REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Najem wielu nieruchomości — kiedy jest to działalność gospodarcza

Kancelaria Mentzen
Doradztwo podatkowe, prawne oraz księgowość
najem wielu nieruchomości
najem wielu nieruchomości
OKAM Capital Spółka z o.o.

REKLAMA

REKLAMA

WSA w Gdańsku 5 lipca b.r. (sygn. I SA/Gd 190/22) wydał korzystny wyrok dla podatników. Uznał on, że podatnik, który uzyskiwał przychody z najmu 12 nieruchomości - nie spełnił warunków działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o PIT.

Poprzednia linia w orzeczeniach sądów – wynajem kilku nieruchomości

Do niedawna orzecznictwo sądów administracyjnych oraz interpretacje podatkowe KIS były niekorzystne dla podatników. Sądy oraz organy podatkowe wskazywały (co do zasady), że w przypadku osób fizycznych, które wynajmowały kilka nieruchomości, musiały zakwalifikować uzyskiwane przychody jako osiągane z działalności gospodarczej. Wyjątkiem od reguły było uznanie, że kilka umów najmu mogły stanowić najem prywatny.

REKLAMA

Autopromocja

Uchwała NSA w składzie 7 sędziów

Przełomowa dla tej kwestii okazała się podjęta Uchwała NSA w składzie 7 sędziów z 24 maja 2021 roku (sygn. II FPS 1/21), w której wskazano tezę, że przychody z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz innych umów o podobnym charakterze są zaliczane bez ograniczeń do źródła przychodów wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o PIT.

Wyjątkiem są przychody, które stanowią składnik majątkowy mienia osoby fizycznej, który został przez nią wprowadzony do majątku związanego z wykonywaniem działalności gospodarczej. Wówczas mamy do czynienia z działalnością gospodarczą. Ponadto wskazano, że to podatnik decyduje o tym czy „powiązać” określone składniki swojego mienia z wykonywaniem działalności gospodarczej, czy też zachować je w zarządzie majątkiem niezwiązanym z działalnością gospodarczą i oddać np. w najem.

Wynika to z tego, że ustawodawca nie sformułował jednoznacznych reguł klasyfikacji przychodów z najmu poza kryterium przedmiotowym z art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o PIT do jednego z dwóch konkurencyjnych źródeł. Podkreślono także, że pomimo tego, że umowa najmu jest umową nazwaną na gruncie Kodeksu cywilnego, to jednak nie oznacza to, że każdy przychód z najmu jest przejawem prowadzenia działalności gospodarczej.

Lipcowy wyrok WSA

REKLAMA

WSA w Gdańsku w wyroku o sygn. I SA/Gd 190/22 z 5 lipca 2022 roku pochylił się nad kwestią tego czy dane przychody winny być kwalifikowane jako najem prywatny, czy działalności gospodarczej. Sprawa zapadła na kanwie następujących zdarzeń. Podatnik – osoba fizyczna – będący współwłaścicielem odziedziczonych 12 nieruchomości złożył wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. We wniosku zadał dwa pytania: czy uzyskiwane przez niego przychody z najmu są przychodami ze źródła wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o PIT oraz, czy uzyskiwane przychody z najmu mogą być opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 8,5% i 12,5%. Wnioskodawcą był uczeń liceum, nie pracował zawodowo, nie prowadził działalności gospodarczej, a przychody osiągane z najmu wspomnianych nieruchomości były jego jedynym źródłem dochodu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dyrektor KIS uznał, że stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe, powołując się m.in. na to, że jego ocenie rozmiar, powtarzalność, zarobkowy charakter oraz sposób zorganizowania wskazują na znamiona działalności gospodarczej. Tym samym nie mógł on mieć możliwości skorzystania z preferencyjnej stawki 8,5% celem rozliczenia przychodów z najmu nieruchomości ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Podatnik nie zgodził się z rozstrzygnięciem organu podatkowego i zaskarżył w całości niekorzystną interpretację indywidualną. WSA w Gdańsku przychylił się do argumentacji Skarżącego i uchylił zaskarżoną interpretację, powołując w argumentacji treść omawianej wcześniej Uchwały NSA.

Najem a działalność gospodarcza – granica jest płynna

Z najnowszego orzecznictwa wynika, że uznanie, czy przychody z najmu wielu nieruchomości zaliczane są do źródła przychodów, powinno zależeć od podatnika. Każdy najem ma cechy działalności gospodarczej, jak np. charakter zarobkowy niemniej przepisy podatkowe nie precyzują, od jakiej ilości umów najmu można mówić o działalności gospodarczej. Granica między rozróżnieniem co stanowi najem prywatny a najem będący przejawem działalności gospodarczej – jest płynna. Dlatego okoliczności, w jakich zawiera się umowę/umowy najmu warto omówić ze specjalistą, ponieważ w zależności od źródła – konsekwencje podatkowe oraz rozliczenie podatku mogą się różnić.

Natalia Borkowska, Kancelaria Mentzen

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA