REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Bilet miesięczny, czy kwartalny może zmniejszyć Twój PIT

Bilet miesięczny, czy kwartalny może zmniejszyć Twój PIT
Bilet miesięczny, czy kwartalny może zmniejszyć Twój PIT

REKLAMA

REKLAMA

Podatnicy dojeżdżający do pracy komunikacją miejską, autobusową, kolejową, a nawet promową mogą wykazać wyższe koszty i tym samym zapłacić niższy podatek. Warunkiem jest jednak posiadanie biletów okresowych. Im większe faktyczne wydatki na dojazd do pracy, tym większa korzyść podatkowa. Najwięcej mogą odliczyć osoby dojeżdżające do pracy koleją.

Standardowo, zgodnie z art. 22 ust. 2 ustawy o PIT, koszty uzyskania przychodów z tytułu umowy o pracy wynoszą:
- 111 zł 25 gr miesięcznie, a za rok podatkowy nie więcej niż 1.335 zł, jeśli podatnik pracuje w miejscowości, w której mieszka (jeżeli ma więcej niż jedną umowę o pracę kwota ta nie może przekroczyć 2.002 zł 05 gr rocznie),
- 139 zł 06 gr miesięcznie, a za rok podatkowy łącznie nie więcej niż 1.668 zł 72 gr, jeśli podatnik pracuje w innej miejscowości niż mieszka (jeżeli ma więcej niż jedną umowę o pracę kwota ta nie może przekroczyć 2.502 zł 56 gr rocznie) .

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Jeżeli faktycznie poniesione koszty na dojazd do pracy są wyższe od określonych wyżej, można je odliczyć w całości. Warunkiem jest jednak, żeby podatnik posiadał imienny bilet okresowy i korzystał ze ściśle określonych środków transportu (art. 22 ust 11 ustawy o PIT).

INFORAKADEMIA poleca: Wybrane zmiany w PIT i CIT

Mogą to być wyłącznie:
- Autobus/tramwaj/metro/trolejbus, itp.
- Kolej,
- Prom.

REKLAMA

Odliczyć można tylko wydatki na dojazd do zakładu pracy, a nie np. wyjazdy w delegację. Poza tym, koszty dojazdów musi ponieść sam podatnik, a nie pracodawca.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Samolot i samochód wyłączone z ulgi

Katalog środków transportu uprawniających do odliczeń jest zamknięty. Nie można tym samym odliczyć np. dojazdów do pracy własnym samochodem czy taksówką, ani też samolotem. Szczególnie w tym ostatnim przypadku ulga mogłaby znacząco wpłynąć na zmniejszenie podatku. Niestety takie odliczenie jest niemożliwe.

Jak bowiem wskazuje Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji nr ITPB2/415-778/09/ENB z 13 grudnia 2009 r. nie istnieje możliwość, wykazania w rozliczeniu rocznym wydatków w wysokości faktycznie poniesionej na dojazd do zakładu pracy środkami transportu lotniczego, bowiem nie jest to środek transportu wymieniony w przepisie wyraźnie, a ponadto nie da się takiego wydatku udokumentować biletem miesięcznym, a jedynie biletem jednorazowym imiennym.

Polecamy: serwis PIT

Polecamy: serwis Koszty

Tylko imienny bilet okresowy uprawnia do odliczenia

Odliczenia kosztów przejazdu nie można dokonać, jeżeli podatnik posiada wyłącznie fakturę czy rachunek. Dlatego ważne jest, aby przede wszystkim zachować bilety.

Jak bowiem wynika z wydawanych interpretacji w tym zakresie, (np. interpretacja indywidualna z 04 listopada 2009 r., sygn. ITPB2/415-684/09/IL) użyty przez ustawodawcę zwrot „wyłącznie” jest jednoznaczny i zobowiązuje do udokumentowania wydatków faktycznie poniesionych imiennymi biletami okresowymi tj. biletami, które w swej treści określają osobę uprawnioną do korzystania z niego i uprawniają do korzystania z komunikacji przez pewien okres czasu. Gdyby ustawodawca dopuszczał możliwość udokumentowania powyższych wydatków fakturami VAT lub innymi dokumentami, to wynikałoby to wprost z treści wskazanego powyżej przepisu art. 22 ust. 11 ustawy. Zatem brak jest możliwości zastąpienia imiennego biletu okresowego jakimkolwiek innym dokumentem np. fakturą.

Co może być imiennym biletem okresowym

Bez znaczenia pozostaje forma techniczna takiego biletu.

W ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych ustawodawca nie wskazał definicji pojęcia „imiennego biletu okresowego”. Kwestia, czy imienny bilet okresowy jest sporządzony w postaci jednego dokumentu, bądź też dokumentu z załącznikiem ma charakter techniczny, a nie normatywny i nie może zatem pozbawić go cech dowodu na okoliczność poniesienia ww. kosztów. Z tego względu należało uznać, że w świetle treści art. 22 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych istotne jest, aby w załączniku do biletu określona została cena biletu, a więc koszt jaki pracownik poniósł na dojazd do zakładu pracy w ciągu roku, tym bardziej, że koszty te rozliczane są w deklaracji rocznej. Ponadto bilet ten w swej treści musi określać osobę uprawnioną do korzystania z niego. Dodatkowo musi to być bilet uprawniający do korzystania z komunikacji przez pewien okres czasu – czytamy w interpretacji indywidulanej z 12 lutego 2010r. (ILPB2/415-1110/09-2/WM).

Biletów autobusowych raczej nie odliczysz

Wpisanie do zeznania rocznego kosztów faktycznie poniesionych przez podatnika na dojazd do pracy jest możliwe tylko wtedy, gdy te wydatki są wyższe w stosunku do kosztów ryczałtowych (np. 1335 zł rocznie).

Z analizy Tax Care wynika, że korzystając ze środków komunikacji miejskiej, raczej trudno będzie dokonać takiego odliczenia. Bilet miesięczny jest bowiem znacznie tańszy niż koszty zryczałtowane. W czterech analizowanych miastach miesięczny koszt biletu nie przekracza kwoty 111,25zł.

Koszty biletów na liniach miejskich

Rodzaj biletu

Warszawa

Poznań

Kraków

Gdańsk

1-miesięczny

78

81

94

90

3-miesięczny

196

236

276,4

brak

6-miesięczny

Brak

460

535,8

brak

9-miesięczny

Brak

680

778,3

brak

12-miesięczny

Brak

880

1003,9

brak

źródło: Cenniki miejskich przedsiębiorstw komunikacji

Niewielkie odliczenie na liniach podmiejskich

Jeśli jednak pracownik dojeżdża z terenów podmiejskich ma szanse na odliczenie kosztów wyższych niż 111,25zł.

Kupując tego typu bilet np. w Poznaniu i Krakowie podatnik będzie mógł odliczyć koszty przejazdu w rocznym zeznaniu podatkowym, chociaż zmniejszenie podatku będzie znikome.

Przykładowo, jeżeli podatnik mieszka pod Krakowem i dojeżdża autobusem do pracy w tym mieście odliczy dodatkowo 9 zł (limit wówczas wynosi 139,06 zł, a koszt biletu to 148 zł). 

Koszty biletów na liniach miejskich i podmiejskich

Rodzaj biletu

Warszawa

Poznań

Kraków

Gdańsk

1-miesięczny

116

141

148

98

3-miesięczny

290

412

435,1

brak

6-miesięczny

Brak

800

843,6

brak

9-miesięczny

Brak

1170

1225,4

brak

12-miesięczny

Brak

1520

1580,6

brak

źródło: Cenniki miejskich przedsiębiorstw komunikacji

Dojazd pociągiem najbardziej opłacalny

W najkorzystniejszej sytuacji są osoby dojeżdżające do pracy koleją. Ze względu na wyższe ceny biletów okresowych, kwota odliczenia jest potencjalnie najwyższa.

Nawet przy najniższej cenie biletu (do 40 km) miesięczna cena biletu przekracza kwotę ryczałtu (139,06 zł). Przykładowo, osoba dojeżdżająca do pracy koleją 50 km, odliczy dodatkowo prawie 154 zł.

Miesięczne koszty biletów kolejowych

Klasa 2

Klasa 1

do 40 km

233,00

330,00

41 - 60 km

293,00

409,00

61-80 km

321,00

460,00

81-100 km

387,00

553,00

Źródło: cennik PKP; koszty biletów odcinkowych TLK wg taryfy pospiesznej

Joanna Szlęzak-Matusewicz
Kierownik Zespołu Analiz Podatkowych Tax Care

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze terminy i obowiązki

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdza tylko techniczną poprawność faktury. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Prezenty świąteczne dla pracowników: rozliczenie podatkowe w VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA