REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak składać deklaracje podatkowe przez Internet

Składanie deklaracji podatkowych
Składanie deklaracji podatkowych
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

E-deklaracje nie cieszą się jeszcze dużą popularnością wśród podatników. Oczywiście barierą jest koszt podpisu elektronicznego. Jednak koszt ten nie jest tak duży, by nie mogła sobie nań pozwolić nawet mała firma. Jednak ostatnio pojawiła się szansa by można było złożyć PITa bez podpisu elektronicznego.

Z dniem 1 stycznia 2008r. ruszył system e – Deklaracje, dzięki któremu w chwili obecnej z tej formy rozliczenia mogą korzystać wszyscy podatnicy i płatnicy posiadający tzw. bezpieczny podpis elektroniczny.

REKLAMA

Autopromocja

Od początku bieżącego roku drogą elektroniczną można składać aż 80 rodzajów formularzy podatkowych, jednak katalog „internetowych” deklaracji poszerzano sukcesywnie.

Zgodnie z treścią rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2007 r. w sprawie określenia rodzajów deklaracji, które mogą być składane za pomocą środków komunikacji elektronicznej, od dnia 1 stycznia 2008r. tj. od dnia, gdy z tej możliwości mogli korzystać wszyscy podatnicy i płatnicy, można było składać jedynie 32 rodzaje deklaracji, m.in. VAT-7, VAT-UE, CIT-8.

Z dniem 1 kwietnia 2008 r. zbiór ten został rozszerzony o kolejne, m.in. deklaracje składane przy rocznym rozliczeniu podatku dochodowego: PIT-37, PIT-36, PIT-38, PIT-36L, PIT/O, PIT/D.

Następnym etapem był dzień 1 lipca 2008 r., kiedy dodano następne formularze, m.in. PIT-11.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z dniem 1 stycznia 2009r. weszła w życie kolejna partia przepisów powołanego wyżej rozporządzenia, wobec czego katalog formularzy składanych drogą elektroniczną poszerzono o kolejne 20 deklaracji, m.in. PIT-40, PIT-28.

Aby skorzystać z „internetowej” formy rozliczenia, zamiar składania e – deklaracji należy zgłosić właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego. W tym celu należy wypełnić formularz ZAW-E1 - zawiadomienie o zamiarze składania deklaracji w formie elektronicznej. Można go pobrać ze strony www.e-deklaracje.gov.pl z zakładki „Formularze”.

W treści tego dokumentu dodatkowo można wskazać osobę upoważnioną do składania deklaracji i podań w naszym imieniu, jeśli nie chcemy składać deklaracji osobiście. Należy pamiętać, iż formularz ten składa się do urzędu skarbowego w formie papierowej.

Następnie podatnik lub osoba upoważniona do składania deklaracji w jego imieniu składa już drogą elektroniczną poprzez portal, którego adres podano wyżej, zgłoszenie ZAW-E2
w którym potwierdza wolę składania deklaracji w formie elektronicznej. Ponieważ zgłoszenie to jest elektroniczne, aby je przesłać już na tym etapie należy posiadać bezpieczny podpis elektroniczny.

Kolejnym etapem jest porównanie danych zawartych w zawiadomieniu i w zgłoszeniu. Porównania tego dokonuje naczelnik urzędu skarbowego, do którego powyższe dokumenty zostały skierowane. Potwierdzenie zgodności danych wynikających z zawiadomienia z danymi wynikającymi ze zgłoszenia następuje w formie zaświadczenia ZAS-E
Od momentu jego wydania podatnik lub płatnik mają możliwość składania deklaracji drogą elektroniczną. Należy pamiętać o tym, iż zgodnie z zapisami wynikającymi z Ordynacji podatkowej, powyższe zaświadczenie winno zostać wydane w terminie miesiąca od dnia złożenia zgłoszenia.

Jak wyżej zauważono, podatnik lub płatnik, który chce rozliczać się drogą elektroniczną, musi dysponować bezpiecznym podpisem elektronicznym

REKLAMA

Zgodnie z treścią § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2007 r. w sprawie struktury logicznej deklaracji i podań, sposobu ich przesyłania oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone, deklaracje i podania są opatrywane bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu w rozumieniu ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. Nr 130, poz. 1450, z późn. zm.3)Koszt uzyskania takiego podpisu to około 400 zł

Jednak 21 stycznia bieżącego roku na stronie internetowej Ministerstwa Finansów pojawił się komunikat, zgodnie z treścią którego Minister Finansów planuje umożliwić składanie wybranych deklaracji za pomocą elektronicznych środków komunikacji bez konieczności podpisywania ich bezpiecznym podpisem kwalifikowanym

PIT-37 można już indywidualnie złożyć przez internet. Więcej na ten temat.

Jednak w chwili obecnej bezpieczny podpis elektroniczny ciągle jest warunkiem internetowej formy rozliczenia

E – deklaracje można składać w dwojaki sposób. Po pierwsze korzystając z portalu www.e-deklaracje.gov.pl , o którym była mowa wyżej. Na stronie tej znajdują się formularze interaktywne, które po wypełnieniu i opatrzeniu ich bezpiecznym podpisem elektronicznym, można przesłać bezpośrednio do systemu.

Drugim sposobem jest skorzystanie z aplikacji (modułów) udostępnionych przez producentów oprogramowania, które umożliwiają złożenie e – deklaracji bezpośrednio z systemu finansowo – księgowego. Takie rozwiązanie jest możliwe pod warunkiem oczywiście, że program finansowo - księgowy, z którego korzystamy posiada taką opcję.


Podstawa prawna

- ustawa z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.),

- rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2007r. w sprawie określenia rodzajów deklaracji, które mogą być składane za pomocą środków komunikacji elektronicznej (DZ. U. z 2007 Nr 246, poz. 1817 z późn. zm.),

- rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2007r. w sprawie struktury logicznej deklaracji i podań, sposobu ich przesyłania oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone (Dz. U. z 2007r. Nr 246, poz. 1820 z późn. zm.).


Paulina Fiejdasz, aplikant radcowski,

współpracownik Kancelarii Radców Prawnych M. Taradajko-Zuzmak, A. Zuzmak. S.C. w Rzeszowie

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązki pracodawcy wobec PFRON – składki, terminy, deklaracje. Jak obliczyć stan i wskaźnik zatrudnienia oraz wysokość wpłaty?

Jakie obowiązki wobec PFRON ma pracodawca? Jak obliczyć wysokość wpłaty na ten fundusz? Jak ustalić stan zatrudnienia i wskaźnik zatrudnienia? Kto może być zwolniony z obowiązku dokonywania wpłat do PFRON?

Zwrot kosztów przejazdów pracowniczych bez podatku? Interpelacja poselska w sprawie przychodu pracownika

W odpowiedzi z 23 grudnia 2024 r. na interpelację poselską nr 6759 Wiceminister Finansów Jarosław Neneman wskazał rozstrzygnięcie w zakresie zwrotu kosztów taksówek ponoszonych przez pracowników sprzeczne z ostatnim wyrokiem NSA z 19 listopada 2024 r. Zdaniem Wiceministra zwrot takich kosztów nie będzie stanowił przychodu w sytuacji, w której kwota jaką otrzymują pracownicy równa jest tej, którą ponieśli i wyjdą oni dzięki temu „na zero”.

Mandat lub grzywna nałożone za granicą. Kiedy warto się odwołać, a kiedy lepiej zapłacić od razu?

Każdego roku tysiące polskich firm transportowych i przewoźników, realizujących przewozy międzynarodowe, otrzymują mandaty lub grzywny, które mogą sięgać dziesiątek, a nawet setek tysięcy złotych. Czy zawsze warto się od nich odwoływać? W wielu przypadkach tak – ale trzeba wiedzieć, kiedy walczyć, a kiedy zapłacić i uniknąć dalszych problemów. A wszystko oczywiście zależy od okoliczności oraz rodzaju nałożonej kary.

Ceny za badania techniczne wyższe już w 2025 r.? 260–280 zł - to postulat diagnostów. Zmienić się mają też opłaty karne za spóźniony przegląd i terminy

Ministerstwo Infrastruktury podjęło intensywne prace nad reformą systemu badań technicznych pojazdów (w tym samochodów i motocykli). To nie tylko konieczność wynikająca z dostosowania przepisów do unijnej dyrektywy, ale również odpowiedź na realia gospodarcze, które przez lata diametralnie się zmieniły. Jak informuje resort, w grudniu 2024 roku złożono wniosek o wpisanie projektu ustawy do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów. Czy stawki za badania techniczne pojazdów zmienią się w 2025 roku? Co jeszcze się zmieni oprócz cen?

REKLAMA

Bułgaria i Rumunia w strefie Schengen od 2025 r. – co to oznacza dla branży transportowej?

1 stycznia 2025 roku Rumunia i Bułgaria zyskały pełen dostęp do strefy Schengen, o który zabiegały od chwili akcesji niemal 20 lat temu. Mniej granic na kontynencie to świetna wiadomość dla europejskiego sektora transportu – planowanie tras biegnących przez oba kraje stanie się łatwiejsze i wolne od wielogodzinnych kontroli. Wejście do Schengen to ogromna szansa zwłaszcza dla intensywnie rozwijającej się Rumunii. Jej pozycja na kontynencie w ostatnich latach umocniła się, a transport jest kluczowym sektorem rumuńskiej gospodarki.

Twój e-PIT 2025: przedsiębiorcy. Wstępnie wypełnione zeznanie trzeba sprawdzić, ew. uzupełnić i zaakceptować

Ministerstwo Finansów informuje, że z usługi Twój e-PIT mogą w 2025 roku korzystać osoby prowadzące działalność gospodarczą oraz działy specjalne produkcji rolnej. Przedsiębiorcy znajdą na swoich kontach częściowo uzupełnione formularze PIT-36, PIT-36L, PIT-28. Z tej usługi mogą skorzystać także przedsiębiorcy z zawieszoną działalnością gospodarczą.

Odszkodowanie od pracodawcy za nierówne traktowanie (dyskryminację). Jaka kwota? Trzeba zapłacić podatek, czy jest zwolnienie?

Z Kodeksu pracy wynika, że osoba, wobec której pracodawca naruszył zasadę równego traktowania w zatrudnieniu, ma prawo do odszkodowania w wysokości nie niższej niż minimalne wynagrodzenie za pracę. W indywidualnych interpretacjach podatkowych z dnia 11 lipca 2024 r. i 7 listopada 2024 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wyjaśnia, jakie są zasady opodatkowania takiego odszkodowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Będą zmiany: Spadek. Zachowek. 6 miesięcy na zgłoszenie. Dla niektórych dłużej [RPO i MF]

Nowelizację zapowiada Ministerstwo Finansów w korespondencji z RPO. Termin 6 miesięcy jest na zgłoszenie faktu nabycia spadku albo zachowku do urzędu skarbowego (druk SD-Z2). Niedochowanie terminu, to utrata zwolnienia od podatku spadkowego, które przysługuje np. wdowie. Od lat jest tu pytanie „Po co to zgłoszenie i po co ten termin?". Przecież zwolniony z podatku od spadków jest każdy wdowiec, wdowa, syn, wnuk, dziadek, brat, siostra. Zwolnienie przysługuje dzięki obiektywnym cechom - więzy krwi albo małżeństwo. Niestety termin zgłoszenia oraz konieczność jego dokonania nie zostanie zmieniony. Na czym polega zmiana?

REKLAMA

Ograniczenie tzw. podatku Belki. Zyski z oszczędności do 100 tys. zł bez podatku

W dniu 10 lutego 2025 r. podczas konferencji "Polska. Rok Przełomu" minister finansów Andrzej Domański zapowiedział ograniczenie podatku od zysków kapitałowych (zwanego potocznie podatkiem Belki). Podatek ten jest płacony jest od dochodów z obligacji, lokat bankowych oraz zysków ze sprzedaży jednostek funduszy czy akcji. W odpowiedzi na interpelację poselską, wiceminister finansów Jarosław Neneman przybliżył nieco szczegóły planowanych zmian w tym podatku.

Wdrożenie inicjatywy STEP – 10 postulatów. Jak ułatwić firmom dostęp do funduszy unijnych?

Platforma technologii strategicznych STEP to uruchomiona w 2024 roku inicjatywa unijna mająca na celu wzmocnienie konkurencyjności przemysłu UE poprzez wspieranie inwestycji w kluczowe obszary technologiczne. Należą do nich technologie deep-tech, technologie zeroemisyjne oraz biotechnologie. Wypracowanie szczegółowych zasad finansowania projektów zostało pozostawione w gestii poszczególnych państw członkowskich. W CRIDO opracowaliśmy 10 postulatów, dzięki którym polski system wsparcia projektów STEP będzie mógł działać efektywnie, a przedsiębiorcy uzyskają łatwiejszy dostęp do unijnych środków.

REKLAMA