REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak składać deklaracje podatkowe przez Internet

Składanie deklaracji podatkowych
Składanie deklaracji podatkowych
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

E-deklaracje nie cieszą się jeszcze dużą popularnością wśród podatników. Oczywiście barierą jest koszt podpisu elektronicznego. Jednak koszt ten nie jest tak duży, by nie mogła sobie nań pozwolić nawet mała firma. Jednak ostatnio pojawiła się szansa by można było złożyć PITa bez podpisu elektronicznego.

Z dniem 1 stycznia 2008r. ruszył system e – Deklaracje, dzięki któremu w chwili obecnej z tej formy rozliczenia mogą korzystać wszyscy podatnicy i płatnicy posiadający tzw. bezpieczny podpis elektroniczny.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Od początku bieżącego roku drogą elektroniczną można składać aż 80 rodzajów formularzy podatkowych, jednak katalog „internetowych” deklaracji poszerzano sukcesywnie.

Zgodnie z treścią rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2007 r. w sprawie określenia rodzajów deklaracji, które mogą być składane za pomocą środków komunikacji elektronicznej, od dnia 1 stycznia 2008r. tj. od dnia, gdy z tej możliwości mogli korzystać wszyscy podatnicy i płatnicy, można było składać jedynie 32 rodzaje deklaracji, m.in. VAT-7, VAT-UE, CIT-8.

Z dniem 1 kwietnia 2008 r. zbiór ten został rozszerzony o kolejne, m.in. deklaracje składane przy rocznym rozliczeniu podatku dochodowego: PIT-37, PIT-36, PIT-38, PIT-36L, PIT/O, PIT/D.

REKLAMA

Następnym etapem był dzień 1 lipca 2008 r., kiedy dodano następne formularze, m.in. PIT-11.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z dniem 1 stycznia 2009r. weszła w życie kolejna partia przepisów powołanego wyżej rozporządzenia, wobec czego katalog formularzy składanych drogą elektroniczną poszerzono o kolejne 20 deklaracji, m.in. PIT-40, PIT-28.

Aby skorzystać z „internetowej” formy rozliczenia, zamiar składania e – deklaracji należy zgłosić właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego. W tym celu należy wypełnić formularz ZAW-E1 - zawiadomienie o zamiarze składania deklaracji w formie elektronicznej. Można go pobrać ze strony www.e-deklaracje.gov.pl z zakładki „Formularze”.

W treści tego dokumentu dodatkowo można wskazać osobę upoważnioną do składania deklaracji i podań w naszym imieniu, jeśli nie chcemy składać deklaracji osobiście. Należy pamiętać, iż formularz ten składa się do urzędu skarbowego w formie papierowej.

Następnie podatnik lub osoba upoważniona do składania deklaracji w jego imieniu składa już drogą elektroniczną poprzez portal, którego adres podano wyżej, zgłoszenie ZAW-E2
w którym potwierdza wolę składania deklaracji w formie elektronicznej. Ponieważ zgłoszenie to jest elektroniczne, aby je przesłać już na tym etapie należy posiadać bezpieczny podpis elektroniczny.

Kolejnym etapem jest porównanie danych zawartych w zawiadomieniu i w zgłoszeniu. Porównania tego dokonuje naczelnik urzędu skarbowego, do którego powyższe dokumenty zostały skierowane. Potwierdzenie zgodności danych wynikających z zawiadomienia z danymi wynikającymi ze zgłoszenia następuje w formie zaświadczenia ZAS-E
Od momentu jego wydania podatnik lub płatnik mają możliwość składania deklaracji drogą elektroniczną. Należy pamiętać o tym, iż zgodnie z zapisami wynikającymi z Ordynacji podatkowej, powyższe zaświadczenie winno zostać wydane w terminie miesiąca od dnia złożenia zgłoszenia.

Jak wyżej zauważono, podatnik lub płatnik, który chce rozliczać się drogą elektroniczną, musi dysponować bezpiecznym podpisem elektronicznym

Zgodnie z treścią § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2007 r. w sprawie struktury logicznej deklaracji i podań, sposobu ich przesyłania oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone, deklaracje i podania są opatrywane bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu w rozumieniu ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. Nr 130, poz. 1450, z późn. zm.3)Koszt uzyskania takiego podpisu to około 400 zł

Jednak 21 stycznia bieżącego roku na stronie internetowej Ministerstwa Finansów pojawił się komunikat, zgodnie z treścią którego Minister Finansów planuje umożliwić składanie wybranych deklaracji za pomocą elektronicznych środków komunikacji bez konieczności podpisywania ich bezpiecznym podpisem kwalifikowanym

PIT-37 można już indywidualnie złożyć przez internet. Więcej na ten temat.

Jednak w chwili obecnej bezpieczny podpis elektroniczny ciągle jest warunkiem internetowej formy rozliczenia

E – deklaracje można składać w dwojaki sposób. Po pierwsze korzystając z portalu www.e-deklaracje.gov.pl , o którym była mowa wyżej. Na stronie tej znajdują się formularze interaktywne, które po wypełnieniu i opatrzeniu ich bezpiecznym podpisem elektronicznym, można przesłać bezpośrednio do systemu.

Drugim sposobem jest skorzystanie z aplikacji (modułów) udostępnionych przez producentów oprogramowania, które umożliwiają złożenie e – deklaracji bezpośrednio z systemu finansowo – księgowego. Takie rozwiązanie jest możliwe pod warunkiem oczywiście, że program finansowo - księgowy, z którego korzystamy posiada taką opcję.


Podstawa prawna

- ustawa z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.),

- rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2007r. w sprawie określenia rodzajów deklaracji, które mogą być składane za pomocą środków komunikacji elektronicznej (DZ. U. z 2007 Nr 246, poz. 1817 z późn. zm.),

- rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2007r. w sprawie struktury logicznej deklaracji i podań, sposobu ich przesyłania oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone (Dz. U. z 2007r. Nr 246, poz. 1820 z późn. zm.).


Paulina Fiejdasz, aplikant radcowski,

współpracownik Kancelarii Radców Prawnych M. Taradajko-Zuzmak, A. Zuzmak. S.C. w Rzeszowie

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

REKLAMA

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

REKLAMA

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA