REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Za paczkę świąteczną zapłacimy podatek

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli wartość paczki otrzymanej od pracodawcy przekroczy 380 zł rocznie, trzeba będzie zapłacić podatek.

Pracodawca podatnika co rok przekazuje swoim pracownikom paczki świąteczne.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

- Czy wartość tego typu prezentów jest przychodem pracownika podlegającym PIT - pyta pani Marta K.

Tak, wartość paczki będzie przychodem pracownika, jeśli paczka nie była sfinansowana z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.

Zdaniem Katarzyny Szafrańskiej-Blank, starszego menedżera w PricewaterhouseCoopers, najwięcej problemów budzi kwestia prawidłowego rozpoznania wydatków na paczki dla celów podatku dochodowego od osób prawnych. Klasyfikacja kosztów związanych z przekazaniem paczek świątecznych na rzecz pracowników jest uzależniona przede wszystkim od tego, czy paczki takie są sfinansowane przez pracodawcę z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych czy ze środków bieżących podatnika. Nie bez znaczenia jest także fakt, czy intencją podatnika jest przekazanie paczek samym pracownikom, czy są to paczki dla dzieci tychże pracowników.

REKLAMA

- W przypadku sfinansowania zakupu paczek z ZFŚS koszty związane z ich zakupem nie będą stanowiły kosztu uzyskania przychodu - tłumaczy Katarzyna Szafrańska-Blank.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dodaje, że kosztem będzie odpowiedni odpis na fundusz (w momencie przekazania środków na wyodrębniony rachunek).

Według eksperta, aby paczki mogły być sfinansowane z ZFŚS, zarówno fakt ich przekazania na rzecz poszczególnych osób, jak i ich wartość powinny być uzależnione od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej pracowników (paczki stanowią w tym przypadku rodzaj pomocy materialnej od pracodawcy).

- Przy finansowaniu paczek ze środków obrotowych (paczki są prezentem świątecznym dla wszystkich pracowników, niezależnym od ich sytuacji materialnej), co do zasady wydatki poniesione na ich sfinansowanie mogą stanowić koszt uzyskania przychodu - podkreśla nasza rozmówczyni z PricewaterhouseCoopers.

Podkreśla, że wydatki te będą uznane za świadczenie na rzecz pracowników. Zastrzega jednak, że inne będzie traktowanie takich paczek przez władze skarbowe w przypadku, gdy będą one z założenia przeznaczone dla rodziny (jak to ma najczęściej miejsce - dzieci pracownika). Wydatki na zakup takich paczek z dużym prawdopodobieństwem zostaną zakwestionowane jako wydatki o charakterze socjalnym, niezwiązanym z prowadzoną przez spółkę działalnością.

Jeżeli chodzi o kwalifikację paczek po stronie pracowników, to sytuacja jest prostsza.

- Co do zasady, wartość otrzymanej paczki będzie stanowiła dla pracownika dodatkowy przychód ze stosunku pracy opodatkowany na zasadach ogólnych. Wyjątek będą stanowić paczki, których zakup w pełni został sfinansowany ze środków ZFŚS (czyli przy uwzględnieniu sytuacji materialnej poszczególnych pracowników) - twierdzi Katarzyna Szafrańska-Blank.

Argumentuje, że wartość takich paczek będzie podlegać zwolnieniu z opodatkowania PIT po stronie pracownika, jeśli wartość świadczeń rzeczowych otrzymanych przez niego w roku podatkowym nie przekroczyła kwoty 380 zł.

Ważne!

Przekazanie paczek (bez względu na ich kwalifikację dla celów CIT i PIT) będzie podlegać, co do zasady, opodatkowaniu VAT należnym jako przekazanie towarów na cele osobiste pracowników (chyba że podatnikowi nie przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego przy ich zakupie)

EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

REKLAMA

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Wszedł nowy 15% podatek. Kogo dotyczy i na czym polega? To pokłosie dyrektywy UE - mało kto wie, a przepisy już obowiązują

Rozpoczyna się nowy etap w systemie podatkowym, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego pod nazwą-skrótem GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze całego systemu podatkowego. Celem tej reformy podatkowej jest zapewnienie, że największe światowe koncerny zapłacą sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od kraju, w którym generują swoje zyski. Czyżby to był koniec z cypryjskimi spółkami? Firmy muszą zmienić optykę na prowadzenie optymalizacji podatkowej i uwzględniać lokalizację biznesu jeszcze bardziej niż kiedykolwiek.

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe rozdanie warzyw

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

REKLAMA

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

REKLAMA