REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć zakup mebli biurowych do wynajmowanego lokalu

Krzysztof Rustecki
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzę podatkową księgę przychodów i rozchodów. Zakupiłam meble biurowe do lokalu wynajmowanego na działalność. Na fakturze jest napisane: meble biurowe - komplet-zestaw mebli biurowych. Cena 6355 zł + VAT. Na fakturze nie wyszczególniono, co wchodzi w skład zestawu, ale w praktyce jest to: biurko z szafką zintegrowaną, szafka z szufladami i zestaw szafek kuchennych. Jak powinnam rozliczyć ten zakup w kosztach? Czy powinnam amortyzować cały komplet przez 5 lat? A może, mimo że nie ma wyszczególnienia poszczególnych elementów zestawu na fakturze, to najpierw powinnam podzielić go na 3 części i ustalić wartość początkową każdej z nich, a dopiero potem amortyzować osobno każdą z tych części?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Ponieważ z otrzymanej faktury nie wynika wartość poszczególnych mebli wchodzących w skład kompletu, to nie posiada Pani dokumentu, na podstawie którego mogłaby zaksięgować odrębnie w koszty wartość poszczególnych mebli. W takim przypadku należy zakupiony komplet mebli potraktować jako jeden środek trwały. Może go Pani amortyzować, stosując liniową bądź degresywną metodę amortyzacji. Jeżeli spełnia Pani ustawowe warunki, może Pani dokonać jednorazowego odpisu amortyzacyjnego. Jeżeli chciałaby Pani rozliczyć każdy z mebli wchodzących w skład kompletu meblowego osobno, to powinna Pani zwrócić się do sprzedawcy o wystawienie specyfikacji, w której zostałyby wymienione poszczególne elementy kompletu oraz ich wartość. Może Pani również próbować wystąpić do sprzedawcy o wystawienie faktury korygującej. Szczegóły - w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

W przypadku nabycia kompletu mebli prawidłowe rozliczenie tego zakupu zależy od treści faktury oraz wartości nabytych mebli.

REKLAMA

Amortyzacja poszczególnych elementów wchodzących w skład nabytego kompletu mebli

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przedstawionym w pytaniu stanie faktycznym nie może Pani ani zaliczyć wydatków na poszczególne elementy kompletu meblowego bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodu, ani amortyzować każdego z tych elementów z osobna.

Aby stwierdzić, co podlega amortyzacji, należy odwołać się do art. 22a ust. 1 pkt 2 updof. Wynika z niego, że amortyzacji podlegają, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:

1) budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,

2) maszyny, urządzenia i środki transportu,

3)inne przedmioty

- o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą.

Według objaśnień wstępnych do rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych za podstawową jednostkę ewidencji podatnik powinien przyjąć pojedynczy element majątku trwałego, który spełnia określone funkcje w procesie wytwarzania wyrobów i świadczenia usług.

Takim elementem może być np. budynek, maszyna, pojazd mechaniczny itp. Jedynie w nielicznych przypadkach dopuszcza się w ewidencji przyjęcie za pojedynczy obiekt tzw. obiektu zbiorczego, którym może być np. zespół przewodów rurociągowych lub zespół latarni jednego typu użytkowanych na terenie zakładu, ulicy, osiedla, zespoły komputerowe.

Klasyfikacja Środków Trwałych jest dostępna na www.isk.infor.pl w Niezbędniku - zakładka Klasyfikacje.

Jeżeli zatem poszczególne elementy nabytego przez Panią zestawu meblowego są kompletne i zdatne do używania, to co do zasady powinna je Pani rozliczyć każdy z osobna. Takie stanowisko potwierdzają również organy podatkowe. Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie w piśmie z 26 października 2004 r., nr II US.PB-I-415/58/04, stwierdził:

Przy kwalifikacji podatkowej pod uwagę bierze się wartość jednostkową pojedynczej sztuki kompletnego i zdatnego do używania nabytego składnika majątku. W przypadku mebli poszczególne elementy (...) mogą stanowić odrębny środek trwały podlegający odpisom amortyzacyjnym. W przeciwnym razie, tj. jeżeli meble tworzą jeden połączony zestaw, którego elementy nie są kompletne i zdatne do używania, traktuje się je jako jeden środek trwały - meble.

Amortyzacja mebli o wartości powyżej 3500 zł. Jeżeli jednostkowa wartość mebla jest wyższa niż 3500 zł, to podatnik powinien go wprowadzić do ewidencji środków trwałych i dokonywać odpisów amortyzacyjnych (art. 22f ust. 1 updof). Ponieważ meble zaliczane są do grupy 8, rodzaj 808 Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT), liniowa stawka amortyzacji wynosi dla nich 20%. Podatnik może również skorzystać w tym przypadku z degresywnej metody amortyzacji.

Amortyzacja mebli o wartości równiej lub niższej niż 3500 zł. W przypadku gdy wartość jednostkowa danego mebla nie przekracza kwoty 3500 zł, podatnik może nie zaliczać go do środków trwałych. W takiej sytuacji wydatki poniesione na jego nabycie można zaliczyć bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów w miesiącu oddania mebli do używania (art. 22d ust. 1 updof). Podatnik może również zaliczyć ten składnik majątku do środków trwałych i dokonywać odpisów amortyzacyjnych według przyjętej metody amortyzacji (liniowej lub degresywnej) albo zamortyzować jednorazowo w miesiącu oddania go do używania lub w miesiącu następnym (art. 22f ust. 3 updof).

Schemat I. Metody rozliczania wydatków na nabycie kompletu mebli, w przypadku gdy podatnik rozliczy koszt każdego z mebli oddzielnie

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Mimo że, jak wynika z zacytowanego powyżej pisma, organy podatkowe zajmują korzystne dla podatnika stanowisko w sprawie zaliczania do kosztów wydatków na komplety mebli, to w Pani przypadku nie będzie można potraktować elementów wchodzących w skład nabytego zestawu jako odrębnych środków trwałych podlegających amortyzacji lub zaliczyć ich bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów. Z otrzymanej przez Panią faktury nie wynika bowiem, jakie elementy tworzą nabyty zestaw i jaka jest ich wartość. Ponieważ nie może Pani określić wysokości kosztów poniesionych na poszczególne meble, to nie wiadomo, czy i którego mebla wartość przekracza 3500 zł. Tym bardziej, że na podstawie § 12 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów podstawą zapisów w księdze są m.in. faktury VAT.

 

Niektórzy podatnicy, w przypadku gdy na fakturze nie wyszczególniono poszczególnych elementów wchodzących w skład nabytego kompletu (zestawu), dokonując rozliczenia w kosztach tego rodzaju zakupu, opierają się na załączanych do faktur opisach (specyfikacjach), na których są wyszczególniane poszczególne elementy sprzedawanego zestawu. Posiadając taki opis, rozliczają każdy z elementów osobno. W praktyce pozwala im to na zaliczenie większości elementów zestawu bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów, zamiast ich amortyzowania. Mimo że na otrzymanej przez nich fakturze nie jest wykazana wartość poszczególnych mebli, to jednak specyfikację taką można uznać za podstawę do określenia ceny nabycia poszczególnych elementów zestawu.

Gdyby udało się Pani uzyskać od sprzedawcy mebli specyfikację, z której wynikałaby wartość poszczególnych elementów nabytego kompletu meblowego, mogłaby Pani rozliczyć w kosztach każdy z tych elementów osobno. Prawdopodobnie, z uwagi na wartość tych elementów, mogłaby Pani bezpośrednio zaliczyć wydatki na poszczególne meble do kosztów uzyskania przychodów. Nie musiałaby Pani ich amortyzować w czasie.

Może Pani również spróbować wystąpić do sprzedawcy o wystawienie faktury korygującej, z której wynikałaby wartość poszczególnych mebli. Sprzedawca może jednak odmówić. Jego zdaniem nie popełnił błędu, wystawiając fakturę pierwotną, bowiem sprzedawany towar określił prawidłowo jako komplet mebli.

Amortyzacja kompletu mebli jako jednego środka trwałego

Jak wspomniano wcześniej, ze względu na brak wyszczególnienia na otrzymanej przez Panią fakturze poszczególnych elementów nabytego zestawu mebli zakupiony komplet powinna Pani potraktować jako jeden środek trwały. Z uwagi na wartość kompletu mebli, tj. powyżej 3500 zł, nie będzie Pani mogła zaliczyć tego wydatku bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów. Ponieważ meble zaliczane są do grupy 8, rodzaj 808 Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT), to nabyty komplet powinna Pani amortyzować według liniowej 20% stawki. Może Pani również zastosować degresywną metodę amortyzacji.

W opisanej sytuacji może Pani również rozważyć skorzystanie z jednorazowej amortyzacji. Ponieważ meble są zaliczane do grupy 8, rodzaj 808 Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT), to jeżeli jest Pani małym podatnikiem, istnieje możliwość skorzystania z tej metody amortyzacji (art. 22k ust. 7 updof). W tym przypadku może Pani dokonać odpisu amortyzacyjnego już w miesiącu, w którym meble zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych. Należy jednak pamiętać o ograniczeniu w dokonywaniu jednorazowych odpisów do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym równowartości kwoty 50 000 euro łącznej wartości tych odpisów amortyzacyjnych.

VAT

Podatnikom przysługuje prawo do odliczenia VAT z faktury za zakup zestawu mebli do pomieszczenia, w którym jest prowadzona działalność gospodarcza. Odliczenia powinna Pani dokonać w deklaracji za miesiąc, w którym otrzymała Pani fakturę, lub za miesiąc następny (art. 86 ust. 10 pkt 1 i ust. 11 ustawy o VAT).

• art. 22 ust. 1, art. 22d ust. 1, art. 22f ust. 3, art. 22k ust. 1, ust. 7-12 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 97, poz. 623

• § 12 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów - Dz.U. Nr 152, poz. 1475; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 140, poz. 988

• rozporządzenie Rady Ministrów z 30 grudnia 1999 r. w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT) - Dz.U. Nr 112, poz. 1317; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 260, poz. 2589

Krzysztof Rustecki

ekspert w zakresie podatków dochodowych

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe od 2026 r. dla samochodów firmowych. MF: stosuje się je do umów leasingu i najmu zawartych wcześniej jeżeli auto nie zostało wprowadzone do ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Podatki rosną po cichu. Od 2026 r. firmy zapłacą nawet dziesiątki tysięcy złotych więcej

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA