REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Termin złożenia zeznania rocznego - czyli do kiedy i jak złożyć PIT - PIT 2009

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
PIT 2009
PIT 2009
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Dla zachowania terminu złożenia zeznania wystarczy zanieść wypełniony i podpisany przez podatnika, podatników lub pełnomocnika odpowiedni formularz do urzędu skarbowego. Zeznanie można też wysłać za pośrednictwem Poczty Polskiej a niektóre PITy także elektronicznie przez internet.

Ostateczny termin złożenia PIT-36, PIT-36L, PIT-38, PIT-37 za 2009 r. to piątek 30 kwietnia 2010 r.

REKLAMA

REKLAMA

PIT–28 i PIT-16A za 2009 r. należało złożyć do urzędu skarbowego do poniedziałku 1 lutego 2010 r.

W przypadku PIT-40 za 2009 r. zeznanie roczne trzeba było złożyć najpóźniej w poniedziałek 1 marca 2010 r.

REKLAMA

Zasadniczo PIT-28 i PIT-16A za miniony rok podatkowy trzeba złożyć do 31 stycznia następnego roku podatkowego (a PIT-40 do końca lutego). Jednak zgodnie z art. 12 § 5 ordynacji podatkowej jeżeli ostatni dzień terminu wypada w sobotę lub dzień ustawowo wolny od pracy (niedziele i święta*) - termin przesuwa się na następny dzień pod dniu lub dniach wolnych od pracy. W 2010 roku 31 stycznia i 28 lutego wypadały w niedzielę, więc terminy przesunęły się - odpowiednio - na 1 lutego i 1 marca 2010 roku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Najczęstsze błędy w PIT-ach

Polecamy: Kiedy można rozliczyć się wspólnie z małżonkiem

Podane terminy uważa się za zachowane, jeżeli przed jego upływem list zawierający PIT został:

1. złożony w biurze podawczym urzędu skarbowego - potwierdzeniem złożenia będzie w tym przypadku stempel - datownik przybity na kopii PIT-a;

Coraz częściej można też spotkać w urzędach skarbowych urzędomaty, zwane też pitomatami - można w nich złożyć PIT-a - należy podać swój NIP, wskazać, którą deklarację składamy, włożyć do podajnika wypełniony formularz, a następnie odebrać wydrukowane potwierdzenie. Zatem potwierdzeniem

2. złożony przez internet bez podpisu elektronicznego (na razie tylko PIT-37, PIT-36, PIT-36L, PIT-38 i PIT-39) – więcej na ten temat .

Tu warto pamiętać, że potwierdzeniem złożenia PIT-a jest UPO - Urzędowe Potwierdzenie Odbioru.  Gdy wypełnimy już PIT-a wraz z odpowiednimi załącznikami elektronicznie i wyślemy go do systemu e-Deklaracje – otrzymamy numer referencyjny. Powinniśmy zachować ten numer, bo jest niezbędny do pobrania Urzędowego Poświadczenia Odbioru (UPO). Numer referencyjny jest zapisywany również na formularzu w sekcji „Komunikacja z Ministerstwem Finansów”.

Następnie powinniśmy pobrać Urzędowe Poświadczenie Odbioru. Prawidłowo złożony dokument uzyska status 200 - Przetwarzanie dokumentu zakończone poprawnie. Wtedy trzeba wyświetlić UPO (operacja dostępna tylko przy statusie 200). Dane z dokumentu trzeba wydrukować i/lub zapisać na dysku komputera.

Pamiętajmy, że wygenerowany numer referencyjny nie jest Urzędowym Poświadczeniem Odbioru! Tylko Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO) jest jedynym dowodem potwierdzającym złożenie zeznania w formie elektronicznej.

Na wydanie UPO system e-deklaracje ma (teoretycznie) 24 godziny, choć z reguły dzieje się to od razu. Zatem warto i w tym przypadku nie zostawiać złożenia PIT-a na ostatnią chwilę. Ponadto zawsze istnieje ryzyko, że system e-deklaracje (jak wszystkie systemy informatyczne) może ulec krótszej lub dłuższej awarii albo w wyniku nagromadzenia przesyłanych PIT-ów np. 30 kwietnia może działać wolniej, nie generować UPO od razu  itp.

3. nadany w polskiej placówce pocztowej operatora publicznego (czyli w placówce Poczty Polskiej – ale już nie w prywatnej firmie kurierskiej !) albo złożone w polskim urzędzie konsularnym.

4. złożony przez żołnierza lub członka załogi statku morskiego w dowództwie jednostki wojskowej lub kapitanowi statku,

5. złożony przez osobę pozbawioną wolności w administracji zakładu karnego,

6. złożony przez osobę aresztowaną w administracji aresztu śledczego.

7. złożony drogą elektroniczną z bezpiecznym podpisem elektronicznymwięcej na ten temat .

Wysłanie 30 kwietnia listu z zeznaniem rocznym za pośrednictwem firmy kurierskiej nie korzysta z przywileju uznania, że zeznanie zostało złożone 30 kwietnia. Za datę złożenia będzie uznany dzień dotarcia przesyłki kurierskiej do urzędu skarbowego.

* Chodzi tu o następujące święta (wymienione w ustawie z 18 stycznia 1951 r. o dniach wolnych od pracy):
a) 1 stycznia - Nowy Rok,
c) pierwszy dzień Wielkiej Nocy,
d) drugi dzień Wielkiej Nocy,
e) 1 maja - Święto Państwowe,
f) 3 maja - Święto Narodowe Trzeciego Maja,
g) pierwszy dzień Zielonych Świątek,
h) dzień Bożego Ciała,
i) 15 sierpnia - Wniebowzięcie Najświętszej Maryi Panny,
j) 1 listopada - Wszystkich Świętych,
k) 11 listopada - Narodowe Święto Niepodległości,
l) 25 grudnia - pierwszy dzień Bożego Narodzenia,
m) 26 grudnia - drugi dzień Bożego Narodzenia.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

REKLAMA

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

REKLAMA

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi powinni się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA