrzymanej od włoskiego kontrahenta. Drugą jest ustalenie różnic kursowych, które powstaną w momencie zapłaty czynszu. Trzecią ustalenie wysokości zryczałtowanego podatku dochodowego, który należy pobrać od kwoty czynszu przekazanej do Włoch.

REKLAMA

1. Przeliczenie czynszu wynikającego z faktury otrzymanej od włoskiego kontrahenta

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z pytania wynika, że Państwa spółka otrzymała fakturę wyrażoną w euro za czynsz z tytułu najmu maszyny z Włoch. Spółka wyceni koszt czynszu według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień wystawienia faktury przez firmę z Włoch. Taki obowiązek wynika z art. 22 ust. 1 updof. Na jego podstawie:

Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.

Ponieważ spółka prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów, to dniem poniesienia kosztu uzyskania przychodów jest dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania (ujęcia) kosztu.

WAŻNE!

Dla podatników prowadzących podatkową księgę przychodów i rozchodów dniem poniesienia kosztu jest dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania (ujęcia) kosztu.

2. Ustalenie różnic kursowych, które powstaną w momencie zapłaty czynszu

W momencie zapłaty przez Państwa spółkę czynszu powstaną różnice kursowe. W zależności od kursu euro z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu (czyli wystawienia faktury przez włoskiego kontrahenta) oraz z dnia zapłaty czynszu powstaną dodatnie lub ujemne różnice kursowe.

Dodatnie różnice kursowe powstaną, jeżeli wartość poniesionego przez Państwa spółkę kosztu będzie wyższa od wartości tego kosztu w dniu zapłaty, przeliczonej według faktycznie zastosowanego kursu waluty z tego dnia. Ujemne różnice kursowe powstaną zaś, jeżeli wartość poniesionego przez Państwa spółkę kosztu będzie niższa od wartości tego kosztu w dniu zapłaty, przeliczonej według faktycznie zastosowanego kursu waluty z tego dnia. Wyliczając różnice kursowe, trzeba pamiętać, że jeżeli nie jest możliwe uwzględnienie faktycznie zastosowanego kursu waluty w danym dniu, należy przyjąć kurs średni ogłaszany przez NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego ten dzień.

3. Ustalenie wysokości zryczałtowanego podatku dochodowego, który należy pobrać od kwoty czynszu przekazanej do Włoch

Z pytania wynika, że Państwa spółka przekazuje należny czynsz do kontrahenta z Włoch. W związku z tym, aby ustalić wysokość zryczałtowanego podatku dochodowego, spółka zastosuje regulacje zawarte w art. 29 ust. 1 pkt 1 updof. Na jego podstawie podatek dochodowy:

z tytułu uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez zagranicznych podatników m.in. przychodów za użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego ustala się w wysokości 20% przychodów.

 

Spółka powinna zastosować powyższy przepis z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania. W tym przypadku jest to umowa między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Republiki Włoskiej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania.

WAŻNE!

Podatek dochodowy z tytułu uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez zagranicznych podatników przychodów za użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego wynosi 20% przychodów.

Na podstawie tej umowy należności płacone za użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego są zaliczane do należności licencyjnych. Należności te mogą być także opodatkowane w umawiającym się państwie, w którym powstają, i zgodnie z prawem tego państwa, lecz gdy odbiorca tych należności jest ich właścicielem, podatek ustalony w ten sposób nie może przekroczyć 10% kwoty brutto tych należności.

A zatem opłaty przekazywane do Włoch z tytułu najmu maszyny będą w Polsce opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym według stawki 10%. Zastosowanie tej stawki jest możliwe, pod warunkiem udokumentowania miejsca siedziby podatnika (firmy z Włoch) uzyskanym od niego certyfikatem rezydencji.

Sposób opodatkowania należności z tytułu najmu maszyny z Włoch obrazuje schemat I.

PRZYKŁAD

Spółka jawna wynajmuje maszynę od firmy mającej siedzibę we Włoszech. Spółka otrzymała fakturę wystawioną 2 kwietnia na kwotę 1000 euro za najem maszyny w marcu. Średni kurs NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu, tj. 1 kwietnia, wynosił 3,5110 zł. Spółka zaewidencjonowała koszt w wysokości 1000 euro x 3,5110 zł = 3511 zł.

15 kwietnia spółka dokonała zapłaty tego czynszu. Po potrąceniu zryczałtowanego podatku od należności licencyjnej z tytułu czynszu w wysokości 10% przekazała do Włoch kwotę 900 euro. Natomiast zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości równowartości 100 euro (1000 euro x 10%) zapłaciła do urzędu skarbowego w złotych.

W celu dokonania ostatniej zapłaty spółka 15 kwietnia kupiła w kantorze 900 euro według kursu sprzedaży 3,5660 zł. Zapłacona kwota wynosiła zatem równowartość 900 x x 3,5660 zł = 3209,40 zł. W związku z powyższym wystąpi ujemna różnica kursowa w wysokości 900 x (3,5110 zł - 3,5660 zł) = - 49,50 zł.

Różnica ta będzie zwiększać koszty podatkowe spółki (zmniejszać podstawę opodatkowania).

Ponadto spółka przekazała równowartość 100 euro do urzędu skarbowego. Kwotę tę zapłaciła w złotych do urzędu skarbowego. Podatek ten pobrała w momencie zapłaty należności głównej, tj. 15 kwietnia. Ponieważ w tym przypadku nie wystąpił kurs faktyczny (spółka nie zakupiła tej kwoty waluty i nie przekazywała jej do Włoch), to zgodnie z art. 24c ust. 4 updof powinna przyjąć kurs średni NBP z 14 kwietnia. Wynosił on 3,4290 zł. A zatem spółka powinna wpłacić podatek w wysokości 100 euro x 3,4295 zł = 342,90 zł.

W związku z powyższym zaistniała dodatnia różnica w wysokości 100 euro x (3,5110 zł - 3,4290 zł) = + 8,20 zł. Będzie ona zwiększała przychody spółki.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• art. 12 ust. 2 i 3 umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Republiki Włoskiej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania z dnia 21 czerwca 1985 r. - Dz.U. z 1989 r. Nr 62, poz. 374

• art. 3 ust. 2a i 2b pkt 3 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1243

Krzysztof Rustecki

ekspert w zakresie podatków dochodowych

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe? Klucz tkwi w odsetkach!

Od stycznia 2026 roku przedsiębiorców leasingujących samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2, drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Już od stycznia 2026 r. wchodzi nowy 15% podatek, realizujący dyrektywę unijną. Kogo dotyczy i na czym polega?

Rozpoczyna się rewolucja w opodatkowaniu, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego jako GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze systemu podatkowego. Celem tej transformacji jest zapewnienie, że największe globalne koncerny będą płacić sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od jurysdykcji, w której generują swoje zyski. To koniec z cypryjskimi spółkami?

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe warzywa

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

REKLAMA

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

REKLAMA

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

REKLAMA