REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak składać deklaracje podatkowe przez Internet

Składanie deklaracji podatkowych
Składanie deklaracji podatkowych
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

E-deklaracje nie cieszą się jeszcze dużą popularnością wśród podatników. Oczywiście barierą jest koszt podpisu elektronicznego. Jednak koszt ten nie jest tak duży, by nie mogła sobie nań pozwolić nawet mała firma. Jednak ostatnio pojawiła się szansa by można było złożyć PITa bez podpisu elektronicznego.

Z dniem 1 stycznia 2008r. ruszył system e – Deklaracje, dzięki któremu w chwili obecnej z tej formy rozliczenia mogą korzystać wszyscy podatnicy i płatnicy posiadający tzw. bezpieczny podpis elektroniczny.

REKLAMA

REKLAMA

Od początku bieżącego roku drogą elektroniczną można składać aż 80 rodzajów formularzy podatkowych, jednak katalog „internetowych” deklaracji poszerzano sukcesywnie.

Zgodnie z treścią rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2007 r. w sprawie określenia rodzajów deklaracji, które mogą być składane za pomocą środków komunikacji elektronicznej, od dnia 1 stycznia 2008r. tj. od dnia, gdy z tej możliwości mogli korzystać wszyscy podatnicy i płatnicy, można było składać jedynie 32 rodzaje deklaracji, m.in. VAT-7, VAT-UE, CIT-8.

Z dniem 1 kwietnia 2008 r. zbiór ten został rozszerzony o kolejne, m.in. deklaracje składane przy rocznym rozliczeniu podatku dochodowego: PIT-37, PIT-36, PIT-38, PIT-36L, PIT/O, PIT/D.

REKLAMA

Następnym etapem był dzień 1 lipca 2008 r., kiedy dodano następne formularze, m.in. PIT-11.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z dniem 1 stycznia 2009r. weszła w życie kolejna partia przepisów powołanego wyżej rozporządzenia, wobec czego katalog formularzy składanych drogą elektroniczną poszerzono o kolejne 20 deklaracji, m.in. PIT-40, PIT-28.

Aby skorzystać z „internetowej” formy rozliczenia, zamiar składania e – deklaracji należy zgłosić właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego. W tym celu należy wypełnić formularz ZAW-E1 - zawiadomienie o zamiarze składania deklaracji w formie elektronicznej. Można go pobrać ze strony www.e-deklaracje.gov.pl z zakładki „Formularze”.

W treści tego dokumentu dodatkowo można wskazać osobę upoważnioną do składania deklaracji i podań w naszym imieniu, jeśli nie chcemy składać deklaracji osobiście. Należy pamiętać, iż formularz ten składa się do urzędu skarbowego w formie papierowej.

Następnie podatnik lub osoba upoważniona do składania deklaracji w jego imieniu składa już drogą elektroniczną poprzez portal, którego adres podano wyżej, zgłoszenie ZAW-E2
w którym potwierdza wolę składania deklaracji w formie elektronicznej. Ponieważ zgłoszenie to jest elektroniczne, aby je przesłać już na tym etapie należy posiadać bezpieczny podpis elektroniczny.

Kolejnym etapem jest porównanie danych zawartych w zawiadomieniu i w zgłoszeniu. Porównania tego dokonuje naczelnik urzędu skarbowego, do którego powyższe dokumenty zostały skierowane. Potwierdzenie zgodności danych wynikających z zawiadomienia z danymi wynikającymi ze zgłoszenia następuje w formie zaświadczenia ZAS-E
Od momentu jego wydania podatnik lub płatnik mają możliwość składania deklaracji drogą elektroniczną. Należy pamiętać o tym, iż zgodnie z zapisami wynikającymi z Ordynacji podatkowej, powyższe zaświadczenie winno zostać wydane w terminie miesiąca od dnia złożenia zgłoszenia.

Jak wyżej zauważono, podatnik lub płatnik, który chce rozliczać się drogą elektroniczną, musi dysponować bezpiecznym podpisem elektronicznym

Zgodnie z treścią § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2007 r. w sprawie struktury logicznej deklaracji i podań, sposobu ich przesyłania oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone, deklaracje i podania są opatrywane bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu w rozumieniu ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. Nr 130, poz. 1450, z późn. zm.3)Koszt uzyskania takiego podpisu to około 400 zł

Jednak 21 stycznia bieżącego roku na stronie internetowej Ministerstwa Finansów pojawił się komunikat, zgodnie z treścią którego Minister Finansów planuje umożliwić składanie wybranych deklaracji za pomocą elektronicznych środków komunikacji bez konieczności podpisywania ich bezpiecznym podpisem kwalifikowanym

PIT-37 można już indywidualnie złożyć przez internet. Więcej na ten temat.

Jednak w chwili obecnej bezpieczny podpis elektroniczny ciągle jest warunkiem internetowej formy rozliczenia

E – deklaracje można składać w dwojaki sposób. Po pierwsze korzystając z portalu www.e-deklaracje.gov.pl , o którym była mowa wyżej. Na stronie tej znajdują się formularze interaktywne, które po wypełnieniu i opatrzeniu ich bezpiecznym podpisem elektronicznym, można przesłać bezpośrednio do systemu.

Drugim sposobem jest skorzystanie z aplikacji (modułów) udostępnionych przez producentów oprogramowania, które umożliwiają złożenie e – deklaracji bezpośrednio z systemu finansowo – księgowego. Takie rozwiązanie jest możliwe pod warunkiem oczywiście, że program finansowo - księgowy, z którego korzystamy posiada taką opcję.


Podstawa prawna

- ustawa z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.),

- rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2007r. w sprawie określenia rodzajów deklaracji, które mogą być składane za pomocą środków komunikacji elektronicznej (DZ. U. z 2007 Nr 246, poz. 1817 z późn. zm.),

- rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2007r. w sprawie struktury logicznej deklaracji i podań, sposobu ich przesyłania oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone (Dz. U. z 2007r. Nr 246, poz. 1820 z późn. zm.).


Paulina Fiejdasz, aplikant radcowski,

współpracownik Kancelarii Radców Prawnych M. Taradajko-Zuzmak, A. Zuzmak. S.C. w Rzeszowie

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
KSeF - jedna z największych zmian dla przedsiębiorców od lat. Kto, kiedy i na jakich zasadach? [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur to bez wątpienia jedna z największych zmian, z jakimi przedsiębiorcy mierzyli się od wielu lat. Choć KSeF nie jest nowym podatkiem, jego wpływ na codzienne funkcjonowanie firm będzie porównywalny z dużymi reformami podatkowymi. To zmiana administracyjna, ale dotykająca samego serca biznesu – wystawiania i odbierania faktur.

Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS: tak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 roku będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA