REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nieodpłatne świadczenie członka zarządu dla spółki - jak obliczyć jego wartość

Natalia Kominek
Piotr Siwiecki
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Jak obliczyć wartość nieodpłatnego świadczenia członka zarządu dla spółki
Jak obliczyć wartość nieodpłatnego świadczenia członka zarządu dla spółki

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli członek zarządu, który nie ma podpisanej ze spółką umowy o pracę, ani nie jest jej udziałowcem - świadczy na jej rzecz usługi o charakterze zarządczym, istnieje ryzyko zidentyfikowania po stronie spółki nieodpłatnego świadczenia. Jak ustalić wartość tego świadczenia dla potrzeb opodatkowania. Problem ten rozpatrywał niedawno Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku.

By wyliczyć wysokość nieodpłatnego świadczenia w spółce […], należy wziąć pod uwagę ceny rynkowe. Organy prawidłowo oparły swoje wyliczenia o dane z urzędu statystycznego.

Autopromocja

Teza ta wynika z ustnego uzasadnienia wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z 5 stycznia 2012 r., (sygn. I SA/Gd 649/11).

Prezes zarządzał za darmo

Sprawa dotyczyła kwestii ustalenia nieodpłatnego świadczenia członka zarządu. Pan X był członkiem i prezesem zarządu w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością.

Ze spółką nie łączył go stosunek pracy, a także nie był jej udziałowcem, jednak wykonywał wszelkie czynności związane z pełnieniem funkcji członka zarządu. Za swoją pracę nie otrzymywał wynagrodzenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zdaniem organu podatkowego spółka uzyskała od niego nieopodatkowane świadczenie nieodpłatne.

Organ dokonał jego oszacowania, korzystając  z danych urzędu statystycznego odnośnie wysokości miesięcznego wynagrodzenia kierowników małych przedsiębiorstw. Na tej podstawie wyliczono wysokość nieodpłatnego świadczenia za cały rok podatkowy.

Spółka nie zgodziła się z takim wyliczeniem i po wyczerpaniu toku instancyjnego złożyła skargę do WSA. Jej zdaniem, uśrednienie wartości tego świadczenia na poziomie przyjętym przez organy podatkowe było błędne, ponieważ wypłacając świadczenie w takiej wysokości firmie groziłoby bankructwo.

Zdaniem spółki, w przypadku wyliczenia wysokości nieodpłatnego świadczenia należało powołać biegłego, który zbadałby sytuację finansową w spółce i na tej podstawie wyliczył wartość nieodpłatnego świadczenia.

Nieodpłatne zarządzanie ma wartość – podatek od tego się należy

Sąd oddalił skargę. Podkreślił, że w sprawie wątpliwości nie budzi fakt, iż doszło do nieodpłatnego świadczenia.

Problem sprowadza się do oszacowania jego wartości. Kwota, którą przyjął organ w oparciu o dane z urzędu statystycznego jest wysoka, lecz w opinii sądu, nie było innej możliwości jej ustalenia, ze względu na specyficzną strukturę firmy.

POLECAMY: Ustawa o PIT

Organ podatkowy oparł się na najbardziej miarodajnych, zbliżonych danych z urzędu statystycznego. Zdaniem sądu, w sprawie nie można było dopuścić opinii biegłego, który mógłby ustalić realną wysokość wynagrodzenia członka zarządu. Nie był on bowiem zatrudniony w spółce.

Wartość nieodpłatnego świadczenia członka zarządu spółki została ustalona przez organy podatkowe bez wnikliwej, poprawnej analizy porównawczej .

Sąd słusznie podkreślił, iż w przedmiotowej sprawie powstało nieodpłatne świadczenie.

W naszej opinii, nie można jednak zgodzić się ze zdaniem sądu, że wartość nieodpłatnego świadczenia została ustalona przez organy podatkowe w prawidłowej (rynkowej) wysokości. 

Zgodnie z zasadami dotyczącymi szacowania cen, zawartymi w polskich przepisach podatkowych (Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 10 września 2009 roku w sprawie sposobu i trybu określania dochodów osób prawnych w drodze oszacowania oraz sposobu i trybu eliminowania podwójnego opodatkowania osób prawnych w przypadku korekty zysków podmiotów powiązanych), szacując wartość przedmiotu transakcji należy uwzględnić wszystkie warunki specyficzne dla danej sytuacji.

Należą do nich w szczególności: cechy przedmiotu transakcji, cechy podmiotów transakcji, warunki transakcji, warunki ekonomiczne występujące w czasie i miejscu, w którym zawarto transakcję oraz strategia gospodarcza.

POLECAMY: PIT-11 - najważniejsze zasady i typowe sytuacje

Ponadto, ustalenie rynkowego poziomu wynagrodzenia powinno uwzględniać 9-etapowy proces analizy porównawczej zaprezentowany w Wytycznych Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju w sprawie cen transferowych dla przedsiębiorstw wielonarodowych i administracji podatkowych opublikowanych w lipcu 2010 r. składający się z następujących kroków:

a) określenia okresu świadczenia usług zarządczych,

b) określenia środowiska/branży w jakiej działa Spółka,

c) analizy warunków i okoliczności związanych ze świadczeniem usług zarządczych

d) weryfikacji możliwości zastosowania porównania wewnętrznego,

e) określenia dostępnych źródeł informacji o zewnętrznych danych porównawczych,

f) wyboru odpowiedniej metody oszacowania wartości nieodpłatnego świadczenia,

g) identyfikacji potencjalnych transakcji porównywalnych,

h) określenia i przeprowadzenia odpowiednich korekt,

i) interpretacji i wykorzystania zebranych danych do określenia rynkowej wartości nieodpłatnego świadczenia.

W związku z powyższym, należy zauważyć, iż powołanie się przez organy podatkowe na ogólne dane publikowane przez urząd statystyczny skutkujące pominięciem szeregu istotnych czynników mogących mieć wpływ na rynkową wartość nieodpłatnego świadczenia, jak np.:

1. faktyczny zakres świadczonych usług,

2. warunki ekonomiczne w jakich działa spółka, w tym jej możliwości finansowe,

- nie stanowi analizy porównywalności zgodnej z przepisami z zakresu cen transferowych.

Dodatkowo należy zauważyć, że bezzasadne wydaje się być odrzucenie przez sąd i organy podatkowe możliwości powołania biegłego, przy jednoczesnej akceptacji szacowania wartości świadczenia w oparciu o ogólne dane statystyczne.

Natalia Kominek jest doradcą podatkowym, starszym konsultantem w dziale prawno-podatkowym PwC

Piotr Siwiecki jest konsultantem w dziale prawno-podatkowym PwC

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kasowy PIT dla przedsiębiorców z przychodami do 250 tys. euro od 2025 roku. I tylko do transakcji fakturowanych [projekt ustawy]

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 24 kwietnia 2024 r. projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Ta nowelizacja przewiduje wprowadzenie kasowej metody rozliczania podatku dochodowego. Z tej metody będą mogli skorzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność, a także ci przedsiębiorcy, których przychody w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Coraz więcej kontroli firm logistycznych. Urzędy celno-skarbowe sprawdzają pozwolenia na uproszczenia celne

Urzędy celno-skarbowe zintensyfikowały kontrole firm logistycznych. Chodzi o monitoring pozwoleń na uproszczenia celne, szczególnie tych wydanych w czasie pandemii. Jeśli organy celno-skarbowe natrafią na jakiekolwiek uchybienia, to może dojść do zawieszenia pozwolenia, a nawet jego odebrania.

Ostatnie dni na złożenia PIT-a. W pośpiechu nie daj szansy cyberoszustowi! Podstawowe zasady bezpieczeństwa

Obecnie już prawie co drugi Polak (49%) przyznaje, że otrzymuje podejrzane wiadomości drogą mailową. Tak wynika z najnowszego raportu SMSAPI „Bezpieczeństwo Cyfrowe Polaków 2024”. Ok. 20% Polaków niestety klika w linki zawarte w mailu, gdy wiadomość dotyczy ważnych spraw. Jak zauważa Leszek Tasiemski, VP w firmie WithSecure – ostatnie dni składania zeznań podatkowych to idealna okazja dla oszustów do przeprowadzenia ataków phishingowych i polowania na nieuważnych podatników.

Czy przepis podatkowy napisany w złej wierze nie rodzi normy prawnej? Dlaczego podatnicy unikają stosowania takich przepisów?

Podatnicy prowadzący działalność gospodarczą często kontestują obowiązki nakładane na podstawie przepisów podatkowych. Nigdy wcześniej nie spotkałem się z tym w takim natężeniu – może na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych XX wieku, gdy wprowadzono drakońskie przepisy tzw. popiwku – pisze prof. Witold Modzelewski. Dlaczego tak się dzieje?

Szef KAS: Fundacje rodzinne nie są środkiem do unikania opodatkowania

Szef Krajowej Administracji skarbowej wydał opinię zabezpieczającą w której potwierdził, że utworzenie fundacji, wniesienie do niej akcji i następnie ich sprzedaż nie będzie tzw. „unikaniem opodatkowania”, mimo wysokich korzyści podatkowych. Opinię zabezpieczające wydaje się właśnie w celu rozstrzygnięcia, czy proponowana czynność tym unikaniem by była.
Przedmiotowa opinia została wydana na wniosek przedsiębiorcy, który planuje utworzenie rodzinnej platformy inwestycyjnej przy wykorzystaniu Fundacji poprzez wniesienie do niej m.in. akcji spółki. Natomiast spółka jest właścicielem spółek zależnych, które uzyskują przychody prowadząc działalność operacyjną w różnych krajach świata. 

Laptopy otrzymane przez uczniów i nauczycieli zwolnione z PIT - rozporządzenie MF

Laptopy oraz bony na laptopy, otrzymane w 2023 r. przez uczniów i nauczycieli, są zwolnione z PIT – wynika z rozporządzenia MF, które weszło w życie we wtorek 23 kwietnia 2024 r.

Kontyngent możliwym lekarstwem na cła

Każdy towar o statusie celnym nieunijnym w momencie wjazdu na terytorium UE obciążony jest długiem celnym. Dług ten wynika z unijnych przepisów prawa. Uzależniony jest od kodu taryfy celnej, wartości celnej towaru, pochodzenia oraz zastosowanej waluty dla danej transakcji. Unia Europejska stoi na straży konkurencyjności swoich rodzimych przedsiębiorstw, a to oznacza, że ma wielorakie narzędzia do swojej dyspozycji, aby zapewnić bezpieczne funkcjonowanie naszym przedsiębiorcom. Jednym z takich narzędzi jest cło ochronne (odwetowe), którego celem jest ochrona produkcji unijnej przed konkurencją z krajów trzecich. Często cło to występuje z cłem antydumpingowym, którego z kolei celem jest wyrównanie cen rynkowych towaru sprowadzanego z krajów trzecich z towarem produkowanym w UE.

Rozliczenie składki zdrowotnej za 2023 rok - termin w 2024 roku, zasady [komunikat ZUS]. Jak wypełnić i do kiedy złożyć ZUS DRA lub ZUS RCA?

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że część płatników składek - osób prowadzących pozarolniczą działalność - musi przekazać do ZUS roczne rozliczenie składki na ubezpieczenie zdrowotne za rok 2023. W dniu 20 maja 2024 r. mija termin na złożenie ZUS DRA lub ZUS RCA za kwiecień 2024 r., w którym uwzględnione będzie to rozliczenie.

Nowe zwolnienia z PIT za 2023 r. Jeszcze tydzień na złożenie zeznania albo korekty [Rzut na taśmę rządu]

Skorzystają osoby, które otrzymały możliwość kupna laptopów na preferencyjnych warunkach. Przede wszystkim nauczyciele. Nie muszą płacić podatku od bonu 2500 zł na komputer. Podobnie rodzice uczniów IV klas, którzy otrzymali darmowe komputery dla swoich dzieci. 

Transformacja ESG w polskich firmach. Jak sfinansować?

Większość firm deklaruje, że zrównoważony rozwój jest dla nich ważny a nawet kluczowy. Ale jedynie 65% z nich jest gotowych inwestować w działania z nim związane. Największym wyzwaniem dla firm pozostaje pozyskanie finansowania na inwestycje zrównoważone - określonego przez większość firm jako główne wyzwanie w procesie transformacji ESG. Przedsiębiorstwa w Polsce, pomimo, że korzystają z części dostępnych narzędzi wsparcia, to jednak nie wykorzystują w pełni ich potencjału. Tak wynika z najnowszego raportu Ayming Polska. W związku z wejściem w życie dyrektywy CSRD, autorzy raportu postanowili zapytać organizacje 250+ m.in. o to, jak przygotowują się na zmiany, jakie wyzwania w związku z nimi identyfikują oraz w jaki sposób zamierzają finansować transformację ESG.

REKLAMA