REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć zakup mebli biurowych do wynajmowanego lokalu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krzysztof Rustecki
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzę podatkową księgę przychodów i rozchodów. Zakupiłam meble biurowe do lokalu wynajmowanego na działalność. Na fakturze jest napisane: meble biurowe - komplet-zestaw mebli biurowych. Cena 6355 zł + VAT. Na fakturze nie wyszczególniono, co wchodzi w skład zestawu, ale w praktyce jest to: biurko z szafką zintegrowaną, szafka z szufladami i zestaw szafek kuchennych. Jak powinnam rozliczyć ten zakup w kosztach? Czy powinnam amortyzować cały komplet przez 5 lat? A może, mimo że nie ma wyszczególnienia poszczególnych elementów zestawu na fakturze, to najpierw powinnam podzielić go na 3 części i ustalić wartość początkową każdej z nich, a dopiero potem amortyzować osobno każdą z tych części?

RADA

REKLAMA

Ponieważ z otrzymanej faktury nie wynika wartość poszczególnych mebli wchodzących w skład kompletu, to nie posiada Pani dokumentu, na podstawie którego mogłaby zaksięgować odrębnie w koszty wartość poszczególnych mebli. W takim przypadku należy zakupiony komplet mebli potraktować jako jeden środek trwały. Może go Pani amortyzować, stosując liniową bądź degresywną metodę amortyzacji. Jeżeli spełnia Pani ustawowe warunki, może Pani dokonać jednorazowego odpisu amortyzacyjnego. Jeżeli chciałaby Pani rozliczyć każdy z mebli wchodzących w skład kompletu meblowego osobno, to powinna Pani zwrócić się do sprzedawcy o wystawienie specyfikacji, w której zostałyby wymienione poszczególne elementy kompletu oraz ich wartość. Może Pani również próbować wystąpić do sprzedawcy o wystawienie faktury korygującej. Szczegóły - w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

W przypadku nabycia kompletu mebli prawidłowe rozliczenie tego zakupu zależy od treści faktury oraz wartości nabytych mebli.

Amortyzacja poszczególnych elementów wchodzących w skład nabytego kompletu mebli

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przedstawionym w pytaniu stanie faktycznym nie może Pani ani zaliczyć wydatków na poszczególne elementy kompletu meblowego bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodu, ani amortyzować każdego z tych elementów z osobna.

Aby stwierdzić, co podlega amortyzacji, należy odwołać się do art. 22a ust. 1 pkt 2 updof. Wynika z niego, że amortyzacji podlegają, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:

1) budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,

2) maszyny, urządzenia i środki transportu,

3)inne przedmioty

- o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą.

REKLAMA

Według objaśnień wstępnych do rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych za podstawową jednostkę ewidencji podatnik powinien przyjąć pojedynczy element majątku trwałego, który spełnia określone funkcje w procesie wytwarzania wyrobów i świadczenia usług.

Takim elementem może być np. budynek, maszyna, pojazd mechaniczny itp. Jedynie w nielicznych przypadkach dopuszcza się w ewidencji przyjęcie za pojedynczy obiekt tzw. obiektu zbiorczego, którym może być np. zespół przewodów rurociągowych lub zespół latarni jednego typu użytkowanych na terenie zakładu, ulicy, osiedla, zespoły komputerowe.

Klasyfikacja Środków Trwałych jest dostępna na www.isk.infor.pl w Niezbędniku - zakładka Klasyfikacje.

Jeżeli zatem poszczególne elementy nabytego przez Panią zestawu meblowego są kompletne i zdatne do używania, to co do zasady powinna je Pani rozliczyć każdy z osobna. Takie stanowisko potwierdzają również organy podatkowe. Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie w piśmie z 26 października 2004 r., nr II US.PB-I-415/58/04, stwierdził:

REKLAMA

Przy kwalifikacji podatkowej pod uwagę bierze się wartość jednostkową pojedynczej sztuki kompletnego i zdatnego do używania nabytego składnika majątku. W przypadku mebli poszczególne elementy (...) mogą stanowić odrębny środek trwały podlegający odpisom amortyzacyjnym. W przeciwnym razie, tj. jeżeli meble tworzą jeden połączony zestaw, którego elementy nie są kompletne i zdatne do używania, traktuje się je jako jeden środek trwały - meble.

Amortyzacja mebli o wartości powyżej 3500 zł. Jeżeli jednostkowa wartość mebla jest wyższa niż 3500 zł, to podatnik powinien go wprowadzić do ewidencji środków trwałych i dokonywać odpisów amortyzacyjnych (art. 22f ust. 1 updof). Ponieważ meble zaliczane są do grupy 8, rodzaj 808 Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT), liniowa stawka amortyzacji wynosi dla nich 20%. Podatnik może również skorzystać w tym przypadku z degresywnej metody amortyzacji.

Amortyzacja mebli o wartości równiej lub niższej niż 3500 zł. W przypadku gdy wartość jednostkowa danego mebla nie przekracza kwoty 3500 zł, podatnik może nie zaliczać go do środków trwałych. W takiej sytuacji wydatki poniesione na jego nabycie można zaliczyć bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów w miesiącu oddania mebli do używania (art. 22d ust. 1 updof). Podatnik może również zaliczyć ten składnik majątku do środków trwałych i dokonywać odpisów amortyzacyjnych według przyjętej metody amortyzacji (liniowej lub degresywnej) albo zamortyzować jednorazowo w miesiącu oddania go do używania lub w miesiącu następnym (art. 22f ust. 3 updof).

Schemat I. Metody rozliczania wydatków na nabycie kompletu mebli, w przypadku gdy podatnik rozliczy koszt każdego z mebli oddzielnie

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Mimo że, jak wynika z zacytowanego powyżej pisma, organy podatkowe zajmują korzystne dla podatnika stanowisko w sprawie zaliczania do kosztów wydatków na komplety mebli, to w Pani przypadku nie będzie można potraktować elementów wchodzących w skład nabytego zestawu jako odrębnych środków trwałych podlegających amortyzacji lub zaliczyć ich bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów. Z otrzymanej przez Panią faktury nie wynika bowiem, jakie elementy tworzą nabyty zestaw i jaka jest ich wartość. Ponieważ nie może Pani określić wysokości kosztów poniesionych na poszczególne meble, to nie wiadomo, czy i którego mebla wartość przekracza 3500 zł. Tym bardziej, że na podstawie § 12 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów podstawą zapisów w księdze są m.in. faktury VAT.

 

Niektórzy podatnicy, w przypadku gdy na fakturze nie wyszczególniono poszczególnych elementów wchodzących w skład nabytego kompletu (zestawu), dokonując rozliczenia w kosztach tego rodzaju zakupu, opierają się na załączanych do faktur opisach (specyfikacjach), na których są wyszczególniane poszczególne elementy sprzedawanego zestawu. Posiadając taki opis, rozliczają każdy z elementów osobno. W praktyce pozwala im to na zaliczenie większości elementów zestawu bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów, zamiast ich amortyzowania. Mimo że na otrzymanej przez nich fakturze nie jest wykazana wartość poszczególnych mebli, to jednak specyfikację taką można uznać za podstawę do określenia ceny nabycia poszczególnych elementów zestawu.

Gdyby udało się Pani uzyskać od sprzedawcy mebli specyfikację, z której wynikałaby wartość poszczególnych elementów nabytego kompletu meblowego, mogłaby Pani rozliczyć w kosztach każdy z tych elementów osobno. Prawdopodobnie, z uwagi na wartość tych elementów, mogłaby Pani bezpośrednio zaliczyć wydatki na poszczególne meble do kosztów uzyskania przychodów. Nie musiałaby Pani ich amortyzować w czasie.

Może Pani również spróbować wystąpić do sprzedawcy o wystawienie faktury korygującej, z której wynikałaby wartość poszczególnych mebli. Sprzedawca może jednak odmówić. Jego zdaniem nie popełnił błędu, wystawiając fakturę pierwotną, bowiem sprzedawany towar określił prawidłowo jako komplet mebli.

Amortyzacja kompletu mebli jako jednego środka trwałego

Jak wspomniano wcześniej, ze względu na brak wyszczególnienia na otrzymanej przez Panią fakturze poszczególnych elementów nabytego zestawu mebli zakupiony komplet powinna Pani potraktować jako jeden środek trwały. Z uwagi na wartość kompletu mebli, tj. powyżej 3500 zł, nie będzie Pani mogła zaliczyć tego wydatku bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów. Ponieważ meble zaliczane są do grupy 8, rodzaj 808 Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT), to nabyty komplet powinna Pani amortyzować według liniowej 20% stawki. Może Pani również zastosować degresywną metodę amortyzacji.

W opisanej sytuacji może Pani również rozważyć skorzystanie z jednorazowej amortyzacji. Ponieważ meble są zaliczane do grupy 8, rodzaj 808 Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT), to jeżeli jest Pani małym podatnikiem, istnieje możliwość skorzystania z tej metody amortyzacji (art. 22k ust. 7 updof). W tym przypadku może Pani dokonać odpisu amortyzacyjnego już w miesiącu, w którym meble zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych. Należy jednak pamiętać o ograniczeniu w dokonywaniu jednorazowych odpisów do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym równowartości kwoty 50 000 euro łącznej wartości tych odpisów amortyzacyjnych.

VAT

Podatnikom przysługuje prawo do odliczenia VAT z faktury za zakup zestawu mebli do pomieszczenia, w którym jest prowadzona działalność gospodarcza. Odliczenia powinna Pani dokonać w deklaracji za miesiąc, w którym otrzymała Pani fakturę, lub za miesiąc następny (art. 86 ust. 10 pkt 1 i ust. 11 ustawy o VAT).

• art. 22 ust. 1, art. 22d ust. 1, art. 22f ust. 3, art. 22k ust. 1, ust. 7-12 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 97, poz. 623

• § 12 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów - Dz.U. Nr 152, poz. 1475; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 140, poz. 988

• rozporządzenie Rady Ministrów z 30 grudnia 1999 r. w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT) - Dz.U. Nr 112, poz. 1317; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 260, poz. 2589

Krzysztof Rustecki

ekspert w zakresie podatków dochodowych

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec z bieganiem po zaświadczenia! Rewolucyjne zmiany w podatku od spadków i darowizn, dotyczące zaświadczeń z urzędu skarbowego oraz rozliczeń rent prywatnych

Koniec z obowiązkiem przedstawiania zaświadczeń z urzędu skarbowego przy sprzedaży majątku otrzymanego od najbliższej rodziny! Nowelizacja ustawy o podatku od spadków i darowizn upraszcza formalności i rozliczenia rent prywatnych. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe przepisy wchodzą w życie.

2 mln zł zamiast 1 mln! Rząd luzuje zasady w podatku PIT – to przełom dla przedsiębiorców, którzy korzystają z rozliczenia kasowego

Rząd szykuje istotną zmianę w podatku dochodowym – limit przychodów uprawniający do kasowego PIT ma wzrosnąć z 1 mln do 2 mln zł. To ogromna ulga dla tysięcy firm, które dzięki nowym przepisom poprawią swoją płynność finansową i uproszczą rozliczenia z fiskusem.

Wystawianie faktur ustrukturyzowanych narusza konstytucyjne prawo do prywatności

Istotna część podatników, mimo istnienia formalnego obowiązku, nie będzie mogła wystawiać faktur ustrukturyzowanych, gdyż nie pozwalają im na to zawarte umowy, w których nabywcy zastrzegają sobie zachowanie tajemnicy handlowej. Wystawianie faktur ustrukturyzowanych w sposób oczywisty narusza tę zasadę, bowiem ich treść będzie w sposób nieograniczony dostępna dla długiej listy organów państwa – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. I dodaje: Organy te będą mogły bez jakichkolwiek ograniczeń czerpać informacje o tajemnicach handlowych, a zwłaszcza o towarach i usługach oraz cenach stosowanych przez podatników.

Nowe Centrum Kompetencyjne i Zespół ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego – jest ważny krok w uszczelnianiu CIT

Ministerstwo Finansów ogłosiło powstanie Centrum Kompetencyjnego ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego w CIT oraz nowego Zespołu analizującego systemowe rozwiązania w tym obszarze. KAS zmienia też priorytety kontroli – liczyć się będą efekty, nie liczba postępowań.

REKLAMA

Nowe projekty KSR do konsultacji publicznych: wartości niematerialne i inwestycje w nieruchomości

Komitet Standardów Rachunkowości opublikował dwa projekty Krajowych Standardów Rachunkowości – dotyczące wartości niematerialnych i prawnych oraz inwestycji w nieruchomości. Dokumenty mają ujednolicić zasady ewidencji, wyceny i prezentacji tych aktywów. Opinie można zgłaszać do 30 września 2025 r.

Nowa opłata 2 euro od każdej paczki do UE albo 50 eurocentów po spełnieniu szeregu formalności. Na walce Unii z chińskim e-commerce skorzysta europejska logistyka

Komisja Europejska i Parlament Europejski chcą ograniczenia napływu chińskiego e-commerce przez wprowadzenie opłaty manipulacyjnej wynoszącej 2 euro dla każdej paczki, niezależnie od jej wartości. Nowy podatek będzie można obniżyć do 50 eurocentów, ale najpierw przesyłka będzie musiała trafić do magazynu na terenie Unii, skąd będzie dystrybuowana do klienta końcowego. Oznacza to, że każda z 4,6 mld paczek, bo tyle zaimportowano ich w 2024 r., będzie wymagała indywidualnej obsługi logistycznej, którą mogą zapewnić europejscy operatorzy. W opinii ekspertów to wielka dla sektora logistyki kontraktowej, również w Polsce, ale do walki o największych graczy e-commerce należy się dobrze przygotować.

Tajemnica przedsiębiorstwa pod ochroną – rząd szykuje rewolucję w przepisach o znakach towarowych

Rząd pracuje nad długo wyczekiwaną nowelizacją Prawa własności przemysłowej. Projekt UDER85 wprowadzi skuteczne mechanizmy ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa w postępowaniach przed Urzędem Patentowym. To przełom, który zmieni zasady gry w sporach o znaki towarowe i zwiększy bezpieczeństwo firmowych danych.

Ubezpieczenie zdrowotne przy delegowaniu pracownika do Niemiec – formularz A1, EKUZ i kasy chorych

Delegowanie pracowników do Niemiec wiąże się z szeregiem obowiązków administracyjnych. Jednym z kluczowych aspektów, często niedocenianym przez pracodawców, jest właściwe zabezpieczenie zdrowotne osoby delegowanej. W praktyce powtarzają się pytania: czy wystarczy formularz A1? Czy EKUZ chroni pracownika w Niemczech w razie wypadku? Co pokrywa niemiecka AOK? I czy warto wykupić prywatne ubezpieczenie? W tym artykule odpowiemy na te i inne pytania, wyjaśnimy czym jest formularz A1, co zapewnia karta EKUZ w Niemczech oraz czy trzeba zgłaszać się do niemieckiej kasy chorych?

REKLAMA

Kryzys na rynku księgowych? Specjaliści są przemęczeni, a chętnych i wykwalifikowanych kandydatów do pracy brakuje

Co drugi pracownik obszaru księgowości uważa, że branża boryka się z niedoborem wykwalifikowanych specjalistów – wynika z badania SaldeoSMART. Wśród głównych powodów luki kompetencyjnej respondenci wymieniają trudność w nadążaniu za zmieniającymi się przepisami (64%) oraz wypalenie zawodowe (53%). Siedmiu na dziesięciu ankietowanych przyznaje, że w ostatnim kwartale często lub bardzo często odczuwało przeciążenie obowiązkami zawodowymi. Jednocześnie 44% upatruje w sztucznej inteligencji szansy na odciążenie pracowników i zwiększenie ich efektywności.

3 poprawki Senatu do ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF

Ustawa wprowadzająca Krajowy System e-Faktur została uchwalona przez Sejm 25 lipca 2025 roku i trafiła do Senatu. Na posiedzeniu w dniu 30 lipca 2025 r. Senacka Komisja Budżetu i Finansów Publicznych zaproponowała jedynie 3 poprawki redakcyjne do ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, nie wprowadzając innych zmian.

REKLAMA