REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy korzystanie z ulgi odsetkowej wpływa na rozliczenie podatku ze sprzedaży nieruchomości - PIT-y 2008

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
PIT 2008
PIT 2008

REKLAMA

REKLAMA

W 2006 r. kupiłem mieszkanie (odrębną nieruchomość) na kredyt. Odsetki od tego kredytu odliczałem w PITach za lata podatkowe 2006-2007 w ramach ulgi odsetkowej. Teraz chcę sprzedać to mieszkanie ale słyszałem, że będę musiał zapłacić podatek w wysokości 10% przychodu uzyskanego ze sprzedaży. Podobno nie będę mógł skorzystać z ulgi polegającej na uniknięciu zapłaty tego podatku, jeżeli przychody ze sprzedaży przeznaczę na cele mieszkaniowe.

TAK – jeżeli korzystał Pan z ulgi odsetkowej, to nie będzie Pan mógł uniknąć podatku w wysokości 10% przychodu uzyskanego ze sprzedaży mieszkania. Jest jednak na to sposób. Jeżeli skoryguje Pan swoje zeznania za lata 2006 – 2007 i „usunie” z nich odliczenia w ramach ulgi odsetkowej oraz zapłaci zaległy podatek z odsetkami – będzie Pan mógł skorzystać z nadal obowiązującego zwolnienia podatkowego z art. 28 w związku z art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) i lit. e) ustawy o PIT (w brzmieniu obowiązującym do 31.12.2006 r.).

REKLAMA

REKLAMA


10% od przychodu

Przychody ze sprzedaży nieruchomości (działki, domy, mieszkania) nabytych lub wybudowanych przed 1 stycznia 2007 r. są opodatkowane stawką 10%. Podkreślić należy, że te 10% liczy się od przychodu, czyli kwoty otrzymanej od nabywcy. Nie uwzględnia się tu kosztów nabycia tej nieruchomości, ani np. nakładów poniesionych na tą nieruchomość.

Polecamy: Kontrola podatkowa

REKLAMA

Polecamy: Podatek od spadków i darowizn

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przychodów tych nie łączymy z dochodami opodatkowanymi na zasadach ogólnych i nie wykazujemy w rocznym zeznaniu podatkowym.

Podatek od przychodu ustalamy w formie ryczałtu w wysokości 10% uzyskanego przychodu. Podatek ten musimy zapłacić bez wezwania w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według naszego miejsca zamieszkania. W terminie płatności podatku jesteśmy zobowiązani złożyć deklarację PIT-23.

Dotyczy to sprzedaży nieruchomości nabytych (lub wybudowanych) w latach 2004-2006, bo sprzedaż nieruchomości nabytych (lub wybudowanych) w roku 2003 i wcześniej korzysta już teraz (czyli od 2009 r.) ze zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o PIT.

Mówimy tu oczywiście o sprzedaży (i innym odpłatnym zbyciu) nieruchomości nie związanych z działalnością gospodarczą, bo te rozlicza się nieco inaczej.


Zwolnienie podatkowe


Nie zapłacimy podatku, gdy po sprzedaży nieruchomości (nabytej lub wybudowanej w latach 2004-2006) uzyskane środki zostaną wydatkowane na cele mieszkaniowe nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży.

Cele mieszkaniowe uprawniające do tego zwolnienia podatkowego wymieniał art. 21 ust. 1 pkt 32 ustawy o PIT w brzmieniu obowiązującym do końca 2006 r.:

- nabycie na terytorium RP budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,

- nabycie na terytorium RP spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,

- nabycie na terytorium RP gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie przeznaczonych pod budowę budynku mieszkalnego, w tym również gruntu lub udziału w gruncie albo prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego,

- budowa, rozbudowa, nadbudowa, przebudowa, remont lub modernizacja własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

- rozbudowa, nadbudowa, przebudowa lub adaptacja - na cele mieszkalne - własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

- spłata kredytu (pożyczki) i odsetek zaciągniętych na ww. cele w polskim banku lub skok-u (nawet jeżeli kredyt zaciągnięto przed uzyskaniem przychodu ze sprzedaży nieruchomości).

Aby skorzystać z tej ulgi musimy - w terminie 14 dni od dnia dokonania sprzedaży - złożyć do urzędu skarbowego oświadczenie, że przychód uzyskany ze sprzedaży przeznaczymy na ww. cele mieszkaniowe.


Zwolnienie to nie ma zastosowania, jeżeli:

1) budowa i sprzedaż budynków i lokali oraz sprzedaż gruntów i prawa wieczystego użytkowania gruntów jest przedmiotem działalności gospodarczej podatnika,

2) przychód ze sprzedaży lub zamiany jest wydatkowany na:

a) nabycie gruntu lub udziału w gruncie, prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie, budynku, jego części lub udziału w budynku, lub

b) budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, modernizację, adaptację lub remont budynku albo jego części

- przeznaczonych na cele rekreacyjne,

3) przychód ze sprzedaży nieruchomości stanowi przychód z działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej.


Ulga odsetkowa może uniemożliwić skorzystanie ze zwolnienia

Osoby, które korzystały lub korzystają z ulgi odsetkowej (na podstawie dawnego art. 26 b ustawy o PIT) nie mogą skorzystać z omawianego zwolnienia z 10% podatku od przychodów uzyskanych ze zbycia nieruchomości, jeżeli przychody ze sprzedaży nieruchomości przeznaczyły na spłatę kredytu i odsetek, które uprawniały do ulgi odsetkowej. Jeden i ten sam kredyt nie może uprawniać bowiem do dwóch różnych przywilejów podatkowych.

Nadal obowiązuje bowiem również art. 21 ust. 2a ustawy o PIT, zgodnie z którym „przepis ust. 1 pkt 32 lit. e) nie ma zastosowania do podatników, którzy odsetki od kredytu lub pożyczki odliczali lub odliczają na podstawie art. 26b”.

Organy podatkowe dopuszczają jednak możliwość skorzystania ze zwolnienia z art. 21 ust. 32 ustawy o PIT przez podatników, którzy odliczali ulgę odsetkową pod warunkiem, że skorygują zeznania podatkowe i zapłacą podatek zaoszczędzony w ramach ulgi odsetkowej.

Przykładowo w interpretacji indywidualnej z 20 listopada 2008 r. (nr IPPB2/415-1249/08-2/AS) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdził:

Po złożeniu skorygowanych zeznań podatkowych, w których zrezygnował Podatnik z odliczenia z tzw. ulgi odsetkowej, w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży wydatki poniesione na spłatę kredytów zaciągniętych na zakup zbytego mieszkania oraz na zakup domu mieszkalnego powodują, że przychód ze sprzedaży mieszkania będzie korzystał ze zwolnienia od podatku

Art. 81 § 1 Ordynacji podatkowej przyznaje podatnikom, płatnikom i inkasentom uprawnienie do skorygowania uprzednio złożonej deklaracji podatkowej, poza wyjątkowymi sytuacjami, określonymi w odrębnych przepisach. Zgodnie z § 2 tego artykułu, skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie deklaracji korygującej wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty.

Jeżeli podatnik dokona korekty zeznań podatkowych za lata, w których korzystał z odliczeń mieszkaniowych, w myśl art. 81 Ordynacji podatkowej oraz ureguluje zaległe zobowiązania podatkowe wraz z odsetkami za zwłokę będzie to traktowane jak niekorzystanie z ww. ulg.

Prawo do korekty deklaracji (zeznania) istnieje tak długo, jak długo istnieje zobowiązanie podatkowe czyli 5 lat od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku (art. 70 § 1 Ordynacji podatkowej).

Dopiero od dnia złożenia skorygowanych zeznań podatkowych za lata 2006-2007, w których zrezygnuje Pan z odliczenia ulgi odsetkowej (i ureguluje zaległy podatek z odsetkami) – wydatki czynione na spłatę kredytu, w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży korzystają z odliczenia od przychodu do opodatkowania

Natomiast wydatki, poniesione na spłatę kredytu do dnia złożenia skorygowanych zeznań podatkowych nie mogą pomniejszać przychodu do opodatkowania, gdyż nie spełniał Pan wymogu zawartego w art. 21 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bo w tym czasie faktycznie korzystał Pan z odliczeń z tzw. ulgi odsetkowej.

Należy również wskazać, iż w przypadku korzystania z ulg i zwolnień podatkowych wynikających z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych , obowiązek udowodnienia, że określony wydatek został poniesiony przy spełnieniu wszystkich warunków wynikających z przepisów podatkowych spoczywa na podatniku, który wywodzi z tego określone skutki prawne.

Paweł Huczko

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe warzywa

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

REKLAMA

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

REKLAMA