REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PIT 2023. 1,5 proc. podatku na rzecz OPP (organizacji pożytku publicznego). Wykaz OPP 2023

1,5% podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego od 2023 roku. Wykaz opp 2023
1,5% podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego od 2023 roku. Wykaz opp 2023
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych w rozliczeniu za rok podatkowy mogą złożyć wniosek o przekazanie na rzecz wybranej organizacji pożytku publicznego (OPP) określonej kwoty podatku należnego wynikającego z zeznania podatkowego. Wniosek o przekazanie % podatku na rzecz wybranej organizacji pożytku publicznego jest dobrowolny. W 2023 roku, w rozliczeniach rocznych dochodów uzyskanych w 2022 roku można zadysponować większym (1,5%) niż dotąd (1%) procentem swojego podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego.

Kto może przekazać 1,5% dla OPP?

W stanie prawnym obowiązującym do końca 2022 roku, na podstawie art. 45c ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 z późn. zm.; dalej: ustawa PIT), naczelnik urzędu skarbowego właściwy miejscowo dla złożenia zeznania podatkowego, na wniosek podatnika przekazywał na rzecz jednej wybranej organizacji pożytku publicznego działającej na podstawie ustawy o działalności pożytku publicznego [obecnie: ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1327 z późn. zm.)] kwotę w wysokości nieprzekraczającej 1% podatku należnego.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja
Ważne
Półtora (1,5) procent podatku dla OPP - zmiany od 2023 roku

Od 1 stycznia 2023 r. na skutek nowelizacji związanej z wprowadzeniem pakietu zmian tzw. Polskiego Ładu wskazana wartość zostaje podwyższona do 1,5%. Wyższa wartość podatku przekazywana na rzecz organizacji pożytku publicznego znajdzie zastosowanie już do rozliczeń dokonywanych w 2023 r. za przychody uzyskane za cały 2022r.

Podmiotami uprawnionymi do przekazania 1,5% podatku są wszyscy podatnicy rozliczający w danym roku podatkowym przychody podlegające opodatkowaniu, a niezwolnione z opodatkowania. Z prawa do przekazania 1,5% podatku należnego organizacji pożytku publicznego mogą więc skorzystać podatnicy rozliczający się za pomocą skali podatkowego (czyli tzw. zasad ogólnych, tj. osiągający przychody z pracy, umów zlecenia, praw autorskich czy innych źródeł, a także osoby samozatrudnione opodatkowane wg skali podatkowej), podatnicy opodatkowani podatkiem liniowym, ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, a także podatnicy rozliczający przychody ryczałtowe wskazane w ustawie o PIT.

Oświadczenie o przekazaniu 1,5% podatku w rocznym zeznaniu podatkowym

Co do zasady podatnik kieruje do organu podatkowego wniosek w swoim rocznym zeznaniu podatkowym na odpowiednim formularzu PIT przekazywanym do właściwego miejscowo naczelnika urzędu skarbowego.

Oświadczenie o przekazaniu 1,5% podatku organizacji pożytku publicznego na formularzu PIT-OP mogą z kolei złożyć podatnicy, za których rozliczenia rocznego dokonują organy rentowe (czyli podatnicy, którzy od organu rentowego otrzymują roczne obliczenie podatku na formularzu PIT-40A – emeryci i renciści).

REKLAMA

1,5% podatku dla OPP - termin

Przekazanie 1,5% podatku na rzecz wybranej organizacji pożytku publicznego nastąpi, jeżeli podatnik złoży oświadczenie w terminie do 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym (art. 45c ust. 3a ustawy o PIT) w zeznaniu rocznym lub na formularzu PIT-OP.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyjątkowo wniosek o przekazanie 1,5% dla organizacji pożytku publicznego może wynikać z korekty zeznania, jeżeli została dokonana w ciągu miesiąca od upływu terminu na złożenie zeznania podatkowego.

Wybór opp i cel szczegółowy przekazanego 1,5%

W oświadczeniu podatnik umieszcza numer wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego (numer KRS) wybranej przez siebie organizacji pożytku publicznego, na rzecz której naczelnik urzędu skarbowego będzie obowiązany przekazać określoną kwotę podatku należnego wynikającego z rozliczenia podatkowego.

Podatnik może także podać cel szczegółowy, na jaki chciałby, aby zostało przeznaczone 1,5% podatku. Jednakże zadeklarowany cel nie jest wiążący dla organizacji pożytku publicznego.

Podatnik wskazuje także, czy wyraża zgodę na przekazanie wybranej organizacji pożytku publicznego swoich danych (imienia, nazwiska i adresu wraz z informacją o kwocie przekazanej w ramach 1%), czy chce pozostać anonimowy.

 

Wykaz organizacji pożytku publicznego

Wykaz organizacji pożytku publicznego prowadzony jest przez Dyrektora Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego na podstawie ustawy o działalności pożytku publicznego. Wykaz jest tworzony na dzień 30 listopada danego roku podatkowego i uwzględnia te organizacje pożytku publicznego, które w terminie złożyły sprawozdanie i na podstawie wpisów w KRS nie są w stanie likwidacji lub upadłości.

Wykaz organizacji pożytku publicznego uprawnionych do otrzymania 1,5% podatku dochodowego od osób fizycznych za dany rok podatkowy dostępny jest na stronie Narodowego Instytutu Wolności, a także na stronie Ministerstwa Finansów.

Zgodnie z informacjami zawartymi na stronie Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego, wykaz utworzony na dzień 30 listopada danego roku podatkowego jest publikowany do 15 grudnia, następnie raz w miesiącu aktualizowany.

Jak wskazano na stronie Narodowego Instytutu Wolności: „Wykaz  za 2022 rok, który obowiązuje w 2023 roku, upubliczniliśmy 12 grudnia 2022 roku.”

Wykaz OPP 1,5% obowiązujący od 1 stycznia 2023 r.

Źródła:

Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 z późn. zm.)

https://niw.gov.pl/opp/wykaz-opp/

Jagoda Kondratowska-Muszyńska, doradca podatkowy w Kancelarii Prof. dr hab. Henryka Dzwonkowskiego

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

REKLAMA

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

REKLAMA

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA