REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć zakup mebli biurowych do wynajmowanego lokalu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krzysztof Rustecki
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzę podatkową księgę przychodów i rozchodów. Zakupiłam meble biurowe do lokalu wynajmowanego na działalność. Na fakturze jest napisane: meble biurowe - komplet-zestaw mebli biurowych. Cena 6355 zł + VAT. Na fakturze nie wyszczególniono, co wchodzi w skład zestawu, ale w praktyce jest to: biurko z szafką zintegrowaną, szafka z szufladami i zestaw szafek kuchennych. Jak powinnam rozliczyć ten zakup w kosztach? Czy powinnam amortyzować cały komplet przez 5 lat? A może, mimo że nie ma wyszczególnienia poszczególnych elementów zestawu na fakturze, to najpierw powinnam podzielić go na 3 części i ustalić wartość początkową każdej z nich, a dopiero potem amortyzować osobno każdą z tych części?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Ponieważ z otrzymanej faktury nie wynika wartość poszczególnych mebli wchodzących w skład kompletu, to nie posiada Pani dokumentu, na podstawie którego mogłaby zaksięgować odrębnie w koszty wartość poszczególnych mebli. W takim przypadku należy zakupiony komplet mebli potraktować jako jeden środek trwały. Może go Pani amortyzować, stosując liniową bądź degresywną metodę amortyzacji. Jeżeli spełnia Pani ustawowe warunki, może Pani dokonać jednorazowego odpisu amortyzacyjnego. Jeżeli chciałaby Pani rozliczyć każdy z mebli wchodzących w skład kompletu meblowego osobno, to powinna Pani zwrócić się do sprzedawcy o wystawienie specyfikacji, w której zostałyby wymienione poszczególne elementy kompletu oraz ich wartość. Może Pani również próbować wystąpić do sprzedawcy o wystawienie faktury korygującej. Szczegóły - w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

W przypadku nabycia kompletu mebli prawidłowe rozliczenie tego zakupu zależy od treści faktury oraz wartości nabytych mebli.

Amortyzacja poszczególnych elementów wchodzących w skład nabytego kompletu mebli

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przedstawionym w pytaniu stanie faktycznym nie może Pani ani zaliczyć wydatków na poszczególne elementy kompletu meblowego bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodu, ani amortyzować każdego z tych elementów z osobna.

Aby stwierdzić, co podlega amortyzacji, należy odwołać się do art. 22a ust. 1 pkt 2 updof. Wynika z niego, że amortyzacji podlegają, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:

1) budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,

2) maszyny, urządzenia i środki transportu,

3)inne przedmioty

- o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą.

REKLAMA

Według objaśnień wstępnych do rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych za podstawową jednostkę ewidencji podatnik powinien przyjąć pojedynczy element majątku trwałego, który spełnia określone funkcje w procesie wytwarzania wyrobów i świadczenia usług.

Takim elementem może być np. budynek, maszyna, pojazd mechaniczny itp. Jedynie w nielicznych przypadkach dopuszcza się w ewidencji przyjęcie za pojedynczy obiekt tzw. obiektu zbiorczego, którym może być np. zespół przewodów rurociągowych lub zespół latarni jednego typu użytkowanych na terenie zakładu, ulicy, osiedla, zespoły komputerowe.

Klasyfikacja Środków Trwałych jest dostępna na www.isk.infor.pl w Niezbędniku - zakładka Klasyfikacje.

Jeżeli zatem poszczególne elementy nabytego przez Panią zestawu meblowego są kompletne i zdatne do używania, to co do zasady powinna je Pani rozliczyć każdy z osobna. Takie stanowisko potwierdzają również organy podatkowe. Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie w piśmie z 26 października 2004 r., nr II US.PB-I-415/58/04, stwierdził:

REKLAMA

Przy kwalifikacji podatkowej pod uwagę bierze się wartość jednostkową pojedynczej sztuki kompletnego i zdatnego do używania nabytego składnika majątku. W przypadku mebli poszczególne elementy (...) mogą stanowić odrębny środek trwały podlegający odpisom amortyzacyjnym. W przeciwnym razie, tj. jeżeli meble tworzą jeden połączony zestaw, którego elementy nie są kompletne i zdatne do używania, traktuje się je jako jeden środek trwały - meble.

Amortyzacja mebli o wartości powyżej 3500 zł. Jeżeli jednostkowa wartość mebla jest wyższa niż 3500 zł, to podatnik powinien go wprowadzić do ewidencji środków trwałych i dokonywać odpisów amortyzacyjnych (art. 22f ust. 1 updof). Ponieważ meble zaliczane są do grupy 8, rodzaj 808 Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT), liniowa stawka amortyzacji wynosi dla nich 20%. Podatnik może również skorzystać w tym przypadku z degresywnej metody amortyzacji.

Amortyzacja mebli o wartości równiej lub niższej niż 3500 zł. W przypadku gdy wartość jednostkowa danego mebla nie przekracza kwoty 3500 zł, podatnik może nie zaliczać go do środków trwałych. W takiej sytuacji wydatki poniesione na jego nabycie można zaliczyć bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów w miesiącu oddania mebli do używania (art. 22d ust. 1 updof). Podatnik może również zaliczyć ten składnik majątku do środków trwałych i dokonywać odpisów amortyzacyjnych według przyjętej metody amortyzacji (liniowej lub degresywnej) albo zamortyzować jednorazowo w miesiącu oddania go do używania lub w miesiącu następnym (art. 22f ust. 3 updof).

Schemat I. Metody rozliczania wydatków na nabycie kompletu mebli, w przypadku gdy podatnik rozliczy koszt każdego z mebli oddzielnie

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Mimo że, jak wynika z zacytowanego powyżej pisma, organy podatkowe zajmują korzystne dla podatnika stanowisko w sprawie zaliczania do kosztów wydatków na komplety mebli, to w Pani przypadku nie będzie można potraktować elementów wchodzących w skład nabytego zestawu jako odrębnych środków trwałych podlegających amortyzacji lub zaliczyć ich bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów. Z otrzymanej przez Panią faktury nie wynika bowiem, jakie elementy tworzą nabyty zestaw i jaka jest ich wartość. Ponieważ nie może Pani określić wysokości kosztów poniesionych na poszczególne meble, to nie wiadomo, czy i którego mebla wartość przekracza 3500 zł. Tym bardziej, że na podstawie § 12 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów podstawą zapisów w księdze są m.in. faktury VAT.

 

Niektórzy podatnicy, w przypadku gdy na fakturze nie wyszczególniono poszczególnych elementów wchodzących w skład nabytego kompletu (zestawu), dokonując rozliczenia w kosztach tego rodzaju zakupu, opierają się na załączanych do faktur opisach (specyfikacjach), na których są wyszczególniane poszczególne elementy sprzedawanego zestawu. Posiadając taki opis, rozliczają każdy z elementów osobno. W praktyce pozwala im to na zaliczenie większości elementów zestawu bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów, zamiast ich amortyzowania. Mimo że na otrzymanej przez nich fakturze nie jest wykazana wartość poszczególnych mebli, to jednak specyfikację taką można uznać za podstawę do określenia ceny nabycia poszczególnych elementów zestawu.

Gdyby udało się Pani uzyskać od sprzedawcy mebli specyfikację, z której wynikałaby wartość poszczególnych elementów nabytego kompletu meblowego, mogłaby Pani rozliczyć w kosztach każdy z tych elementów osobno. Prawdopodobnie, z uwagi na wartość tych elementów, mogłaby Pani bezpośrednio zaliczyć wydatki na poszczególne meble do kosztów uzyskania przychodów. Nie musiałaby Pani ich amortyzować w czasie.

Może Pani również spróbować wystąpić do sprzedawcy o wystawienie faktury korygującej, z której wynikałaby wartość poszczególnych mebli. Sprzedawca może jednak odmówić. Jego zdaniem nie popełnił błędu, wystawiając fakturę pierwotną, bowiem sprzedawany towar określił prawidłowo jako komplet mebli.

Amortyzacja kompletu mebli jako jednego środka trwałego

Jak wspomniano wcześniej, ze względu na brak wyszczególnienia na otrzymanej przez Panią fakturze poszczególnych elementów nabytego zestawu mebli zakupiony komplet powinna Pani potraktować jako jeden środek trwały. Z uwagi na wartość kompletu mebli, tj. powyżej 3500 zł, nie będzie Pani mogła zaliczyć tego wydatku bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów. Ponieważ meble zaliczane są do grupy 8, rodzaj 808 Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT), to nabyty komplet powinna Pani amortyzować według liniowej 20% stawki. Może Pani również zastosować degresywną metodę amortyzacji.

W opisanej sytuacji może Pani również rozważyć skorzystanie z jednorazowej amortyzacji. Ponieważ meble są zaliczane do grupy 8, rodzaj 808 Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT), to jeżeli jest Pani małym podatnikiem, istnieje możliwość skorzystania z tej metody amortyzacji (art. 22k ust. 7 updof). W tym przypadku może Pani dokonać odpisu amortyzacyjnego już w miesiącu, w którym meble zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych. Należy jednak pamiętać o ograniczeniu w dokonywaniu jednorazowych odpisów do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym równowartości kwoty 50 000 euro łącznej wartości tych odpisów amortyzacyjnych.

VAT

Podatnikom przysługuje prawo do odliczenia VAT z faktury za zakup zestawu mebli do pomieszczenia, w którym jest prowadzona działalność gospodarcza. Odliczenia powinna Pani dokonać w deklaracji za miesiąc, w którym otrzymała Pani fakturę, lub za miesiąc następny (art. 86 ust. 10 pkt 1 i ust. 11 ustawy o VAT).

• art. 22 ust. 1, art. 22d ust. 1, art. 22f ust. 3, art. 22k ust. 1, ust. 7-12 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 97, poz. 623

• § 12 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów - Dz.U. Nr 152, poz. 1475; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 140, poz. 988

• rozporządzenie Rady Ministrów z 30 grudnia 1999 r. w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT) - Dz.U. Nr 112, poz. 1317; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 260, poz. 2589

Krzysztof Rustecki

ekspert w zakresie podatków dochodowych

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

REKLAMA

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

REKLAMA