REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Inwestujesz na giełdzie - ewidencjonuj transakcje

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Welsyng
Anna Welsyng
Radca prawny i doradca podatkowy. Prowadzi swoją kancelarię w Warszawie, specjalizuje się w kompleksowej obsłudze podatkowo-księgowej firm i innych podatników. Autorka kilkuset publikacji o tematyce podatkowej.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jeśli pomimo bessy osiągniemy w 2008 r. dochody z własnych inwestycji na giełdzie, to rozliczymy je na PIT-38. Formularz ten jako osobne zeznanie roczne składamy do końca kwietnia 2009 r. Obowiązek taki mamy też w przypadku poniesienia w 2008 r. straty na giełdzie.

Nie ma przy tzw. podatku giełdowym kwoty wolnej od podatku, więc PIT-38 trzeba złożyć nawet wtedy, gdy zarobiło się lub straciło na giełdzie niewielką kwotę.

REKLAMA

Autopromocja

PIT-38 złożymy też, jeśli w 2008 r.:

  • sprzedaliśmy papiery wartościowe nie notowane na giełdzie (akcje, obligacje)
  • zbyliśmy udziały w spółkach z o.o.
  • objęliśmy udziały (akcje) w spółkach mających osobowość prawną albo wkłady w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część

REKLAMA

Jako inwestorom giełdowym często wydaje nam się, że wypełnienie PIT-38 to proste przepisanie kilku liczb z PIT-8C wystawionego dla nas przez biuro maklerskie do końca lutego każdego roku. Wystarczy przepisać przychody, koszty, samodzielnie obliczyć dochód oraz kwotę podatku lub skorzystać w tym celu z programu do wypełniania zeznań rocznych. Wypełnienie zeznania PIT-38 tą metodą zajmie nie więcej niż kwadrans. Może to jednak skutkować zawyżeniem podatku dochodowego nawet o kilkanaście tysięcy złotych.

Często nie zdajemy sobie bowiem sprawy, że istnieje szereg zwolnień od podatku giełdowego. Mogą z nich korzystać podatnicy, którzy nabyli akcje lub obligacje na giełdzie przed wprowadzeniem podatku giełdowego. Podatnik, który w ten sposób kupione akcje sprzeda w 2008 r. może przez przeoczenie biura maklerskiego zapłacić od tej transakcji nienależny podatek giełdowy.

REKLAMA

Wystarczy, że znajdzie się ona w PIT-8C wystawionym przez biuro maklerskie w przychodach podlegających opodatkowaniu. To pierwsza przyczyna możliwych kłopotów – błąd biura maklerskiego, który zostanie wygenerowany automatycznie przez system komputerowy wykorzystywany do sporządzania informacji PIT-8C.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niekiedy w PIT-8C znajdują się zawyżone przychody lub zaniżone koszty uzyskania przychodów Nie na skutek oczywistych błędów, ale wskutek profiskalnego podejścia biura maklerskiego, przejawiającego się w ścisłym stosowaniu się biura do interpretacji przepisów podatkowych preferowanej przez organy podatkowe. Jeżeli organy podatkowe uznają, że np. dana transakcja nie może powodować zwiększenia kosztów podatkowych inwestora, to biura maklerskie na wszelki wypadek nie umieszczają jej w PIT-8C w pozycji „koszty”.

Tego typu sytuacje łatwo zauważymy, gdy w 2008 r. dokonamy na giełdzie niewielkiej liczby transakcji. Wtedy jest szansa na spokojną analizę podatkową przeprowadzonych posunięć inwestycyjnych – czy to samodzielnie, czy też korzystając ze wsparcia profesjonalnego doradcy.

Co jednak powinniśmy zrobić, gdy tych transakcji w 2008 r. było np. kilkaset? Zawierając dużą ilość transakcji na giełdzie w 2008 r. - w kwietniu 2009 r. będziemy mieli niewielką szansę na zorientowanie się, czy otrzymany przez nas PIT-8C jest prawidłowo wypełniony przez biuro maklerskie. Skontrolowanie poprawności wypełnienia formularza PIT-8C przez biuro maklerskie z pewnością ułatwiłaby nam ewidencja przeprowadzonych transakcji. Ewidencję taką moglibyśmy prowadzić na bieżąco albo sporządzić ją już po zakończeniu roku podatkowego.

Przykładowa ewidencja dla celów rozliczenia podatku giełdowego:

Data kupna papierów wartościowych

Cena nabycia i ilość, wartość prowizji maklerskiej

Wydarzenie związane z papierami wartościowymi w okresie ich posiadania takie jak np. ustalenia praw poboru, wypłata dywidendy

Data sprzedaży papierów wartościowych

Cena zbycia i ilość, wartość prowizji maklerskiej

Sposób sprzedaży – np. w czasie sesji giełdowej, w drodze wezwania, w transakcji

Duża część informacji umieszczonych w tabeli jest oczywiście dostępna poprzez opcję „historia rachunku” lub „historia zawartych transakcji” w internetowych platformach transakcyjnych prowadzonych przez biura maklerskie. Pojawia się więc naturalne pytanie o sens prowadzenia tej dodatkowej ewidencji niezależnie od biura maklerskiego. Otóż przejawia się on w jednoznacznym powiązaniu ze sobą transakcji kupna i sprzedaży oraz wypłat dywidendy, odjęcia wartości praw poboru od wartości akcji itd. (podczas gdy z historii rachunku nie zawsze to wynika). Umożliwi to nie tylko prawidłowe zidentyfikowanie wysokości osiągniętych przychodów i wyodrębnienie tych, które podlegają opodatkowaniu, ale też prawidłowe ustalenie wysokości kosztów uzyskania przychodów. W efekcie nie tylko pozwoli nam to zapłacić podatek we właściwej wysokości, ale też pomoże nam „wybronić się” przed urzędem skarbowym w razie kontroli.

Powinniśmy też pamiętać, że na potrzeby ustalenia wysokości podatku giełdowego obowiązuje zasada FIFO. Zasada ta mówi, że jeżeli nie jest możliwa identyfikacja sprzedawanych papierów wartościowych przyjmuje się, że są to papiery wartościowe począwszy od nabytych przez podatnika najwcześniej (FIFO). Zasadę tę stosuje się odrębnie dla każdego rachunku inwestycyjnego. Warto więc zweryfikować wycenę dokonywaną przez biuro maklerskie, gdyż i tu mogą zdarzyć się błędy skutkujące niepotrzebnym przepłaceniem podatkui.

Przepisy o podatku giełdowym stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Polska – zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niezapłacenie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania dla celów podatkowych miejsca zamieszkania podatnika uzyskanym od niego certyfikatem rezydencji.

Analogiczne reguły obowiązują również w innych krajach. Zatem jeśli inwestujemy na giełdach zagranicznych, to powinniśmy się czym prędzej postarać o taki certyfikat. Warto nie odwlekać w czasie uzyskania tego dokumentu, gdyż jego brak będzie skutkować pobraniem podatku przez zagranicznego płatnika według zgodnie z wewnętrznymi regulacjami danego państwa, bez uwzględnienia regulacji międzynarodowych.

Warto też sprawdzić, czy inwestując w kapitały za granicą nie osiągnęliśmy przychodów (dochodów) określonych w art. 42c ust. 5 pkt 4 updof ze źródeł przychodów położonych:

1) w Republice Austrii, Królestwie Belgii, Wielkim Księstwie Luksemburga,

Księstwie Andory, Księstwie Liechtensteinu, Księstwie Monako, Republice

San Marino i Konfederacji Szwajcarskiej lub

2) na terytoriach zależnych lub terytoriach stowarzyszonych Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej oraz Królestwa Niderlandów.

W tym przypadku przepisy podatkowe przewidują bowiem odrębne zasady wywiązania się z obowiązku podatkowego.


Anna Welsyng

radca prawny,

doradca podatkowy

kancelaria www.welsyng.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

REKLAMA

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA