REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Minister Finansów zinterpretował ulgę meldunkową korzystnie dla podatników

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Aby sprzedać bez podatku nieruchomość nabytą po 1 stycznia 2007 r. wystarczy wykazać co najmniej 12-miesięczne zameldowanie na pobyt stały w tej nieruchomości. Okres zameldowania dla potrzeb ulgi meldunkowej należy liczyć od daty faktycznego zameldowania na pobyt stały w zbywanym lokalu lub budynku. Nie ma przy tym znaczenia czy w chwili zameldowania mieliśmy tytuł własności do tej nieruchomości.

19 lutego 2008 r. Minister Finansów wydał interpretację ogólną w sprawie „ulgi meldunkowej”. Minister uznał, że do 12-miesięcznego okresu zameldowania podatnika na pobyt stały wlicza się okres zameldowania zarówno przed 1 stycznia 2007 r., jak i przed datą nabycia nieruchomości lub prawa.

Oznacza to, że przykładowo osoba legitymująca się co najmniej 12 miesięcznym "stażem meldunkowym" w danym lokalu może sprzedać tą nieruchomość bez podatku dochodowego nawet nazajutrz po nabyciu prawa własności lub spółdzielczego prawa do tego lokalu. Chodzi tu np. o spółdzielców, którzy wykupują swoje mieszkania od spółdzielni, czy dzieci obdarowane przez rodziców mieszkaniem, w którym dotąd mieszkały.

Oczywiście interpretacja działa też wstecz i dotyczy wszystkich osób, które zbyły nieruchomości nabyte przez siebie po 1 stycznia 2007 r. i złożyły do urzędu skarbowego stosowne oświadczenie, że spełniają warunki do skorzystania z ulgi.

REKLAMA

REKLAMA


Swą interpretacją Minister Finansów potwierdził w pełni słuszność stanowiska prezentowanego w tej kwestii przez sądy administracyjne.


Przykładami tego orzecznictwa są wyroki WSA w Szczecinie z 18 lipca 2007 r. (sygn. akt I SA/Sz 330/07) i WSA w Warszawie z 14 listopada 2007 r. (sygn. akt III SA/Wa 1387/07

Sądy administracyjne podkreślały, że jedynym warunkiem skorzystania z ulgi meldunkowej, jest to by okres zameldowania na pobyt stały nie był krótszy niż 12 miesięcy "przed datą zbycia". Nie jest więc konieczne, by podatnik był właścicielem nieruchomości przez cały ww. wymagany okres. Nie należy też liczyć okresu zameldowania od 1 stycznia 2007 r. – czyli od dnia wejścia w życie nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wprowadzającej tą ulgę.


Przypomnijmy, że co do zasady trzeba zapłacić podatek od zbycia nieruchomości jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie tej nieruchomości (dotyczy to też np. mieszkań spółdzielczych).

Jednocześnie (jak poinformował nas 5 marca 2008 r. p. Jakub Lutyk - Rzecznik Prasowy Ministra Finansów) "Minister Finansów podjął prace legislacyjne, których celem jest zapewnienie możliwości skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania dochodów z odpłatnego zbycia budynku lub lokalu mieszkalnego, przez podatników, którzy nie złożyli w ustawowym terminie oświadczeń, a spełniają warunek zameldowania na pobyt stały w zbywanym budynku lub lokalu przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia."

Można mieć więc nadzieję, że osoby takie nie zapłacą podatku - a jeżeli już zapłaciły, że zostanie im zwrócony.

REKLAMA

Od 1 stycznia 2007 r. zmieniły się zasady opodatkowania zysków ze sprzedaży nieruchomości.

Nowe zasady opodatkowania
(czyli podatek w wysokości 19% dochodu) dotyczą sprzedaży nieruchomości nabytych od dnia 1 stycznia 2007 r. Nowe zasady dotyczą też sprzedaży nieruchomości wybudowanych (oddanych do użytkowania) od dnia 1 stycznia 2007 r..


Stare zasady opodatkowania
(czyli podatek w wysokości 10% przychodu) dotyczą sprzedaży nieruchomości nabytych przed 1 stycznia 2007 r.. Stare zasady dotyczą też sprzedaży nieruchomości wybudowanych (oddanych do użytkowania) przed 1 stycznia 2007 r. przez ich pierwszego właściciela.


Więcej na temat opodatkowania sprzedaży nieruchomości w tekście Rozliczenie podatku od sprzedaży nieruchomości w zeznaniu rocznym


Co do zasady podatku nie musimy płacić, gdy sprzedamy wymienione powyżej nieruchomości bądź prawa po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło ich nabycie lub wybudowanie. Ta zasada dotyczy jednak wyłącznie sprzedaży poza działalnością gospodarczą.

Jeżeli chcemy sprzedać np. mieszkanie wcześniej niż po 5 latach i uniknąć zapłaty podatku, musimy skorzystać z tzw. ulgi meldunkowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Ulga meldunkowa (dotycząca nowych zasad opodatkowania zbycia nieruchomości) polega na tym, że wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z odpłatnego zbycia (art. 21 ust. 1 pkt 126 updof):


a) budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku,
b) lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu,
c) spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie,
d) prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie

- jeżeli podatnik był zameldowany w budynku lub lokalu wymienionym w lit. a)-d) na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia, po spełnieniu określonych prawem warunków.


Ze zwolnienia skorzystamy, gdy w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia nieruchomości lub prawa majątkowego, złożymy oświadczenie, że spełniamy warunki do zwolnienia
. Oświadczenie składamy w urzędzie skarbowym, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według naszego miejsca zamieszkania. Zwolnienie to ma zastosowanie łącznie do obojga małżonków.


Minister Finansów w omawianej interpretacji ogólnej potwierdził, że przepis art. 21 ust. 1 pkt 126 updof nie określa daty, od której należy liczyć okres zameldowania, ani nie uzależnia zameldowania, a tym samym prawa do zwolnienia, od posiadania tytułu własności do nieruchomości lub lokalu.

Skoro przepis nie precyzuje, czy okres zameldowania rozpoczyna się od dnia 1 stycznia 2007 r. albo od dnia nabycia nieruchomości lub prawa – to przyjąć należy, że obejmuje (co najmniej) 12 miesięcy wstecz od daty ich zbycia.


Interpretacje ogólne Ministra Finansów (wydawane na podstawie art. 14a ordynacji podatkowej) są wiążące dla podległych mu organów podatkowych i organów kontroli skarbowej). Oznacza to, że organy te muszą w swoich decyzjach postępować zgodnie z tezami tych interpretacji.


Opracował Paweł Huczko

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

REKLAMA

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

REKLAMA

Wszedł nowy 15% podatek. Kogo dotyczy i na czym polega? To implementacja dyrektywy UE - mało kto wie, a przepisy już obowiązują, czyli co to jest GloBE, IIR, UTPR i QDMTT

Rozpoczyna się nowy etap w systemie podatkowym, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego pod nazwą-skrótem GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze całego systemu podatkowego. Celem tej reformy podatkowej jest zapewnienie, że największe światowe koncerny zapłacą sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od państwa, w którym generują swoje zyski. Czyżby to był koniec z cypryjskimi spółkami? Firmy muszą zmienić optykę na prowadzenie optymalizacji podatkowej i uwzględniać lokalizację biznesu jeszcze bardziej niż kiedykolwiek.

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA