REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Za paczkę świąteczną zapłacimy podatek

Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli wartość paczki otrzymanej od pracodawcy przekroczy 380 zł rocznie, trzeba będzie zapłacić podatek.

Pracodawca podatnika co rok przekazuje swoim pracownikom paczki świąteczne.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

- Czy wartość tego typu prezentów jest przychodem pracownika podlegającym PIT - pyta pani Marta K.

Tak, wartość paczki będzie przychodem pracownika, jeśli paczka nie była sfinansowana z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.

Zdaniem Katarzyny Szafrańskiej-Blank, starszego menedżera w PricewaterhouseCoopers, najwięcej problemów budzi kwestia prawidłowego rozpoznania wydatków na paczki dla celów podatku dochodowego od osób prawnych. Klasyfikacja kosztów związanych z przekazaniem paczek świątecznych na rzecz pracowników jest uzależniona przede wszystkim od tego, czy paczki takie są sfinansowane przez pracodawcę z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych czy ze środków bieżących podatnika. Nie bez znaczenia jest także fakt, czy intencją podatnika jest przekazanie paczek samym pracownikom, czy są to paczki dla dzieci tychże pracowników.

REKLAMA

- W przypadku sfinansowania zakupu paczek z ZFŚS koszty związane z ich zakupem nie będą stanowiły kosztu uzyskania przychodu - tłumaczy Katarzyna Szafrańska-Blank.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dodaje, że kosztem będzie odpowiedni odpis na fundusz (w momencie przekazania środków na wyodrębniony rachunek).

Według eksperta, aby paczki mogły być sfinansowane z ZFŚS, zarówno fakt ich przekazania na rzecz poszczególnych osób, jak i ich wartość powinny być uzależnione od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej pracowników (paczki stanowią w tym przypadku rodzaj pomocy materialnej od pracodawcy).

- Przy finansowaniu paczek ze środków obrotowych (paczki są prezentem świątecznym dla wszystkich pracowników, niezależnym od ich sytuacji materialnej), co do zasady wydatki poniesione na ich sfinansowanie mogą stanowić koszt uzyskania przychodu - podkreśla nasza rozmówczyni z PricewaterhouseCoopers.

Podkreśla, że wydatki te będą uznane za świadczenie na rzecz pracowników. Zastrzega jednak, że inne będzie traktowanie takich paczek przez władze skarbowe w przypadku, gdy będą one z założenia przeznaczone dla rodziny (jak to ma najczęściej miejsce - dzieci pracownika). Wydatki na zakup takich paczek z dużym prawdopodobieństwem zostaną zakwestionowane jako wydatki o charakterze socjalnym, niezwiązanym z prowadzoną przez spółkę działalnością.

Jeżeli chodzi o kwalifikację paczek po stronie pracowników, to sytuacja jest prostsza.

- Co do zasady, wartość otrzymanej paczki będzie stanowiła dla pracownika dodatkowy przychód ze stosunku pracy opodatkowany na zasadach ogólnych. Wyjątek będą stanowić paczki, których zakup w pełni został sfinansowany ze środków ZFŚS (czyli przy uwzględnieniu sytuacji materialnej poszczególnych pracowników) - twierdzi Katarzyna Szafrańska-Blank.

Argumentuje, że wartość takich paczek będzie podlegać zwolnieniu z opodatkowania PIT po stronie pracownika, jeśli wartość świadczeń rzeczowych otrzymanych przez niego w roku podatkowym nie przekroczyła kwoty 380 zł.

Ważne!

Przekazanie paczek (bez względu na ich kwalifikację dla celów CIT i PIT) będzie podlegać, co do zasady, opodatkowaniu VAT należnym jako przekazanie towarów na cele osobiste pracowników (chyba że podatnikowi nie przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego przy ich zakupie)

EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

 

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA