REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Błędne ustalenie podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne - skutki w PIT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Broniszewska
Błędne ustalenie podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne
Błędne ustalenie podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne

REKLAMA

REKLAMA

Kroki, jakie płatnik podatku dochodowego (PIT) powinien podjąć w sytuacji nieprawidłowego obliczenia wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne swojego zleceniobiorcy, zostały przedstawione w indywidualnej interpretacji podatkowej z 9 sierpnia 2011 roku, wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi (nr IPTPB2/415-203/11-2/MP).

Zleceniodawca nieprawidłowo obliczył podstawę wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne i społeczne, ponieważ zleceniobiorca nie podał pełnych informacji odnośnie swojej działalności gospodarczej.

REKLAMA

Wiadomości te były istotne, ponieważ wypłaca on świadczenia za wykonane usługi, do których stosuje się przepisy ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.),  zwanej dalej ustawą o PIT.

Błąd polegał na tym, że w ciągu dwóch lat płatnik nieprawidłowo obliczał podstawę wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne i społeczne w ten sposób, że powstała zaległość w opłacaniu składek na ubezpieczenie społeczne a nadpłata na ubezpieczenie zdrowotne.

Chcąc naprawić zaistniałe błędy, zleceniodawca skorygował za sporny okres deklaracje rozliczeniowe ZUS-DRA i imienne raporty rozliczeniowe oraz zapłacił w całości z własnych środków zaległe składki na ubezpieczenie społeczne.

REKLAMA

Ponadto podjął decyzję o umorzeniu w całości składek na ubezpieczenie społeczne, które zgodnie z przepisami prawa podlegały finansowaniu ze środków ubezpieczonych, po potrąceniu składek na ubezpieczenie zdrowotne, które powinny być zwrócone zleceniobiorcy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą ( a także osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej), które dokonują świadczeń z tytułu wykonywania zleceń,  mają obowiązek jako płatnicy pobierać zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1 ustawy o PIT.

Należne świadczenie powinno być pomniejszone o:

- miesięczne koszty uzyskania przychodów w określonej wysokości (art. 22 ust. 9) oraz

- składki potrącone przez płatnika w danym miesiącu (art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b) ustawy o PIT).

Wskazaną zaliczkę zmniejsza się o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, pobranej przez płatnika (art. 41). Dochód, już po odliczeniu kwot składek na ubezpieczenie społeczne, które potrącane są w roku podatkowym przez płatnika ze środków podatnika, stanowi podstawę obliczenia podatku (z pewnymi wyjątkami wskazanymi w ustawie).

Płatnicy podatku ponoszą odpowiedzialność za nie wywiązanie się z powyższych obowiązków. Mają oni możliwość skorygowania już złożonej deklaracji (które może dotyczyć każdej z pozycji wyodrębnionych w deklaracji). Następuje to poprzez złożenie deklaracji korygującej razem z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty. Dotyczy to także PIT-4R oraz informacji PIT-11.

Polecamy: Limity ulg i odliczeń w PIT

Polecamy: serwis PIT

Jak powinien zachować się płatnik w przedstawionej sytuacji? 

1. Płatnik nie musi dokonywać korekty deklaracji PIT-4R oraz informacji PIT-11.

REKLAMA

Dzieje się tak, ponieważ odzwierciedlały one stan faktyczny zaistniały w ciągu tych dwóch lat -  wysokość pobranych przez płatnika składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne, a nie wysokość składek należnych. Nie zawierały w tym zakresie błędów.

Składki zapłacone na ubezpieczenie społeczne przez płatnika stanowią przychód zleceniobiorcy. Są one traktowane jako nieodpłatne świadczenie wypłacone przez zleceniodawcę z własnych składek.

Zgodnie z przepisami podatkowymi składki te powinny być uiszczone ze środków ubezpieczonego. Źródłem przychodu podatnika jest umowa zlecenie (nawet jeśli już wygasła, ponieważ datą powstania przychodu jest data wpłaty powyższych składek przez zleceniodawcę na konto ZUS).

Od zaległych składek na ubezpieczenie społeczne płatnik powinien pobrać zaliczkę na podatek dochodowy, uwzględniając także koszty uzyskania przychodu (art. 22 ust. 9 ustawy-, w wysokości 20%).

2. Płatnik ma obowiązek wykazać byłemu zleceniobiorcy w informacji PIT-11 w części E. formularza:

- dochody podatnika,

- pobrane zaliczki,

-  pobrane składki,

w wierszu zatytułowanym „Działalność wykonywana osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 2, 4, 6 (z wyjątkiem czynności wymienionych w wierszu 7) i 7-9 ustawy, w tym umowy zlecenia i o dzieło”, oraz

- prawidłowo zastosowane koszta uzyskania przychodów w wysokości 20% w poz. 56 „Koszty uzyskania przychodów”,

- kwoty pobranej zaliczki na podatek dochodowy w poz. 58 formularza ”Zaliczka pobrana przez płatnika”.

3. Płatnik zrezygnował z dochodzenia od zleceniobiorcy uiszczonych za niego składek na ubezpieczenia społeczne. Potrącił nadpłaconą składkę na ubezpieczenie zdrowotne, która powinna być zleceniobiorcy zwrócona. Na podstawie przepisów podatkowych, potrącenie należy uznać za zwrot nienależnie pobranych świadczeń przez zleceniobiorcę względem zleceniodawcy.

Płatnik nie może uwzględnić zwróconych nienależnie pobranych świadczeń przy ustalaniu wysokości zaliczek należnych od podatnika, co przewiduje art. 41b, ponieważ umowa zlecenia już nie istnieje.

Natomiast powinien poinformować zleceniobiorcę o możliwości odliczenia od dochodu zwrotu nienależnie pobranych świadczeń w rozliczeniu rocznym składanym za rok podatkowy, w którym zwroty te zostały dokonane. Zatem zleceniobiorca samodzielnie może odliczyć od dochodu zwrot nienależnie pobranych świadczeń w formularzu PIT-36.

4. Zleceniodawca powinien:

- zwrócić zleceniobiorcy nadpłacone składki na ubezpieczenie zdrowotne, traktując je jako zwrot (w drodze potrącenia) na rzecz zleceniobiorcy,

- poinformować zleceniobiorcę o obowiązku doliczenia do podatku (w zeznaniu składanym za rok, w którym to zaliczenie miało miejsce) kwoty potrąconych składek na ubezpieczenie zdrowotne, które uprzednio były odliczone od podatku (niezależnie od tego, czy zleceniobiorca uzyska w 2011 r. dochód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych).

Zwrócone i nienależne składki na ubezpieczenie zdrowotne nie stanowią przychodu byłego zleceniobiorcy. W związku z tym, nie ma  obowiązku wykazywania ich przez płatnika w informacji PIT-11 wystawianej za rok, w którym ten zwrot nastąpi.

Uzasadnieniem takiego rozwiązania jest art. art. 45 ust. 3a ustawy o PIT, zgodnie z którym jeżeli podatnik, obliczając podatek należny, dokonał odliczeń od dochodu, podstawy obliczenia podatku lub podatku, a następnie otrzymał zwrot odliczonych kwot (w całości lub w części), w zeznaniu podatkowym składanym za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot, dolicza odpowiednio kwoty poprzednio odliczone.

Podstawa prawna:

- art. 3 ust1., art. 13 pkt 2 i 4-9, art. 18, art. 22 ust. 9, art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), art. 27 ust. 1, art. 27b ust. 1 pkt 2 i ust. 2, art. 41 ust.1a, art. 45 ust. 3a  ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

REKLAMA

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA