REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Inwestujesz na giełdzie - ewidencjonuj transakcje

Anna Welsyng
Anna Welsyng
Radca prawny i doradca podatkowy. Prowadzi swoją kancelarię w Warszawie, specjalizuje się w kompleksowej obsłudze podatkowo-księgowej firm i innych podatników. Autorka kilkuset publikacji o tematyce podatkowej.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jeśli pomimo bessy osiągniemy w 2008 r. dochody z własnych inwestycji na giełdzie, to rozliczymy je na PIT-38. Formularz ten jako osobne zeznanie roczne składamy do końca kwietnia 2009 r. Obowiązek taki mamy też w przypadku poniesienia w 2008 r. straty na giełdzie.

Nie ma przy tzw. podatku giełdowym kwoty wolnej od podatku, więc PIT-38 trzeba złożyć nawet wtedy, gdy zarobiło się lub straciło na giełdzie niewielką kwotę.

REKLAMA

Autopromocja

PIT-38 złożymy też, jeśli w 2008 r.:

  • sprzedaliśmy papiery wartościowe nie notowane na giełdzie (akcje, obligacje)
  • zbyliśmy udziały w spółkach z o.o.
  • objęliśmy udziały (akcje) w spółkach mających osobowość prawną albo wkłady w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część

Jako inwestorom giełdowym często wydaje nam się, że wypełnienie PIT-38 to proste przepisanie kilku liczb z PIT-8C wystawionego dla nas przez biuro maklerskie do końca lutego każdego roku. Wystarczy przepisać przychody, koszty, samodzielnie obliczyć dochód oraz kwotę podatku lub skorzystać w tym celu z programu do wypełniania zeznań rocznych. Wypełnienie zeznania PIT-38 tą metodą zajmie nie więcej niż kwadrans. Może to jednak skutkować zawyżeniem podatku dochodowego nawet o kilkanaście tysięcy złotych.

Często nie zdajemy sobie bowiem sprawy, że istnieje szereg zwolnień od podatku giełdowego. Mogą z nich korzystać podatnicy, którzy nabyli akcje lub obligacje na giełdzie przed wprowadzeniem podatku giełdowego. Podatnik, który w ten sposób kupione akcje sprzeda w 2008 r. może przez przeoczenie biura maklerskiego zapłacić od tej transakcji nienależny podatek giełdowy.

REKLAMA

Wystarczy, że znajdzie się ona w PIT-8C wystawionym przez biuro maklerskie w przychodach podlegających opodatkowaniu. To pierwsza przyczyna możliwych kłopotów – błąd biura maklerskiego, który zostanie wygenerowany automatycznie przez system komputerowy wykorzystywany do sporządzania informacji PIT-8C.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niekiedy w PIT-8C znajdują się zawyżone przychody lub zaniżone koszty uzyskania przychodów Nie na skutek oczywistych błędów, ale wskutek profiskalnego podejścia biura maklerskiego, przejawiającego się w ścisłym stosowaniu się biura do interpretacji przepisów podatkowych preferowanej przez organy podatkowe. Jeżeli organy podatkowe uznają, że np. dana transakcja nie może powodować zwiększenia kosztów podatkowych inwestora, to biura maklerskie na wszelki wypadek nie umieszczają jej w PIT-8C w pozycji „koszty”.

Tego typu sytuacje łatwo zauważymy, gdy w 2008 r. dokonamy na giełdzie niewielkiej liczby transakcji. Wtedy jest szansa na spokojną analizę podatkową przeprowadzonych posunięć inwestycyjnych – czy to samodzielnie, czy też korzystając ze wsparcia profesjonalnego doradcy.

Co jednak powinniśmy zrobić, gdy tych transakcji w 2008 r. było np. kilkaset? Zawierając dużą ilość transakcji na giełdzie w 2008 r. - w kwietniu 2009 r. będziemy mieli niewielką szansę na zorientowanie się, czy otrzymany przez nas PIT-8C jest prawidłowo wypełniony przez biuro maklerskie. Skontrolowanie poprawności wypełnienia formularza PIT-8C przez biuro maklerskie z pewnością ułatwiłaby nam ewidencja przeprowadzonych transakcji. Ewidencję taką moglibyśmy prowadzić na bieżąco albo sporządzić ją już po zakończeniu roku podatkowego.

Przykładowa ewidencja dla celów rozliczenia podatku giełdowego:

Data kupna papierów wartościowych

Cena nabycia i ilość, wartość prowizji maklerskiej

Wydarzenie związane z papierami wartościowymi w okresie ich posiadania takie jak np. ustalenia praw poboru, wypłata dywidendy

Data sprzedaży papierów wartościowych

Cena zbycia i ilość, wartość prowizji maklerskiej

Sposób sprzedaży – np. w czasie sesji giełdowej, w drodze wezwania, w transakcji

Duża część informacji umieszczonych w tabeli jest oczywiście dostępna poprzez opcję „historia rachunku” lub „historia zawartych transakcji” w internetowych platformach transakcyjnych prowadzonych przez biura maklerskie. Pojawia się więc naturalne pytanie o sens prowadzenia tej dodatkowej ewidencji niezależnie od biura maklerskiego. Otóż przejawia się on w jednoznacznym powiązaniu ze sobą transakcji kupna i sprzedaży oraz wypłat dywidendy, odjęcia wartości praw poboru od wartości akcji itd. (podczas gdy z historii rachunku nie zawsze to wynika). Umożliwi to nie tylko prawidłowe zidentyfikowanie wysokości osiągniętych przychodów i wyodrębnienie tych, które podlegają opodatkowaniu, ale też prawidłowe ustalenie wysokości kosztów uzyskania przychodów. W efekcie nie tylko pozwoli nam to zapłacić podatek we właściwej wysokości, ale też pomoże nam „wybronić się” przed urzędem skarbowym w razie kontroli.

Powinniśmy też pamiętać, że na potrzeby ustalenia wysokości podatku giełdowego obowiązuje zasada FIFO. Zasada ta mówi, że jeżeli nie jest możliwa identyfikacja sprzedawanych papierów wartościowych przyjmuje się, że są to papiery wartościowe począwszy od nabytych przez podatnika najwcześniej (FIFO). Zasadę tę stosuje się odrębnie dla każdego rachunku inwestycyjnego. Warto więc zweryfikować wycenę dokonywaną przez biuro maklerskie, gdyż i tu mogą zdarzyć się błędy skutkujące niepotrzebnym przepłaceniem podatkui.

Przepisy o podatku giełdowym stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Polska – zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niezapłacenie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania dla celów podatkowych miejsca zamieszkania podatnika uzyskanym od niego certyfikatem rezydencji.

Analogiczne reguły obowiązują również w innych krajach. Zatem jeśli inwestujemy na giełdach zagranicznych, to powinniśmy się czym prędzej postarać o taki certyfikat. Warto nie odwlekać w czasie uzyskania tego dokumentu, gdyż jego brak będzie skutkować pobraniem podatku przez zagranicznego płatnika według zgodnie z wewnętrznymi regulacjami danego państwa, bez uwzględnienia regulacji międzynarodowych.

Warto też sprawdzić, czy inwestując w kapitały za granicą nie osiągnęliśmy przychodów (dochodów) określonych w art. 42c ust. 5 pkt 4 updof ze źródeł przychodów położonych:

1) w Republice Austrii, Królestwie Belgii, Wielkim Księstwie Luksemburga,

Księstwie Andory, Księstwie Liechtensteinu, Księstwie Monako, Republice

San Marino i Konfederacji Szwajcarskiej lub

2) na terytoriach zależnych lub terytoriach stowarzyszonych Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej oraz Królestwa Niderlandów.

W tym przypadku przepisy podatkowe przewidują bowiem odrębne zasady wywiązania się z obowiązku podatkowego.


Anna Welsyng

radca prawny,

doradca podatkowy

kancelaria www.welsyng.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mały ZUS Plus przegrywa w sądzie. To jest bardzo ważny wyrok dla przedsiębiorców

Mały ZUS Plus - jak długo powinna trwać przerwa, po upływie której przedsiębiorca może ponownie skorzystać z niższych składek? Sąd Okręgowy w Gorzowie Wielkopolskim wydał pierwszy wyrok w tej sprawie, który jest korzystny dla przedsiębiorców.

Czy przygotowania do KSeF poszły na marne? Co dalej z wdrożeniami w firmach?

Firmy, które przygotowały się na pierwotny termin wejścia w życie obligatoryjnego Krajowego Systemu e-Faktur, poniosły już związane z tym koszty. Pojawiają się więc pytania, czy powinny zaplanować w budżetach nowe wydatki, aby dostosować procesy i systemy do kolejnych zmian w KSeF. Czy dotychczasowe wdrożenia poszły na marne?

Nowości w KSeF: faktury papierowe czasowo poza KSeF, faktury konsumenckie, złożone załączniki. Konsultacje Ministerstwa Finansów

W dniu 18 lipca 2024 r. w Ministerstwie Finansów przy ul. Świętokrzyskiej 12 odbyło się kolejne spotkanie konsultacyjne dotyczące Krajowego Systemu e-Faktur zorganizowane przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową. Przedstawiciele MF podsumowali dotychczasowe prekonsultacje zmian w zakresie obowiązkowego KSeF. Eksperci Ministerstwa Finansów zaprezentowali też propozycje rozwiązań biznesowych tj. wymianę środowiska KSeF na docelowe, wdrożenie załączników i aktualizację struktury e-faktury,  a także planowane rozwiązania i nowe funkcjonalności KSeF.

Nowe dane o wynagrodzeniach Polaków. GUS odsłania karty

GUS opublikował dane dotyczące przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czerwcu 2024 r. Przeciętna płaca wyniosła 8144,83 zł. Wzrost okazał się niższy od prognozowanego przez ekspertów. Mamy też nowe statystyki dotyczące zatrudnienia.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości od obiektów sportowych. Będą zmiany od 2025 roku. Czy podatek obejmie place zabaw?

W ramach analiz opublikowanego projektu zmian w podatku od nieruchomości, chwilę uwagi należy poświęcić obiektom sportowym. Jako że standardowo ich wartość nie należy do niskich, ewentualne ruchy w tym zakresie, mogą generować istotne skutki podatkowe. Aczkolwiek, akurat w tym obszarze, MF zaproponował też trochę korzyści. Niekorzyści też.

Większe sumy gwarancyjne w OC posiadaczy pojazdów i rolników. Jednolity formularz zaświadczeń o przebiegu ubezpieczenia. Rząd przyjął projekt nowelizacji

W dniu 16 lipca 2024 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, która ma dostosować polskie prawo do unijnych przepisów dotyczących ubezpieczenia OC za szkody, które powstały w związku z ruchem pojazdów mechanicznych. Projekt ten przewiduje m.in. zwiększenie minimalnych sum gwarancyjnych w ubezpieczeniu OC posiadaczy pojazdów mechanicznych a także rolników. Czy w związku z tymi zmianami wzrosną ceny polis OC?

Drastyczne podwyżki akcyzy na wyroby tytoniowe. Najwięcej na płyn do e-papierosów, aż o 75 proc.

Rząd chce wprowadzić drastyczne podwyżki akcyzy na wyroby tytoniowe. Ich skala ma być kilkukrotnie większa, niż zakładała mapa akcyzowa. Już w 20225 r. akcyza na wyroby tytoniowe ma wzrosnąć: o 25 proc. na papierosy, o 38 proc. na tytoń do palenia oraz o 50 proc. na wkłady do podgrzewaczy tytoniu. Będzie podwyżka również płynów do e-papierosów, na które w 2025 r. akcyza wzrośnie aż o 75 proc.

Zakup sprzętu IT? Czasem lepiej wynająć. Na czym polega DaaS?

Na czym polega model biznesowy Device as a Service (DaaS)? Komu i kiedy się opłaca? Co sprawia, że jest to rosnący trend nie tylko w polskich firmach?

REKLAMA

Twój biznes działa dobrze ale pieniądze gdzieś wyciekają. Ekspert podpowiada gdzie szukać przyczyn i źródeł wycieków

Takie pytanie często zadają sobie przedsiębiorcy, którzy osiągając spore przychody, realizując duże i zyskowne projekty nagle stwierdzają brak gotówki na koncie. Dlaczego tak się dzieje? Gdzie są pieniądze? Na te i inne pytania odpowiada dr nauk ekonomicznych Elżbieta Sobów – specjalistka ds. finansów z kilkudziesięcioletnim doświadczeniem.

Korekta podatku naliczonego: kiedy trzeba rozliczyć fakturę korygującą

Jak należy rozliczyć faktury korygujące? Podatnik będący nabywcą zgłosił reklamację oraz otrzymał mailową odpowiedź, w której sprzedawca uznał reklamację i wskazał kwotę korekty. Wiadomości mailowe są z marca 2024 r., a korekta wpłynęła w kwietniu 2024 r. Podatnik odliczył VAT naliczony z faktury pierwotnej w marcu 2024 r. Czy korektę należy rozliczyć w marcu 2024? 

REKLAMA