REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kupowanie i sprzedaż monet – jakie podatki?

prawnik, redaktor portalu Infor.pl
numizmatyka monety  podatek
numizmatyka monety podatek
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Kolekcjonowanie monet niebędących środkiem płatniczym może być w pewnych przypadkach związane z obowiązkiem podatkowym. Zainteresowanie numizmatyką może przybrać formę aktywną – nie tylko nabywanie, ale również sprzedawanie. W jakich okolicznościach należy zapłacić podatek?

Sprzedawanie monet ze swojej kolekcji – podatek PIT

Kolekcjonowanie monet może ale nie musi być neutralne od strony podatkowej. Powstanie obowiązku podatkowego zależy od dwóch czynników. Po pierwsze – okres czasu pomiędzy zakupem i sprzedażą elementu kolekcji. Po drugie – sprzedawanie monet może mieć charakter okazjonalny lub być nastawione na zysk.  Cennych informacji w tym zakresie dostarcza interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 31 maja 2021 r. sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.357.2021.1.MAP:

Autopromocja

Sprzedawanie monet – charakter inwestycyjny lub okazjonalny a PIT

„Zachowanie Wnioskodawczyni w odniesieniu do posiadanej kolekcji wskazuje bowiem na czynności mieszczące się w zwykłym zarządzie własnym majątkiem(…) Nie są to działania o charakterze inwestycyjnym, ukierunkowane na osiągnięcie zysku, które są typowe dla podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą (…) w wyniku sprzedaży elementów kolekcji Wnioskodawczyni nie powstanie przychód, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT, tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej.”

Powyższy fragment wskazuje, że należy odróżnić dwa przypadki – kolekcjonowanie dla samego kolekcjonowania, gdzie występuje niekiedy okazjonalna sprzedaż oraz obrót monetami w celach inwestycyjnych.

Jeśli ktoś jest kolekcjonerem, który okazjonalnie sprzedaje monety – co do zasady nie wystąpi obowiązek zapłaty podatku PIT. Jednak obrót monetami celach zarobkowych to już pozarolnicza działalność gospodarcza, która powoduje obowiązek podatkowy.

Ze sprzedażą monety lepiej odczekać pół roku

Wspomniana interpretacja podatkowa opisywała przypadek sprzedaży elementów swojej kolekcji po upływie co najmniej kilkunastu miesięcy od nabycia. Należy jednak zwrócić uwagę na art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d ustawy PIT.  Ten przepis uznaje za źródło przychodu odpłatne zbycie rzeczy przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie. Obowiązek podatkowy powstanie również wtedy, gdy sprzedaż miała charakter okazjonalny. Jeśli ktoś kupił monetę np. 15 marca, to powinien poczekać z jej sprzedażą co najmniej do 1 października, aby uniknąć opodatkowania w zakresie PIT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zakup monety a podatek PCC

Specyfika podatku od czynności cywilnoprawnych (PCC) polega na obciążeniu nabywcy, a nie sprzedawcy. Obowiązek podatkowy występuje, jeśli wartość sprzedanej rzeczy przekracza 1 tys. PLN. Jednak podatek PCC jest należny gdy żadna ze stron nie jest podatnikiem VAT. Nabywca monety o wartości powyżej 1 tys. zł musi zwrócić uwagę czy sprzedawca jest profesjonalnym przedsiębiorcą płacącym VAT, czy prywatną osobą nieskładającą deklaracji VAT.

Obowiązek zapłaty PCC (w wysokości 2% wartości monety) w praktyce wystąpi, gdy prywatny kolekcjoner zakupi od innego prywatnego kolekcjonera monetę o wartości powyżej 1 tys. zł. W takim przypadku należy złożyć w urzędzie skarbowym formularz PCC-3.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Twój e-PIT – przedsiębiorca musi uważać! Może pozbawić korzyści finansowych, a nawet narazić na straty

Twój e-PIT, czyli oferowana przez MF usługa jest dla podatnika bardzo wygodna, bo deklarację rozliczeniową wypełnia za niego skarbówka. Ale z racji tego, że żaden system czy urzędnik nie ma pełnej wiedzy na temat zmian jakie zachodzą w życiu podatnika, może pozbawić go wymiernych korzyści finansowych, czyli mówiąc wprost – narazić na straty.

System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty w 2024 roku. Kiedy nie trzeba składać PIT-a? Kiedy można się rozliczyć wspólnie z małżonkiem (także zmarłym) i dlaczego jest to korzystne?

Zbliża się powoli koniec kwietnia a więc kończy się czas na rozliczenie z fiskusem (złożenie PIT-a za 2024 rok). Ministerstwo Finansów wyjaśnia co musi zrobić emeryt albo rencista, który otrzymał z ZUSu lub organu rentowego PIT-40A lub PIT-11A. Kiedy trzeba złożyć PIT-a a kiedy nie jest to konieczne? Kiedy emeryt nie musi zapłacić podatku wynikającego z zeznania podatkowego? Kiedy można się rozliczyć wspólnie ze zmarłym małżonkiem i dlaczego jest to korzystne?

MKiŚ: z tytułu plastic tax trzeba będzie zapłacić nawet 2,3 mld zł

Plastic tax. W 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł tzw. podatku od plastiku - wynika z szacunków resortu klimatu i środowiska, o których poinformowała w środę wiceminister Anita Sowińska. Dodała, że z tego tytułu za ub.r. zapłacono 2 mld zł.

Zwrot podatku PIT (nadpłaty) w 2024 roku. Kiedy (terminy)? Jak (zasady)? Dla kogo? PIT-37, PIT-36, PIT-28 i inne

Kiedy i jak urząd skarbowy zwróci nadpłatę podatku PIT z rocznego zeznania podatkowego? Informacja na ten temat ciekawi zwłaszcza tych podatników, którzy korzystają z ulg i odliczeń. Czym jest nadpłata podatku? Kiedy powstaje nadpłata? W jakiej formie jest zwracana? Kiedy urząd skarbowy powinien zwrócić nadpłatę PIT? Jak wskazać i jak zaktualizować rachunek do zwrotu PIT? Jak uzyskać informację o stanie zwrotu nadpłaty podatku?

Dopłata do PIT-a w 2024 roku. Kogo to dotyczy? Jak sobie poradzić z wysoką dopłatą podatku?

W 2023 roku podatnicy musieli dopłacić 11,2 mld zł zaległości podatkowych za 2022 rok. W 2022 roku (w rozliczeniu za 2021 r.) ta smutna konieczność dotyczyła aż 4,9 mln podatników, a kwota dopłat wyniosła 14,9 mld. zł. W 2024 roku skala dopłat będzie mniejsza, ale dla wielu osób znalezienie kilku lub kilkunastu tysięcy złotych na rozliczenie się ze skarbówką to spory kłopot. Możliwe jest jednak wnioskowanie do Urzędu Skarbowego o rozłożenie dopłaty na raty, skorzystanie z kredytu lub (w przypadku firm) sfinansowanie zaległości przez przyspieszenie przelewów od kontrahentów.  W rozliczeniu za 2022 rok podatnicy przesłali za pomocą Twój e-PIT prawie 12 mln deklaracji, a kolejne 8 mln przez e-Deklaracje. Tylko 1,3 mln – czyli około 6% złożyli w wersji papierowej.

REKLAMA