REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Kryptowaluty, podatek PIT i ETP
Kryptowaluty, podatek PIT i ETP

REKLAMA

REKLAMA

Kryptowaluty (waluty wirtualne) z roku na rok zyskują na popularności wśród inwestorów. W 2022 roku podatkowe rozliczanie się z zysków z tytułu kryptowalut w zakresie polskich podatków jest relatywnie proste w stosunku do sytuacji, która miała miejsce przed 2019 rokiem. Jak rozliczyć PIT od zysków z kryptowalut?

Zyski z kryptowalut - rozliczenie PIT

Osoby fizyczne rozliczają otrzymane zyski z kryptowalut przy okazji składania rocznego rozliczenia PIT. Od 2019 roku osoba fizyczna musi rozliczyć się (na formularzu PIT-38) za rok, w którym

REKLAMA

REKLAMA

a) dokonała wymiany tokenów na:

- prawny środek płatniczy,

- towar,

REKLAMA

- usługę lub

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- prawo majątkowe inne niż waluta wirtualna

lub

b) uregulowała inne zobowiązania walutą wirtualną.

Tym samym wydaje się, że popularna zamiana (ang. „swap”) jednych tokenów na inne nie wymaga rozpoznania obowiązku podatkowego. Dopóki bowiem przedmiotem obrotu są tokeny spełniające definicję „waluty wirtualnej” nie mamy do czynienia z żadnym towarem, produktem, innym prawem majątkowym lub regulowaniem świadczeń poprzez przekazanie tokenów. W tym zakresie istotne jest dokładne badanie czy dane tokeny kwalifikują się jako „waluty wirtualne” – definicja w ustawie o PIT odsyła w tym zakresie do definicji zawartej w ustawie o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy. Oczywiście w przypadku inwestorów będących rezydentami podatkowymi w krajach innych niż Polska zasady mogą być inne – bardziej lub mniej korzystne. Niektóre kraje kontynuują bowiem opodatkowanie każdej transakcji, a w innych zyski z tytułu kryptowalut są w ogóle zwolnione z podatku.

W Polsce, w przypadku zbycia tokenów, podstawę opodatkowania stanowi różnica pomiędzy wartością uzyskanych środków (np. w walucie FIAT) i wartości środków, za które dokonano zakupu kryptowalut oraz związanych z tym bezpośrednio kosztów. Od podstawy opodatkowania jest naliczany 19% podatek od dochodu.

Rozliczanie takiego podatku może być skomplikowane i zależy od transakcji i miejsc, gdzie ich dokonujemy, ponieważ giełdy kryptowalut stosują różniące się opłaty za transakcje. Ponadto możemy ponieść koszt tzw. „gas fee” za nabycie lub zbycie kryptowaluty przy korzystaniu z giełd zdecentralizowanych bezpośrednio na danej sieci (na danym „blockchainie”). Przy dokonywaniu wielu transakcji w różnych kryptowalutach przy użyciu różnych giełd, wyliczenie poniesionych kosztów może okazać się nie lada wyzwaniem. Dlatego też powstają różnego rodzaju start-upy, których celem jest ułatwienie dokonywania rozliczeń podatkowych przez osoby fizyczne w poszczególnych krajach, w tym w Polsce.

Inwestowanie w kryptowaluty za pośrednictwem regulowanych produktów giełdowych (ETP) – a rozliczenie PIT

Pewnym uproszczeniem okazuje się inwestowanie w kryptowaluty za pośrednictwem regulowanych produktów giełdowych (często określonych mianem „ETP”). Te produkty mogą np. odwzorowywać indeksy pojedynczych kryptowalut lub koszyków kryptowalut i mogą być oparte o kapitalizację poszczególnych tokenów (m.in. BTC, ETH, BNB, SOL i LUNA etc).

Ponieważ to produkty regulowane, przeważnie dostępne są do zakupu za pośrednictwem m.in. domu maklerskiego lub innej instytucji regulowanej, co daje gwarancję odpowiedniego przechowywania i zabezpieczenia zainwestowanych środków. W tym zakresie jest bowiem wykorzystywana tradycyjna infrastruktura rynków finansowych. Ponadto zakupu dokonuje się poprzez regulowane rynki, a produkty są notowane na giełdach papierów wartościowych i nie występują tu dodatkowe opłaty typu „gas fee”.

Rozliczenie podatku z tej formy inwestycji w kryptowaluty jest ułatwione, ponieważ każdego roku – w przypadku polskiego domu maklerskiego - płatnik rozsyła wyliczenie przychodów i kosztów do swoich klientów, które następnie wykazuje się przy rozliczaniu PIT (w przypadku powstania obowiązku podatkowego w Polsce). Polskie domy maklerskie i wybrane inne regulowane instytucje prowadzące rachunki papierów wartościowych mają co do zasady obowiązek przesłania klientom tych danych w formularzach PIT-8C do końca lutego danego roku, z danymi dotyczącymi poprzedniego roku, na podstawie którego klient do końca kwietnia może złożyć swoje indywidualne rozliczenie podatkowe

Mając na uwadze powyższe, jeśli ktoś decyduje się na inwestycję w waluty wirtualne, warto aby rozważył inwestowanie poprzez regulowane instrumenty finansowe. Co prawda nie ma się wówczas zagwarantowanego odsunięcia w czasie terminu podatkowego w przypadku przechodzenia z jednych tokenów bezpośrednio w inne, ale za to w przypadku wyjścia z inwestycji do środków pieniężnych (FIATów), dzięki inwestycji poprzez instrumenty finansowe notowane na giełdach, inwestor będący polskim rezydentem podatkowym będzie miał uproszczone zadanie przy przygotowywaniu swojego rozliczenia podatkowej dzięki informacji PIT-8C otrzymywanej od swojego płatnika.

Powyższy artykuł stanowi indywidualne zdanie autora i nie stanowi porady prawnej ani podatkowej. Każdy musi samodzielnie zweryfikować swoje decyzje inwestycyjne, w tym z perspektywy implikacji podatkowych.

Michał Antoniak | Finance, Legal & Compliance WealthSeed
Ekspert w sprawach prawnych i fiskalnych. Ma ponad 11 letnie doświadczenie w PwC.
Były szef działu prawnego w start-upie z sektora bankowości i zarządzania majątkiem.

Antoni Alexandrowicz, Risk Manager WealthSeed

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

REKLAMA

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

REKLAMA

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA