REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga IP Box: Ewidencja na bieżąco?

TAX-ES Kancelaria doradztwa podatkowego
Świadczymy specjalistyczne usługi doradztwa podatkowego dla klientów biznesowych oraz dla jednostek sektora finansów publicznych.
Ulga IP Box: Ewidencja na bieżąco?
Ulga IP Box: Ewidencja na bieżąco?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ulga IP Box - mimo że funkcjonuje w polskim systemie podatkowym od 2019 r. to nie cieszy się wśród podatników wielkim zainteresowaniem. Przyczyn tego zjawiska można doszukiwać się w niejasnych uregulowaniach w tymże zakresie. Bowiem samo założenie tej preferencji podatkowej jest niezwykle korzystne z uwagi na możliwość opodatkowania dochodów uzyskanych z wytworzonych/ulepszonych/rozwiniętych kwalifikowanych praw własności intelektualnej w wysokości 5% stawki podatku PIT bądź CIT.

Ulga IP Box

Ministerstwo Finansów opublikowało 16 lipca 2019 r. objaśnienia podatkowe dotyczące preferencyjnego opodatkowania dochodów wytwarzanych przez prawa własności intelektualnej – IP BOX (dalej jako: Objaśnienia podatkowe), w których wreszcie pochylono się nad definicją działalności badawczo-rozwojowej w rozumieniu ustaw o podatku dochodowym (tj. wyjaśnieniem składowych tejże działalności, czyli opisano cechy systematyczności, twórczości oraz zwiększenia zasób wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań). Powyższe jest istotne nie tylko z punktu widzenia podatników starających się o skorzystanie z ulgi IP BOX, ale także dla wszystkich zainteresowanych ulgą badawczo-rozwojową. W Objaśnieniach podatkowych można znaleźć przykładowe metody rozliczania IP BOX dla takich praw własności intelektualnej jak: patent, wzór użytkowy, wzór przemysłowy, topografia układu scalonego i innych. Przy czym Ministerstwo Finansów w zakresie dochodów powstałych z autorskiego prawa do programu komputerowego rekomenduje sformułowanie zapytania do organu podatkowego. W związku z tym branża IT wciąż nie ma jasnego obrazu, jakie warunki należy spełnić, aby móc skorzystać z tejże preferencji podatkowej.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

IP Box - prowadzenie ewidencji

Przy czym najbardziej problematyczną kwestią wydaje się prowadzenie ewidencji na potrzeby IP BOX, tj. czy należy prowadzić ją na bieżąco czy wystarczającym jest sporządzenie jej na dzień dokonania rozliczenia. Objaśnienia podatkowe dają podatnikom w tymże zakresie niejako swobodę ewidencjonowania zdarzeń gospodarczych dla celów IP BOX. Ministerstwo Finansów w tychże wyjaśnieniach podkreśla, że „dla celów obliczenia dochodu z kwalifikowanego IP istotne jest, by ewidencja ta była prowadzona w sposób należyty tak, aby móc w rocznym zeznaniu podatkowym wykazać łączną sumę przychodów, kosztów podatkowych, dochodów, strat, dochodów podlegających opodatkowaniu stawką 5%, oraz dochodu, który nie będzie podlegał preferencyjnemu opodatkowaniu.” Stąd nie można wywieść konieczności sporządzania takiej ewidencji na bieżąco. Przy czym w Objaśnieniach podatkowych zaprezentowano, jakie dane powinny znaleźć się w takich zestawieniach (m.in. opis projektu, czas rozpoczęcia i zakończenia projektu, wykaz zaangażowanych osób nad danym projektem czy wykaz stworzonych prac w danym projekcie z imiennym przyporządkowaniem do konkretnej osoby wykonującej daną pracę).

Jednak organy podatkowe w dotychczas wydawanych interpretacjach indywidualnych stoją na stanowisku, że ewidencja dla celów IP BOX powinna być prowadzona przez podatników na bieżąco, w przeciwnym razie nie będzie możliwe stosowanie tejże preferencji. Przykładowo w interpretacji indywidualnej DKIS z dnia 30 września 2020 r., Nr 0114-KDIP3-2.4011.446.2020.2.MJ: „W tym miejscu jeszcze raz podkreślić należy, że księgi rachunkowe powinny być prowadzone na bieżąco zgodnie z wymogami wskazanymi w art. 30cb ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. (…) Jednocześnie, mając na uwadze okoliczność, że Wnioskodawca w opisanym stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym nie może skorzystać z preferencyjnej stawki opodatkowania uzyskiwanych dochodów, ze względu na nieprowadzenie ksiąg rachunkowych zgodnie z wymogami art. 30cb ust. 1 ww. ustawy.” Analogiczny pogląd został wyrażony w interpretacji indywidualnej DKIS z dnia 17 lutego 2021 r., Nr 0111-KDIB1-3.4010.387.2020.2.MBD.

Jednocześnie należy wskazać, że krajowe orzecznictwo prezentuje odmienny pogląd od organów podatkowych. Bowiem sądy jednolicie orzekają, że przepisy warunkujące o możliwości zastosowania ulgi IP BOX nie nakładają na podatnika konieczności prowadzenia ewidencji na bieżąco. Stąd można wywieść, że właściwym rozwiązaniem będzie także dokonywanie zapisów w ewidencji dopiero z chwilą rozliczenia ulgi, czyli z chwilą złożenia stosownej deklaracji podatkowej. Ponadto, Sądy podkreślają, że ewidencja musi być prowadzona w sposób należyty, aby móc w rocznym zeznaniu podatkowym wykazać łączną sumę przychodów, kosztów podatkowych, dochodów, strat, dochodów podlegających opodatkowaniu stawką 5% oraz dochodu, który nie będzie podlegał preferencyjnemu opodatkowaniu (zob. wyrok WSA w Gorzowie Wielkopolskim z dnia 20 maja 2021 r., sygn. akt I SA/Go 79/21 czy wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 26 sierpnia 2020 r., sygn. akt I SA/Wr 1720/20).

REKLAMA

Autor: Roksana Basty – Starszy konsultant podatkowy w Kancelarii Doradztwa Podatkowego dr Eweliny Skwierczyńskiej TAX-ES we Wrocławiu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 11 ze zm.; dalej: ustawa o CIT)
  • Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.; dalej: ustawa o PIT)
  • Objaśnienia podatkowe Ministerstwa Finansów z dnia 15 lutego 2019 r. dotyczące preferencyjnego opodatkowania dochodów wytwarzanych przez prawa własności intelektualnej – IP BOX
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

REKLAMA

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

REKLAMA

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 roku. Prof. Modzelewski: Dajcie podatnikom prawo rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA