REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Błędne ustalenie podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne - skutki w PIT

Katarzyna Broniszewska
Błędne ustalenie podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne
Błędne ustalenie podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne

REKLAMA

REKLAMA

Kroki, jakie płatnik podatku dochodowego (PIT) powinien podjąć w sytuacji nieprawidłowego obliczenia wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne swojego zleceniobiorcy, zostały przedstawione w indywidualnej interpretacji podatkowej z 9 sierpnia 2011 roku, wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi (nr IPTPB2/415-203/11-2/MP).

Zleceniodawca nieprawidłowo obliczył podstawę wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne i społeczne, ponieważ zleceniobiorca nie podał pełnych informacji odnośnie swojej działalności gospodarczej.

REKLAMA

REKLAMA

Wiadomości te były istotne, ponieważ wypłaca on świadczenia za wykonane usługi, do których stosuje się przepisy ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.),  zwanej dalej ustawą o PIT.

Błąd polegał na tym, że w ciągu dwóch lat płatnik nieprawidłowo obliczał podstawę wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne i społeczne w ten sposób, że powstała zaległość w opłacaniu składek na ubezpieczenie społeczne a nadpłata na ubezpieczenie zdrowotne.

Chcąc naprawić zaistniałe błędy, zleceniodawca skorygował za sporny okres deklaracje rozliczeniowe ZUS-DRA i imienne raporty rozliczeniowe oraz zapłacił w całości z własnych środków zaległe składki na ubezpieczenie społeczne.

REKLAMA

Ponadto podjął decyzję o umorzeniu w całości składek na ubezpieczenie społeczne, które zgodnie z przepisami prawa podlegały finansowaniu ze środków ubezpieczonych, po potrąceniu składek na ubezpieczenie zdrowotne, które powinny być zwrócone zleceniobiorcy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą ( a także osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej), które dokonują świadczeń z tytułu wykonywania zleceń,  mają obowiązek jako płatnicy pobierać zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1 ustawy o PIT.

Należne świadczenie powinno być pomniejszone o:

- miesięczne koszty uzyskania przychodów w określonej wysokości (art. 22 ust. 9) oraz

- składki potrącone przez płatnika w danym miesiącu (art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b) ustawy o PIT).

Wskazaną zaliczkę zmniejsza się o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, pobranej przez płatnika (art. 41). Dochód, już po odliczeniu kwot składek na ubezpieczenie społeczne, które potrącane są w roku podatkowym przez płatnika ze środków podatnika, stanowi podstawę obliczenia podatku (z pewnymi wyjątkami wskazanymi w ustawie).

Płatnicy podatku ponoszą odpowiedzialność za nie wywiązanie się z powyższych obowiązków. Mają oni możliwość skorygowania już złożonej deklaracji (które może dotyczyć każdej z pozycji wyodrębnionych w deklaracji). Następuje to poprzez złożenie deklaracji korygującej razem z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty. Dotyczy to także PIT-4R oraz informacji PIT-11.

Polecamy: Limity ulg i odliczeń w PIT

Polecamy: serwis PIT

Jak powinien zachować się płatnik w przedstawionej sytuacji? 

1. Płatnik nie musi dokonywać korekty deklaracji PIT-4R oraz informacji PIT-11.

Dzieje się tak, ponieważ odzwierciedlały one stan faktyczny zaistniały w ciągu tych dwóch lat -  wysokość pobranych przez płatnika składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne, a nie wysokość składek należnych. Nie zawierały w tym zakresie błędów.

Składki zapłacone na ubezpieczenie społeczne przez płatnika stanowią przychód zleceniobiorcy. Są one traktowane jako nieodpłatne świadczenie wypłacone przez zleceniodawcę z własnych składek.

Zgodnie z przepisami podatkowymi składki te powinny być uiszczone ze środków ubezpieczonego. Źródłem przychodu podatnika jest umowa zlecenie (nawet jeśli już wygasła, ponieważ datą powstania przychodu jest data wpłaty powyższych składek przez zleceniodawcę na konto ZUS).

Od zaległych składek na ubezpieczenie społeczne płatnik powinien pobrać zaliczkę na podatek dochodowy, uwzględniając także koszty uzyskania przychodu (art. 22 ust. 9 ustawy-, w wysokości 20%).

2. Płatnik ma obowiązek wykazać byłemu zleceniobiorcy w informacji PIT-11 w części E. formularza:

- dochody podatnika,

- pobrane zaliczki,

-  pobrane składki,

w wierszu zatytułowanym „Działalność wykonywana osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 2, 4, 6 (z wyjątkiem czynności wymienionych w wierszu 7) i 7-9 ustawy, w tym umowy zlecenia i o dzieło”, oraz

- prawidłowo zastosowane koszta uzyskania przychodów w wysokości 20% w poz. 56 „Koszty uzyskania przychodów”,

- kwoty pobranej zaliczki na podatek dochodowy w poz. 58 formularza ”Zaliczka pobrana przez płatnika”.

3. Płatnik zrezygnował z dochodzenia od zleceniobiorcy uiszczonych za niego składek na ubezpieczenia społeczne. Potrącił nadpłaconą składkę na ubezpieczenie zdrowotne, która powinna być zleceniobiorcy zwrócona. Na podstawie przepisów podatkowych, potrącenie należy uznać za zwrot nienależnie pobranych świadczeń przez zleceniobiorcę względem zleceniodawcy.

Płatnik nie może uwzględnić zwróconych nienależnie pobranych świadczeń przy ustalaniu wysokości zaliczek należnych od podatnika, co przewiduje art. 41b, ponieważ umowa zlecenia już nie istnieje.

Natomiast powinien poinformować zleceniobiorcę o możliwości odliczenia od dochodu zwrotu nienależnie pobranych świadczeń w rozliczeniu rocznym składanym za rok podatkowy, w którym zwroty te zostały dokonane. Zatem zleceniobiorca samodzielnie może odliczyć od dochodu zwrot nienależnie pobranych świadczeń w formularzu PIT-36.

4. Zleceniodawca powinien:

- zwrócić zleceniobiorcy nadpłacone składki na ubezpieczenie zdrowotne, traktując je jako zwrot (w drodze potrącenia) na rzecz zleceniobiorcy,

- poinformować zleceniobiorcę o obowiązku doliczenia do podatku (w zeznaniu składanym za rok, w którym to zaliczenie miało miejsce) kwoty potrąconych składek na ubezpieczenie zdrowotne, które uprzednio były odliczone od podatku (niezależnie od tego, czy zleceniobiorca uzyska w 2011 r. dochód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych).

Zwrócone i nienależne składki na ubezpieczenie zdrowotne nie stanowią przychodu byłego zleceniobiorcy. W związku z tym, nie ma  obowiązku wykazywania ich przez płatnika w informacji PIT-11 wystawianej za rok, w którym ten zwrot nastąpi.

Uzasadnieniem takiego rozwiązania jest art. art. 45 ust. 3a ustawy o PIT, zgodnie z którym jeżeli podatnik, obliczając podatek należny, dokonał odliczeń od dochodu, podstawy obliczenia podatku lub podatku, a następnie otrzymał zwrot odliczonych kwot (w całości lub w części), w zeznaniu podatkowym składanym za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot, dolicza odpowiednio kwoty poprzednio odliczone.

Podstawa prawna:

- art. 3 ust1., art. 13 pkt 2 i 4-9, art. 18, art. 22 ust. 9, art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), art. 27 ust. 1, art. 27b ust. 1 pkt 2 i ust. 2, art. 41 ust.1a, art. 45 ust. 3a  ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.).

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Czy można skorzystać z ulgi na dziecko, gdy pełnoletni syn otrzymuje żołd? Roczne rozliczenie podatkowe może być skomplikowane

Czy fakt, że syn pobrał żołd, sprawia, że jego rodzice nie mogą skorzystać w rocznym rozliczeniu podatkowym z ulgi prorodzinnej, tzw. ulgi na dziecko? W takiej sprawie wydał interpretację indywidualną Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Warto znać to rozstrzygnięcie przed złożeniem zeznania podatkowego.

KSeF - jedna z największych zmian dla przedsiębiorców od lat. Kto, kiedy i na jakich zasadach? [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur to bez wątpienia jedna z największych zmian, z jakimi przedsiębiorcy mierzyli się od wielu lat. Choć KSeF nie jest nowym podatkiem, jego wpływ na codzienne funkcjonowanie firm będzie porównywalny z dużymi reformami podatkowymi. To zmiana administracyjna, ale dotykająca samego serca biznesu – wystawiania i odbierania faktur.

Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS objaśnia jak liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 roku będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Oni nie skorzystają z ulgi na dziecko. Nie pomoże orzeczenie sądu, a zakres sprawowanej opieki nie ma znaczenia

Ulga na dziecko to preferencja, z której korzysta największa liczba podatników. Ich choć prawo do niej przysługuje nie tylko rodzicom, ale i opiekunom prawnym dzieci, to jest taka grupa opiekunów, która nie może z niej skorzystać. Potwierdza to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

REKLAMA

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA