REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak składać deklaracje podatkowe przez Internet

Subskrybuj nas na Youtube
Składanie deklaracji podatkowych
Składanie deklaracji podatkowych
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

E-deklaracje nie cieszą się jeszcze dużą popularnością wśród podatników. Oczywiście barierą jest koszt podpisu elektronicznego. Jednak koszt ten nie jest tak duży, by nie mogła sobie nań pozwolić nawet mała firma. Jednak ostatnio pojawiła się szansa by można było złożyć PITa bez podpisu elektronicznego.

Z dniem 1 stycznia 2008r. ruszył system e – Deklaracje, dzięki któremu w chwili obecnej z tej formy rozliczenia mogą korzystać wszyscy podatnicy i płatnicy posiadający tzw. bezpieczny podpis elektroniczny.

REKLAMA

Od początku bieżącego roku drogą elektroniczną można składać aż 80 rodzajów formularzy podatkowych, jednak katalog „internetowych” deklaracji poszerzano sukcesywnie.

Zgodnie z treścią rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2007 r. w sprawie określenia rodzajów deklaracji, które mogą być składane za pomocą środków komunikacji elektronicznej, od dnia 1 stycznia 2008r. tj. od dnia, gdy z tej możliwości mogli korzystać wszyscy podatnicy i płatnicy, można było składać jedynie 32 rodzaje deklaracji, m.in. VAT-7, VAT-UE, CIT-8.

Z dniem 1 kwietnia 2008 r. zbiór ten został rozszerzony o kolejne, m.in. deklaracje składane przy rocznym rozliczeniu podatku dochodowego: PIT-37, PIT-36, PIT-38, PIT-36L, PIT/O, PIT/D.

Następnym etapem był dzień 1 lipca 2008 r., kiedy dodano następne formularze, m.in. PIT-11.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z dniem 1 stycznia 2009r. weszła w życie kolejna partia przepisów powołanego wyżej rozporządzenia, wobec czego katalog formularzy składanych drogą elektroniczną poszerzono o kolejne 20 deklaracji, m.in. PIT-40, PIT-28.

REKLAMA

Aby skorzystać z „internetowej” formy rozliczenia, zamiar składania e – deklaracji należy zgłosić właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego. W tym celu należy wypełnić formularz ZAW-E1 - zawiadomienie o zamiarze składania deklaracji w formie elektronicznej. Można go pobrać ze strony www.e-deklaracje.gov.pl z zakładki „Formularze”.

W treści tego dokumentu dodatkowo można wskazać osobę upoważnioną do składania deklaracji i podań w naszym imieniu, jeśli nie chcemy składać deklaracji osobiście. Należy pamiętać, iż formularz ten składa się do urzędu skarbowego w formie papierowej.

Następnie podatnik lub osoba upoważniona do składania deklaracji w jego imieniu składa już drogą elektroniczną poprzez portal, którego adres podano wyżej, zgłoszenie ZAW-E2
w którym potwierdza wolę składania deklaracji w formie elektronicznej. Ponieważ zgłoszenie to jest elektroniczne, aby je przesłać już na tym etapie należy posiadać bezpieczny podpis elektroniczny.

Kolejnym etapem jest porównanie danych zawartych w zawiadomieniu i w zgłoszeniu. Porównania tego dokonuje naczelnik urzędu skarbowego, do którego powyższe dokumenty zostały skierowane. Potwierdzenie zgodności danych wynikających z zawiadomienia z danymi wynikającymi ze zgłoszenia następuje w formie zaświadczenia ZAS-E
Od momentu jego wydania podatnik lub płatnik mają możliwość składania deklaracji drogą elektroniczną. Należy pamiętać o tym, iż zgodnie z zapisami wynikającymi z Ordynacji podatkowej, powyższe zaświadczenie winno zostać wydane w terminie miesiąca od dnia złożenia zgłoszenia.

Jak wyżej zauważono, podatnik lub płatnik, który chce rozliczać się drogą elektroniczną, musi dysponować bezpiecznym podpisem elektronicznym

REKLAMA

Zgodnie z treścią § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2007 r. w sprawie struktury logicznej deklaracji i podań, sposobu ich przesyłania oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone, deklaracje i podania są opatrywane bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu w rozumieniu ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. Nr 130, poz. 1450, z późn. zm.3)Koszt uzyskania takiego podpisu to około 400 zł

Jednak 21 stycznia bieżącego roku na stronie internetowej Ministerstwa Finansów pojawił się komunikat, zgodnie z treścią którego Minister Finansów planuje umożliwić składanie wybranych deklaracji za pomocą elektronicznych środków komunikacji bez konieczności podpisywania ich bezpiecznym podpisem kwalifikowanym

PIT-37 można już indywidualnie złożyć przez internet. Więcej na ten temat.

Jednak w chwili obecnej bezpieczny podpis elektroniczny ciągle jest warunkiem internetowej formy rozliczenia

E – deklaracje można składać w dwojaki sposób. Po pierwsze korzystając z portalu www.e-deklaracje.gov.pl , o którym była mowa wyżej. Na stronie tej znajdują się formularze interaktywne, które po wypełnieniu i opatrzeniu ich bezpiecznym podpisem elektronicznym, można przesłać bezpośrednio do systemu.

Drugim sposobem jest skorzystanie z aplikacji (modułów) udostępnionych przez producentów oprogramowania, które umożliwiają złożenie e – deklaracji bezpośrednio z systemu finansowo – księgowego. Takie rozwiązanie jest możliwe pod warunkiem oczywiście, że program finansowo - księgowy, z którego korzystamy posiada taką opcję.


Podstawa prawna

- ustawa z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.),

- rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2007r. w sprawie określenia rodzajów deklaracji, które mogą być składane za pomocą środków komunikacji elektronicznej (DZ. U. z 2007 Nr 246, poz. 1817 z późn. zm.),

- rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2007r. w sprawie struktury logicznej deklaracji i podań, sposobu ich przesyłania oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone (Dz. U. z 2007r. Nr 246, poz. 1820 z późn. zm.).


Paulina Fiejdasz, aplikant radcowski,

współpracownik Kancelarii Radców Prawnych M. Taradajko-Zuzmak, A. Zuzmak. S.C. w Rzeszowie

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

REKLAMA

ZUS odbiera zasiłki za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA

Usługi dietetyczne są zwolnione z VAT. Ale nie te dla osób zdrowych. Dlaczego?

Usługi dietetyczne, które nie korzystają ze zwolnienia przedmiotowego (związanego z celem medycznym), w szeregu przypadków nie mogą również korzystać ze zwolnienia podmiotowego (limit obrotów do 200 000 zł rocznie). Oznacza to, że dietetycy świadczący usługi doradztwa w zakresie dietetyki (konsultacji indywidualnych) opodatkowane VAT muszą zarejestrować się jako czynni podatnicy VAT, niezależnie od wysokości swoich obrotów i doliczać do ceny swoich usług netto podatek VAT w stawce 23%. Problem w tym, że wiele usług dietetyków ma charakter złożony (szkolenia z zakresu diet, podawanie w internecie pakietów diet dla osób zaliczanych do określonych kategorii wiekowych itp). Dlaczego usługi dietetyków świadczone na rzecz osób zdrowych nie korzystają ze zwolnienia z VAT wyjaśnił WSA w Gliwicach w wyroku z 29 stycznia 2025 r.

Niższe grzywny za niektóre przestępstwa skarbowe od 2026 roku. Nowelizacja Kks i Ordynacji podatkowej przyjęta przez rząd

W dniu 27 maja 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny skarbowy (kks) oraz ustawy - Ordynacja podatkowa, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu uproszczenie administracyjnych obowiązków podatkowych oraz złagodzenie kar za przestępstwa skarbowe, które nie powodują bezpośrednich strat w podatkach.

REKLAMA