REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wydatki na napoje wydawane pracownikom stanowią koszt

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krzysztof Rustecki
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzę indywidualną działalność gospodarczą. Od 2 miesięcy zatrudniam 3 pracowników i udostępniam im dystrybutor z wodą mineralną. Dystrybutor ten dzierżawię. Czy prawidłowo zaliczam do kosztów wydatki na wodę mineralną i dzierżawę dystrybutora? Czy powinienem wartość spożytej wody przypisywać pracownikom do ich przychodu ze stosunku pracy? Oprócz wody w okresie letnim (z uwagi na upały) planuję udostępnić pracownikom bez ograniczeń również inne zimne napoje (woda gazowana, cola, fanta). Czy wydatki na zakup tych napojów będą stanowiły koszty uzyskania przychodu? Czy powinienem ustalić przychód pracownikom z tego tytułu?

RADA

REKLAMA

Wydatki na wodę oraz inne napoje, do których zapewnienia pracownikom jest Pan zobowiązany na podstawie przepisów BHP, stanowią dla Pana koszt uzyskania przychodu. Również wydatki związane z dzierżawą dystrybutora stanowią dla Pana koszt uzyskania przychodów. Dla pracownika świadczenie to jest zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych.

UZASADNIENIE

REKLAMA

Woda zdatna do picia. Wydatki na wodę mineralną udostępnianą przez Pana pracownikom można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Jako pracodawca jest Pan w szczególności zobowiązany do zapewnienia wszystkim pracownikom wody zdatnej do picia lub innych napojów. Obowiązek taki wynika z przepisów BHP. Na podstawie § 112 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy pracodawca jest bowiem obowiązany zapewnić wszystkim pracownikom wodę zdatną do picia lub inne napoje. Miejsce czerpania wody zdatnej do picia powinno znajdować się nie dalej niż 75 m od stanowisk pracy. Przepisy nie określają, co należy rozumieć przez wodę zdatną do picia. Potwierdzają to również organy podatkowe. W piśmie z 15 listopada 2007 r., nr PBI/4270i-1/MS/07, Dyrektor Izby Skarbowej w Białymstoku stwierdził:

powyższe przepisy nie precyzują, jaka woda jest wodą zdatną do picia, ani też jakie to są napoje. Dlatego też definicję wody zdatnej do picia spełnia również: niegazowana woda źródlana podawana z dystrybutora z podajnikiem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W związku z tym poniesione przez Pana wydatki na zakup butli z wodą mineralną oraz dzierżawę dystrybutora służącego jej podawaniu są dla Pana kosztem uzyskania przychodów.

Po stronie Pana pracowników, korzystających z udostępnionej im wody mineralnej, powstanie przychód. Będzie on jednak zwolniony od podatku dochodowego od osób fizycznych. Wynika to z art. 21 ust. 1 pkt 11 updof. Na jego podstawie zwolnione z pdof są:

świadczenia rzeczowe i ekwiwalenty za te świadczenia, przysługujące na podstawie przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy, jeżeli zasady ich przyznawania wynikają z odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw.

Inne napoje. Jako pracodawca ma Pan obowiązek zapewnienia oprócz wody także innych napojów pracownikom zatrudnionym stale lub okresowo w warunkach szczególnie uciążliwych, tj.:

• w warunkach gorącego mikroklimatu, charakteryzującego się wartością wskaźnika obciążenia termicznego (WBGT) powyżej 25 °C,

• w warunkach mikroklimatu zimnego, charakteryzującego się wartością wskaźnika siły chłodzącej powietrza (WCI) powyżej 1000,

• przy pracach na otwartej przestrzeni w temperaturze otoczenia poniżej 10 °C lub powyżej 25 °C,

• przy pracach związanych z wysiłkiem fizycznym, powodującym w ciągu zmiany roboczej efektywny wydatek energetyczny organizmu powyżej 1500 kcal (6280 kJ) u mężczyzn i 1000 kcal (4187 kJ) u kobiet,

• na stanowiskach pracy, na których temperatura spowodowana warunkami atmosferycznymi przekracza 28 °C.

REKLAMA

Jeżeli więc nabędzie Pan zimne napoje (cola, fanta), aby wydawać je w dniach, w których temperatura na stanowiskach pracy spowodowana warunkami atmosferycznymi przekroczy 28 °C, to tego rodzaju wydatki będą stanowiły dla Pana koszt uzyskania przychodów.

Podobnie jak w przypadku wody udostępnianej pracownikom do picia, tak i napojów otrzymywanych w dniach, kiedy na stanowisku pracy temperatura przekracza 28 °C, po stronie Pana pracowników powstanie przychód. Będzie on jednak zwolniony z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 11 updof.

Problem z kwalifikowaniem przez Pana wydatków na różnego rodzaju napoje chłodzące powstanie w przypadku, gdy w niektórych dniach temperatura nie osiągnie wysokości zobowiązującej Pana do ich zapewnienia. Pomimo to przez całe lato różnego rodzaju napoje chłodzące będą dostępne bez ograniczeń dla Pana pracowników, np. w lodówce. Należy uznać, że nawet w sytuacji gdy pracodawca oprócz wody zdatnej do picia zapewnia pracownikom dodatkowo inne napoje (np. chłodzące), wydatki na te napoje stanowią dla niego koszty uzyskania przychodów. Zgodnie z § 112 cytowanego powyżej rozporządzenia pracodawca jest bowiem obowiązany zapewnić wszystkim pracownikom wodę zdatną do picia lub inne napoje. W związku z użyciem słowa „lub” powyższy przepis oznacza, że pracodawca może postąpić na dwa sposoby. Może zapewnić pracownikom:

• tylko wodę zdatną do picia,

• wodę zdatną do picia i jednocześnie inne napoje.

Wybór w tym względzie należy do pracodawcy. Jednak gdy pracodawca zdecyduje, że będzie zapewniał pracownikom zarówno wodę zdatną do picia, jak i inne napoje, to należy uznać, że wydatki te w całości stanowią dla pracodawcy koszty uzyskania przychodów.

 

Takie stanowisko potwierdzają również organy podatkowe. W piśmie z 4 czerwca 2007 r., nr 1471/DPR1/423/29/07/UMK, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, odpowiadając na pytanie dotyczące możliwości zaliczenia do kosztów wydatków związanych z zakupem artykułów spożywczych, takich jak: woda mineralna, kawa, herbata, przeznaczonych dla pracowników w czasie wykonywania pracy, stwierdził:

(...) W ocenie Naczelnika tut. Urzędu powołany we wniosku przez Spółkę przepis § 112 cyt. wyżej rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy dotyczy obowiązku zapewnienia przez pracodawcę wszystkim pracownikom wody zdatnej do picia lub innych napojów, przy czym nie jest sprecyzowane, jakiego rodzaju mają to być napoje. Należy więc uznać, że ustawodawca pozostawił to w gestii pracodawcy, pod warunkiem iż woda i napoje będą dostępne w ilościach zaspokajających potrzeby pracownika w ciągu całej zmiany roboczej. W sytuacji zatem gdy pracodawca, ponosząc wydatki na rzecz pracownika, realizuje ciążący na nim ustawowy obowiązek zapewnienia pracownikom napojów, wydatki takie stanowią niewątpliwie koszty uzyskania przychodów.

Dla pracowników tego rodzaju świadczenia, jako przysługujące zgodnie z przepisami o bezpieczeństwie i higienie pracy, korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 11 updof.

PRZYKŁAD

Pomieszczenia biurowe są klimatyzowane i utrzymywana jest stała temperatura 21°C. Pracodawca zapewnił pracownikom wodę pitną. Ponadto zakupił dla nich inne napoje za kwotę netto 400 zł.

Napoje te są dla pracowników ogólnie dostępne w lodówce firmowej. Korzystają z tych napojów w zależności od potrzeb. Pracodawca może zaliczyć do kosztów podatkowych wydatki na zakup wody pitnej oraz kwotę 400 zł za pozostałe napoje. Wartości spożywanej wody i pozostałych napojów pracodawca nie zalicza do przychodów pracowników.

Podsumowując, należy stwierdzić, że wydatki na wodę i inne napoje wydawane pracownikom na podstawie przepisów BHP stanowią dla pracodawcy koszt uzyskania przychodów. Świadczenia te stanowią dla pracowników przychód korzystający ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 11 updof.

• art. 12 ust. 1, art. 21 ust. 1 pkt 11, art. 22 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 97, poz. 623

• § 112 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy - j.t. Dz.U. z 2003 r. Nr 169, poz. 1650; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 49, poz. 330

• § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z 28 maja 1996 r. w sprawie profilaktycznych posiłków i napojów - Dz.U. Nr 60, poz. 279

Krzysztof Rustecki

ekspert w zakresie podatków dochodowych

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

REKLAMA

ZUS odbiera zasiłki za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA

Usługi dietetyczne są zwolnione z VAT. Ale nie te dla osób zdrowych. Dlaczego?

Usługi dietetyczne, które nie korzystają ze zwolnienia przedmiotowego (związanego z celem medycznym), w szeregu przypadków nie mogą również korzystać ze zwolnienia podmiotowego (limit obrotów do 200 000 zł rocznie). Oznacza to, że dietetycy świadczący usługi doradztwa w zakresie dietetyki (konsultacji indywidualnych) opodatkowane VAT muszą zarejestrować się jako czynni podatnicy VAT, niezależnie od wysokości swoich obrotów i doliczać do ceny swoich usług netto podatek VAT w stawce 23%. Problem w tym, że wiele usług dietetyków ma charakter złożony (szkolenia z zakresu diet, podawanie w internecie pakietów diet dla osób zaliczanych do określonych kategorii wiekowych itp). Dlaczego usługi dietetyków świadczone na rzecz osób zdrowych nie korzystają ze zwolnienia z VAT wyjaśnił WSA w Gliwicach w wyroku z 29 stycznia 2025 r.

Niższe grzywny za niektóre przestępstwa skarbowe od 2026 roku. Nowelizacja Kks i Ordynacji podatkowej przyjęta przez rząd

W dniu 27 maja 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny skarbowy (kks) oraz ustawy - Ordynacja podatkowa, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu uproszczenie administracyjnych obowiązków podatkowych oraz złagodzenie kar za przestępstwa skarbowe, które nie powodują bezpośrednich strat w podatkach.

REKLAMA