REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć przychody z innych źródeł - PITy 2007

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny

REKLAMA

REKLAMA

Przychody z tytułu, którego nie można dopasować do podstawowych kategorii przychodów nie musi oznaczać, że nie zapłacimy podatku dochodowego. W przypadku osiągnięcia takiego nietypowego przychodu trzeba sprawdzić, czy należy do przychodów „z innych źródeł”, o których mowa w art. 20 updof.

Zaliczenie naszych przychodów do jednej z kategorii przychodów nazwanych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych ma zasadnicze znaczenie. Od tego zależy sposób rozliczenia z fiskusem. Warto więc poświęcić trochę czasu by prawidłowo zakwalifikować swoje przychody.

REKLAMA

Autopromocja


Katalog źródeł przychodów


Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych (updof) określa i nazywa w art. 10 ust. 1 (punkty od 1 do 8) katalog podstawowych źródeł przychodów. Najczęściej występującymi źródłami przychodów są m.in.:

- praca (umowa o pracę),

- działalność gospodarcza,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- emerytura lub renta,

- działalność wykonywana osobiście (np. umowy zlecenia i umowy o dzieło),

- kapitały pieniężne (np. przychody z odsetek, dywidend),

- prawa majątkowe (np. prawa autorskie),

- najem i dzierżawa,

- zbycie nieruchomości lub rzeczy

- stosunek służbowy.


Konkretny zakres poszczególnych źródeł określają następne artykuły ustawy (art. 11 – art. 19 updof). Przykładowo w art. 13 updof znajdziemy dokładne wyjaśnienie, które przychody należą do tajemniczo nazwanej kategorii przychodów z „działalności wykonywanej osobiście”. Podatnik osiągając przychód ze źródła mieszczącego się w tym katalogu ma obowiązek zapłacić podatek dochodowy, chyba że szczegółowe zapisy ustawy zwalniają go z tego obowiązku.


Jak rozpoznać przychody z „innych źródeł”


Życie jest oczywiście bogatsze od tych podstawowych sytuacji. Dlatego wszystkie przychody nie mieszczące się w tym podstawowym katalogu są nazwane przychodami z innych źródeł. Tak więc otrzymanie np. pieniędzy z tytułu, którego nie można dopasować do podstawowych kategorii przychodów nie musi oznaczać, że nie zapłacimy podatku dochodowego. W przypadku osiągnięcia takiego nietypowego przychodu należy sięgnąć do art. 20 updof. Przepis ten określa pojęcie „przychody z innych źródeł”.


Rozczaruje się jednak każdy, kto będzie liczył że przepis ten zawiera definicję lub cechy szczególne takich przychodów – wymienia on tylko niektóre z nich. Są to m.in. kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dopłaty, nagrody, przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.


Kolejne rozczarowanie spotka tych, którzy będą mieli nadzieję, że uważne zapoznanie się z tymi przykładami rozwiąże problem „przychodów z innych źródeł”. Niestety nie. W każdym eksperckim opracowaniu o podatkach dochodowych znajdziecie Państwo podkreślenie, że najważniejsze w art. 20 updof jest to, że ustawodawca użył zwrotu „w szczególności”. Oznacza to, że wymienione w tym przepisie przychody z innych źródeł są tylko przykładami.


Warto jednak zwrócić uwagę, że samo wymienienie w art. 20 updof danego przychodu lub uznanie go za przychód z innych źródeł poprzez wykładnię przepisów, nie oznacza że podatnik zapłaci podatek dochodowy. Przykładowo art. 21 ust. 1 pkt 127 updof zwalnia z opodatkowania alimenty na rzecz dzieci, które nie ukończyły 25 roku życia oraz dzieci bez względu na wiek, które otrzymują zasiłek pielęgnacyjny. Inne osoby nie spełniające tych warunków też nie zapłacą podatku dochodowego od otrzymanych alimentów, ale muszą spełnić inne wymogi dodatkowe – alimenty muszą być zasądzone przez sąd, do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie 700 zł.

Jak sprawdzić, czy osiągnęliśmy w 2007 r. przychód z innych źródeł

KROK 1. Analiza, czy osiągnięty przychód mieści się w katalogu przychodów w art. 10 ust. 1 pkt 1-8 updof. Jeżeli nie, jest to najprawdopodobniej przychód z innych źródeł

KROK 2. Analiza, czy przychód nie jest zwolniony z opodatkowania. Szukamy w katalogu zwolnień podatkowych zawartym w art. 21 updof.

KROK 3. Rozliczenie przychodu z innych źródeł w PIT-36



Ta procedura może wydawać się zbędna. Wszak podatnik powinien tylko przenieść do PIT-36 dane z informacji PIT-8C wystawionej przez podmiot wypłacający przychód z innych źródeł. Problem polega na tym, że wystawcy PIT-8C często mylą się w swojej kwalifikacji danej wypłaty jako przychód z innych źródeł. Wystawiają też PIT-8C w sytuacji, gdy uzyskany przychód nie podlega opodatkowaniu.


Osiągnięcie przychodów z innych źródeł ma dla podatników następujące konsekwencje:

1) Od przychodów z innych źródeł podmiot, który je wypłacił nie pobiera zaliczki na podatek dochodowy. Oznacza to, że te przychody podatnik sam musi wykazać w zeznaniu rocznym i je opodatkować. Właściwe jest zeznanie PIT-36. Konieczność wypełnienia tego formularza jest częstym zaskoczeniem dla podatników, którzy uważają, że PIT-36 jest przeznaczony dla przedsiębiorców. W rzeczywistości w PIT-36 wykazuje się dochody, od których płatnik nie pobrał zaliczki. Takie dochody osiąga nie tylko przedsiębiorca, ale i osoba uzyskująca przychody np. tylko z umowy o pracę. Przy czym osoba, która w 2007 r. np. pracowała i jednocześnie osiągnęła przychody z innych źródeł składa tylko PIT-36, w którym rozlicza całość swoich dochodów za 2007 r. Błędem będzie rozliczenie w PIT-37 dochodów z pracy, a w PIT-36 przychodów z innych źródeł.


2) Podatnik jest dyscyplinowany w zakresie tego, aby przychody z innych źródeł samodzielnie wykazał w zeznaniu rocznym oraz zapłacił podatek dochodowy. Podmiot wypłacający lub stawiający do dyspozycji tak kwalifikowane przysporzenia wysyła informację PIT-8C do urzędu skarbowego właściwego dla podatnika. W przypadku rozliczenia 2007 r. musi się to odbyć w terminie do końca lutego 2008 r. PIT-8C otrzyma podatnik oraz urząd skarbowy, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika. W przypadku podatników nie posiadających miejsca zamieszkania w Polsce (zob. art. 3 ust. 2a updof) PIT-8C otrzyma urząd skarbowy, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych. PIT-8C nie jest wystawiany w sytuacji, gdy przychód z innych źródeł nie podlega opodatkowaniu (np. jest zwolniony z opodatkowania lub przepisy nakazują zaniechanie poboru podatku).


Uwaga !
Dla uznania danej płatności za przychód z innych źródeł nie wystarczy sama np. płatność na konto podatnika. Musi dojść do przysporzenia majątkowego rozumianego jako przyrost majątku podatnika. Przykładowo zwrócenie przez spółdzielnię wpłat na fundusz remontowy nie jest przychodem z innych źródeł, o ile podatnik nie korzystał dzięki wpłatom na fundusz remontowy z ulg podatkowych i nie dokonał odliczeń z tego tytułu.


Przykłady przychodów z innych źródeł:


1. Dofinansowanie do wymiany okien

Często w spółdzielniach mieszkaniowych obowiązuje szczegółowy regulamin rozliczeń kosztów poniesionych przez członków spółdzielni przy wymianie stolarki okiennej w budynkach mieszkalnych. Ma on zachęcać do samodzielnych inwestycji w infrastrukturę budynku. Członkowi spółdzielni dokonującemu samodzielnie np. wymiany stolarki okiennej z własnych środków, przysługuje zwrot środków w wysokości zazwyczaj 30%-50% udokumentowanych kosztów.


Wypłata środków może trwać kilka lat i nie zawsze ma miejsce w roku, w którym zostały wymienione okna. Zdaniem urzędów skarbowych (z pisma Naczelnika Łódzkiego Urzędu Skarbowego z 20 września 2007 r. – nr ŁUS-II-2-415/32/07/AG): „Dofinansowanie do stolarki okiennej wypłacone lub pozostawione do dyspozycji członków spółdzielni stanowi niewątpliwie przysporzenie majątkowe, w związku z tym należy je traktować jako przychód podatnika z innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1 w/w ustawy. Spółdzielnia w opisanym przypadku nie ma obowiązku poboru zaliczek na podatek dochodowy od w/w świadczenia, lecz jest obowiązana do sporządzenia informacji PIT-8C”


Uwaga !

Nie zawsze takie dofinansowanie będzie przychodem z innych źródeł. Spółdzielnie mieszkaniowe zazwyczaj dokonują zwrotu z funduszu remontowego. Fundusz powinien być finansowany ze składek członków spółdzielni, właścicieli lokali niebędącymi członkami spółdzielni oraz osób niebędących członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali. Dlatego kwoty wypłacone z tego funduszu przez spółdzielnię mieszkaniową członkom (mieszkańcom) będące zwrotem poniesionych przez nich nakładów związanych z wymianą stolarki okiennej w lokalach mieszkalnych nie powodują powstania po stronie tych osób przysporzenia majątkowego. Warunkiem jest nie dokonanie odliczeń związanych wpłatą na fundusz remontowy (w poprzednich latach było to możliwe w ramach ulgi remontowej).


Osoby, którym spółdzielnia mieszkaniowa wystawi w takiej sytuacji PIT-8C wskazując konieczność opodatkowania otrzymanych od spółdzielni kwot mogą powołać się np. na pismo Naczelnika Urzędu Skarbowego w Kędzierzynie-Koźlu z 19 czerwca 2007 r. (nr PDIB/415-7/07):

„(…) kwoty wypłacone przez spółdzielnię mieszkaniową członkom (mieszkańcom) będące w istocie częściowym zwrotem poniesionych przez nich w 2006 r. nakładów związanych z wymianą stolarki okiennej w lokalach mieszkalnych nie powodują powstania po stronie tych osób przysporzenia majątkowego. Z tych względów przedmiotowe wypłaty nie mieszczą się w pojęciu przychodu z innych źródeł określonego w art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. (…) Spółdzielnia dokonując wypłat lokatorom z tytułu częściowego zwrotu poniesionych przez nich w 2006 r. nakładów z tytułu wymiany stolarki okiennej nie ma obowiązku sporządzania za rok podatkowy informacji PIT-8C.”


2. Ugoda

Przychody z innych źródeł mogą powstać w przypadku zawarcia ugody. Przykładowo podatnik otrzymał wynagrodzenie za zrzeczenie się służebności osobistej polegającej na prawie przejścia i przejazdu przez działkę. Podatnik był przekonany, że nie zapłaci podatku dochodowego z tego tytułu. Uważał, że otrzymane wynagrodzenie stanowi zwolnione z opodatkowania zadośćuczynienie za dobrowolne zrzeczenie się służebności. Jest przecież rekompensatą za poniesione w związku z tą zmianą wydatków takich jak: budowa pomieszczenia gospodarczego czy też nowego ogrodzenia.


Organ podatkowy uważał inaczej: „otrzymane wynagrodzenie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Należy zatem wykazać go w zeznaniu rocznym PIT-36 jako “inne źródło” w równych częściach przez każdego z małżonków. Termin do złożenia zeznania upływa w dniu 30.04.2008 r.” Stanowisko takie zajął 7 sierpnia 2007 r. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Janowie Lubelskim (PD/4115-2/07)


3. Przychody z programów reklamowych w Internecie

Popularnym sposobem na zarabianie dodatkowych pieniędzy staje się uczestnictwo w systemie reklamy internetowej prowadzonym przez firmę Google. W programie Google mogą uczestniczyć także osoby nie mające własnej firmy. Wystarczy, że podatnik udostępnił swoją stronę www dla reklam klientów Google. Wynagrodzenie za prezentację treści reklamowych jest zależne od „kliknięć” internautów w reklamy. Dochód uzyskiwany w ten sposób jest rozliczany w rocznym zeznaniu podatkowym jako dochód z innych źródeł, co potwierdza np. postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z 19 lipca 2007 r. Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gdańsku (nr WP/415-92/07).


4. Umorzenie kary za wycięcie drzew

Wycięcie drzew z własnej działki wymaga zezwolenia. W przypadku gdy organ samorządu terytorialnego umorzy kary za usunięcie drzew bez zezwolenia wraz z odsetkami powstaje przychód z innych źródeł.

Tak m.in. uznano w postanowieniu w sprawie interpretacji prawa podatkowego z 16 lipca 2007 r. Naczelnika Urzędu Skarbowego w Piotrkowie Trybunalskim (nr US.I/1.415-14/2007):

Kwota kary za usunięcie drzew bez zezwolenia, która została umorzona wraz z odsetkami decyzją Prezydenta Miasta z dnia 5 maja 2006 r. nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych, ponieważ wymienione przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają zwolnienia od podatku kwot umorzenia zobowiązań z tytułu kary za usunięcie drzew bez zezwolenia, dlatego też stanowi ona przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychód z powyższego tytułu powstał u Pani w dniu umorzenia przez Prezydenta Miasta. Przychód ten odpowiada wartości umorzonej kary i umorzonych odsetek za zwłokę. W ocenie tut. organu kwota umorzonej kary za usunięcie drzew bez zezwolenia oraz odsetek za zwłokę stanowią przychód z innych źródeł podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Stanowisko Pani przedstawione we wniosku, iż umorzenie kary wraz z odsetkami za usunięcie drzew bez zezwolenia nie podlega opodatkowaniu - tut. organ uznaje - za nieprawidłowe


5. Alimenty

Jednym z najczęściej występujących przychodów z innych źródeł są alimenty. Na szczęście osoby otrzymujące alimenty mogą skorzystać ze zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 127 updof. Na tej podstawie nie są opodatkowane alimenty na rzecz dzieci, które nie ukończyły 25 roku życia oraz dzieci bez względu na wiek, które otrzymują zasiłek pielęgnacyjny. Ze zwolnienia mogą także skorzystać inne osoby pod warunkiem, że otrzymują alimenty zasądzone przez sąd do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie 700 zł. Alimenty nie spełniający tych warunków podlegają opodatkowaniu jako przychody z innych źródeł.

Potwierdzeniem prawidłowości takiej praktyki jest np. postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z 22 czerwca 2007 r. Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Poznaniu (nr PD-2/415-83/07): Alimenty, które nie spełniają warunków zwolnienia podlegać będą opodatkowaniu podatkiem dochodowy od osób fizycznych. Zgodnie z art. 20 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowią przychód z innych źródeł. Przychód ten winien być wykazany w zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu w roku podatkowym, składanym w terminie do 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym. Odnosząc się natomiast do kwestii dotyczącej sposobu obliczenia kwoty alimentów podlegającej opodatkowaniu zaznaczyć należy, iż dla obliczenia wysokości przychodu istotna jest łączna kwota otrzymanych w roku podatkowym alimentów. Po zakończeniu roku podatkowego 2007 r. należy zatem zliczyć sumę faktycznie otrzymanych w 2007 r. alimentów (zaległych i bieżących). Nadwyżka rocznie ponad kwotę 8400zł (12 x 700 z. miesięcznie), stanowić będzie przychód do opodatkowania. Przychód ten nie podlega opodatkowaniu w trakcie roku podatkowego, jednakże winien zostać wykazany i opodatkowany, jako przychód z innych źródeł, w zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu w 2007 r.


6. Umorzona pożyczka byłemu pracownikowi

Były pracownik może uzyskać umorzenie pożyczki udzielonej mu przez pracodawcę w czasie trwania umowy o pracę. Jest to jednak dla byłego pracownika przychód z innych źródeł. Przykładem stanowiska organów podatkowych w kwalifikacji tego typu zdarzeń jest postanowienie z 17 stycznia 2007 r. Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź-Bałuty (nr I USB XVI/415/2/07):


Z uwagi na to, że umorzenie pożyczki nastąpiło w czasie, kiedy podatnik nie był już pracownikiem pracodawcy, uzyskane świadczenie pieniężne z tytułu umorzenia pożyczki stanowi przychód z innych źródeł - określonych w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z tym były zakład pracy podatnika nie ma obowiązku poboru podatku z tytułu umorzonej pożyczki. Podatnik jest natomiast zobowiązany wykazać ten przychód w zeznaniu podatkowym, jako przychód z innych źródeł. Były pracodawca jest zobligowany do sporządzenia informacji PIT-8C, w której wykaże wartość umorzonej kwoty. Informację tę jest zobowiązany przekazać podatnikowi oraz jednocześnie złożyć w urzędzie skarbowym właściwym według miejsca zamieszkania podatnika - w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego. Obowiązek ten wynika z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych


Podstawa prawna

Ustawaz 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 (tekst jednolity) – ostatnia zmiana Dz.U. z 2007 r., Nr 211, poz. 1549


Tomasz Król

Ekspert podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą kary za niezapłacony podatek od sprzedaży ubrań i zabawek w internecie? Fiskus analizuje informacje o 300 tys. osób i podmiotów handlujących na platformach internetowych w 2023 r. i 2024 r.

Operatorzy platform, za pośrednictwem których dokonywane są transakcje w internecie, przekazali MF dane ponad 177 tys. osób fizycznych i 115 tys. podmiotów – poinformowała PAP rzeczniczka szefa KAS Justyna Pasieczyńska. Dane te są teraz analizowane.

Czy będzie katastrofa fakturowa w 2026 roku? Kto odważy się wdrożyć obowiązek stosowania KSeF i faktur ustrukturyzowanych?

Niedawno opublikowano kolejną wersję projektu „nowelizacji nowelizacji” ustaw na temat faktur ustrukturyzowanych i KSeF, które mają być niezwłocznie uchwalone. Ich jakość woła o pomstę do nieba. Co prawda zaproponowane zmiany świadczą o tym, że twórcy przepisów chcą pozostawić tym, którzy połapią się w tych zawiłościach, jakieś możliwości unikania tej katastrofy, zachowując fakturowanie w dotychczasowej formie przynajmniej do końca 2026 r. Pytanie, tylko po co to całe zamieszanie i dezorganizacja obrotu gospodarczego – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Jak nie zbankrutować na IT: inteligentne monitorowanie i optymalizacja kosztowa środowiska informatycznego. Praktyczny przewodnik po narzędziach i strategiach monitorowania

W dzisiejszej erze cyfrowej, środowisko IT stało się krwiobiegiem każdej nowoczesnej organizacji. Od prostych sieci biurowych po rozbudowane infrastruktury chmurowe, złożoność systemów informatycznych stale rośnie. Zarządzanie tak rozległym i dynamicznym ekosystemem to nie lada wyzwanie, wymagające nie tylko dogłębnej wiedzy technicznej, ale przede wszystkim strategicznego podejścia i dostępu do odpowiednich narzędzi. Wyobraźcie sobie ciągłą potrzebę monitorowania wydajności kluczowych aplikacji, dbałości o bezpieczeństwo wrażliwych danych, sprawnego rozwiązywania problemów zgłaszanych przez użytkowników, a jednocześnie planowania przyszłych inwestycji i optymalizacji kosztów. To tylko wierzchołek góry lodowej codziennych obowiązków zespołów IT i kadry managerskiej. W obliczu tej złożoności, poleganie wyłącznie na intuicji czy reaktywnym podejściu do problemów staje się niewystarczające. Kluczem do sukcesu jest proaktywne zarządzanie, oparte na solidnych danych i inteligentnych systemach, które nie tylko informują o bieżącym stanie, ale również pomagają przewidywać przyszłe wyzwania i podejmować mądre decyzje.

Wojna celna USA - Chiny. Jak może się bronić Państwo Środka: 2 scenariusze. Świat (też Stany Zjednoczone) nie może się obejść bez chińskiej produkcji

Chiny mogą przekierować towary nadal objęte nowymi, wysokimi cłami USA przez gospodarki i porty azjatyckie lub (a raczej równolegle) przekierować sprzedaż dotychczas kierowaną do USA na inne rynki - prognozują eksperci Allianz Trade. Bardziej prawdopodobna jest przewaga drugiego scenariusza – tak było podczas pierwszej wojny handlowej prezydenta Trumpa, co obecnie oznaczać będzie m.in. 6% rokroczny wzrost importu z Chin do UE (ale też do innych krajów) w ciągu trzech najbliższych lat. Branża, która nie korzysta z żadnych wyłączeń w wojnie celnej – odzież i tekstylia może odczuć ją w największym stopniu na swoich marżach.

REKLAMA

Ostatnie dni na rozliczenie PIT-a i odliczenie ulg podatkowych. Czego nie uwzględnia Twój e-PIT? Co zrobić, gdy nie masz PIT-11?

Dzień 30 kwietnia robi na podatnikach coraz mniejsze wrażenie, zwłaszcza na tych rozliczających się na formularzu PIT-37. Teoretycznie nie muszą już pamiętać o wysłaniu dokumentu, bo na koniec miesiąca automatycznie zrobi to za nich e-Urząd Skarbowy (usługa Twój e-PIT). W praktyce jednak – jeśli naprawdę zależy nam na najkorzystniejszym rozliczeniu 2024 roku (w tym np. o rozliczeniu ulg podatkowych), nie możemy odpuścić samodzielnej weryfikacji przygotowanego przez fiskusa rozliczenia. Co warto zrobić na krótko przed upływem terminu?

Rozliczenie roczne składki zdrowotnej do 20 maja 2025 r. Wypełnij ZUS DRA albo ZUS RCA i sprawdź czy masz nadpłatę, czy niedopłatę

ZUS przypomina, że każdy, kto w 2024 r. prowadził pozarolniczą działalność i podlegał ubezpieczeniu zdrowotnemu oraz był opodatkowany podatkiem liniowym, skalą podatkową lub ryczałtem ewidencjonowanym - musi rozliczyć w skali roku składki na ubezpieczenie zdrowotne. Należy to zrobić w dokumencie ZUS DRA lub ZUS RCA za kwiecień 2025 r., a termin minie 20 maja. Do tego dnia trzeba uiścić ewentualną niedopłatę.

KSeF. Do 25 kwietnia 2025 r. przedsiębiorcy mogą zgłaszać dodatkowe uwagi i opinie nt. KSeF. [WAŻNE TERMINY]

Krajowy System e-Faktur (KSeF). Do 25 kwietnia 2025 r. przedsiębiorcy mogą zgłaszać dodatkowe uwagi i opinie nt. KSeF. Resort finansów potwierdził wprowadzenie obowiązku wystawiania e-faktur dla wszystkich podatników. Poinformował, że uwzględnił wszystkie kluczowe postulaty zgłaszane przez przedsiębiorców w zakresie wystawiania e-faktur w KSeF.

System ICS-2 w transporcie drogowym i kolejowym – na to muszą uważać przewoźnicy. Od kwietnia 2025 r. ostatni etap wdrażania

Import Control System 2 (ICS2) ma służyć do przekazywania informacji o ładunkach między Unią Europejską a krajami trzecimi, a jego zadaniem jest uszczelnienie handlu z państwami spoza UE. Od kwietnia 2025 r. rozpoczął się ostatni etap wdrażania systemu ICS-2 dla sektora transportu drogowego i kolejowego.

REKLAMA

Rząd źle oszacował dochody z VAT-u - największego źródła dochodów budżetowych. Eksperci: ogromna pomyłka i wzrost deficytu

Jak wynika ze wstępnych danych Ministerstwa Finansów, w 2024 roku wpływy netto z tytułu podatku VAT wyniosły 287,7 mld zł, zaś brutto – 475,3 mld zł. To więcej niż w 2023 roku. Natomiast zgodnie z założeniami ustawy budżetowej na rok 2024, dochody z tytułu podatku VAT określono w wysokości 316,4 mld zł. Po nowelizacji zostały one obniżone do 293,5 mld zł. Za to o 14,6% spadły rok do roku zwroty z tytułu ww. podatku, tj. do wartości 187,6 mld zł. Eksperci komentujący te dane zauważają, że wyniki resortu rozminęły się z prognozami. Jednocześnie podkreślają, że zmniejszyła się tzw. luka VAT.

Firmy niegotowe na KSeF. Tylko 5230 przedsiębiorstw korzysta z systemu – czas ucieka. [DANE MF]

Z danych udostępnionych przez Ministerstwo Finansów wynika, że do 5 marca 2025 roku z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) skorzystało zaledwie 5230 firm. To oznacza, że w ciągu ponad trzech lat działania systemu zdecydowało się na niego jedynie kilka tysięcy przedsiębiorców. Tymczasem za 9 miesięcy korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe – a to oznacza prawdziwą rewolucję dla księgowości w Polsce.

REKLAMA