REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak to jest z podatkiem od zrzutek internetowych?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
zbiórka internetowa
zbiórka internetowa
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Termin rozliczenia podatków za 2023 już coraz bliżej. Warto wiedzieć, że jest sporo nowości w obszarze rozliczenia podatku od spadków i darowizn. A co z podatkiem od zorganizowanych zrzutek w internecie? Wyjaśniamy.

Podatki od spadków i darowizn

1 lipca 2023 roku weszły w życie nowe przepisy (Dz U. 2023 poz. 1059, tzw. SLIM VAT 3) dotyczące opodatkowania spadków i darowizn. W efekcie, zostały zaimplementowane zmiany dla organizatorów zbiórek internetowych, jednak dwie z nich są kluczowe. Pierwsza to powrót do przepisów, które zwalniają organizatorów od płacenia nawet 20% podatku od zrzutek internetowych. Druga nowość to podniesienie kwot, które podlegają zwolnieniu z podatku. Ponad trzykrotnie wzrosły kwoty wolne od podatku dla osób z pierwszej i drugiej grupy podatkowej, a dla osób z trzeciej o blisko 10%.

REKLAMA

Autopromocja

Organizatorzy zbiórek pieniędzy realizowanych w ramach tzw. crowdfundingu internetowego, we własnym lub czyimś imieniu, muszą odprowadzić podatek od spadków i darowizn od zebranych środków finansowych. Jego wysokość regulują odpowiednie przepisy, które w zeszłym roku zmieniały się kilka razy.

REKLAMA

- Można powiedzieć, że w temacie podatku od zrzutek w 2023 roku mieliśmy do czynienia z prawdziwym chaosem zmian i kalejdoskopem zdarzeń nieoczywistych. A wszystko zaczęło się od przyjętej w styczniu ubiegłego roku przez Sejm ustawy deregulacyjnej implementującej zmiany, które skutkowały wprowadzeniem nowych limitów dla darowizn od pojedynczego darczyńcy (18 060 zł), ale też wpłat od wielu osób trzecich (54 180 zł) -  mówi Krzysztof Ilnicki, członek zarządu zrzutka.pl. - W przypadku przekroczenia powyższych progów, obdarowani byli zobligowani do zapłaty podatku od spadku i darowizn, w tym od zbiórek internetowych, w wysokości 12% do kwoty 11 128 zł, 16% od wartości nadwyżki w przypadku darowizny o wartości w przedziale 11 128 zł do 22 256 zł oraz 20% od nadwyżki ponad 22 256 zł otrzymanych donacji. Z danych rynkowych wynikało, że około 70% wpłat crowdfundingowych zostałoby zatem objęte nowym podatkiem. – dodaje Ilnicki z zrzutka.pl.

Niekorzystne przepisy podatkowe udało się odwrócić między innymi dzięki masowej krytyce tych przepisów wyrażonej przez opinię publiczną oraz zainicjowanej przez zrzutka.pl dyskusji w mediach. Ustawa SLIM VAT 3, która została uchwalona w maju ubiegłego roku, a zaczęła obowiązywać od 1 lipca 2023, znosiła zbiorcze limity w podatku od spadków i darowizn, które wprowadziła nowelizacja ustawy deregulacyjnej z 26 stycznia 2023. Próby obciążenia organizatorów zbiórek internetowych podatkiem od łącznie zgromadzonej kwoty wpłat zostały zatem porzucone, a podatek - tak jak dotychczas - jest należny tylko w przypadku, jeżeli pojedyncza wpłata przekroczy ustawowe określone progi. Te ostatnie są uzależnione od grup podatkowych.

Kwoty wolne od podatku od spadków i darowizn

Nowe kwoty wolne od podatku od spadków i darowizn dla trzech grup podatkowych obowiązują od 1 lipca 2023 r. Limit dla pierwszej wynosi 36 120 zł, dla drugiej 27 090 zł i dla trzeciej 5 773 zł. Nie zmieniły się natomiast zasady dla tzw. grupy zerowej, która nie płaci podatku od darowizny w ogóle. Jeśli jednak wysokość darowizny przekroczyła kwotę 36 120 zł, konieczne jest jej zgłoszenie do właściwego urzędu skarbowego oraz udokumentowanie jej w postaci przelewu pieniężnego na rachunek płatniczy lub przekazu pocztowego.

Jak zmieniły się kwoty wolne od podatku w 2023?

Dalszy ciąg materiału pod wideo
 AktualnieByłoZmiana
Grupa I36 120,00 zł10 434,00 zł246%
Grupa II27 090,00 zł7 878,00 zł244%
Grupa III5 733,00 zł5 308,00 zł8%

Jak dzielą się poszczególne grupy podatkowe? Do pierwszej należą: małżonkowie, rodzice, dzieci, wnuki, dziadkowie czyli tzw. zstępni i wstępni, pasierbowie, zięciowie, synowe, rodzeństwo, ojczym, macocha i teściowie, do II grupy: zstępni rodzeństwa, rodzeństwo rodziców, zstępni i małżonkowie pasierbów, małżonkowie rodzeństwa i rodzeństwo małżonków, małżonkowie rodzeństwa małżonków, małżonkowie innych zstępnych (np. mąż wnuczki), a do III grupy należą: inni nabywcy. W przypadku zbiórek internetowych mamy zazwyczaj do czynienia właśnie z ostatnią, tj. trzecią grupą podatkową. Do grupy 0 (zerowej) należą te same osoby co do grupy I, ale z wyjątkiem teścia, teściowej, zięcia i synowej.

Co z podatkiem od zrzutek

Wzrost kwot wolnych od podatku pozwala uniknąć płacenia podatku od darowizn. Korzystają na tym przede wszystkim członkowie pierwszych dwóch grup oraz grupa zerowa, czyli rodzina bliższa i dalsza. W pierwszych dwóch grupach, kwoty wolne od podatku wzrosły o ponad 240%. Zmiany, choć już w nie tak wielkim stopniu, są pozytywne także dla organizatorów zrzutek internetowych. W przypadku trzeciej grupy podatkowej, do której zaliczamy dominującą większość darczyńców wpłacających pieniądze w ramach zbiórek internetowych, kwota wolna od podatku wzrosła o 8%. 

Ważne

Aktualnie obowiązujący próg to kwota 5 733 zł otrzymana od pojedynczego wpłacającego, a nie całościowa wartość internetowej zbiórki.

REKLAMA

Istotne jest, że kwoty wolne dotyczą wszystkich darowizn otrzymanych od konkretnej osoby w roku, w którym nastąpiło ostatnie nabycie, i w okresie 5 lat poprzedzających ten rok - trzeba zatem pamiętać o konieczności zliczenia łącznej wartości wszystkich otrzymanych darowizn otrzymanych od danej osoby we wskazanym okresie. 

– 150 czy 2 000 wpłat i każda z nich po 50 czy 300 zł na jedną zbiórkę, wpłacone przez kilkadziesiąt czy kilka tysięcy różnych osób powoduje, że nie ma obowiązku zgłoszenia zbiórki fiskusowi i jej opodatkowania. Wynika to z faktu, iż żadna z wpłat nie przekracza kwoty zwolnionej z podatku, tj. 5 733 zł. A dzięki temu, nie powstaje obowiązek zapłaty podatku od darowizn – wyjaśnia Krzysztof Ilnicki, wiceprezes zarządu zrzutka.pl. – Dodatkowo, dzięki prowadzeniu zrzutek na naszej platformie, organizatorzy są w posiadaniu imiennego spisu darczyńców i wpłaconych przez nich sum pieniędzy, który mogą przedstawić odpowiedniemu urzędowi skarbowemu jako dowód w przypadku kontroli. – dodaje Ilnicki z zrzutka.pl.

Charakter zbiórek dla obowiązku podatkowego jest bez znaczenia. Zatem bez względu na to, czy organizowana jest zrzutka w internecie na cele prywatne, czy charytatywne, opisane powyżej zasady mają takie samo zastosowanie. Darczyńcy, którzy wspierają potrzebujących poprzez internetowe zrzutki, mogą skorzystać z ulgi w PIT. 

Zrzutka.pl to narzędzie do samodzielnego zorganizowania zbiórki pieniężnej na dowolnie wybrany cel, za darmo, bez prowizji. 

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Zmiany w podatku Belki już gotowe. Czekają tylko na ogłoszenie

Rozwiązania dotyczące zmian w podatku Belki zostały opracowane i są gotowe do wdrożenia – poinformował Dariusz Adamski z Instytutu Finansów. Jak podkreślił podczas Europejskiego Kongresu Finansowego w Sopocie, decyzja o ich ogłoszeniu leży teraz w rękach ministra Andrzeja Domańskiego.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

Kawa z INFORLEX. Perspektywy zawodu księgowego

Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 3 cenionymi ekspertami: Żanetą Hejne – właścicielką biura rachunkowego, Piotrem Juszczykiem – doradcą podatkowym inFakt oraz Radosławem Kowalskim – doradcą podatkowym.

Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

REKLAMA

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

REKLAMA