REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Księgowi obawiają się obowiązkowego KSeF-u. Czego najbardziej?

e-file sp. z o.o.
Producent aplikacji i rozwiązań pomocnych w biznesie oraz w kontaktach z urzędami
Księgowi obawiają się obowiązkowego KSeF-u. Czego najbardziej?
Księgowi obawiają się obowiązkowego KSeF-u. Czego najbardziej?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Już tylko niecały rok dzieli nas od wprowadzenia obowiązkowego KSeF-u, a mimo to – jak się okazuje – księgowi nadal czują się niepewnie. Czego obawiają się najbardziej? Kto się wyłamuje i już dzisiaj deklaruje gotowość na zmiany? fillup k24 we współpracy ze Stowarzyszeniem Księgowych w Polsce opublikowali w maju 2025 r. "Barometr nastrojów polskich księgowych 2025", w którym przedstawiciele branży wypowiedzieli się w sprawach dla nich najważniejszych. Na KSeF-ie nie pozostawiono suchej nitki.

Obowiązkowy KSeF od 2026 roku

Wielu księgowych ma obawy przed nadchodzącymi zmianami. Trudno się temu dziwić. Wprowadzenie KSeF-u oznacza rewolucję w obiegu dokumentów, a więc ogromne nakłady pracy – należy dostosować systemy informatyczne, wypracować nowe procedury, przejść szkolenia, zrewidować utarte ścieżki komunikacji z klientami. Przesunięcie terminu wdrożenia KSeF-u z lipca 2024 r. na 2026 r. (w dwóch etapach dla różnych podmiotów) pokazało skalę wyzwań, jakie niesie ze sobą system. Wyniki audytu przeprowadzonego przez Ministerstwo Finansów potwierdziły obawy sceptyków. Wykazały bowiem fundamentalne problemy z architekturą systemu i bezpieczeństwem danych – zauważa Artur Kaczmarek, dyrektor ds. komunikacji w e-file.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Czego najbardziej obawiają się księgowi w związku z KSeF-em?

Nowy obowiązek stawia księgowych w trudnej sytuacji. Patrząc na odpowiedzi otwarte udzielone przez badanych widzimy, że w branży dominuje strach przed szeroko pojętym chaosem i jego konsekwencjami (np. wyciekiem danych). Dotyka on przedstawicieli zarówno działów księgowych w firmach, jak i niezależnych biur księgowych czy wyspecjalizowanych usług wsparcia księgowości; towarzyszy tak samozatrudnionym i pełniącym funkcje zarządcze, jak i pracownikom. Wątpliwości księgowych można podzielić na 6 obszarów:

1) Brak przygotowania klientów i problemy z komunikacją: księgowi spodziewają się trudności w relacjach z klientami. Obawiają się, że klienci będą popełniać błędy, będzie trzeba dodatkowo wspierać ich w obsłudze KSeF-u, że może ostatecznie dojść do pogorszenia komunikacji na linii biuro–klient.

2) Chaos organizacyjny i informacyjny: księgowi obawiają się dezorganizacji pracy, trudności w adaptacji do nowego systemu, braku jasnej ścieżki wdrażania i jednoznacznych interpretacji.

3) Problemy techniczne i awarie systemu: poważne wątpliwości budzą stabilność oraz wydajność systemu KSeF. Księgowi obawiają się częstych awarii i braku wsparcia w razie zawieszenia systemu czy przerwania połączenia internetowego.

4) Błędy i korekty: obawy księgowych budzi konieczność poprawiania licznych błędów w fakturach i dokonywania wielu korekt.

5) Niejasności prawne: optymizmem nie napawa perspektywa mało precyzyjnych wytycznych dotyczących KSeF-u lub nawet ich brak.

6) Niezabezpieczone dane i kontrola: księgowi boją się o bezpieczeństwo danych zawartych w KSeF-ie oraz obawiają się nadmiernej kontroli ze strony organów podatkowych.

Źródło zewnętrzne

Kim są księgowi gotowi na KSeF?

Na wstępie zaznaczmy, że zdecydowanej większości brakuje optymizmu. Najwięcej, bo prawie 46% księgowych, zmaga się z dużymi wątpliwościami i ma sporo zastrzeżeń, a 31% po prostu godzi się z losem, chociaż czuje niedosyt potrzebnych informacji. Branża generalnie mówiła jednym głosem, ale strach przed nowym systemem nie ogarnął jej w całości.

Źródło zewnętrzne

Patrząc na osoby optymistycznie nastawione do nowego systemu, widzimy, że reprezentanci biur księgowych (28%) oraz reprezentanci wyspecjalizowanych usług wsparcia księgowości (28,6%) stanowią zdecydowanie wyższy odsetek niż księgowi zatrudnieni w firmach i organizacjach (16,4%). Ta większa gotowość na zmiany może wynikać z ich roli doradczej i konieczności przygotowania się z dużym wyprzedzeniem.

REKLAMA

Źródło zewnętrzne

Najbardziej wyraziste postawy reprezentują księgowi samozatrudnieni oraz pełniący funkcje zarządcze. Z jednej strony obie grupy czują się zdecydowanie bardziej gotowe na zmiany niż pracownicy (odpowiednio 30,1% i 25,9% vs 17,4% pracowników). Z drugiej jednak krytyczniej niż pracownicy oceniają swoje przygotowanie do KSeF-u. Generalnie pracownicy wykazują największą tolerancję na stan zawieszenia – to grupa zdecydowanie mniej radykalna niż zarządzający czy samozatrudnieni, wśród których w praktyce o połowę mniej osób godziło się na niepewność.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Źródło zewnętrzne

W tegorocznym badaniu dostrzegamy ciekawą korelację między oceną 2024 r. a stosunkiem do KSeF-u. Księgowi z pozytywną percepcją ubiegłego roku deklarują, że są bardziej gotowi na KSeF (50,4% z nich) niż księgowi niezadowoleni z 2024 r. (19,5% z nich). Analogiczna prawidłowość ma miejsce w przypadku księgowych optymistycznie nastawionych do bieżącego roku: 44,7% optymistów z ufnością podchodzi do KSeF-u, zaś wśród badanych negatywnie patrzących na 2025 r. tylko 11,4% deklaruje gotowość na nadejście systemowych zmian – zauważa Wojciech Jagodziński, ekspert ds. badań e-file.

Polecamy: KOMPLET PODATKI 2025

KSeF można wdrożyć

Co prawda wpływ księgowych na nową rzeczywistość z KSeF-em jest ograniczony, ale na szczęście branża nie pozostaje całkowicie bezradna.

Receptą na złagodzenie niechęci jest zapewnienie przez państwo technicznej solidności systemu, jasna komunikacja, spójne wytyczne i realne wsparcie w okresie transformacji. Nieocenioną rolę odegrają producenci oprogramowania komercyjnego, którzy mogą znacząco ułatwić wdrożenie KSeF-u. Rozwiązania, takie jak fillup k24, będą stanowić pomost między skomplikowanymi wymogami technicznymi systemu a codzienną praktyką księgowych, oferując intuicyjne interfejsy, zautomatyzowane procesy i wsparcie techniczne. Dla wielu firm i biur księgowych to właśnie jakość i niezawodność tych narzędzi mogą okazać się kluczowym czynnikiem determinującym płynność przejścia na nowy system fakturowania – mówi Artur Kaczmarek, dyrektor ds. komunikacji w e-file.

Polecamy: Webinar: KSeF – na co warto przygotować firmę? + certyfikat gwarantowany

Źródło: Barometr nastrojów polskich księgowych 2025,

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Obowiązkowy KSeF: faktury z załącznikami już od stycznia 2026 roku

KSeF wchodzi w kolejny etap rozwoju. Już 1 stycznia 2026 roku w e-Urzędzie Skarbowym (eUS) ruszy moduł zgłoszeń umożliwiający przedsiębiorcom deklarowanie chęci wystawiania faktur z załącznikami. To ważna nowość dla firm, które pracują na rozbudowanych danych i potrzebują uzupełniać e-faktury o dodatkowe informacje.

Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młody influencer nie zawsze skorzysta z preferencji podatkowych. Trzeba o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

REKLAMA

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA