REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Bilet miesięczny, czy kwartalny może zmniejszyć Twój PIT

Bilet miesięczny, czy kwartalny może zmniejszyć Twój PIT
Bilet miesięczny, czy kwartalny może zmniejszyć Twój PIT

REKLAMA

REKLAMA

Podatnicy dojeżdżający do pracy komunikacją miejską, autobusową, kolejową, a nawet promową mogą wykazać wyższe koszty i tym samym zapłacić niższy podatek. Warunkiem jest jednak posiadanie biletów okresowych. Im większe faktyczne wydatki na dojazd do pracy, tym większa korzyść podatkowa. Najwięcej mogą odliczyć osoby dojeżdżające do pracy koleją.

Standardowo, zgodnie z art. 22 ust. 2 ustawy o PIT, koszty uzyskania przychodów z tytułu umowy o pracy wynoszą:
- 111 zł 25 gr miesięcznie, a za rok podatkowy nie więcej niż 1.335 zł, jeśli podatnik pracuje w miejscowości, w której mieszka (jeżeli ma więcej niż jedną umowę o pracę kwota ta nie może przekroczyć 2.002 zł 05 gr rocznie),
- 139 zł 06 gr miesięcznie, a za rok podatkowy łącznie nie więcej niż 1.668 zł 72 gr, jeśli podatnik pracuje w innej miejscowości niż mieszka (jeżeli ma więcej niż jedną umowę o pracę kwota ta nie może przekroczyć 2.502 zł 56 gr rocznie) .

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Jeżeli faktycznie poniesione koszty na dojazd do pracy są wyższe od określonych wyżej, można je odliczyć w całości. Warunkiem jest jednak, żeby podatnik posiadał imienny bilet okresowy i korzystał ze ściśle określonych środków transportu (art. 22 ust 11 ustawy o PIT).

INFORAKADEMIA poleca: Wybrane zmiany w PIT i CIT

Mogą to być wyłącznie:
- Autobus/tramwaj/metro/trolejbus, itp.
- Kolej,
- Prom.

REKLAMA

Odliczyć można tylko wydatki na dojazd do zakładu pracy, a nie np. wyjazdy w delegację. Poza tym, koszty dojazdów musi ponieść sam podatnik, a nie pracodawca.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Samolot i samochód wyłączone z ulgi

Katalog środków transportu uprawniających do odliczeń jest zamknięty. Nie można tym samym odliczyć np. dojazdów do pracy własnym samochodem czy taksówką, ani też samolotem. Szczególnie w tym ostatnim przypadku ulga mogłaby znacząco wpłynąć na zmniejszenie podatku. Niestety takie odliczenie jest niemożliwe.

Jak bowiem wskazuje Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji nr ITPB2/415-778/09/ENB z 13 grudnia 2009 r. nie istnieje możliwość, wykazania w rozliczeniu rocznym wydatków w wysokości faktycznie poniesionej na dojazd do zakładu pracy środkami transportu lotniczego, bowiem nie jest to środek transportu wymieniony w przepisie wyraźnie, a ponadto nie da się takiego wydatku udokumentować biletem miesięcznym, a jedynie biletem jednorazowym imiennym.

Polecamy: serwis PIT

Polecamy: serwis Koszty

Tylko imienny bilet okresowy uprawnia do odliczenia

Odliczenia kosztów przejazdu nie można dokonać, jeżeli podatnik posiada wyłącznie fakturę czy rachunek. Dlatego ważne jest, aby przede wszystkim zachować bilety.

Jak bowiem wynika z wydawanych interpretacji w tym zakresie, (np. interpretacja indywidualna z 04 listopada 2009 r., sygn. ITPB2/415-684/09/IL) użyty przez ustawodawcę zwrot „wyłącznie” jest jednoznaczny i zobowiązuje do udokumentowania wydatków faktycznie poniesionych imiennymi biletami okresowymi tj. biletami, które w swej treści określają osobę uprawnioną do korzystania z niego i uprawniają do korzystania z komunikacji przez pewien okres czasu. Gdyby ustawodawca dopuszczał możliwość udokumentowania powyższych wydatków fakturami VAT lub innymi dokumentami, to wynikałoby to wprost z treści wskazanego powyżej przepisu art. 22 ust. 11 ustawy. Zatem brak jest możliwości zastąpienia imiennego biletu okresowego jakimkolwiek innym dokumentem np. fakturą.

Co może być imiennym biletem okresowym

Bez znaczenia pozostaje forma techniczna takiego biletu.

W ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych ustawodawca nie wskazał definicji pojęcia „imiennego biletu okresowego”. Kwestia, czy imienny bilet okresowy jest sporządzony w postaci jednego dokumentu, bądź też dokumentu z załącznikiem ma charakter techniczny, a nie normatywny i nie może zatem pozbawić go cech dowodu na okoliczność poniesienia ww. kosztów. Z tego względu należało uznać, że w świetle treści art. 22 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych istotne jest, aby w załączniku do biletu określona została cena biletu, a więc koszt jaki pracownik poniósł na dojazd do zakładu pracy w ciągu roku, tym bardziej, że koszty te rozliczane są w deklaracji rocznej. Ponadto bilet ten w swej treści musi określać osobę uprawnioną do korzystania z niego. Dodatkowo musi to być bilet uprawniający do korzystania z komunikacji przez pewien okres czasu – czytamy w interpretacji indywidulanej z 12 lutego 2010r. (ILPB2/415-1110/09-2/WM).

Biletów autobusowych raczej nie odliczysz

Wpisanie do zeznania rocznego kosztów faktycznie poniesionych przez podatnika na dojazd do pracy jest możliwe tylko wtedy, gdy te wydatki są wyższe w stosunku do kosztów ryczałtowych (np. 1335 zł rocznie).

Z analizy Tax Care wynika, że korzystając ze środków komunikacji miejskiej, raczej trudno będzie dokonać takiego odliczenia. Bilet miesięczny jest bowiem znacznie tańszy niż koszty zryczałtowane. W czterech analizowanych miastach miesięczny koszt biletu nie przekracza kwoty 111,25zł.

Koszty biletów na liniach miejskich

Rodzaj biletu

Warszawa

Poznań

Kraków

Gdańsk

1-miesięczny

78

81

94

90

3-miesięczny

196

236

276,4

brak

6-miesięczny

Brak

460

535,8

brak

9-miesięczny

Brak

680

778,3

brak

12-miesięczny

Brak

880

1003,9

brak

źródło: Cenniki miejskich przedsiębiorstw komunikacji

Niewielkie odliczenie na liniach podmiejskich

Jeśli jednak pracownik dojeżdża z terenów podmiejskich ma szanse na odliczenie kosztów wyższych niż 111,25zł.

Kupując tego typu bilet np. w Poznaniu i Krakowie podatnik będzie mógł odliczyć koszty przejazdu w rocznym zeznaniu podatkowym, chociaż zmniejszenie podatku będzie znikome.

Przykładowo, jeżeli podatnik mieszka pod Krakowem i dojeżdża autobusem do pracy w tym mieście odliczy dodatkowo 9 zł (limit wówczas wynosi 139,06 zł, a koszt biletu to 148 zł). 

Koszty biletów na liniach miejskich i podmiejskich

Rodzaj biletu

Warszawa

Poznań

Kraków

Gdańsk

1-miesięczny

116

141

148

98

3-miesięczny

290

412

435,1

brak

6-miesięczny

Brak

800

843,6

brak

9-miesięczny

Brak

1170

1225,4

brak

12-miesięczny

Brak

1520

1580,6

brak

źródło: Cenniki miejskich przedsiębiorstw komunikacji

Dojazd pociągiem najbardziej opłacalny

W najkorzystniejszej sytuacji są osoby dojeżdżające do pracy koleją. Ze względu na wyższe ceny biletów okresowych, kwota odliczenia jest potencjalnie najwyższa.

Nawet przy najniższej cenie biletu (do 40 km) miesięczna cena biletu przekracza kwotę ryczałtu (139,06 zł). Przykładowo, osoba dojeżdżająca do pracy koleją 50 km, odliczy dodatkowo prawie 154 zł.

Miesięczne koszty biletów kolejowych

Klasa 2

Klasa 1

do 40 km

233,00

330,00

41 - 60 km

293,00

409,00

61-80 km

321,00

460,00

81-100 km

387,00

553,00

Źródło: cennik PKP; koszty biletów odcinkowych TLK wg taryfy pospiesznej

Joanna Szlęzak-Matusewicz
Kierownik Zespołu Analiz Podatkowych Tax Care

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

REKLAMA

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

REKLAMA

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA