REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Błędne ustalenie podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne - skutki w PIT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Broniszewska
Błędne ustalenie podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne
Błędne ustalenie podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne

REKLAMA

REKLAMA

Kroki, jakie płatnik podatku dochodowego (PIT) powinien podjąć w sytuacji nieprawidłowego obliczenia wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne swojego zleceniobiorcy, zostały przedstawione w indywidualnej interpretacji podatkowej z 9 sierpnia 2011 roku, wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi (nr IPTPB2/415-203/11-2/MP).

Zleceniodawca nieprawidłowo obliczył podstawę wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne i społeczne, ponieważ zleceniobiorca nie podał pełnych informacji odnośnie swojej działalności gospodarczej.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Wiadomości te były istotne, ponieważ wypłaca on świadczenia za wykonane usługi, do których stosuje się przepisy ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.),  zwanej dalej ustawą o PIT.

Błąd polegał na tym, że w ciągu dwóch lat płatnik nieprawidłowo obliczał podstawę wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne i społeczne w ten sposób, że powstała zaległość w opłacaniu składek na ubezpieczenie społeczne a nadpłata na ubezpieczenie zdrowotne.

Chcąc naprawić zaistniałe błędy, zleceniodawca skorygował za sporny okres deklaracje rozliczeniowe ZUS-DRA i imienne raporty rozliczeniowe oraz zapłacił w całości z własnych środków zaległe składki na ubezpieczenie społeczne.

REKLAMA

Ponadto podjął decyzję o umorzeniu w całości składek na ubezpieczenie społeczne, które zgodnie z przepisami prawa podlegały finansowaniu ze środków ubezpieczonych, po potrąceniu składek na ubezpieczenie zdrowotne, które powinny być zwrócone zleceniobiorcy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą ( a także osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej), które dokonują świadczeń z tytułu wykonywania zleceń,  mają obowiązek jako płatnicy pobierać zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1 ustawy o PIT.

Należne świadczenie powinno być pomniejszone o:

- miesięczne koszty uzyskania przychodów w określonej wysokości (art. 22 ust. 9) oraz

- składki potrącone przez płatnika w danym miesiącu (art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b) ustawy o PIT).

Wskazaną zaliczkę zmniejsza się o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, pobranej przez płatnika (art. 41). Dochód, już po odliczeniu kwot składek na ubezpieczenie społeczne, które potrącane są w roku podatkowym przez płatnika ze środków podatnika, stanowi podstawę obliczenia podatku (z pewnymi wyjątkami wskazanymi w ustawie).

Płatnicy podatku ponoszą odpowiedzialność za nie wywiązanie się z powyższych obowiązków. Mają oni możliwość skorygowania już złożonej deklaracji (które może dotyczyć każdej z pozycji wyodrębnionych w deklaracji). Następuje to poprzez złożenie deklaracji korygującej razem z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty. Dotyczy to także PIT-4R oraz informacji PIT-11.

Polecamy: Limity ulg i odliczeń w PIT

Polecamy: serwis PIT

Jak powinien zachować się płatnik w przedstawionej sytuacji? 

1. Płatnik nie musi dokonywać korekty deklaracji PIT-4R oraz informacji PIT-11.

Dzieje się tak, ponieważ odzwierciedlały one stan faktyczny zaistniały w ciągu tych dwóch lat -  wysokość pobranych przez płatnika składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne, a nie wysokość składek należnych. Nie zawierały w tym zakresie błędów.

Składki zapłacone na ubezpieczenie społeczne przez płatnika stanowią przychód zleceniobiorcy. Są one traktowane jako nieodpłatne świadczenie wypłacone przez zleceniodawcę z własnych składek.

Zgodnie z przepisami podatkowymi składki te powinny być uiszczone ze środków ubezpieczonego. Źródłem przychodu podatnika jest umowa zlecenie (nawet jeśli już wygasła, ponieważ datą powstania przychodu jest data wpłaty powyższych składek przez zleceniodawcę na konto ZUS).

Od zaległych składek na ubezpieczenie społeczne płatnik powinien pobrać zaliczkę na podatek dochodowy, uwzględniając także koszty uzyskania przychodu (art. 22 ust. 9 ustawy-, w wysokości 20%).

2. Płatnik ma obowiązek wykazać byłemu zleceniobiorcy w informacji PIT-11 w części E. formularza:

- dochody podatnika,

- pobrane zaliczki,

-  pobrane składki,

w wierszu zatytułowanym „Działalność wykonywana osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 2, 4, 6 (z wyjątkiem czynności wymienionych w wierszu 7) i 7-9 ustawy, w tym umowy zlecenia i o dzieło”, oraz

- prawidłowo zastosowane koszta uzyskania przychodów w wysokości 20% w poz. 56 „Koszty uzyskania przychodów”,

- kwoty pobranej zaliczki na podatek dochodowy w poz. 58 formularza ”Zaliczka pobrana przez płatnika”.

3. Płatnik zrezygnował z dochodzenia od zleceniobiorcy uiszczonych za niego składek na ubezpieczenia społeczne. Potrącił nadpłaconą składkę na ubezpieczenie zdrowotne, która powinna być zleceniobiorcy zwrócona. Na podstawie przepisów podatkowych, potrącenie należy uznać za zwrot nienależnie pobranych świadczeń przez zleceniobiorcę względem zleceniodawcy.

Płatnik nie może uwzględnić zwróconych nienależnie pobranych świadczeń przy ustalaniu wysokości zaliczek należnych od podatnika, co przewiduje art. 41b, ponieważ umowa zlecenia już nie istnieje.

Natomiast powinien poinformować zleceniobiorcę o możliwości odliczenia od dochodu zwrotu nienależnie pobranych świadczeń w rozliczeniu rocznym składanym za rok podatkowy, w którym zwroty te zostały dokonane. Zatem zleceniobiorca samodzielnie może odliczyć od dochodu zwrot nienależnie pobranych świadczeń w formularzu PIT-36.

4. Zleceniodawca powinien:

- zwrócić zleceniobiorcy nadpłacone składki na ubezpieczenie zdrowotne, traktując je jako zwrot (w drodze potrącenia) na rzecz zleceniobiorcy,

- poinformować zleceniobiorcę o obowiązku doliczenia do podatku (w zeznaniu składanym za rok, w którym to zaliczenie miało miejsce) kwoty potrąconych składek na ubezpieczenie zdrowotne, które uprzednio były odliczone od podatku (niezależnie od tego, czy zleceniobiorca uzyska w 2011 r. dochód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych).

Zwrócone i nienależne składki na ubezpieczenie zdrowotne nie stanowią przychodu byłego zleceniobiorcy. W związku z tym, nie ma  obowiązku wykazywania ich przez płatnika w informacji PIT-11 wystawianej za rok, w którym ten zwrot nastąpi.

Uzasadnieniem takiego rozwiązania jest art. art. 45 ust. 3a ustawy o PIT, zgodnie z którym jeżeli podatnik, obliczając podatek należny, dokonał odliczeń od dochodu, podstawy obliczenia podatku lub podatku, a następnie otrzymał zwrot odliczonych kwot (w całości lub w części), w zeznaniu podatkowym składanym za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot, dolicza odpowiednio kwoty poprzednio odliczone.

Podstawa prawna:

- art. 3 ust1., art. 13 pkt 2 i 4-9, art. 18, art. 22 ust. 9, art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), art. 27 ust. 1, art. 27b ust. 1 pkt 2 i ust. 2, art. 41 ust.1a, art. 45 ust. 3a  ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2.0. Co ważniejsze – prawo podatkowe, czy podręczniki Ministerstwa Finansów? Faktura ustrukturyzowana istnieje tylko wirtualnie

Opublikowany przez resort finansów, liczący kilkaset stron (!) dokument pod nazwą „Podręcznik KSeF 2.0.” (w 4. częściach), jest w wielu miejscach nie tylko sprzeczny z projektowanymi przepisami, lecz również z uchwaloną już nowelizacją ustawy o VAT – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Jaka składka zdrowotna dla przedsiębiorców w 2026 roku? Ministerstwo Finansów nie pracuje nad przedłużeniem obniżonej podstawy wymiaru

Ministerstwo Finansów poinformowało Polską Agencję Prasową, że nie pracuje nad projektem, który zakładałby utrzymanie obniżonej minimalnej podstawy obliczania składki zdrowotnej dla przedsiębiorców w 2026 r. i kolejnych latach.

KSeF: Pomoc dla przedsiębiorców czy nowy ból głowy? Fakty i mity wokół Krajowego Systemu e-Faktur [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur (KSeF) budzi wiele emocji i narosło wokół niego sporo mitów. Czy to nowy podatek? Kogo i kiedy dotyczy obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych? Czy czeka nas rewolucja w relacjach z biurami rachunkowymi? O tym, na co muszą przygotować się przedsiębiorcy, rozmawiają eksperci z infor.pl, Szymon Glonek i Joanna Dmowska.

Rząd chce dać preferencje podatkowe funduszom inwestycyjnym spoza UE od 2026 roku

W dniu 14 października 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (ustawy o CIT), przedłożony przez Ministra Finansów i Gospodarki. Projekt dostosowuje przepisy CIT do orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej dotyczących zagranicznych funduszy inwestycyjnych i emerytalnych. Chodzi m.in. o rozszerzenie preferencji podatkowych na fundusze z państw spoza UE, przy zachowaniu zabezpieczeń przed nadużywaniem prawa do zwolnienia podatkowego.

REKLAMA

Programy lojalnościowe w niebezpieczeństwie. Nowa opinia TSUE to potencjalna bomba podatkowa

Rzecznik Generalna TSUE Juliane Kokott właśnie uderzyła w sedno problemu, o którym większość firm wolałaby nie słyszeć. Jej opinia w sprawie C-436/24 Lyko Operations może oznaczać rewolucję w sposobie, w jaki sklepy rozliczają punkty i bony lojalnościowe. Skutki? Dla wielu przedsiębiorców - potężny chaos i konieczność natychmiastowej zmiany systemów.

KSeF od A do Z: słownik najważniejszych pojęć

Przedsiębiorcy od kilku lat żyją w niepewności związanej z reformą w fakturowaniu, jaką jest Krajowy System e-Faktur. Rewolucja w wystawianiu faktur kojarzy im się z drastycznymi zmianami i obowiązkami, których woleliby uniknąć. Czy jednak wystawianie dokumentów w Krajowym Systemie e-Faktur rzeczywiście jest takie skomplikowane? Materiały szkoleniowe, zarówno komercyjne, jak i te opracowywane przez rząd, często napisane są bardzo skomplikowanym, nieprzystępnym językiem, przez co dla wielu osób bywają trudne do przyswojenia. A przecież ważne, żeby definicje były dla wszystkich jasne i zrozumiałe. Poniżej znajduje się wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z reformą.

Thermomix w kosztach? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy, je zna. Prowadzisz działalność gospodarczą? Sprawdź

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

REKLAMA

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

REKLAMA