REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wydatki na napoje wydawane pracownikom stanowią koszt

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krzysztof Rustecki
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzę indywidualną działalność gospodarczą. Od 2 miesięcy zatrudniam 3 pracowników i udostępniam im dystrybutor z wodą mineralną. Dystrybutor ten dzierżawię. Czy prawidłowo zaliczam do kosztów wydatki na wodę mineralną i dzierżawę dystrybutora? Czy powinienem wartość spożytej wody przypisywać pracownikom do ich przychodu ze stosunku pracy? Oprócz wody w okresie letnim (z uwagi na upały) planuję udostępnić pracownikom bez ograniczeń również inne zimne napoje (woda gazowana, cola, fanta). Czy wydatki na zakup tych napojów będą stanowiły koszty uzyskania przychodu? Czy powinienem ustalić przychód pracownikom z tego tytułu?

RADA

REKLAMA

Wydatki na wodę oraz inne napoje, do których zapewnienia pracownikom jest Pan zobowiązany na podstawie przepisów BHP, stanowią dla Pana koszt uzyskania przychodu. Również wydatki związane z dzierżawą dystrybutora stanowią dla Pana koszt uzyskania przychodów. Dla pracownika świadczenie to jest zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych.

UZASADNIENIE

REKLAMA

Woda zdatna do picia. Wydatki na wodę mineralną udostępnianą przez Pana pracownikom można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Jako pracodawca jest Pan w szczególności zobowiązany do zapewnienia wszystkim pracownikom wody zdatnej do picia lub innych napojów. Obowiązek taki wynika z przepisów BHP. Na podstawie § 112 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy pracodawca jest bowiem obowiązany zapewnić wszystkim pracownikom wodę zdatną do picia lub inne napoje. Miejsce czerpania wody zdatnej do picia powinno znajdować się nie dalej niż 75 m od stanowisk pracy. Przepisy nie określają, co należy rozumieć przez wodę zdatną do picia. Potwierdzają to również organy podatkowe. W piśmie z 15 listopada 2007 r., nr PBI/4270i-1/MS/07, Dyrektor Izby Skarbowej w Białymstoku stwierdził:

powyższe przepisy nie precyzują, jaka woda jest wodą zdatną do picia, ani też jakie to są napoje. Dlatego też definicję wody zdatnej do picia spełnia również: niegazowana woda źródlana podawana z dystrybutora z podajnikiem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W związku z tym poniesione przez Pana wydatki na zakup butli z wodą mineralną oraz dzierżawę dystrybutora służącego jej podawaniu są dla Pana kosztem uzyskania przychodów.

Po stronie Pana pracowników, korzystających z udostępnionej im wody mineralnej, powstanie przychód. Będzie on jednak zwolniony od podatku dochodowego od osób fizycznych. Wynika to z art. 21 ust. 1 pkt 11 updof. Na jego podstawie zwolnione z pdof są:

świadczenia rzeczowe i ekwiwalenty za te świadczenia, przysługujące na podstawie przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy, jeżeli zasady ich przyznawania wynikają z odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw.

Inne napoje. Jako pracodawca ma Pan obowiązek zapewnienia oprócz wody także innych napojów pracownikom zatrudnionym stale lub okresowo w warunkach szczególnie uciążliwych, tj.:

• w warunkach gorącego mikroklimatu, charakteryzującego się wartością wskaźnika obciążenia termicznego (WBGT) powyżej 25 °C,

• w warunkach mikroklimatu zimnego, charakteryzującego się wartością wskaźnika siły chłodzącej powietrza (WCI) powyżej 1000,

• przy pracach na otwartej przestrzeni w temperaturze otoczenia poniżej 10 °C lub powyżej 25 °C,

• przy pracach związanych z wysiłkiem fizycznym, powodującym w ciągu zmiany roboczej efektywny wydatek energetyczny organizmu powyżej 1500 kcal (6280 kJ) u mężczyzn i 1000 kcal (4187 kJ) u kobiet,

• na stanowiskach pracy, na których temperatura spowodowana warunkami atmosferycznymi przekracza 28 °C.

REKLAMA

Jeżeli więc nabędzie Pan zimne napoje (cola, fanta), aby wydawać je w dniach, w których temperatura na stanowiskach pracy spowodowana warunkami atmosferycznymi przekroczy 28 °C, to tego rodzaju wydatki będą stanowiły dla Pana koszt uzyskania przychodów.

Podobnie jak w przypadku wody udostępnianej pracownikom do picia, tak i napojów otrzymywanych w dniach, kiedy na stanowisku pracy temperatura przekracza 28 °C, po stronie Pana pracowników powstanie przychód. Będzie on jednak zwolniony z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 11 updof.

Problem z kwalifikowaniem przez Pana wydatków na różnego rodzaju napoje chłodzące powstanie w przypadku, gdy w niektórych dniach temperatura nie osiągnie wysokości zobowiązującej Pana do ich zapewnienia. Pomimo to przez całe lato różnego rodzaju napoje chłodzące będą dostępne bez ograniczeń dla Pana pracowników, np. w lodówce. Należy uznać, że nawet w sytuacji gdy pracodawca oprócz wody zdatnej do picia zapewnia pracownikom dodatkowo inne napoje (np. chłodzące), wydatki na te napoje stanowią dla niego koszty uzyskania przychodów. Zgodnie z § 112 cytowanego powyżej rozporządzenia pracodawca jest bowiem obowiązany zapewnić wszystkim pracownikom wodę zdatną do picia lub inne napoje. W związku z użyciem słowa „lub” powyższy przepis oznacza, że pracodawca może postąpić na dwa sposoby. Może zapewnić pracownikom:

• tylko wodę zdatną do picia,

• wodę zdatną do picia i jednocześnie inne napoje.

Wybór w tym względzie należy do pracodawcy. Jednak gdy pracodawca zdecyduje, że będzie zapewniał pracownikom zarówno wodę zdatną do picia, jak i inne napoje, to należy uznać, że wydatki te w całości stanowią dla pracodawcy koszty uzyskania przychodów.

 

Takie stanowisko potwierdzają również organy podatkowe. W piśmie z 4 czerwca 2007 r., nr 1471/DPR1/423/29/07/UMK, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, odpowiadając na pytanie dotyczące możliwości zaliczenia do kosztów wydatków związanych z zakupem artykułów spożywczych, takich jak: woda mineralna, kawa, herbata, przeznaczonych dla pracowników w czasie wykonywania pracy, stwierdził:

(...) W ocenie Naczelnika tut. Urzędu powołany we wniosku przez Spółkę przepis § 112 cyt. wyżej rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy dotyczy obowiązku zapewnienia przez pracodawcę wszystkim pracownikom wody zdatnej do picia lub innych napojów, przy czym nie jest sprecyzowane, jakiego rodzaju mają to być napoje. Należy więc uznać, że ustawodawca pozostawił to w gestii pracodawcy, pod warunkiem iż woda i napoje będą dostępne w ilościach zaspokajających potrzeby pracownika w ciągu całej zmiany roboczej. W sytuacji zatem gdy pracodawca, ponosząc wydatki na rzecz pracownika, realizuje ciążący na nim ustawowy obowiązek zapewnienia pracownikom napojów, wydatki takie stanowią niewątpliwie koszty uzyskania przychodów.

Dla pracowników tego rodzaju świadczenia, jako przysługujące zgodnie z przepisami o bezpieczeństwie i higienie pracy, korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 11 updof.

PRZYKŁAD

Pomieszczenia biurowe są klimatyzowane i utrzymywana jest stała temperatura 21°C. Pracodawca zapewnił pracownikom wodę pitną. Ponadto zakupił dla nich inne napoje za kwotę netto 400 zł.

Napoje te są dla pracowników ogólnie dostępne w lodówce firmowej. Korzystają z tych napojów w zależności od potrzeb. Pracodawca może zaliczyć do kosztów podatkowych wydatki na zakup wody pitnej oraz kwotę 400 zł za pozostałe napoje. Wartości spożywanej wody i pozostałych napojów pracodawca nie zalicza do przychodów pracowników.

Podsumowując, należy stwierdzić, że wydatki na wodę i inne napoje wydawane pracownikom na podstawie przepisów BHP stanowią dla pracodawcy koszt uzyskania przychodów. Świadczenia te stanowią dla pracowników przychód korzystający ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 11 updof.

• art. 12 ust. 1, art. 21 ust. 1 pkt 11, art. 22 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 97, poz. 623

• § 112 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy - j.t. Dz.U. z 2003 r. Nr 169, poz. 1650; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 49, poz. 330

• § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z 28 maja 1996 r. w sprawie profilaktycznych posiłków i napojów - Dz.U. Nr 60, poz. 279

Krzysztof Rustecki

ekspert w zakresie podatków dochodowych

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zaczynasz działalność gospodarczą? Tak można obniżyć składki ZUS na początku działania firmy [komunikat ZUS]

Rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej wiąże się z kosztami, szczególnie na starcie. Dlatego początkujący przedsiębiorcy mogą skorzystać z ulg, które pozwalają płacić niższe składki na ubezpieczenia społeczne albo nie płacić ich wcale. Do najważniejszych form wsparcia należą: ulga na start, preferencyjne składki, „Mały ZUS Plus” czy wakacje składkowe.

Ulga dla spadkobierców i przejrzystość dla podatników. Nowości w ustawie podatku od spadków i darowizn już wkrótce

Jest projekt nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn, który umożliwi przywrócenie terminu zgłoszenia spadku w wyjątkowych przypadkach oraz doprecyzuje moment powstania obowiązku podatkowego. Zmiany mają uprościć procedury, zwiększyć przejrzystość i wspierać sukcesję firm rodzinnych.

KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

REKLAMA

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

REKLAMA

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA