REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć zakup mebli biurowych do wynajmowanego lokalu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krzysztof Rustecki
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzę podatkową księgę przychodów i rozchodów. Zakupiłam meble biurowe do lokalu wynajmowanego na działalność. Na fakturze jest napisane: meble biurowe - komplet-zestaw mebli biurowych. Cena 6355 zł + VAT. Na fakturze nie wyszczególniono, co wchodzi w skład zestawu, ale w praktyce jest to: biurko z szafką zintegrowaną, szafka z szufladami i zestaw szafek kuchennych. Jak powinnam rozliczyć ten zakup w kosztach? Czy powinnam amortyzować cały komplet przez 5 lat? A może, mimo że nie ma wyszczególnienia poszczególnych elementów zestawu na fakturze, to najpierw powinnam podzielić go na 3 części i ustalić wartość początkową każdej z nich, a dopiero potem amortyzować osobno każdą z tych części?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Ponieważ z otrzymanej faktury nie wynika wartość poszczególnych mebli wchodzących w skład kompletu, to nie posiada Pani dokumentu, na podstawie którego mogłaby zaksięgować odrębnie w koszty wartość poszczególnych mebli. W takim przypadku należy zakupiony komplet mebli potraktować jako jeden środek trwały. Może go Pani amortyzować, stosując liniową bądź degresywną metodę amortyzacji. Jeżeli spełnia Pani ustawowe warunki, może Pani dokonać jednorazowego odpisu amortyzacyjnego. Jeżeli chciałaby Pani rozliczyć każdy z mebli wchodzących w skład kompletu meblowego osobno, to powinna Pani zwrócić się do sprzedawcy o wystawienie specyfikacji, w której zostałyby wymienione poszczególne elementy kompletu oraz ich wartość. Może Pani również próbować wystąpić do sprzedawcy o wystawienie faktury korygującej. Szczegóły - w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

W przypadku nabycia kompletu mebli prawidłowe rozliczenie tego zakupu zależy od treści faktury oraz wartości nabytych mebli.

REKLAMA

Amortyzacja poszczególnych elementów wchodzących w skład nabytego kompletu mebli

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przedstawionym w pytaniu stanie faktycznym nie może Pani ani zaliczyć wydatków na poszczególne elementy kompletu meblowego bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodu, ani amortyzować każdego z tych elementów z osobna.

Aby stwierdzić, co podlega amortyzacji, należy odwołać się do art. 22a ust. 1 pkt 2 updof. Wynika z niego, że amortyzacji podlegają, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:

1) budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,

2) maszyny, urządzenia i środki transportu,

3)inne przedmioty

- o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą.

Według objaśnień wstępnych do rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych za podstawową jednostkę ewidencji podatnik powinien przyjąć pojedynczy element majątku trwałego, który spełnia określone funkcje w procesie wytwarzania wyrobów i świadczenia usług.

Takim elementem może być np. budynek, maszyna, pojazd mechaniczny itp. Jedynie w nielicznych przypadkach dopuszcza się w ewidencji przyjęcie za pojedynczy obiekt tzw. obiektu zbiorczego, którym może być np. zespół przewodów rurociągowych lub zespół latarni jednego typu użytkowanych na terenie zakładu, ulicy, osiedla, zespoły komputerowe.

Klasyfikacja Środków Trwałych jest dostępna na www.isk.infor.pl w Niezbędniku - zakładka Klasyfikacje.

Jeżeli zatem poszczególne elementy nabytego przez Panią zestawu meblowego są kompletne i zdatne do używania, to co do zasady powinna je Pani rozliczyć każdy z osobna. Takie stanowisko potwierdzają również organy podatkowe. Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie w piśmie z 26 października 2004 r., nr II US.PB-I-415/58/04, stwierdził:

Przy kwalifikacji podatkowej pod uwagę bierze się wartość jednostkową pojedynczej sztuki kompletnego i zdatnego do używania nabytego składnika majątku. W przypadku mebli poszczególne elementy (...) mogą stanowić odrębny środek trwały podlegający odpisom amortyzacyjnym. W przeciwnym razie, tj. jeżeli meble tworzą jeden połączony zestaw, którego elementy nie są kompletne i zdatne do używania, traktuje się je jako jeden środek trwały - meble.

Amortyzacja mebli o wartości powyżej 3500 zł. Jeżeli jednostkowa wartość mebla jest wyższa niż 3500 zł, to podatnik powinien go wprowadzić do ewidencji środków trwałych i dokonywać odpisów amortyzacyjnych (art. 22f ust. 1 updof). Ponieważ meble zaliczane są do grupy 8, rodzaj 808 Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT), liniowa stawka amortyzacji wynosi dla nich 20%. Podatnik może również skorzystać w tym przypadku z degresywnej metody amortyzacji.

Amortyzacja mebli o wartości równiej lub niższej niż 3500 zł. W przypadku gdy wartość jednostkowa danego mebla nie przekracza kwoty 3500 zł, podatnik może nie zaliczać go do środków trwałych. W takiej sytuacji wydatki poniesione na jego nabycie można zaliczyć bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów w miesiącu oddania mebli do używania (art. 22d ust. 1 updof). Podatnik może również zaliczyć ten składnik majątku do środków trwałych i dokonywać odpisów amortyzacyjnych według przyjętej metody amortyzacji (liniowej lub degresywnej) albo zamortyzować jednorazowo w miesiącu oddania go do używania lub w miesiącu następnym (art. 22f ust. 3 updof).

Schemat I. Metody rozliczania wydatków na nabycie kompletu mebli, w przypadku gdy podatnik rozliczy koszt każdego z mebli oddzielnie

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Mimo że, jak wynika z zacytowanego powyżej pisma, organy podatkowe zajmują korzystne dla podatnika stanowisko w sprawie zaliczania do kosztów wydatków na komplety mebli, to w Pani przypadku nie będzie można potraktować elementów wchodzących w skład nabytego zestawu jako odrębnych środków trwałych podlegających amortyzacji lub zaliczyć ich bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów. Z otrzymanej przez Panią faktury nie wynika bowiem, jakie elementy tworzą nabyty zestaw i jaka jest ich wartość. Ponieważ nie może Pani określić wysokości kosztów poniesionych na poszczególne meble, to nie wiadomo, czy i którego mebla wartość przekracza 3500 zł. Tym bardziej, że na podstawie § 12 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów podstawą zapisów w księdze są m.in. faktury VAT.

 

Niektórzy podatnicy, w przypadku gdy na fakturze nie wyszczególniono poszczególnych elementów wchodzących w skład nabytego kompletu (zestawu), dokonując rozliczenia w kosztach tego rodzaju zakupu, opierają się na załączanych do faktur opisach (specyfikacjach), na których są wyszczególniane poszczególne elementy sprzedawanego zestawu. Posiadając taki opis, rozliczają każdy z elementów osobno. W praktyce pozwala im to na zaliczenie większości elementów zestawu bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów, zamiast ich amortyzowania. Mimo że na otrzymanej przez nich fakturze nie jest wykazana wartość poszczególnych mebli, to jednak specyfikację taką można uznać za podstawę do określenia ceny nabycia poszczególnych elementów zestawu.

Gdyby udało się Pani uzyskać od sprzedawcy mebli specyfikację, z której wynikałaby wartość poszczególnych elementów nabytego kompletu meblowego, mogłaby Pani rozliczyć w kosztach każdy z tych elementów osobno. Prawdopodobnie, z uwagi na wartość tych elementów, mogłaby Pani bezpośrednio zaliczyć wydatki na poszczególne meble do kosztów uzyskania przychodów. Nie musiałaby Pani ich amortyzować w czasie.

Może Pani również spróbować wystąpić do sprzedawcy o wystawienie faktury korygującej, z której wynikałaby wartość poszczególnych mebli. Sprzedawca może jednak odmówić. Jego zdaniem nie popełnił błędu, wystawiając fakturę pierwotną, bowiem sprzedawany towar określił prawidłowo jako komplet mebli.

Amortyzacja kompletu mebli jako jednego środka trwałego

Jak wspomniano wcześniej, ze względu na brak wyszczególnienia na otrzymanej przez Panią fakturze poszczególnych elementów nabytego zestawu mebli zakupiony komplet powinna Pani potraktować jako jeden środek trwały. Z uwagi na wartość kompletu mebli, tj. powyżej 3500 zł, nie będzie Pani mogła zaliczyć tego wydatku bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów. Ponieważ meble zaliczane są do grupy 8, rodzaj 808 Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT), to nabyty komplet powinna Pani amortyzować według liniowej 20% stawki. Może Pani również zastosować degresywną metodę amortyzacji.

W opisanej sytuacji może Pani również rozważyć skorzystanie z jednorazowej amortyzacji. Ponieważ meble są zaliczane do grupy 8, rodzaj 808 Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT), to jeżeli jest Pani małym podatnikiem, istnieje możliwość skorzystania z tej metody amortyzacji (art. 22k ust. 7 updof). W tym przypadku może Pani dokonać odpisu amortyzacyjnego już w miesiącu, w którym meble zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych. Należy jednak pamiętać o ograniczeniu w dokonywaniu jednorazowych odpisów do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym równowartości kwoty 50 000 euro łącznej wartości tych odpisów amortyzacyjnych.

VAT

Podatnikom przysługuje prawo do odliczenia VAT z faktury za zakup zestawu mebli do pomieszczenia, w którym jest prowadzona działalność gospodarcza. Odliczenia powinna Pani dokonać w deklaracji za miesiąc, w którym otrzymała Pani fakturę, lub za miesiąc następny (art. 86 ust. 10 pkt 1 i ust. 11 ustawy o VAT).

• art. 22 ust. 1, art. 22d ust. 1, art. 22f ust. 3, art. 22k ust. 1, ust. 7-12 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 97, poz. 623

• § 12 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów - Dz.U. Nr 152, poz. 1475; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 140, poz. 988

• rozporządzenie Rady Ministrów z 30 grudnia 1999 r. w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT) - Dz.U. Nr 112, poz. 1317; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 260, poz. 2589

Krzysztof Rustecki

ekspert w zakresie podatków dochodowych

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej formie (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 sprzeczny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej 2026: specyfika fakturowania i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy można będzie anulować fakturę wystawioną w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie zweryfikuje? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nowy „podatek od smartfonów” od 2026 roku! Ceny elektroniki pójdą w górę, a Polacy zapłacą więcej za każdy telefon, laptop i telewizor

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

Dropshipping: miliony bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

REKLAMA

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

Szok w prawie podatkowym: obywatel płaci 10 razy wyższy podatek za identyczny garaż - jeśli stoi poza budynkiem mieszkalnym?

Garaże pod lupą Trybunału Konstytucyjnego. Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek alarmuje, że właściciele garaży mogą być nierówno traktowani przez prawo. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, identyczne pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów są opodatkowane zupełnie inaczej – nawet 10 razy wyższą stawką, jeśli znajdują się poza budynkiem mieszkalnym. Sprawa trafiła do Trybunału Konstytucyjnego po wniosku I prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Manowskiej.

REKLAMA