REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga internetowa - PIT-y 2008

Anna Welsyng
Anna Welsyng
Radca prawny i doradca podatkowy. Prowadzi swoją kancelarię w Warszawie, specjalizuje się w kompleksowej obsłudze podatkowo-księgowej firm i innych podatników. Autorka kilkuset publikacji o tematyce podatkowej.
PIT 2008
PIT 2008
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Korzystając z Internetu w miejscu swojego zamieszkania możemy odliczyć od dochodu ponoszone na ten cel wydatki ale nie więcej niż 760 zł.

Pamiętajmy, że nie wolno nam odliczyć wydatków ponoszonych na użytkowanie Internetu w mieszkaniu, które nie jest naszym miejscem zamieszkania, nawet jeśli jesteśmy jego prawnym właścicielem.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Miejsce zamieszkania, w stosunku do którego dokonywane jest odliczenie, powinno być zgodne z miejscem zamieszkania, określonym w formularzu NIP-1 lub NIP-3, złożonym w urzędzie skarbowym. Nie musi to być miejsce zameldowania, jednak musi to być faktyczne miejsce zamieszkania podatnika. Również np. wynajmowane mieszkanie.


Jeśli posiadamy więcej niż jeden lokal mieszkalny połączony z Internetem, będziemy musieli się zdecydować na odliczanie wydatków tylko z jednego z nich. W ustawie jest bowiem mowa o jednym lokalu (budynku).


Jeżeli w NIP-1 podaliśmy inne miejsce zamieszkania, niż to, w odniesieniu do którego odliczamy ulgę na Internet, musimy jak najszybciej złożyć formularz aktualizacyjny NIP-1 albo NIP-3. Uchroni nas to nie tylko przed koniecznością wytłumaczenia się przed urzędem skarbowym z tych rozbieżności, ale też pozwoli uniknąć sankcji karnych skarbowych za niezaktualizowanie danych w ustawowym terminie.

REKLAMA

Polecamy: Limity ulg i odliczeń w PIT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Najczęstsze błędy w PIT-ach


Odliczeniu w ramach przysługującego limitu podlegają wydatki faktycznie poniesione przez nas w roku podatkowym, niezależnie od tego, jakiego okresu dotyczyły. Oznacza to, że nawet jeśli usługi dostępu do Internetu opłacimy z góry, to wydatki podlegają odliczeniu w rozliczeniu za rok, w którym je poniesiemy.


Odliczenie stosuje się, jeżeli wysokość wydatków została udokumentowana fakturą w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług. Brak faktury uniemożliwia nam skorzystanie z odliczenia. Wydatki nie są wówczas udokumentowane w sposób wymagany przepisami. Nie jest tym samym możliwe odliczenie wydatków na podstawie faktury (rachunków) wystawionych przez podmioty zagraniczne, nie będące podatnikami w rozumieniu polskiej ustawy o podatku od towarów i usług.

Jeśli kwota wydatków wskazana na fakturze dotyczy nie tylko usług dostępu do Internetu, ale też np. telewizji kablowej bądź usług telefonicznych, odliczeniu (w wysokości rzeczywiście poniesionej, lecz nie więcej niż wynosi limit) podlega wyłącznie kwota wydatków na usługi dostępu do Internetu. Dlatego warto zadbać o to, by nasz dostawca usług „pakietowych” wyodrębnił na fakturze kwotę opłaty za dostęp do Internetu.


Warto też zauważyć, że nie tylko oryginał, ale również duplikat faktury może być podstawą skorzystania z ulgi internetowej. Zatem jeżeli zgubilismy oryginalną fakturę - wystąpmy do dostawcy internetu o jej duplikat. Każdy sprzedawca ma obowiązek wystawić duplikat faktury w razie zaginięcia oryginału.

Pamiętajmy jednocześnie, że fatury ani duplikatu nie musimy dołączać do PITa. Przechowujmy je jednak przez 5 lat od końca roku podatkowego, którego dotyczą. W takim bowiem czasie możemy się spodziewać ewentualnej kontroli fiskusa, który w takiej sytuacji może poprosić o wgląd w te dokumenty.


Odliczenie jest możliwe pod warunkiem posiadania dowodu poniesienia wydatku (dowodu wpłaty, potwierdzenia przelewu bankowego, przekazu pocztowego). Musi on zawierać nasze dane jako osoby wpłacającej. Przelew np. z konta współmałżonka ze wskazaniem drugiego jako osoby zobowiązanej w tytule bywa kwestionowany przez fiskusa.

Nie jest możliwe odliczanie wydatków tylko na podstawie umowy oraz dowodów wpłaty, jeżeli nie została wystawiona faktura VAT.

Również Ministerstwo Finansów (pismo nr PB5/MC-033-29-368/05) stanęło na stanowisku, że warunkiem odliczenia jest posiadanie przez podatnika zapłaconej faktury.

Zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania z ulgi internetowej odliczenie co do zasady przysługuje tej osobie, której dane figurują na fakturze dokumentującej wydatki na ten cel.

Zatem jeżeli kilka osób mieszkających pod tym samym adresem wspólnie opłaca wydatki na internet - wszystkie te osoby mogą skorzystać z ulgi i każda z nich ma swój limit (760,- zł) o ile oczywiście wszyscy widnieją na fakturze jako nabywcy usługi dostępu do internetu.
Organy podatkowe (z Ministerstwem Finansów na czele) konsekwentnie stoją na stanowisku, że reguła powyższa dotyczy również małżonków. Ich zdaniem, jeśli oboje małżonkowie chcą skorzystać z odliczenia, to faktura powinna zawierać dane każdego z nich.

Jednak powyższe stanowisko organów podatkowych w odniesieniu do małżonków rozliczających się wspólnie zakwestionował Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi w wyroku z 19 sierpnia 2008 r. (sygn. I SA/Łd 127/08). Sąd stwierdził w nim, że „nie podziela stanowiska, iż zamieszczenie na fakturze dokumentującej wydatek, danych tylko jednego z małżonków pozbawia prawa do skorzystania z "ulgi internetowej" drugiego z nich w sytuacji, gdy oboje małżonkowie ponosili rzeczywiste koszty użytkowania sieci informatycznej.”

Odliczeniu w ramach ulgi podlegają wydatki zarówno za połączenia modemowe oraz stałe łącze, jak i wydatki na Internet bezprzewodowy. Ustawodawca nie ograniczył bowiem korzystania z ulgi ze względu na rodzaj połączenia z siecią.


Nie można natomiast odliczyć wydatków na zakup urządzeń dostępowych do Internetu (np. modemu). W ustawie nie ma bowiem mowy o odliczeniach związanych z założeniem, rozbudową i modernizacją, bieżącym utrzymaniem czyli serwisem i obsługą techniczną sieci. Kwestia ta jest jednak dyskusyjna, gdyż bez zakupu tych urządzeń (modemu) oraz bez instalacji okablowania doprowadzającego sygnał Internetu do miejsca zamieszkania korzystanie z niego nie byłoby w ogóle możliwe.

Pamiętajmy, że odliczenie przysługuje tylko w odniesieniu do wydatków:

- które nie zostały skorygowane poprzez wystawienie faktury korygującej zmniejszającej należność

- które nie zostały nam zwrócone w jakiejkolwiek formie

- które nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodu.


W razie otrzymania zwrotu wydatków uprzednio odliczonych w ramach ulgi trzeba skorygować zeznanie roczne i dopłacić podatek z odsetkami za zwłokę.

Jeżeli jesteś telepracownikiem i pracodawca zapewnił Ci łącze w mieszkaniu albo zwraca Ci koszty – to ulga Ci nie przysługuje.

Ulgę internetową należy wykazać w załączniku PIT/O i dołączyć tylko do jednego z następujących zeznań: PIT-36, PIT-37 albo PIT-28. Zatem jeżeli osiągnęliśmy w 2008 r. tylko dochody objęte PIT-36L czy PIT-38 - nie skorzystamy z ulgi internetowej.

Niewykorzystany limit (760,- zł dla jednej osoby) nie przechodzi do odliczenia na następny rok.

Ulga przysługuje również na bezprzewodowy dostęp do internetu ale (co podkreślają urzędy i izby skarbowe) tylko o ile samo korzystanie z sieci odbywa się w miejscu zamieszkania.


Podstawa prawna: Ustawaz 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.


Anna Welsyng

radca prawny, doradca podatkowy

kancelaria welsyng.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA