REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć zakup mebli biurowych do wynajmowanego lokalu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krzysztof Rustecki
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzę podatkową księgę przychodów i rozchodów. Zakupiłam meble biurowe do lokalu wynajmowanego na działalność. Na fakturze jest napisane: meble biurowe - komplet-zestaw mebli biurowych. Cena 6355 zł + VAT. Na fakturze nie wyszczególniono, co wchodzi w skład zestawu, ale w praktyce jest to: biurko z szafką zintegrowaną, szafka z szufladami i zestaw szafek kuchennych. Jak powinnam rozliczyć ten zakup w kosztach? Czy powinnam amortyzować cały komplet przez 5 lat? A może, mimo że nie ma wyszczególnienia poszczególnych elementów zestawu na fakturze, to najpierw powinnam podzielić go na 3 części i ustalić wartość początkową każdej z nich, a dopiero potem amortyzować osobno każdą z tych części?

RADA

REKLAMA

Ponieważ z otrzymanej faktury nie wynika wartość poszczególnych mebli wchodzących w skład kompletu, to nie posiada Pani dokumentu, na podstawie którego mogłaby zaksięgować odrębnie w koszty wartość poszczególnych mebli. W takim przypadku należy zakupiony komplet mebli potraktować jako jeden środek trwały. Może go Pani amortyzować, stosując liniową bądź degresywną metodę amortyzacji. Jeżeli spełnia Pani ustawowe warunki, może Pani dokonać jednorazowego odpisu amortyzacyjnego. Jeżeli chciałaby Pani rozliczyć każdy z mebli wchodzących w skład kompletu meblowego osobno, to powinna Pani zwrócić się do sprzedawcy o wystawienie specyfikacji, w której zostałyby wymienione poszczególne elementy kompletu oraz ich wartość. Może Pani również próbować wystąpić do sprzedawcy o wystawienie faktury korygującej. Szczegóły - w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

W przypadku nabycia kompletu mebli prawidłowe rozliczenie tego zakupu zależy od treści faktury oraz wartości nabytych mebli.

Amortyzacja poszczególnych elementów wchodzących w skład nabytego kompletu mebli

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przedstawionym w pytaniu stanie faktycznym nie może Pani ani zaliczyć wydatków na poszczególne elementy kompletu meblowego bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodu, ani amortyzować każdego z tych elementów z osobna.

Aby stwierdzić, co podlega amortyzacji, należy odwołać się do art. 22a ust. 1 pkt 2 updof. Wynika z niego, że amortyzacji podlegają, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:

1) budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,

2) maszyny, urządzenia i środki transportu,

3)inne przedmioty

- o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą.

REKLAMA

Według objaśnień wstępnych do rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych za podstawową jednostkę ewidencji podatnik powinien przyjąć pojedynczy element majątku trwałego, który spełnia określone funkcje w procesie wytwarzania wyrobów i świadczenia usług.

Takim elementem może być np. budynek, maszyna, pojazd mechaniczny itp. Jedynie w nielicznych przypadkach dopuszcza się w ewidencji przyjęcie za pojedynczy obiekt tzw. obiektu zbiorczego, którym może być np. zespół przewodów rurociągowych lub zespół latarni jednego typu użytkowanych na terenie zakładu, ulicy, osiedla, zespoły komputerowe.

Klasyfikacja Środków Trwałych jest dostępna na www.isk.infor.pl w Niezbędniku - zakładka Klasyfikacje.

Jeżeli zatem poszczególne elementy nabytego przez Panią zestawu meblowego są kompletne i zdatne do używania, to co do zasady powinna je Pani rozliczyć każdy z osobna. Takie stanowisko potwierdzają również organy podatkowe. Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie w piśmie z 26 października 2004 r., nr II US.PB-I-415/58/04, stwierdził:

REKLAMA

Przy kwalifikacji podatkowej pod uwagę bierze się wartość jednostkową pojedynczej sztuki kompletnego i zdatnego do używania nabytego składnika majątku. W przypadku mebli poszczególne elementy (...) mogą stanowić odrębny środek trwały podlegający odpisom amortyzacyjnym. W przeciwnym razie, tj. jeżeli meble tworzą jeden połączony zestaw, którego elementy nie są kompletne i zdatne do używania, traktuje się je jako jeden środek trwały - meble.

Amortyzacja mebli o wartości powyżej 3500 zł. Jeżeli jednostkowa wartość mebla jest wyższa niż 3500 zł, to podatnik powinien go wprowadzić do ewidencji środków trwałych i dokonywać odpisów amortyzacyjnych (art. 22f ust. 1 updof). Ponieważ meble zaliczane są do grupy 8, rodzaj 808 Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT), liniowa stawka amortyzacji wynosi dla nich 20%. Podatnik może również skorzystać w tym przypadku z degresywnej metody amortyzacji.

Amortyzacja mebli o wartości równiej lub niższej niż 3500 zł. W przypadku gdy wartość jednostkowa danego mebla nie przekracza kwoty 3500 zł, podatnik może nie zaliczać go do środków trwałych. W takiej sytuacji wydatki poniesione na jego nabycie można zaliczyć bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów w miesiącu oddania mebli do używania (art. 22d ust. 1 updof). Podatnik może również zaliczyć ten składnik majątku do środków trwałych i dokonywać odpisów amortyzacyjnych według przyjętej metody amortyzacji (liniowej lub degresywnej) albo zamortyzować jednorazowo w miesiącu oddania go do używania lub w miesiącu następnym (art. 22f ust. 3 updof).

Schemat I. Metody rozliczania wydatków na nabycie kompletu mebli, w przypadku gdy podatnik rozliczy koszt każdego z mebli oddzielnie

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Mimo że, jak wynika z zacytowanego powyżej pisma, organy podatkowe zajmują korzystne dla podatnika stanowisko w sprawie zaliczania do kosztów wydatków na komplety mebli, to w Pani przypadku nie będzie można potraktować elementów wchodzących w skład nabytego zestawu jako odrębnych środków trwałych podlegających amortyzacji lub zaliczyć ich bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów. Z otrzymanej przez Panią faktury nie wynika bowiem, jakie elementy tworzą nabyty zestaw i jaka jest ich wartość. Ponieważ nie może Pani określić wysokości kosztów poniesionych na poszczególne meble, to nie wiadomo, czy i którego mebla wartość przekracza 3500 zł. Tym bardziej, że na podstawie § 12 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów podstawą zapisów w księdze są m.in. faktury VAT.

 

Niektórzy podatnicy, w przypadku gdy na fakturze nie wyszczególniono poszczególnych elementów wchodzących w skład nabytego kompletu (zestawu), dokonując rozliczenia w kosztach tego rodzaju zakupu, opierają się na załączanych do faktur opisach (specyfikacjach), na których są wyszczególniane poszczególne elementy sprzedawanego zestawu. Posiadając taki opis, rozliczają każdy z elementów osobno. W praktyce pozwala im to na zaliczenie większości elementów zestawu bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów, zamiast ich amortyzowania. Mimo że na otrzymanej przez nich fakturze nie jest wykazana wartość poszczególnych mebli, to jednak specyfikację taką można uznać za podstawę do określenia ceny nabycia poszczególnych elementów zestawu.

Gdyby udało się Pani uzyskać od sprzedawcy mebli specyfikację, z której wynikałaby wartość poszczególnych elementów nabytego kompletu meblowego, mogłaby Pani rozliczyć w kosztach każdy z tych elementów osobno. Prawdopodobnie, z uwagi na wartość tych elementów, mogłaby Pani bezpośrednio zaliczyć wydatki na poszczególne meble do kosztów uzyskania przychodów. Nie musiałaby Pani ich amortyzować w czasie.

Może Pani również spróbować wystąpić do sprzedawcy o wystawienie faktury korygującej, z której wynikałaby wartość poszczególnych mebli. Sprzedawca może jednak odmówić. Jego zdaniem nie popełnił błędu, wystawiając fakturę pierwotną, bowiem sprzedawany towar określił prawidłowo jako komplet mebli.

Amortyzacja kompletu mebli jako jednego środka trwałego

Jak wspomniano wcześniej, ze względu na brak wyszczególnienia na otrzymanej przez Panią fakturze poszczególnych elementów nabytego zestawu mebli zakupiony komplet powinna Pani potraktować jako jeden środek trwały. Z uwagi na wartość kompletu mebli, tj. powyżej 3500 zł, nie będzie Pani mogła zaliczyć tego wydatku bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów. Ponieważ meble zaliczane są do grupy 8, rodzaj 808 Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT), to nabyty komplet powinna Pani amortyzować według liniowej 20% stawki. Może Pani również zastosować degresywną metodę amortyzacji.

W opisanej sytuacji może Pani również rozważyć skorzystanie z jednorazowej amortyzacji. Ponieważ meble są zaliczane do grupy 8, rodzaj 808 Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT), to jeżeli jest Pani małym podatnikiem, istnieje możliwość skorzystania z tej metody amortyzacji (art. 22k ust. 7 updof). W tym przypadku może Pani dokonać odpisu amortyzacyjnego już w miesiącu, w którym meble zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych. Należy jednak pamiętać o ograniczeniu w dokonywaniu jednorazowych odpisów do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym równowartości kwoty 50 000 euro łącznej wartości tych odpisów amortyzacyjnych.

VAT

Podatnikom przysługuje prawo do odliczenia VAT z faktury za zakup zestawu mebli do pomieszczenia, w którym jest prowadzona działalność gospodarcza. Odliczenia powinna Pani dokonać w deklaracji za miesiąc, w którym otrzymała Pani fakturę, lub za miesiąc następny (art. 86 ust. 10 pkt 1 i ust. 11 ustawy o VAT).

• art. 22 ust. 1, art. 22d ust. 1, art. 22f ust. 3, art. 22k ust. 1, ust. 7-12 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 97, poz. 623

• § 12 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów - Dz.U. Nr 152, poz. 1475; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 140, poz. 988

• rozporządzenie Rady Ministrów z 30 grudnia 1999 r. w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT) - Dz.U. Nr 112, poz. 1317; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 260, poz. 2589

Krzysztof Rustecki

ekspert w zakresie podatków dochodowych

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Naliczanie odsetek za zwłokę a czas trwania kontroli podatkowej, celno-skarbowej lub postępowania podatkowego – zmiany w Ordynacji podatkowej jeszcze w 2025 r.

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, która ma m.in. na celu zmobilizowanie organów podatkowych do zakończenia kontroli podatkowej i kontroli celno-skarbowej w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia jej wszczęcia. Jeżeli to się nie stanie, to nie będzie można podatnikowi naliczyć odsetek od zaległości podatkowych (odsetek za zwłokę) stwierdzonych w toku kontroli.

Zarządzanie finansami i procesami finansowo-księgowymi w rosnącym przedsiębiorstwie

W dzisiejszej gospodarce efektywne zarządzanie finansami i procesami finansowymi stanowi kluczowy czynnik sukcesu dla rozwijających się przedsiębiorstw. Praktyka biznesowa pokazuje, że sam wzrost obrotów nie zawsze przekłada się na poprawę kondycji finansowej firmy. Nieumiejętnie zarządzany rozwój może prowadzić do paradoksalnej sytuacji, w której zwiększającym się przychodom towarzyszą spadająca rentowność i problemy z płynnością finansową.

Rozliczenie składki zdrowotnej w 2025 roku. Księgowa wyjaśnia jak to zrobić

Termin złożenia w ZUS deklaracji zawierającej rozliczenie wpłaconych składek zdrowotnych za 2024 rok upływa 20 maja 2025 r. Obowiązek ten dotyczy większości przedsiębiorców prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Jedynie ci rozliczający się na karcie podatkowej są z niego zwolnieni. W pozostałych przypadkach wysokość należnych składek wylicza się na podstawie przychodów bądź dochodów osiągniętych w poprzednim roku. Na co zwrócić uwagę przygotowując roczne rozliczenie składek? Wyjaśnia to Paulina Chwil, Księgowa Prowadząca oraz Ekspert ds. ZUS i Prawa Pracy w CashDirector S.A.

Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku. Prof. Kołodko recenzuje politykę (nie tylko gospodarczą) obecnego prezydenta USA

W kwietniu 2025 r. nakładem Wydawnictwa Naukowego PWN ukazała się najnowsza książka prof. Grzegorza W. Kołodki zatytułowana „Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku”. Grzegorz W. Kołodko, wybitny ekonomista i były wicepremier, w swoim bezkompromisowym stylu analizuje trumponomikę i trumpizm, populizm, nowy nacjonalizm, publiczne kłamstwa i brutalną grę interesów. Profesor poświęca szczególną uwagę kwestiom manipulacji opinią publiczną, polityce sojuszy, a także wpływowi wojny w Ukrainie na kształt geopolityki. Zastanawia się również, jakie zagrożenia dla NATO i Unii Europejskiej niesie ze sobą „America First” – i co to wszystko oznacza dla współczesnego świata.

REKLAMA

Zmiany w rachunkowości w 2025 r. Sprawozdawczość ESG przesunięta o 2 lata

Minister Finansów przygotował 5 maja 2025 r. projekt nowelizacji ustawy wdrażającej dyrektywę CRSD do ustawy o rachunkowości, a także ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw. Ta nowelizacja ma na celu wdrożenie unijnej dyrektywy 2025/794, przesuwającej wdrożenie obowiązku sprawozdawczości ESG o 2 lata.

Większość podatników VAT może uniknąć w 2026 r. obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Prof. Modzelewski wyjaśnia jak to możliwe

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, gdyby uchwalono projekt przepisów wprowadzających obowiązkowy KSeF w przedłożonym niedawno kształcie, to większość podatników VAT nie będzie musiała wystawiać faktur ustrukturyzowanych w 2026 r.

Stopy procentowe NBP 2025: w maju obniżka o 0,5 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 6-7 maja 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,5 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosi od 8 maja 2025 r. 5,25 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zgodna z oczekiwaniami większości analityków finansowych i ekonomistów. Stopy NBP zmieniły się pierwszy raz od 3 października 2023 r.

Przekształcenie JDG a status podatnika rozpoczynającego działalność w estońskim CIT

W świetle marcowego wyroku NSA (sygn. II FSK 1412/24) zmienia się podejście do kwalifikacji podatkowej spółek powstałych z przekształcenia jednoosobowych działalności gospodarczych. Wyrok ten przesądził, że takie podmioty mogą korzystać z przywilejów "podatnika rozpoczynającego działalność" na gruncie przepisów o estońskim CIT.

REKLAMA

Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

REKLAMA