REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

IP BOX – fiskus utrudnia programistom (i nie tylko) korzystanie z niższego podatku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Bartosz Gebel, doradca podatkowy
Bartosz Gebel, doradca podatkowy. Ergotax biuro rachunkowe. Ergotax kancelaria doradcy podatkowego.
Biuro rachunkowe ERGOTAX
Księgowi & doradcy podatkowi
IP BOX – fiskus utrudnia programistom (i nie tylko) korzystanie z niższego podatku
IP BOX – fiskus utrudnia programistom (i nie tylko) korzystanie z niższego podatku

REKLAMA

REKLAMA

Czym IP BOX jest, nie trzeba tłumaczyć coraz większej ilości programistów w Polsce. 5% opodatkowanie dochodów z kwalifikowanych praw własności intelektualnej stanowi znaczące ograniczenie obciążenia podatkowego tych przedsiębiorców, którzy mogą z tego rozwiązania skorzystać.

IP Box, programista, interpretacja indywidualna

Żeby mieć pewność co do tej możliwości, większość programistów korzysta z pomocy doradców podatkowych i występuje z wnioskami do dyrektora KIS o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej.

REKLAMA

Fiskus jednak coraz częściej (niezgodnie z prawem) przerzuca na wnioskodawcę ciężar rozstrzygnięcia problemów prawno-podatkowych (chociażby w określeniu, czy w danym przypadku występują prawa autorskie), a na zadane w tym zakresie we wniosku pytania unika odpowiedzi (i przerzuca ją na wnioskodawcę właśnie). Ponadto uniknięcie odpowiedzi na takie pytanie ze strony wnioskodawcy będzie najprawdopodobniej związane z odrzuceniem wniosku przez organ. Dochodzi więc do sytuacji, że to wnioskodawca musi określić stan prawno-podatkowy, nie zaś organ i w tej sytuacji organ nie wyda interpretacji (nawet "warunkowej"), tylko w ogóle odmówi jej wydania.

Wg nas nie jest to właściwe podejście, bowiem to KIS powinien taki aspekt rozpatrzyć również wtedy, gdy jest to związane z analizą przepisów innych niż podatkowe.

Takie podejście KIS wg nas narusza art. 14b par. 1 w zw. z art. 14c par. 1 Ordynacji Podatkowej poprzez niepoddanie analizie wszystkich regulacji prawnych mających wpływ na zakres opodatkowania i pozostawienie wniosku zapewne bez rozpatrzenia, gdyby nie udzielić odpowiedzi na wezwanie do uzupełnień w tym zakresie. Co istotne, jeżeli pojęcia z przepisów prawa podatkowego odwołują się do innych dziedzin prawa, to norma prawnopodatkowa będzie w tym przypadku zbudowana nie tylko z przepisów ustawy o PIT, ale również np. z ustawy o prawie autorskich i prawach pokrewnych. Tym samym wszystkie przepisy tworzące ww. normę powinny być przez KIS brane pod uwagę. Takie podejście KIS w przypadku warunkowej interpretacji (czyli niejednoznacznej) uzależnia ochronę od nierozstrzygniętego przez siebie zagadnienia (tj. odpowiedniego określenia, czy w danym stanie występuje kwalifikowane prawo własności intelektualnej).

REKLAMA

Przykładowo NSA w swoim wyroku z 2019/08/01 (II FSK 2743/17) przytoczył postanowienie organu stwierdzające, że "organ interpretacyjny nie może wydać interpretacji na podstawie jakichkolwiek, nieskonkretyzowanych przez wnioskodawcę regulacji prawnych. Zdaniem organu interpretacyjnego, jeżeli wniosek jest w tym względzie niepełny lub niejasny (nieprecyzyjny), wówczas nie daje organowi podstawy do zajęcia stanowiska w indywidualnej interpretacji." A contrario, jeżeli wniosek zawiera wszystkie niezbędne do oceny przez organ informacje (szczegółowy opis stanu faktycznego, podstawę prawną, zadane pytania, czy stanowisko wnioskodawcy), nie może się on uchylać od wydania interpretacji, a ponadto nie powinien również żądać od wnioskodawcy rozstrzygnięcia części z zadanych w tym wniosku pytań, bądź przenosić na wnioskodawcę ciężar określenia jego sytuacji prawno-podatkowej, której rozstrzygnięcie przez organ podatkowy jest kluczowe do wydania interpretacji indywidualnej. Przykładowo zadane pytanie, "czy wytworzone, a także ulepszone przez Wnioskodawcę oprogramowanie komputerowe stanowi utwór, podlegający ochronie w zakresie praw autorskich?" choć nie jest związane wprost z prawem podatkowym, to - jak stwierdzono powyżej - powinno ono być rozpatrzone z uwzględnieniem innych przepisów, szczególnie, jeśli są one wskazane we wniosku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wezwania do uzupełnień w zakresie złożonych wniosków dot. IP BOX w terminie 7 dni stały się już normą. O ile przy niewielkiej ilości pytań ze strony organu podatkowego w terminie tym możliwe było udzielenie odpowiedzi, o tyle w przypadku kilkudziesięciu pytań (a tak było np. w zakresie indywidualnej interpretacji podatkowej z 6 kwietnia br. nr 0115-KDIT3.4011.757.2020.3.JG, przed której wydaniem organ zadał aż 39 pytań) terminowe udzielenie odpowiedzi może być niezwykle utrudnione.

3 miesiące na wydanie interpretacji

Utrudnieniem jest również aspekt czasowy. Wraz z tarczą antykryzysową 4.0 zmienione przepisy dały organom podatkowym dodatkowe 3 miesiące na wydanie interpretacji - czyli obecnie proces ten może trwać 6 miesięcy (nie licząc okresu związanego z uzupełnieniem wniosku).

W przypadku sporu z naczelnikiem urzędu skarbowego i po wyczerpaniu środków odwoławczych od wydanej przez niego decyzji w II instancji (tj. u dyrektora izby administracji skarbowej) podatnikom pozostanie tylko droga sądowa w zakresie dochodzenia swoich praw. Wygląda na to, że problem ten może narastać w najbliższej przyszłości i w praktyce doprowadzić do sytuacji, gdzie instytucja interpretacji indywidualnej nie będzie spełniać swojej funkcji, a ulga IP BOX straci na znaczeniu.

Bartosz Gebel
Doradca podatkowy - nr wpisu 13557

Zespół Ergotax

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rada Ministrów zdecydowała

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rada Ministrów zdecydowała

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

REKLAMA

TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi

Najnowszy wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. (sygn. C-615/23), potwierdził stanowisko zaprezentowane przez Rzeczniczkę Generalną w opinii z 13 lutego 2025 r. Zgodnie ze wspomnianym stanowiskiem rekompensaty jakie będą wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego spółkom komunalnym w związku z realizacją publicznych usług transportowych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak długo jak nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usługi. O ile sam wyrok dotyczył usług transportowych to może mieć w przyszłości przełożenie również na inne obszary działalności.

Kapitał zakładowy w spółce z o.o. w 2025 r. okiem adwokata - praktyka. Wymogi prawne, pułapki, podatki, księgowość, odpowiedzialność zarządu i wspólników

Wyobraź sobie, że chcesz wystartować z nową firmą albo przekształcić jednoosobową działalność w spółkę z o.o. Formalności nie brakuje, ale jedna kwestia wraca jak bumerang: kapitał zakładowy. To pierwszy, obowiązkowy „wkład własny”, bez którego sąd nie zarejestruje spółki. Jego ustawowe minimum – 5 000 zł – może wydawać się symboliczne, jednak od sposobu, w jaki je wnosisz i później „pilnujesz”, zależy wiarygodność Twojej firmy, a czasem nawet osobista odpowiedzialność zarządu. Poniżej znajdziesz najświeższe przepisy, praktyczne podpowiedzi i pułapki, na które trzeba uważać od pierwszego przelewu aż po ewentualne obniżenie kapitału lata później.

REKLAMA