REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Za paczkę świąteczną zapłacimy podatek

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli wartość paczki otrzymanej od pracodawcy przekroczy 380 zł rocznie, trzeba będzie zapłacić podatek.

Pracodawca podatnika co rok przekazuje swoim pracownikom paczki świąteczne.

REKLAMA

Autopromocja

- Czy wartość tego typu prezentów jest przychodem pracownika podlegającym PIT - pyta pani Marta K.

Tak, wartość paczki będzie przychodem pracownika, jeśli paczka nie była sfinansowana z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.

Zdaniem Katarzyny Szafrańskiej-Blank, starszego menedżera w PricewaterhouseCoopers, najwięcej problemów budzi kwestia prawidłowego rozpoznania wydatków na paczki dla celów podatku dochodowego od osób prawnych. Klasyfikacja kosztów związanych z przekazaniem paczek świątecznych na rzecz pracowników jest uzależniona przede wszystkim od tego, czy paczki takie są sfinansowane przez pracodawcę z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych czy ze środków bieżących podatnika. Nie bez znaczenia jest także fakt, czy intencją podatnika jest przekazanie paczek samym pracownikom, czy są to paczki dla dzieci tychże pracowników.

- W przypadku sfinansowania zakupu paczek z ZFŚS koszty związane z ich zakupem nie będą stanowiły kosztu uzyskania przychodu - tłumaczy Katarzyna Szafrańska-Blank.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dodaje, że kosztem będzie odpowiedni odpis na fundusz (w momencie przekazania środków na wyodrębniony rachunek).

Według eksperta, aby paczki mogły być sfinansowane z ZFŚS, zarówno fakt ich przekazania na rzecz poszczególnych osób, jak i ich wartość powinny być uzależnione od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej pracowników (paczki stanowią w tym przypadku rodzaj pomocy materialnej od pracodawcy).

REKLAMA

- Przy finansowaniu paczek ze środków obrotowych (paczki są prezentem świątecznym dla wszystkich pracowników, niezależnym od ich sytuacji materialnej), co do zasady wydatki poniesione na ich sfinansowanie mogą stanowić koszt uzyskania przychodu - podkreśla nasza rozmówczyni z PricewaterhouseCoopers.

Podkreśla, że wydatki te będą uznane za świadczenie na rzecz pracowników. Zastrzega jednak, że inne będzie traktowanie takich paczek przez władze skarbowe w przypadku, gdy będą one z założenia przeznaczone dla rodziny (jak to ma najczęściej miejsce - dzieci pracownika). Wydatki na zakup takich paczek z dużym prawdopodobieństwem zostaną zakwestionowane jako wydatki o charakterze socjalnym, niezwiązanym z prowadzoną przez spółkę działalnością.

Jeżeli chodzi o kwalifikację paczek po stronie pracowników, to sytuacja jest prostsza.

- Co do zasady, wartość otrzymanej paczki będzie stanowiła dla pracownika dodatkowy przychód ze stosunku pracy opodatkowany na zasadach ogólnych. Wyjątek będą stanowić paczki, których zakup w pełni został sfinansowany ze środków ZFŚS (czyli przy uwzględnieniu sytuacji materialnej poszczególnych pracowników) - twierdzi Katarzyna Szafrańska-Blank.

Argumentuje, że wartość takich paczek będzie podlegać zwolnieniu z opodatkowania PIT po stronie pracownika, jeśli wartość świadczeń rzeczowych otrzymanych przez niego w roku podatkowym nie przekroczyła kwoty 380 zł.

Ważne!

Przekazanie paczek (bez względu na ich kwalifikację dla celów CIT i PIT) będzie podlegać, co do zasady, opodatkowaniu VAT należnym jako przekazanie towarów na cele osobiste pracowników (chyba że podatnikowi nie przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego przy ich zakupie)

EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KPiR: czym jest i jak ją prowadzić? Najważniejsze zasady uproszczonej księgowości

Odpowiadając wprost na postawione w tytule pytanie, Księga Przychodów i Rozchodów (dalej: „KPiR”) to jeden z przewidzianych w polskim prawie sposobów prowadzenia ewidencji księgowej pozwalającej na określenie zobowiązań podatkowych. Najczęściej KPiR kojarzy się osobom, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą, w tym takim, które są zatrudniona w formie b2b. Niemniej, wbrew powszechnemu przeświadczeniu i pomimo tego, że obowiązek prowadzenia księgi przychodów i rozchodów został wprowadzony w art. 24a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, taką formę rachunkowości mogą przyjąć nie tylko osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.

Dalsze obniżki stóp procentowych NBP dopiero jesienią 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

REKLAMA

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

REKLAMA