REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy można zaliczyć do kosztów podatkowych wydatki na założenie działalności

Waldemar Żuchowski
Doradca podatkowy

REKLAMA

REKLAMA

Wkrótce zamierzam rozpocząć działalność gospodarczą w zakresie handlu odzieżą. Już teraz, tzn. do chwili obecnej poniosłem pewne wydatki związane z rozpoczęciem działalności mojej przyszłej firmy. Czy koszty rozpoczęcia działalności (np. koszty otwarcia i obsługi rachunku bankowego, koszty pomocy prawnej) mogę zaliczyć do kosztów podatkowych? Jakie jeszcze mogą to być koszty? Kiedy mogę je potrącić? Jak naprawdę właściwie je dokumentować?

W obowiązujących krajowych przepisach podatkowych w podatkach dochodowych kosztem jest każdy wydatek, który jest bezpośrednio związany z uzyskanym przychodem lub ma na celu zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodu (wydatki pośrednie), a nie został wyłączony przez ustawodawcę jako koszt na mocy odrębnych przepisów. Przepisy ustaw podatkowych nie wprowadzają odrębnej kategorii kosztów związanych z rozpoczynaniem działalności gospodarczej. Dotyczy to również wyłączenia takich wydatków z kosztów podatkowych. Dlatego też jakakolwiek kwalifikacja ponoszonych wydatków tego typu powinna być powiązana z przychodem w sposób bezpośredni lub pośredni.

REKLAMA

Autopromocja

Polski ustawodawca nie wprowadził definicji bezpośredniego lub pośredniego powiązania kosztu z przychodem. Bez wątpienia analizowane wydatki nie będą miały bezpośredniego związku, gdyż ich poniesienie nie przekłada się automatycznie na uzyskiwany przez podatnika przychód.

Można jednak przyjąć, że ich poniesienie ma na celu zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodu, jakim jest przyszły przychód z prowadzonej działalności gospodarczej. Bez takich kosztów przedsiębiorca nie mógłby tej działalności prowadzić, a zatem są one niezbędnym elementem wydatków związanych z działalnością w sposób pośredni. W związku z powyższym powinny one zostać uznane jako koszty uzyskania przychodu.

Jeżeli sam fakt traktowania wydatków związanych z rozpoczęciem działalności gospodarczej jako kosztów pośrednich nie powinien budzić problemów, to pewne trudności mogą się pojawić przy kwalifikacji okresu, w którym wydatki te powinny być zaewidencjonowane jako koszt.

REKLAMA

Polskie podatki dochodowe ze swojej istoty obejmują okres jednego roku. Oznacza to, że konkretny wydatek powinien zostać przyporządkowany do tego roku podatkowego, z którego przychodem wiąże się w sposób bezpośredni lub pośredni. Wątpliwości mogą się jednak pojawić przy wydatkach poniesionych przed rozpoczęciem działalności. Co prawda wszelkie wydatki poniesione w celu rozpoczęcia takiej działalności są kosztem podatkowym nawet wówczas, gdy faktycznie zostały poniesione przed dniem rejestracji, ale pojawia się pytanie, czy wartość nakładów poczyniona w roku poprzednim na działalność uruchomioną w roku bieżącym będzie stanowiła jej koszty podatkowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak już wyżej zostało powiedziane, przepisy wprowadzają podział na koszty bezpośrednio i pośrednio związane z okresem, w którym uzyskano przychód. Zgodnie z zasadą, wydatki bezpośrednio związane z przychodem są kosztem okresu, w którym odpowiadający im przychód został zaewidencjonowany. Natomiast koszty pośrednie powinny być rozliczane w momencie ich poniesienia, chyba że możliwe jest przyporządkowanie ich do kilku okresów, których przychody odpowiadają poniesionym wydatkom. Wówczas takie koszty rozlicza się proporcjonalnie.

Odnosząc się do kosztów związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą nie jest możliwe określenie z góry, przez jaki czas będzie ona prowadzona. Można to uzasadnić rozliczeniem wydatków w okresie, w którym zostały poniesione. Należy tutaj podkreślić i to, że musi być to okres, w którym zaewidencjonowano przychód. Brak takiego przychodu będzie prowadził do powstania straty, która rozliczana jest w sposób szczególny.

Wracając natomiast do postawionego pytania, organy podatkowe mogą kwestionować koszty poniesione w latach poprzednich przed zarejestrowaniem działalności gospodarczej, nawet wówczas gdy podatnik wykaże ich funkcjonalny związek z tą działalnością. W związku z powyższym w tym przypadku radziłbym wystąpić o stosowną interpretację do Ministra Finansów.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odprawa lub odszkodowanie dla pracownika przy odejściu z pracy a podatek. NSA: Nie nazwa świadczenia lecz jego charakter decyduje o opodatkowaniu

Restrukturyzacja zatrudnienia u danego pracodawcy polega niejednokrotnie na wdrożeniu programu dobrowolnych odejść, a następnie procedury zwolnień grupowych. Elementem obu tych rozwiązań są wypłacane pracownikom przez pracodawcę świadczenia o charakterze odpraw pracowniczych. Źródłem kontrowersji stało się opodatkowanie tych świadczeń podatkiem dochodowym PIT. W wyroku z 19 listopada 2024 r. Naczelny Sąd Administracyjny, podzielając dotychczasową, ugruntowaną linię orzeczniczą tego Sądu, wyjaśnia, czy tego typu “odszkodowanie” wolne jest od podatku dochodowego.

Emerycie, myślałeś, że z racji wieku masz prawo do ulgi rehabilitacyjnej? Ministerstwo Finansów rozwiewa wątpliwości

Samo bycie emerytem nie wystarczy! Aby skorzystać z ulgi rehabilitacyjnej, musisz mieć status osoby niepełnosprawnej lub utrzymywać taką osobę. Sprawdź, kto faktycznie może liczyć na odliczenie i dlaczego wiek nie daje automatycznych przywilejów.

Podatek od spadków i darowizn w 2025 r. - skale i grupy podatkowe, kwoty wolne od podatku

Jakie skale podatkowe i kwoty wolne od podatku obowiązują w 2025 roku? Okazuje się, że od lipca 2023 r. nie zmieniły się przepisy w tym zakresie.

Polscy przedsiębiorcy mają dość! W 2025 roku oczekują niższych podatków i pilnych reform

Zawiłe przepisy, rosnące koszty i biurokratyczna udręka – polskie firmy jasno mówią, czego potrzebują od rządu w 2025 roku. Priorytetem są niższe podatki, walka z inflacją i tańsze kredyty. Transport alarmuje o brakach kadrowych, a budownictwo czeka na unijne środki. Czy władze wysłuchają głosu przedsiębiorców?

REKLAMA

Terminy płatności składek do ZUS i przekazywania dokumentów rozliczeniowych w 2025 roku

Płatnicy składek mają obowiązek przekazywania do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych dokumentów rozliczeniowych i oczywiście płacenia składek. Muszą to robić co miesiąc w określonych terminach.

Pożyczka między firmami bez VAT? Czy może potencjalna bomba zegarowa dla Twoich rozliczeń!

Zwolnienie z VAT przy pożyczkach między firmami brzmi kusząco, ale co jeśli rezygnacja z niego może zrujnować Twoje rozliczenia? Sprawdź, dlaczego ta decyzja to coś więcej niż tylko formalność i jak wpłynie na Twoje podatki!

Kawa z INFORLEX. Fundacja rodzinna w praktyce

Fundacja rodzinna w praktyce – zapraszamy na bezpłatne spotkanie online z cyklu 𝐊𝐚𝐰a 𝐳 𝐈𝐍𝐅𝐎𝐑𝐋𝐄𝐗. Bezpłatne spotkanie online odbędzie się 12.02.25 o g𝐨𝐝𝐳𝐢𝐧ie. 𝐓𝐞𝐦𝐚𝐭em spotkania będą fundacja rodzinna w praktyce.

Mezoinwestycje w MŚP. Czym jest zdolność finansowa i jak ją wykazać? Jak uniknąć błędów w staraniach o dotacje unijne?

To dość oczywiste że zdolność finansowa przedsiębiorstwa stanowi jeden z kluczowych obszarów, determinujących sukces w procesie aplikowania o środki unijne. W szczególności, kiedy mowa o konkursie Mezoinwestycje w MŚP, w którym minimalna wartość dofinansowania to 2 mln PLN, a poziom dofinansowania wynosi nawet do 60% kosztów netto planowanej inwestycji. Wnioskodawca w procesie aplikacyjnym zobowiązany jest wykazać przed instytucją oceniającą swą zdolność finansową do realizacji planowanego przedsięwzięcia.

REKLAMA

Emerycie, skarbowy już na Ciebie czeka! Koniecznie sprawdź swój PIT przed tą datą

Do końca lutego emeryci i renciści otrzymają formularze PIT od ZUS i KRUS. W zależności od tego, jaki dokument dostaniesz – PIT-40A czy PIT-11A – może się okazać, że musisz złożyć zeznanie podatkowe. Sprawdź, co zrobić, by uniknąć problemów i czy 30 kwietnia to dla Ciebie ważny termin!

Budżet pod ścianą: wyższe podatki, mniej wsparcia, koniec ulg

Polacy muszą szykować się na trudne zmiany. OECD zaleca pełne wycofanie wsparcia energetycznego jeszcze w tym roku, wyższe podatki od nieruchomości i środowiskowe oraz koniec ulg dla kierowców – nowy podatek od pojazdów miałby zależeć od emisji spalin. Dodatkowo rząd może ograniczyć stosowanie preferencyjnych stawek VAT, a świadczenia na dzieci kierować tylko do najuboższych. Czy domowe budżety to wytrzymają?

REKLAMA