REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używanie przez pracownika prywatnego samochodu do celów służbowych – skutki w PIT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Sakowska
Ekspert podatkowy
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Samochód prywatny na cele pracodawcy
Samochód prywatny na cele pracodawcy

REKLAMA

REKLAMA

Niektóre firmy chcąc ograniczyć koszty swojej działalności niekiedy podejmują decyzję o rezygnacji z leasingu samochodów. W zamian wprowadzają system wykorzystywania przez pracowników ich samochodów prywatnych na cele służbowe z przyznaniem im stosowanego dodatku na pokrycie kosztów tego użytkowania. Jakie skutki wywoła przyznanie takiego dodatkowego świadczenia dla pracownika na gruncie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: ustawa o PIT)?

Przychód ze stosunku pracy

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o PIT, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności:

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

- wynagrodzenia zasadnicze,

- wynagrodzenia za godziny nadliczbowe,

- różnego rodzaju dodatki,

REKLAMA

- nagrody,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- ekwiwalenty za niewykorzystany urlop

- wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto:

- świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Zobacz wskaźnik: Podróże służbowe w kraju

Zasadniczo do przychodów ze stosunku pracy zalicza się każde świadczenie, które zostało uzyskane w związku z faktem pozostawania w stosunku pracy z pracodawcą.

Jednocześnie część świadczeń otrzymywanych przez pracowników może korzystać ze zwolnień od opodatkowania przewidzianych przepisami ustawy o PIT.

Zasadą jest, iż świadczenie pracodawcy mające na celu rekompensatę kosztów używania pojazdów będących własnością pracowników dla celów służbowych stanowią przychód ze stosunku pracy.

Przychód ten może być jednak częściowo zwolniony z opodatkowania, o ile stanowi zwrot kosztów z tytułu użycia samochodu prywatnego w celu odbycia podróży służbowej (por. art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a ustawy o PIT) lub, w ściśle określonych przypadkach, w jazdach lokalnych (por. art. 21 ust. 1 pkt 23b ustawy o PIT).

Ponadto, zwolnienie od opodatkowania przysługuje tylko w granicach kwot określonych w odrębnych przepisach. Wobec powyższego uznać należy, iż zasadniczo wartość dodatku na pokrycie kosztów używania samochodu prywatnego w celach służbowych stanowi przychód pracownika ze stosunku pracy.

W określonych okolicznościach faktycznych, przynajmniej cześć tego dodatku będzie mogła korzystać ze   zwolnienia od opodatkowania.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Podróż służbowa

Na mocy przepisów dotyczących diet i innych należności za czas podróży służbowej zwolnieniu od opodatkowania podlegają kwoty zwrotu kosztów użycia samochodu prywatnego w celu odbycia podróży służbowej (por. art. 21 ust.1 pkt. 16 lit. a. ustawy o PIT).

Wysokość tego zwrotu regulowana jest w Rozporządzeniach Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju oraz na terenie kraju.

Dnia 1 marca 2013 r. weszło w życie nowe rozporządzenie w zakresie podróży służbowych. Zobacz treść rozporządzenia z 29 stycznia 2013 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu  w państwowej  lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju (Dziennik Ustaw z 5 lutego 2013 r., poz. 167).

Zobacz także: Podróże służbowe po 1 marca 2013 r.

Rozporządzenia te stanowią, iż na wniosek pracownika pracodawca może wyrazić zgodę na przejazd w podróży służbowej na terenie kraju lub poza jego granicami samochodem niebędącym własnością pracodawcy.

W takim przypadku pracownikowi przysługuje zwrot kosztów przejazdu w maksymalnej wysokości stanowiącej iloczyn przejechanych kilometrów przez stawkę za 1 km przebiegu ustaloną, w ramach limitu zwolnienia, przez pracodawcę.

Regulamin podróży służbowych – wzór kluczowych zapisów

Jeżeli pracodawca uregulował wysokość stawki za 1 km przebiegu w układzie zbiorowym pracy, regulaminie wynagradzania lub umowie o pracę, wówczas zwolnieniu od opodatkowania podlega wyłącznie kwota określona w tych dokumentach  nieprzekraczająca limitu określonego w Rozporządzeniach.

Jednocześnie wskazać należy, iż Rozporządzenia dopuszczają, by na wniosek pracownika była mu przyznana zaliczka na niezbędne koszty podróży.

Przenosząc powołane przepisy na analizowaną sytuację wskazać należy, iż przy założeniu prowadzenia przez pracowników ewidencji przebiegu pojazdu pozwalającej stwierdzić, które jazdy wiązały się z podróżą służbową, możliwe jest zastosowanie zwolnienia od opodatkowania części wartości dodatkowych świadczeń przyznanych przez Pracodawcę.

Maksymalna wartość zwolnienia odpowiada iloczynowi przejechanych kilometrów do celów służbowych przez stawkę za 1 km przebiegu wynikającą z Rozporządzenia z 25.3.2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy. Stawka ta wynosi dla samochodu osobowego:

1) o pojemności skokowej silnika do 900 cm3 - 0,5214 zł,

2) o pojemności skokowej silnika powyżej 900 cm3 - 0,8358 zł.

Reasumując, zwolnieniu od opodatkowania będzie podlegała tylko ta część świadczeń przyznanych pracownikowi w związku z wykorzystaniem samochodu prywatnego w celach służbowych, która stanowi pokrycie kosztów podróży służbowej odbytej prywatnym samochodem pracownika.

Maksymalną wysokość tego zwolnienia określa się jako iloczyn przejechanych kilometrów w związku z podróżą służbową przez stawkę za 1 km przebiegu ustaloną w odpowiednich regulacjach. Wartość świadczenia wykraczająca poza limit podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych jako przychód ze stosunku pracy.

Kilometrówka 2012

Jazdy lokalne – zwolnienie tylko dla listonoszy, leśników i pracowników socjalnych

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 23b ustawy o PIT wolny od opodatkowania jest zwrot kosztów poniesionych przez pracownika z tytułu używania pojazdów stanowiących własność pracownika, dla potrzeb zakładu pracy, w jazdach lokalnych, jeżeli obowiązek ponoszenia tych kosztów przez zakład pracy albo możliwość przyznania prawa do zwrotu tych kosztów wynika wprost z przepisów innych ustaw.

Zwolnienie to ma limit - do wysokości miesięcznego ryczałtu pieniężnego albo do wysokości nieprzekraczającej kwoty ustalonej przy zastosowaniu stawek za 1 kilometr przebiegu pojazdu, określonych w odrębnych przepisach wydanych przez właściwego ministra, jeżeli przebieg pojazdu, z wyłączeniem wypłat ryczałtu pieniężnego, jest udokumentowany w ewidencji przebiegu pojazdu prowadzonej przez pracownika.

Obowiązek pokrycia tych kosztów wynika z ustaw regulujących pracę w zawodach listonosza, pracowników służby leśnej oraz pracowników socjalnych. Zwolnienie to ma zatem zastosowanie wyłącznie do osób zatrudnionych w tych zawodach.

Wobec powyższego, w zwolnienie to nie może być zastosowane w przypadku pracowników wykonujących inne zawody.

Zwolnieniu od opodatkowania PIT będzie podlegała tylko ta część świadczeń przyznanych pracownikowi w związku z wykorzystaniem samochodu prywatnego w celach służbowych, która stanowi zwrot kosztów podróży służbowej odbytej prywatnym samochodem pracownika w granicach limitu przewidzianego przepisami prawa. Wartość dodatkowych świadczeń przekraczająca ten limit stanowi przychód pracowników ze stosunku pracy podlegający opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej formie (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 sprzeczny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej 2026: specyfika fakturowania i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy można będzie anulować fakturę wystawioną w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie zweryfikuje? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nowy „podatek od smartfonów” od 2026 roku! Ceny elektroniki pójdą w górę, a Polacy zapłacą więcej za każdy telefon, laptop i telewizor

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

Dropshipping: miliony bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

REKLAMA

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

Szok w prawie podatkowym: obywatel płaci 10 razy wyższy podatek za identyczny garaż - jeśli stoi poza budynkiem mieszkalnym?

Garaże pod lupą Trybunału Konstytucyjnego. Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek alarmuje, że właściciele garaży mogą być nierówno traktowani przez prawo. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, identyczne pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów są opodatkowane zupełnie inaczej – nawet 10 razy wyższą stawką, jeśli znajdują się poza budynkiem mieszkalnym. Sprawa trafiła do Trybunału Konstytucyjnego po wniosku I prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Manowskiej.

REKLAMA